Gå til innhold

Barn og varme klær

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jente på 6 år har vært sånn siden hun kunne uttrykke egne meninger. Umulig å kle på varme klær, hater overgangsperiodene. Vi har prøvd det meste av triks, men det varierer jo også hele tiden hvilken type klær som er ok eller fremkaller hysteri. Ull rett på kroppen er bare å glemme. Hun er veldig varm av seg, og I tillegg sensitiv på alt som strammer/klør/er klumpete.
Det har blitt litt bedre etter endel samtaler hvor jeg sier at jeg forstår at dette er viktig for henne, men at vi må finne en best mulig løsning sammen. Klær legges alltid frem dagen før, og hun må være med på å velge det meste av tøy som kjøpes inn. Masse lykke til, de som ikke har det sånn kan ikke forstå hvordan det er :)

Anonymkode: 9e4af...ee6

Dette er veldig likt min. Hun er fem, for øvrig. For oss fungerer det vanligvis når hun får velge klær selv fra kommoden, men overgangsperioder er vanskelige. TS

Anonymkode: 16bf5...bc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Inspirert av ullundertøy-tråden.

Er det andre som synes det er vanskelig å få barna til å ta på varme klær? De første årene var jeg en samvittighetsfull mor som tredde på ullundertøyet når temperaturen nærmet seg null, men fra to-treårsalderen ble det ville protester fra barnet. Da det ble stort nok til å kle av seg selv, gav jeg opp ullundertøy. I dag hadde vi huskestue og måtte true med vinterdress for å få ungen til å gå med på fleecebukse og skallbukse over bomullsstrømpebukse. Det var minus 3 og vi sykler til barnehagen. 

Er dette vanlig? Jeg har bare ett barn og vet rett og slett ikke om det er min unge som er spesielt varm av seg, eller om andre foreldre bare presser på hardere.

(Jeg må si jeg ble litt satt ut over hvor mange som tar på ullundertøy når det er helt oppe i ti grader. Akkurat det hadde det ikke fallt meg inn å prøve en gang.)

10 grader med regn og vind er drittkaldt her jeg bor. Da må ullstilings på her. 0 grader og sol trenger vi ikke ull. Eller kanskje en ull yttergenser i stedet for jakke.

Anonymkode: 4fa72...cd4

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, og til tider ser jeg foreldre som kler barna som om vi lever i Sibir om vinteren! Barna, og kanskje spesielt i barnehagen, ønsker å ha klær de kan bevege seg i. Aktivitetsnivået er i hundre gjennom så og si hele dagen. Ullundertøy, fleece og jakke er lag på lag som ofte hindrer dem i mer naturlig bevegelse. Dessuten ER noen barn varmere enn andre, og det er helt normalt.

Jeg tenker du kan prøve å ta på henne litt mindre klær og se hvordan det går. Hvis barnet er varm eller mye i aktivitet, vil hun enten kjenne på kulde eller at det passer helt fint :) Barn tåler å kjenne på ting selv, vi må ikke skåne dem for absolutt alle erfaringer! Hvis hun selv får velge litt ut fra erfaringer, vil det kanskje bidra til at hun føler at hun blir tatt på alvor. Barn har enorm frihetstrang, samtidig som de har behov for stabile rutiner og grensesetting. Dessuten vil uansett barnehageansatte vurdere klær gjennom dagen :) Da tar de den kampen eventuelt, dersom det er veldig kaldt ute. Allikevel trenger du ikke være redd for å la barnet få noen erfaringer selv, TS. Skjønner godt at du ønsker at barnet ikke skal fryse, men det er som regel ikke farlig at barn kjenner litt på de valgene de selv har fått lov til å ta.

Anonymkode: 534ff...6e4

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er definitivt varm av seg, flår av seg alle klærne så snart vi kommer hjem, selv om vi sjelden har det mer enn 20 grader inne.

Det er det jeg har lurt på, om mitt barn er spesielt varm av seg, eller om alle foreldre opplever det samme og bare er mer konsekvente/bedre til å tvinge enn meg. Ut i fra svar her ser det ut til at det er litt av begge deler, men at i hvertfall noen barn synes det er greit med ullundertøy.

TS

Da virker det jo som hun er varm av seg. 

Min yngste på 4 år kler gjerne på seg kjoler (typ Elsa) når hun kommer hjem fra bhg, over ulltøyet. ;) Har aldri opplevd at de har tatt av seg klær inne, men så er de av den frosne sorten. 

Om du ser hun fryser må hun jo kle på mer, men er hun varm er det jo ikke sikkert hun trenger det? 

Hva sier hun selv da, er det fordi det blir for varmt? 

Anonymkode: d7c1b...ccf

Skrevet

Merker en større motstand nå i 3-årsalderen enn tidligere på at hun ikke vil ha på strømpebukse og ullklær. Hun klager ofte over at det er for varmt og sover stort sett alltid uten dyne om natten (kaster den av seg). Har også hatt litt atopisk kløende hud og jeg er redd ull/silke bodyene kanskje klør litt. 

Anonymkode: a3ea6...d01

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

10 grader med regn og vind er drittkaldt her jeg bor. Da må ullstilings på her. 0 grader og sol trenger vi ikke ull. Eller kanskje en ull yttergenser i stedet for jakke.

Anonymkode: 4fa72...cd4

Det er sikkert riktig, men en del i den tråden skrev de alltid tok på ullundertøy ved under ti grader. Selv i stekende sol, tydligvis. 

Jeg har faktisk vært bekymret for at barnehagen skal synes at vi er slappe foreldre som ikke tar på mer klær, så det er fint å få litt støtte fra den barnehageansatte over her. Hun er jo stor nok til å si fra dersom hun faktisk blir for kald, så kanskje vi burde la henne bestemme en del selv.

• Liker 1
Skrevet

Tvinger ikke på ull, og derfor bruker vi ikke ull innerst for barnet vil ikke. 

Kommer jo veldig an på hvor du bor. Vi bor på vestlandet, har ærlig talt aldri bruk for ull. Jeg er nordfra og syns folk her er litt hysteriske på dette med ull. Det er gulle godt med ull i 15 minus, men i 5 grader og regn går det faktisk helt fint! 

Vi bruker av og til ull som mellomlag da, i stedetfor som undertøy. Og vinterdressen tas i bruk fra ca 5 grader og nedover. Skulle vi venta på minusgrader hadde vi aldri brukt den. 🤭

Skrevet

Kan love deg at diskusjoner om klær kommer til å fortsette leenge. Bare å stålsette seg. Hilsen tenåringsmamma. 

Anonymkode: 8931e...677

Skrevet

Vi har kjolejente. Bruker strømpebukse i ullblanding når det er -grader. Og har nok av ekstra tøy i bhg. Tar på en dress fremfor masse ull innerst. Ho er aktiv i lek inne, og hadde måtte skifte klær for å leke isåfall. 

Anonymkode: 81d31...dfd

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun sier at hun bli for varm, først og fremst. ("Nei, ikke den, den varmer meg opp" var faktisk en av de første hele setningene hun sa.) Noen ganger sier hun at det klør eller stikker, men hun påstår også at luer som ikke inneholder et gram ull klør, så jeg er ikke sikker på om jeg tror på det.

Jeg vil helst ikke tvinge igjennom for mye, ettersom hun er så klar på at hun ikke fryser, men jeg ser jo at hun har ekstremt mye mindre klær enn det andre beskriver her.

Syntetiske luer kan klø verre enn ull. Hadde selv et sett med lue og hals som jeg ikke klarte å bruke fordi det klødde.

Anonymkode: f27b1...23e

Skrevet
45 minutter siden, Albbas skrev:

Tvinger ikke på ull, og derfor bruker vi ikke ull innerst for barnet vil ikke. 

Kommer jo veldig an på hvor du bor. Vi bor på vestlandet, har ærlig talt aldri bruk for ull. Jeg er nordfra og syns folk her er litt hysteriske på dette med ull. Det er gulle godt med ull i 15 minus, men i 5 grader og regn går det faktisk helt fint! 

Vi bruker av og til ull som mellomlag da, i stedetfor som undertøy. Og vinterdressen tas i bruk fra ca 5 grader og nedover. Skulle vi venta på minusgrader hadde vi aldri brukt den. 🤭

Bor også på Vestlandet og er enig i at det er ullhysteri. Med vann- og vindtett yttertøy tilpasset årstiden så blir ikke mine barn kalde med vanlige bomullsklær under (ikke jeg selv heller på tross av at jeg er en frysepinne).
Eneste store fordelen jeg ser med ull etter tre barn, et at tøyet holder seg utrolig mye bedre både mtp fasong og farge, men dersom barnet ikke ville brukt det så ville jeg latt det slippe. 

Skrevet

Vår bryr seg ikke om det er ull eller bomull, men har sterke meninger om farger og type plagg. Så vi bruker ull innerst nå mest fordi akkurat det går lett å få på, mens ytterklær og eventuelle mellomlag fort kan bli en kamp (eks. vil ha regntøyet i sola fordi det er lilla, og utedress er for babyer).

Anonymkode: 5c92b...39e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...