AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Inspirert av ullundertøy-tråden. Er det andre som synes det er vanskelig å få barna til å ta på varme klær? De første årene var jeg en samvittighetsfull mor som tredde på ullundertøyet når temperaturen nærmet seg null, men fra to-treårsalderen ble det ville protester fra barnet. Da det ble stort nok til å kle av seg selv, gav jeg opp ullundertøy. I dag hadde vi huskestue og måtte true med vinterdress for å få ungen til å gå med på fleecebukse og skallbukse over bomullsstrømpebukse. Det var minus 3 og vi sykler til barnehagen. Er dette vanlig? Jeg har bare ett barn og vet rett og slett ikke om det er min unge som er spesielt varm av seg, eller om andre foreldre bare presser på hardere. (Jeg må si jeg ble litt satt ut over hvor mange som tar på ullundertøy når det er helt oppe i ti grader. Akkurat det hadde det ikke fallt meg inn å prøve en gang.) Anonymkode: 16bf5...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Det er helt vanlig at ungene ikke vil kle på seg masse klumpete lag med klær, ja.. Og her i huset er det ikke et valg: klærene skal på, ellers går vi ikke ut, og om vi må, tvangspåkler vi. Jeg er voksen, og jeg går gjerne med tynt ullundertøy hele året. Anonymkode: 58bfc...15f 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Min har brukt mykt og godt ullundertøy, kanskje med en tunika over hvis hun selv ville. Strikket ulldress over hvis veldig kaldt på vei til og fra. Min er varm av seg, og bruker oftest mindre klær enn de andre barna. Hva er poenget med bomullsstrømpebukse og fleecebukse? At det skal bli mest mulig klamt og klumpete? Ikke rart ungen protesterer... Min har forøvrig aldri taklet strømpebukse, og barnehagen ønsket heller tights og sokker, så de kan bytte kun sokkene om barna blir klamme eller våte. Anonymkode: 0674c...309 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min har brukt mykt og godt ullundertøy, kanskje med en tunika over hvis hun selv ville. Strikket ulldress over hvis veldig kaldt på vei til og fra. Min er varm av seg, og bruker oftest mindre klær enn de andre barna. Hva er poenget med bomullsstrømpebukse og fleecebukse? At det skal bli mest mulig klamt og klumpete? Ikke rart ungen protesterer... Min har forøvrig aldri taklet strømpebukse, og barnehagen ønsket heller tights og sokker, så de kan bytte kun sokkene om barna blir klamme eller våte. Anonymkode: 0674c...309 Hun hadde tights og sokker i går (da det var like kaldt), ville selv ha strømpebukse i dag. Mener du vi burde gått rett til tykke uteklær og hoppet over mellomlaget? Anonymkode: 16bf5...bc7
Luckiness Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Kan dere ikke bare ha body/genser, strømpebukse og heller ta vinterdress utenpå? Da holder barnet seg varmt. Istedenfor flere lag under vanlig parkdress/skallklær? Eller legge frem to valg? «Du kan velge om du vil ha denne strikkebuksen utenpå eller denne fleecebuksen». Da får barnet deltatt i valget. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Varme klær har aldri vært vanskelig å få på dem, nei.. De liker ikke å fryse. 😬 Vi har tynne og myke ullklær da, de er med og velger klær dagen før. Kjoler,utkledningsklær og klær med trykk (typ bomull med Spiderman/Frost osv) kan de bruke hjemme. De aksepterer det. Anonymkode: d7c1b...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min har brukt mykt og godt ullundertøy, kanskje med en tunika over hvis hun selv ville. Strikket ulldress over hvis veldig kaldt på vei til og fra. Min er varm av seg, og bruker oftest mindre klær enn de andre barna. Hva er poenget med bomullsstrømpebukse og fleecebukse? At det skal bli mest mulig klamt og klumpete? Ikke rart ungen protesterer... Min har forøvrig aldri taklet strømpebukse, og barnehagen ønsket heller tights og sokker, så de kan bytte kun sokkene om barna blir klamme eller våte. Anonymkode: 0674c...309 Leste om igjen og så at du kanskje mener ullundertøy er mer behagelig enn fleece. Ullundertøy rett på huden vil hun ikke ha, både fordi det klør (har prøvd mange typer) og fordi de ikke har mulighet til å ta det av inne. Vi kan eventuelt prøve det i stedet for fleece over bomull i morgen hvis det er like kaldt. Syns din jente det er ok å ha på ull? Vi kan ikke true med å ikke gå ut, hun må jo i barnehagen, det er jeg og ikke hun som får problemer hvis jeg kommer for sent på jobb. TS Anonymkode: 16bf5...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 Trenger ikke mellomlag om det som er innerst er av kvalitet, som er ull Vi har aldri brukt fleece og plastikk, men ull av ulik tykkelse. Barnet har aldri vært kald, og forøvrig aldri syk. Vi har heller aldri kranglet eller hatt diskusjoner om klær. Er nå 9 år, åpner døren for å kjenne på temperaturen ute, sjekker på ipaden om det er meldt regn den dagen, spørr om han er usikker på om skovalg med tanke på aktiviteter gjennom dagen. Er det minusgrader må han oppfordret til å ha på seg noe på hodet, men han bestemmer selv om det er lue eller pannebånd. Det er og lov å protestere i vårt hjem og komme med saklige argument. Vil han fryse så be my guest. Hadde han ikke skjønt seg på sunn fornuft og tatt på regnjakke når det regner osv så hadde vi måtte tatt en skikkelig prat om han forstår seg på været eller ikke, eller om jeg skal begynne å behandle han som 4 åring igjen der jeg bestemmer over han hva han skal ha på seg? eller hva tenker han? vil han kanskje bare ta på den regnjakken når det pøser ned ute? Kan også hjelpe til med å reflektere sammen med barnet ditt, tenke høyt, plutselig resonnerer de og finner ut av det Anonymkode: 036d1...a64 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, Luckiness skrev: Kan dere ikke bare ha body/genser, strømpebukse og heller ta vinterdress utenpå? Da holder barnet seg varmt. Istedenfor flere lag under vanlig parkdress/skallklær? Eller legge frem to valg? «Du kan velge om du vil ha denne strikkebuksen utenpå eller denne fleecebuksen». Da får barnet deltatt i valget. Hun er for stor til at tovalgs-trikset funker, dessverre. Det er mulig det er bedre å gå rett til vinterdress, men det er fortsatt såpass varmt om ettermiddagen at jeg har tenkt at det er fint å kunne regulere. TS Anonymkode: 16bf5...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 bambus kan være et godt alternativ for de som ikke vil ha ull innerst på huden? Anonymkode: 036d1...a64 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke mellomlag om det som er innerst er av kvalitet, som er ull Vi har aldri brukt fleece og plastikk, men ull av ulik tykkelse. Barnet har aldri vært kald, og forøvrig aldri syk. Vi har heller aldri kranglet eller hatt diskusjoner om klær. Er nå 9 år, åpner døren for å kjenne på temperaturen ute, sjekker på ipaden om det er meldt regn den dagen, spørr om han er usikker på om skovalg med tanke på aktiviteter gjennom dagen. Er det minusgrader må han oppfordret til å ha på seg noe på hodet, men han bestemmer selv om det er lue eller pannebånd. Det er og lov å protestere i vårt hjem og komme med saklige argument. Vil han fryse så be my guest. Hadde han ikke skjønt seg på sunn fornuft og tatt på regnjakke når det regner osv så hadde vi måtte tatt en skikkelig prat om han forstår seg på været eller ikke, eller om jeg skal begynne å behandle han som 4 åring igjen der jeg bestemmer over han hva han skal ha på seg? eller hva tenker han? vil han kanskje bare ta på den regnjakken når det pøser ned ute? Kan også hjelpe til med å reflektere sammen med barnet ditt, tenke høyt, plutselig resonnerer de og finner ut av det Anonymkode: 036d1...a64 Haha, det høres ut som min 11-åring. Sjekker yr hver dag og ringer gjerne for å høre om jeg er enig i valg av sko. 🤣 Anonymkode: d7c1b...ccf 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Men alle dere som snakker så varmt (😁) om ullundertøy, kan dere si om barna like/ikke har hatt noe i mot å ta det på, eller måtte dere tvinge det på til de ble vant til det og sluttet å protestere? TS Anonymkode: 16bf5...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men alle dere som snakker så varmt (😁) om ullundertøy, kan dere si om barna like/ikke har hatt noe i mot å ta det på, eller måtte dere tvinge det på til de ble vant til det og sluttet å protestere? TS Anonymkode: 16bf5...bc7 Min gir faen i om det er ull eller bomull eller hvasomhelst, så lenge det er dinosaurer eller monstre eller biler på... Og han får velge selv hvilken han skal ha på seg. Anonymkode: 58bfc...15f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men alle dere som snakker så varmt (😁) om ullundertøy, kan dere si om barna like/ikke har hatt noe i mot å ta det på, eller måtte dere tvinge det på til de ble vant til det og sluttet å protestere? TS Anonymkode: 16bf5...bc7 Jeg har aldri tvunget på ungene mine (4 stk) ullundertøy. Har aldri tvunget på dem noe som helst bortsett fra tannpuss og medisiner. 🤪 De har ikke protestert, de har likt å ha det på. (Nr 2 kunne ikke ha ren ull, men ull med bambus eller bomull inni. pga eksem) Skjønner ikke helt spørsmålet.. Anonymkode: d7c1b...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri tvunget på ungene mine (4 stk) ullundertøy. Har aldri tvunget på dem noe som helst bortsett fra tannpuss og medisiner. 🤪 De har ikke protestert, de har likt å ha det på. (Nr 2 kunne ikke ha ren ull, men ull med bambus eller bomull inni. pga eksem) Skjønner ikke helt spørsmålet.. Anonymkode: d7c1b...ccf Takk for svar likevel! Det var rett og slett det jeg lurte på, om ullundertøy er noe som må tvinges igjennom på linje med tannpuss og medisin. TS Anonymkode: 16bf5...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar likevel! Det var rett og slett det jeg lurte på, om ullundertøy er noe som må tvinges igjennom på linje med tannpuss og medisin. TS Anonymkode: 16bf5...bc7 En ting jeg skjønte tidlig med det første barnet var at vi sparte oss for mange konflikter med å legge frem klær dagen før. Kanskje det kan hjelpe? Nå er mine frysepinner og har måttet bruke ull store deler av året, vet ikke hvordan ditt barn er? Ikke alle er like frosne av seg. Jeg hatet å gå med strømpebukser, men stillongs og sokker var ok. Kanskje barnet går med på det? Anonymkode: d7c1b...ccf
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg skjønte tidlig med det første barnet var at vi sparte oss for mange konflikter med å legge frem klær dagen før. Kanskje det kan hjelpe? Nå er mine frysepinner og har måttet bruke ull store deler av året, vet ikke hvordan ditt barn er? Ikke alle er like frosne av seg. Jeg hatet å gå med strømpebukser, men stillongs og sokker var ok. Kanskje barnet går med på det? Anonymkode: d7c1b...ccf Hun er definitivt varm av seg, flår av seg alle klærne så snart vi kommer hjem, selv om vi sjelden har det mer enn 20 grader inne. Det er det jeg har lurt på, om mitt barn er spesielt varm av seg, eller om alle foreldre opplever det samme og bare er mer konsekvente/bedre til å tvinge enn meg. Ut i fra svar her ser det ut til at det er litt av begge deler, men at i hvertfall noen barn synes det er greit med ullundertøy. TS Anonymkode: 16bf5...bc7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er definitivt varm av seg, flår av seg alle klærne så snart vi kommer hjem, selv om vi sjelden har det mer enn 20 grader inne. Det er det jeg har lurt på, om mitt barn er spesielt varm av seg, eller om alle foreldre opplever det samme og bare er mer konsekvente/bedre til å tvinge enn meg. Ut i fra svar her ser det ut til at det er litt av begge deler, men at i hvertfall noen barn synes det er greit med ullundertøy. TS Anonymkode: 16bf5...bc7 Min fireåring protesterer også ofte på ullundertøy og annen ull, så nei, det er ikke bare hos deg! Virker som han får det litt for seg i perioder at det klør, for så å ikke reagere i det hele tatt en stund. Votter og luer har også vært en utfordring, men det går greit nå. Der viste det seg at merkelapper inni plaggene var plagsomt, så når de ble klippet av var det greit. For å få ullundertøy til å funke er det viktig for oss at det er mykt, så enten slikt med bomull eller bambus som innerlag, kombinasjon ull/silke eller til nøds merinoull. Kan du spørre jenta selv om hvorfor hun ikke vil. Kanskje du får svar? (som med merkelappene i lua/vottene hos oss - han sa det plutselig selv nå i høst, etter å ha protestert halve vinteren og våren i år uten å begrunne det med annet enn nei. Men tenk om vi bare hadde spurt hvorfor med en gang...). Ellers er vår også relativt varm av seg, og i tillegg veldig aktiv, så selv om jeg ville kledd meg selv i ull i flere lag, er det ikke sikkert det er riktig for han. I dag var det ca. 0 grader da vi dro til barnehagen. Da fikk han på vanlige bomullsklær (bukse, t-skjorte, genser) med ullgenser over og vinterdress utenpå der igjen. Tynne ullsokker og vintersko på beina. Lue med hals, og vanter i bomull. Tenker et lag (vinterdress) er mer behagelig enn mellomlag og skalldress fordi det fort blir klumpete. Trengs det regulering av temperatur kan han få av lue, vanter og ullgenser. Men nå skulle de bare være ute fram til lunsj, så temperaturen steg nok ikke så mye over fem grader før det var på tide å gå inn. Anonymkode: 35947...9a4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 Min jente på 6 år har vært sånn siden hun kunne uttrykke egne meninger. Umulig å kle på varme klær, hater overgangsperiodene. Vi har prøvd det meste av triks, men det varierer jo også hele tiden hvilken type klær som er ok eller fremkaller hysteri. Ull rett på kroppen er bare å glemme. Hun er veldig varm av seg, og I tillegg sensitiv på alt som strammer/klør/er klumpete. Det har blitt litt bedre etter endel samtaler hvor jeg sier at jeg forstår at dette er viktig for henne, men at vi må finne en best mulig løsning sammen. Klær legges alltid frem dagen før, og hun må være med på å velge det meste av tøy som kjøpes inn. Masse lykke til, de som ikke har det sånn kan ikke forstå hvordan det er Anonymkode: 9e4af...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 Hun sier at hun bli for varm, først og fremst. ("Nei, ikke den, den varmer meg opp" var faktisk en av de første hele setningene hun sa.) Noen ganger sier hun at det klør eller stikker, men hun påstår også at luer som ikke inneholder et gram ull klør, så jeg er ikke sikker på om jeg tror på det. Jeg vil helst ikke tvinge igjennom for mye, ettersom hun er så klar på at hun ikke fryser, men jeg ser jo at hun har ekstremt mye mindre klær enn det andre beskriver her. Anonymkode: 16bf5...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå