AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Personen beklager seg og leverer tilbake tingene/pengene. Hadde du fortsatt anmeldt? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 2fd7f...10e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Det kommer an på hva, og situasjonen. Hadde noen stjålet en liten pyntedings med null verdi, så ok, men om noen hadde stjålet noe verdifullt, hadde det vært et grovt tillitsbrudd, og da hadde jeg anmeldt, ja. Anonymkode: 09cb5...15e 3
exictence Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Kommer sikkert an på situasjonen, men jeg tror ganske sikkert at jeg da hadde tilgitt og ikke anmeldt. 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kommer an på hva, og situasjonen. Hadde noen stjålet en liten pyntedings med null verdi, så ok, men om noen hadde stjålet noe verdifullt, hadde det vært et grovt tillitsbrudd, og da hadde jeg anmeldt, ja. Anonymkode: 09cb5...15e Men du fikk det tilbake og personen hadde dårlig samvittighet. Da burde han ikke levert tilbake når han blir straffet uansett. Anonymkode: 2fd7f...10e 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men du fikk det tilbake og personen hadde dårlig samvittighet. Da burde han ikke levert tilbake når han blir straffet uansett. Anonymkode: 2fd7f...10e Selvsagt skal han levere det tilbake. Har han dårlig samvittighet, vet han at han har gjort noe galt, og fortjener straff. Om han leverer det tilbake bare for å unngå straff, er det ikke fordi han selv innser han har gjort noe galt. Selvsagt skal man straffes om man har stjålet, og begått tillitsbrudd. Og gjerne påført den man stjal fra ubeleiligheter, alt fra økonomiske, til bekymringen over hvor tingen er blitt av, hvem som har stjålet den, og ikke minst: fremtidige bekymringer i form av tap av tillit til folk. Kommer noen til å stjele fra meg igjen, er det trygt å ha hjemmehjelp, den forrige stjal nå, nå tør jeg ikke slippe fremmede inn i huset, osv osv. Du later til å tro at det kun er tapet av gjenstanden som ble stjålet som er negatvt for offeret. Det er det ikke. Jeg hadde innbrudd, og det var bekymringene og angsten som plaget meg mer enn hva som ble stjålet. Å få tingene tilbake hadde ikke gjort opp for alt styret jeg hadde, og engstelsen jeg følte. Anonymkode: 09cb5...15e 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Spørs hva som er stjålet og hvilken relasjon jeg har til vedkommende. Anonymkode: 0f22d...adb 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du fikk det tilbake og personen hadde dårlig samvittighet. Da burde han ikke levert tilbake når han blir straffet uansett. Anonymkode: 2fd7f...10e Også....? Har man stjålet så har man stjålet og må ta konsekvensene for det. Å ha dårlig samvittighet fritar deg ikke for at du har gjort noe ulovlig. Anonymkode: 0f22d...adb 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Også....? Har man stjålet så har man stjålet og må ta konsekvensene for det. Å ha dårlig samvittighet fritar deg ikke for at du har gjort noe ulovlig. Anonymkode: 0f22d...adb Greit å vite hvordan noen folk tenker. Soleklart at hvis man har stjålet noe så må man aldri gi det tilbake om man angrer. Noen folk anmelder deg uansett. Anonymkode: 2fd7f...10e 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Selvsagt skal han levere det tilbake. Har han dårlig samvittighet, vet han at han har gjort noe galt, og fortjener straff. Om han leverer det tilbake bare for å unngå straff, er det ikke fordi han selv innser han har gjort noe galt. Selvsagt skal man straffes om man har stjålet, og begått tillitsbrudd. Og gjerne påført den man stjal fra ubeleiligheter, alt fra økonomiske, til bekymringen over hvor tingen er blitt av, hvem som har stjålet den, og ikke minst: fremtidige bekymringer i form av tap av tillit til folk. Kommer noen til å stjele fra meg igjen, er det trygt å ha hjemmehjelp, den forrige stjal nå, nå tør jeg ikke slippe fremmede inn i huset, osv osv. Du later til å tro at det kun er tapet av gjenstanden som ble stjålet som er negatvt for offeret. Det er det ikke. Jeg hadde innbrudd, og det var bekymringene og angsten som plaget meg mer enn hva som ble stjålet. Å få tingene tilbake hadde ikke gjort opp for alt styret jeg hadde, og engstelsen jeg følte. Anonymkode: 09cb5...15e Du vet at folk stjeler hele tiden? Er det bare når det skjer med deg at du mister tillit til folk? Det kan jo skje med hvem som helst når som helst. Anonymkode: 2fd7f...10e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit å vite hvordan noen folk tenker. Soleklart at hvis man har stjålet noe så må man aldri gi det tilbake om man angrer. Noen folk anmelder deg uansett. Anonymkode: 2fd7f...10e Men gir du tilbake kun for å ikke bli anmeldt eller fordi du oppriktig angrer? Du har ikke krav på andres tilgivelse. Har du dårlig samvittighet og vil gjøre opp for deg, så gjør du det. Om du bare vil slippe anmeldelse er det best å ikke stjele noe i utgangspunktet 😅 Anonymkode: 25fc8...792 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet at folk stjeler hele tiden? Er det bare når det skjer med deg at du mister tillit til folk? Det kan jo skje med hvem som helst når som helst. Anonymkode: 2fd7f...10e Så da mener du det er greit at du stjeler? "Det skjer jo hele tiden, alle andre stjeler, om ikke jeg stjeler, så er det noen andre som gjør det"..? Selvsagt mister man tillit i større grad når det skjer med en selv. På samme måte som at man VET at det skjer bilulykker hver eneste dag, men det er gjerne ikke før man selv har vært i en ulykke man blir engstelig for å kjøre bil. Anonymkode: 09cb5...15e 1
Kristin70 Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Leverer han tilbake fordi han er avslørt eller forstår at han vil bli avslørt, eller visste du ikke hvem det var i det hele tatt? 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så da mener du det er greit at du stjeler? "Det skjer jo hele tiden, alle andre stjeler, om ikke jeg stjeler, så er det noen andre som gjør det"..? Selvsagt mister man tillit i større grad når det skjer med en selv. På samme måte som at man VET at det skjer bilulykker hver eneste dag, men det er gjerne ikke før man selv har vært i en ulykke man blir engstelig for å kjøre bil. Anonymkode: 09cb5...15e Det var ikke det jeg mente i det hele tatt. Prøv å les igjen og se om du forstår hva jeg spør om. Anonymkode: 2fd7f...10e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 8 minutter siden, Kristin70 said: Leverer han tilbake fordi han er avslørt eller forstår at han vil bli avslørt, eller visste du ikke hvem det var i det hele tatt? Ikke avslørt. Bare angrer og gir tilbake. Anonymkode: 2fd7f...10e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke det jeg mente i det hele tatt. Prøv å les igjen og se om du forstår hva jeg spør om. Anonymkode: 2fd7f...10e Eller du kan prøve å forklare hva du mener på en bedre måte Det er tross alt du som ville diskutere dette her, ikke jeg. Anonymkode: 09cb5...15e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Eller du kan prøve å forklare hva du mener på en bedre måte Det er tross alt du som ville diskutere dette her, ikke jeg. Anonymkode: 09cb5...15e Ja, vil diskutere med personer som kan lese skikkelig:) Anonymkode: 2fd7f...10e
Kristin70 Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke avslørt. Bare angrer og gir tilbake. Anonymkode: 2fd7f...10e Da hadde i alle fall jeg vært mer villig til å tilgi 🙂 Endret 14. oktober 2020 av Kristin70
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 Hadde ikke anmeldt om personen hadde lagt seg flat, beklaget og forklart hvorfor h*n stjal i utgangspunktet. Og selvfølgelig om vedkommende hadde levert det uoppfordret og ikke fordi h*n hadde blitt avslørt. Vennskapelig hadde tilliten vært grovt brutt og jeg hadde nok ikke ville hatt noe med den personen å gjøre. Anonymkode: c68bc...852 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vil diskutere med personer som kan lese skikkelig:) Anonymkode: 2fd7f...10e Så når folk ikke forstår deg, er det alltid DE som er problemet? Det virker som om du har litt dårlige antenner, når du til stadighet forventer at folk skal degge med deg. Det er ikke DU som uttrykker deg utydelig, og om du har stjelt, så skal du slippe straff bare fordi at du angret deg og ga tilbake. Jaja... Anonymkode: 09cb5...15e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så når folk ikke forstår deg, er det alltid DE som er problemet? Det virker som om du har litt dårlige antenner, når du til stadighet forventer at folk skal degge med deg. Det er ikke DU som uttrykker deg utydelig, og om du har stjelt, så skal du slippe straff bare fordi at du angret deg og ga tilbake. Jaja... Anonymkode: 09cb5...15e Whatever:) hade Anonymkode: 2fd7f...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå