AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg har en herlig gutt på 8 som er veldig sosial. Han vil ha med venner hver dag hjem. Også i helgene er det mas. Jeg leier bare en liten leilighet og ungene på besøk hopper i sofaen?? De roper når de snakker. De hyler når de ler. De ignorerer meg 100% ?? Innestemme takk..føler meg som en grinere gamling men det skjærer i øra. I det siste får jeg heller ikke ungene til å gå hjem. Jeg må mase i opp til 40 min og det ble sent på kveld. Dette gjaldt alle unfene som jeg hadde her på de forskjellige dagene! Det var så ille at jeg måtte si at hører du ikke på meg, sà kan vi ikke ha besøk. Helt ok med besøk men når de roper inne, hopper i sofa, og ikke hører? Uff.. Anonymkode: 64abd...e2d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Her må du jo sette grenser. Det høres ut som du er veldig tafatt og lar ungene styre showet. Det går jo ikke. Si nei til besøk, si at det ikke er lov å hoppe i sofaen og skrike og rope, og om reglene ikke følges, får det ikke komme besøk mer. Anonymkode: cfc5f...192 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Du må være en tydelig voksen og sette grenser! Ikke noe dulledull, men sett en klar strek. Rumpa i sofaen, innestemme. Nå skal du hjem, hadet bra. Hører du ikke etter, så vil jeg ikke ha deg i hus. Ut, nuh. Første gangen min datter hadde noen med hjem (7 år), så gikk venninna på sko inne. De skulle bare hente noe oppe, og fikk det ikke med meg før hun kom trampende ned trappen med sko på beina. Ble satt ut, aldri tenkt at det ikke er en åpenbar ting hos en syvåring. Vet de tar av seg skoene hos seg (mora og jeg tar ofte en kaffe). Neste gang jeg traff henne, sa jeg med en gang at her hjemme tar vi av skoene. Skoene gikk rett av og aldri gått med de inne igjen. Men jeg tenker at de er åtte år og du har en liten leilighet. Hva finner gutta på? Hvis de har liten plass å "romstere" på, så kan det være en idè å gi dem noe de kan aktivisere seg med. F.eks lego, brettspill, evnt sette på en film. Hvis det er det at de har mark i ræva, så hiver du dem på huet ut for å leke. Anonymkode: 0b9d5...be9 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Og altså, om du ikke klarer få kontroll på ungene, og de ikke går hjem, så ringer du foreldrene deres og får dem til å komme og hente dem.. Alvorlig talt, du kan ikke være så tafatt. Selvsagt hører de ikke på deg, du har jo oppført deg fullstendig tøffel for dem. Anonymkode: cfc5f...192 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Nei vet du hva!! Forklar gjerne hvordan jeg er tafatt. 🤯 Hele inlegget mitt handler jo om at jeg sier ifra. Men ang innestemme og å dra hjem så hører de faktisk ikke. Jeg sier ifra og får null respons.Jeg oppdrar mitt barn til å høre på de voksne og har sagt til han at han skal høre på foreldrene når han er på besøk. Anonymkode: 64abd...e2d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og altså, om du ikke klarer få kontroll på ungene, og de ikke går hjem, så ringer du foreldrene deres og får dem til å komme og hente dem.. Alvorlig talt, du kan ikke være så tafatt. Selvsagt hører de ikke på deg, du har jo oppført deg fullstendig tøffel for dem. Anonymkode: cfc5f...192 Ja jeg gjorde tafatt kan du være selv. Foreldrene jeg sa ifra til sa bare " han kan gå hjem når han vil" måtte lyve og si at nå har pappa sagt du skal hjem. Men hjem ville han ikke. Anonymkode: 64abd...e2d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vet du hva!! Forklar gjerne hvordan jeg er tafatt. 🤯 Hele inlegget mitt handler jo om at jeg sier ifra. Men ang innestemme og å dra hjem så hører de faktisk ikke. Jeg sier ifra og får null respons.Jeg oppdrar mitt barn til å høre på de voksne og har sagt til han at han skal høre på foreldrene når han er på besøk. Anonymkode: 64abd...e2d Du skriver at du maser, og ingenting skjer. Du skriver at dette skjer hver dag, og hver helg, og likevel så gjør du ikke noe. Du bare maser. Da er du tafatt. Du maser, men det er ingen handling og ingen konsekvenser. Du lar dem holde på, uten å sette foten ned og faktisk GJØRE noe. Ikke la barnet ditt ta med seg barn hjem om han ikke oppfører seg. Ring foreldrene deres om de ikke hører på deg. Altså, GJØR noe. Si ifra at om ikke dere gjør sånn og sånn, så får det sånn og sånn konsekvens - og så gjennomfører du konsekvensen. Om det så er forbud mot besøk (og seriøst, du klarer fysisk stoppe unger fra å trenge seg inn i huset ditt), ringe foreldrene og få dem tli å komme og hente, osv. Anonymkode: cfc5f...192 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg gjorde tafatt kan du være selv. Foreldrene jeg sa ifra til sa bare " han kan gå hjem når han vil" måtte lyve og si at nå har pappa sagt du skal hjem. Men hjem ville han ikke. Anonymkode: 64abd...e2d Og hva svarte du foreldrene, da? "ok"? Eller sa du at "nei, han kan ikke gå hjem når han vil, han får ikke være hos oss mer, så enten kommer du og henter ham, eller så ringer jeg til barnevernet/politiet og får dem til å hjelpe meg å få ungen ut av huset"? Igjen: tafatt. Anonymkode: cfc5f...192 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skriver at du maser, og ingenting skjer. Du skriver at dette skjer hver dag, og hver helg, og likevel så gjør du ikke noe. Du bare maser. Da er du tafatt. Du maser, men det er ingen handling og ingen konsekvenser. Du lar dem holde på, uten å sette foten ned og faktisk GJØRE noe. Ikke la barnet ditt ta med seg barn hjem om han ikke oppfører seg. Ring foreldrene deres om de ikke hører på deg. Altså, GJØR noe. Si ifra at om ikke dere gjør sånn og sånn, så får det sånn og sånn konsekvens - og så gjennomfører du konsekvensen. Om det så er forbud mot besøk (og seriøst, du klarer fysisk stoppe unger fra å trenge seg inn i huset ditt), ringe foreldrene og få dem tli å komme og hente, osv. Anonymkode: cfc5f...192 Jeg sier ifra og jeg er streng som bare det. Men når jeg sier ikke hopp i sofa, så gjør de det 4 min etter uansett. Ja jeg sier faktisk at om de ikke hører, skan vi ikke ha besøk av dem. Nå må de hjem. Jeg må si det ti ganger før de hører og begynner å adlyde. Men jeg synes unger er skikkelig vanskelig å snakke til og det har blitt mye værre nå som de er 8 - 9 -10. Anonymkode: 64abd...e2d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ifra og jeg er streng som bare det. Men når jeg sier ikke hopp i sofa, så gjør de det 4 min etter uansett. Ja jeg sier faktisk at om de ikke hører, skan vi ikke ha besøk av dem. Nå må de hjem. Jeg må si det ti ganger før de hører og begynner å adlyde. Men jeg synes unger er skikkelig vanskelig å snakke til og det har blitt mye værre nå som de er 8 - 9 -10. Anonymkode: 64abd...e2d Og igjen: du lar dem gjøre dette gang etter gang etter gang: Tafatt. Ikke slipp dem inn i utgangspunktet, da! Du sier det er sånn hver dag. Da slipper du dem selvsagt ikke inn! Og du sier klart ifra til sønnen din at om han skal ha besøk, så har han medansvar for at alle oppfører seg, ellers kommer du ikke til å slippe inn vennene hans igjen, da får de leke ute eller et annet sted. Anonymkode: cfc5f...192 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg gjorde tafatt kan du være selv. Foreldrene jeg sa ifra til sa bare " han kan gå hjem når han vil" måtte lyve og si at nå har pappa sagt du skal hjem. Men hjem ville han ikke. Anonymkode: 64abd...e2d Beklager å si det, men jeg ville bært dette barnet ut ytterdøra med et: neste gang du er her, så forventer jeg at du drar når jeg sier at du skal det. Drar han ikke hjem neste gang, så er det siste gangen han får komme på besøk. Lyve skal du i hvert fall ikke gjøre, da mister du all autoritet og troverdighet. Når du ringer foreldrene og de sier at barnet kan dra hjem når han vil, så skal da du si tilbake at det skal han selvfølgelig ikke, han skal hjem når DU (eller de) sier han skal det, og nå skal han faktisk hjem for det passer ikke lenger med besøk. Vær tydelig med de voksne også. Kan virke som barnet du nevner her ikke er vant til tydelige voksne i sitt hjem og ikke vet hvordan han skal forholde seg til det. Kanskje er det en av grunnene til at han ikke ønsker å hjem. Mistrivsel i hjemmet kan gjerne vise seg på den måten. Anonymkode: 0b9d5...be9 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva svarte du foreldrene, da? "ok"? Eller sa du at "nei, han kan ikke gå hjem når han vil, han får ikke være hos oss mer, så enten kommer du og henter ham, eller så ringer jeg til barnevernet/politiet og får dem til å hjelpe meg å få ungen ut av huset"? Igjen: tafatt. Anonymkode: cfc5f...192 Du er innmari frekk. Jeg forklarte at han ikke hørte, at de måtte komme hente han. Anonymkode: 64abd...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ifra og jeg er streng som bare det. Men når jeg sier ikke hopp i sofa, så gjør de det 4 min etter uansett. Ja jeg sier faktisk at om de ikke hører, skan vi ikke ha besøk av dem. Nå må de hjem. Jeg må si det ti ganger før de hører og begynner å adlyde. Men jeg synes unger er skikkelig vanskelig å snakke til og det har blitt mye værre nå som de er 8 - 9 -10. Anonymkode: 64abd...e2d Den som hopper i sofaen må sitte på gulvet. Kan få ei pute under rumpa om de vil. Anonymkode: 0b9d5...be9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du er innmari frekk. Jeg forklarte at han ikke hørte, at de måtte komme hente han. Anonymkode: 64abd...e2d Og hva videre? OG igjen: hvorfor tillater du at de kommer inn til deg? Hvilke konsekvenser har du gjennomført? For igjen: du er bare snakk, du GJØR jo ingenting. I tillegg lar du ungene herje som dette gang på gang på gang på gang, uten å gjøre annet enn å "snakke strengt". Noe du VET ikke virker. Anonymkode: cfc5f...192 5
Misanthropis Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 Her er du Faktisk hele problemet. Noen barn prøver seg, da må du være tydelig. hsr 5 barn og det er besøk med hjem her hver eneste dag, eller minst 4 ddg i uka. har aldri hatt et slikt problem. men jeg har også sendt barn hjem da de ikke har oppført seg i forhold til våre husregler. Jobb med autoriteten og formidlingsevnen din. du setter standarden. Ingen skriking eller kjefting, men tydelighet og gi og forvent respekt, og gjennomfør med en gang. Koble deg på! 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 Er enig med de over her, du fremstår utydelig og uten mynde. Høres ut som det er et fristed uten regler å være hos dere, og dette tiltrekker seg flere barn. 1. jeg har klare avtaler med min sønn (som også er 8 år). Han vet nøyaktig hvilke kjøreregler vi har i vårt hus, han vet hva jeg forventer og han vet også konsekvensene av å ikke følge reglene. Når barna kommer inn døren tar vi oss to minutt sammen før lek og styr starter slik jeg er sikker på at de alle forstår hva jeg forventer. Vaske hender, suse ned etter do, høre etter når jeg gir beskjeder, mat hører til ved spisebordet, spørr før du går i kjøleskapet osv. 2. Når vi har har besøk av barn (som er HVER dag) så har vi ofte et måltid sammen. Da snakker vi sammen om hva jeg som voksen forventer av de. Får de noe så er jeg tydelig på at de må rydde. Skal de sitte på stua og bruke tven så vet de veldig godt at sofaen skal sittes i, ikke hoppes i. Katten skal klappes, ikke kveles. Hører de ikke etter så får de en beskjed til, hører de ikke etter da så kommer en allerede varslet konsekvens. Den konsekvensen er relatert til det de holder på med. Skrur av tven, ut av stua, "for at dere skal få lov til ______ så må dere vise meg _______". 3. Blir det for mye herjing så får de tydelig beskjed om at herjing fore går ute. "Er det vanskelig med innestemme så synes jeg det er på tide å gå ut en tur så dere får bruke utestemmen deres der. Jeg forstår dere har det veldig gøy, og jeg synes det er flott at dere er glad, men vi må vise hensyn her og det betyr bruk av innestemme. Neste gang jeg må gi beskjed så må dere kle på dere og gå ut en tur. Avtale? har alle fått med seg beskjeden min?". Da MÅ du følge opp og sende de ut. 4. Ett eller flere barn styrer på videre. Jeg tar barnet til side på et annet rom og sier "jeg forstår at det kan være vanskelig å høre etter når man har det veldig gøy. Men her i hus så _________. Jeg synes det er flott du er på besøk og jeg ønsker du skal komme på besøk flere ganger, men det er viktig at vi alle hører etter og følger de få reglene vi har her i vårt hjem. Det gjelder deg også. Er det noe du lurer på? Hvordan liker du at jeg gir beskjeder til deg?" 5. Barn som ikke vil hjem. "Jeg forstår det ikke frister å gå hjem når man har det gøy. Men nå er det sent og vi skal ________. Det er så leit om vi avslutter kjekke besøk på en kjip måte. Nå vil jeg du hører etter og kommer her så hjelpder jeg deg med klærne dine. Trenger du at jeg ringer mamma og pappa så de kan følge deg hjem eller går det fint å finne veien hjem selv?" 6. fortsatt nekter å gå. Du ringer foreldrene. "Heisann, det er ____. Nå har vi hatt koselig besøk av Liam, men dessverre så har jeg litt utfordringer med at han ikke ønsker å gå hjem nå. Vil du snakke med han nå på telefonen eller kommer du og henter han? 7. Barn som gjentatte ganger er vanskelig å ha med å gjøre hjemme hos deg. Du tar en telefon til foreldrene samme kveld barnet har vært på besøk, gjerne etter legging. "Heisann, det er ____, mammaen til ______. Jeg ville bare høre litt med deg om du har noen tips å komme med til en situasjon jeg har ståt i i dag. Som du vet har vi titt og ofte besøk av gutten din og barna leker å ha det hyggelig sammen. Det jeg opplever som utfordrende er at når jeg gir beskjed om ______ så blir det ikke tatt til etterretning og jeg må mase om og om igjen. Jeg har ikke lyst å bruke ettermiddagene på å mase og være småsur, så jeg bare lurer på om du har noen tips til hvordan få gutten din til å høre etter på beskjeder eller følge reglene her i vårt hjem? Jeg vil jo selvfølgelig at han skal ha det hyggelig når han er på besøk hos oss". 8. Anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjonen og melde deg på et foreldreveiledningskurs. Både Cos-p og andre er nyttige kurs de fleste tilbyr. Anonymkode: 09962...168 13
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enig med de over her, du fremstår utydelig og uten mynde. Høres ut som det er et fristed uten regler å være hos dere, og dette tiltrekker seg flere barn. 1. jeg har klare avtaler med min sønn (som også er 8 år). Han vet nøyaktig hvilke kjøreregler vi har i vårt hus, han vet hva jeg forventer og han vet også konsekvensene av å ikke følge reglene. Når barna kommer inn døren tar vi oss to minutt sammen før lek og styr starter slik jeg er sikker på at de alle forstår hva jeg forventer. Vaske hender, suse ned etter do, høre etter når jeg gir beskjeder, mat hører til ved spisebordet, spørr før du går i kjøleskapet osv. 2. Når vi har har besøk av barn (som er HVER dag) så har vi ofte et måltid sammen. Da snakker vi sammen om hva jeg som voksen forventer av de. Får de noe så er jeg tydelig på at de må rydde. Skal de sitte på stua og bruke tven så vet de veldig godt at sofaen skal sittes i, ikke hoppes i. Katten skal klappes, ikke kveles. Hører de ikke etter så får de en beskjed til, hører de ikke etter da så kommer en allerede varslet konsekvens. Den konsekvensen er relatert til det de holder på med. Skrur av tven, ut av stua, "for at dere skal få lov til ______ så må dere vise meg _______". 3. Blir det for mye herjing så får de tydelig beskjed om at herjing fore går ute. "Er det vanskelig med innestemme så synes jeg det er på tide å gå ut en tur så dere får bruke utestemmen deres der. Jeg forstår dere har det veldig gøy, og jeg synes det er flott at dere er glad, men vi må vise hensyn her og det betyr bruk av innestemme. Neste gang jeg må gi beskjed så må dere kle på dere og gå ut en tur. Avtale? har alle fått med seg beskjeden min?". Da MÅ du følge opp og sende de ut. 4. Ett eller flere barn styrer på videre. Jeg tar barnet til side på et annet rom og sier "jeg forstår at det kan være vanskelig å høre etter når man har det veldig gøy. Men her i hus så _________. Jeg synes det er flott du er på besøk og jeg ønsker du skal komme på besøk flere ganger, men det er viktig at vi alle hører etter og følger de få reglene vi har her i vårt hjem. Det gjelder deg også. Er det noe du lurer på? Hvordan liker du at jeg gir beskjeder til deg?" 5. Barn som ikke vil hjem. "Jeg forstår det ikke frister å gå hjem når man har det gøy. Men nå er det sent og vi skal ________. Det er så leit om vi avslutter kjekke besøk på en kjip måte. Nå vil jeg du hører etter og kommer her så hjelpder jeg deg med klærne dine. Trenger du at jeg ringer mamma og pappa så de kan følge deg hjem eller går det fint å finne veien hjem selv?" 6. fortsatt nekter å gå. Du ringer foreldrene. "Heisann, det er ____. Nå har vi hatt koselig besøk av Liam, men dessverre så har jeg litt utfordringer med at han ikke ønsker å gå hjem nå. Vil du snakke med han nå på telefonen eller kommer du og henter han? 7. Barn som gjentatte ganger er vanskelig å ha med å gjøre hjemme hos deg. Du tar en telefon til foreldrene samme kveld barnet har vært på besøk, gjerne etter legging. "Heisann, det er ____, mammaen til ______. Jeg ville bare høre litt med deg om du har noen tips å komme med til en situasjon jeg har ståt i i dag. Som du vet har vi titt og ofte besøk av gutten din og barna leker å ha det hyggelig sammen. Det jeg opplever som utfordrende er at når jeg gir beskjed om ______ så blir det ikke tatt til etterretning og jeg må mase om og om igjen. Jeg har ikke lyst å bruke ettermiddagene på å mase og være småsur, så jeg bare lurer på om du har noen tips til hvordan få gutten din til å høre etter på beskjeder eller følge reglene her i vårt hjem? Jeg vil jo selvfølgelig at han skal ha det hyggelig når han er på besøk hos oss". 8. Anbefaler deg å ta kontakt med helsestasjonen og melde deg på et foreldreveiledningskurs. Både Cos-p og andre er nyttige kurs de fleste tilbyr. Anonymkode: 09962...168 Hei Nå har jeg satt med ned med pc og fått meg frokost, og er litt mindre grinete håper jeg. Jeg kommer ikke til å svare visse her i tråden, men anonym168 har brukt så mye tid på å skrive til meg ser jeg. Setter pris på det. Det er klare regler her, med tanke på innestemme, hopping i sofaen. Barna har faktisk hørt på meg før, men i det siste så har jeg merket en utvikling der de rett og slett bare "ignorerer" Dette er barn som jeg ikke har hatt så mye problemer med før, men jeg vet at ett av barna har utfordringer. Vi har faktisk ikke hatt mye besøk i sommer og i våres pga ila corona, da har de lekt mest ute, så det er nå i det siste det har hatt vært mye inne besøk. Kansje jeg heller skal foreslå at de møtes på lekeplassen i stedet for å være inne, og vurdere om de som ikke hører i det hele tatt heller kan ha besøk hos seg. Å snakke med forelderen er så klart lurt, men jeg får ofte rare tilbakemeldinger der. Feks; Jeg har sagt at AA skal dra hjem, men han hører ikke. - åja. ha ha.... ja kommer må bare gjøre noe først. feks. Anonymkode: 64abd...e2d
Edie Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, adm.
Hactar Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) På 14.10.2020 den 10.04, AnonymBruker skrev: Jeg sier ifra og jeg er streng som bare det. Men når jeg sier ikke hopp i sofa, så gjør de det 4 min etter uansett. Ja jeg sier faktisk at om de ikke hører, skan vi ikke ha besøk av dem. Nå må de hjem. Jeg må si det ti ganger før de hører og begynner å adlyde. Men jeg synes unger er skikkelig vanskelig å snakke til og det har blitt mye værre nå som de er 8 - 9 -10. Anonymkode: 64abd...e2d Da synes jeg du skal gjennomføre. Neste gang de vil komme inn, sier du nei, og forklarer det er fordi de ikke fulgte beskjed sist. De kan få ny sjanse neste gang, men i dag blir det nei. Ellers er jeg tilhenger av å sende unger som driver med uteaktiviteter ut. Utestemme og hopping er uteaktiviteter. Endret 16. oktober 2020 av Hactar 1
GammelKaktus Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg tenker at du må rett og slett bar bli mer bestemt. Aldri opplevd noe slik jeg med noen av de vi har hatt på besøk, og vi har hatt mye rart, men de merker nok fort hvem de kan kødde med. Du må bare sette foten ned, skikkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå