Gå til innhold

Dere som veier 55- 65 kg, hvor mye spiser dere for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nesten sende på melding, tror jeg, navnene på et par av dem bryter dessverre med reglene for dette underforumet 😬

Anonymkode: 55a78...3d5

Okei 😅 da spørs det hvem av oss som ønsker å droppe anonymiteten her da😅

Anonymkode: 9b28e...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei 😅 da spørs det hvem av oss som ønsker å droppe anonymiteten her da😅

Jeg tror vi begge kan slippe unna med at du går omveien via r/petitefitness 😃 Tallet som erstatter 1500 i gruppenavnet (som for øvrig også er minimunsmengden Myfitnesspal oppgir!) dukker opp i nesten alle diskusjonene der. r/petitefitness er primært for de som trener ganske mye, så de blir naturlig nok anbefalt å spise mer enn det, da! Men r/1500isplenty er også fin. Både den og gruppa jeg tenker på har aktive medlemmer som legger ut tips om oppskrifter, trening, inspirasjonsbilder og viser hvordan du kan spise så mye mat som mulig ("volume eating"), med fortsatt begrense kaloriinntaket. Fokuset er defintivt på sunn og varig vektnedgang, for de aller fleste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi begge kan slippe unna med at du går omveien via r/petitefitness 😃 Tallet som erstatter 1500 i gruppenavnet (som for øvrig også er minimunsmengden Myfitnesspal oppgir!) dukker opp i nesten alle diskusjonene der. r/petitefitness er primært for de som trener ganske mye, så de blir naturlig nok anbefalt å spise mer enn det, da! Men r/1500isplenty er også fin. Både den og gruppa jeg tenker på har aktive medlemmer som legger ut tips om oppskrifter, trening, inspirasjonsbilder og viser hvordan du kan spise så mye mat som mulig ("volume eating"), med fortsatt begrense kaloriinntaket. Fokuset er defintivt på sunn og varig vektnedgang, for de aller fleste. 

Så bra! Jeg prøver ut de to😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra! Jeg prøver ut de to😃

Topp, kanskje vi ses der inne! Poster nesten aldri, men følger ihvertfall med. Hyggelig med litt flere skandinavere på Reddit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Topp, kanskje vi ses der inne! Poster nesten aldri, men følger ihvertfall med. Hyggelig med litt flere skandinavere på Reddit :)

Skal ikke se bort i fra det. Selv om jeg ikke er så veldig glad i engelsk, må vel bruke annen benevning enn kg der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal ikke se bort i fra det. Selv om jeg ikke er så veldig glad i engelsk, må vel bruke annen benevning enn kg der inne.

Man må absolutt ikke! Det er flere og flere som bruker cm og kg. Er også en del "bots" som dukker opp og automatisk "oversetter" "imperial" til "metric", og vice versa. Men det er jo en overvekt av amerikanere, så da går det mest i inches og pounds for majoriteten av de som skriver. Jeg har funnet ut hva min egen høyde er i inches, også halverer jeg oppgitte pounds for å få et veldig røft anslag på vekt, hvis jeg er nysgjerrig på om noen tilsvarer mine mål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo lavere du er jo lavere forbrenning har du. Jeg er veldig lav og ca 56kg, derfor kan ikke jeg skrive ned her hvor mye jeg spiser når jeg går ned i vekt fordi kvinneguiden bestemmer at det som er helt akseptabelt for meg og min høyde/ vekt er unormalt. På en normal rolig dag forbrenner jeg 1500-1600 kcal, skal jeg ned i vekt må jeg under det. 

Anonymkode: 3b27d...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har savnet dette temaet!

Er også petite med tilhørende lave kaloribehov, men skjønner at det som for meg egentlig bør være mer enn nok kan være farlig lite for andre.

Ses på Reddit, da!

Anonymkode: 2e205...a8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har savnet dette temaet!

Er også petite med tilhørende lave kaloribehov, men skjønner at det som for meg egentlig bør være mer enn nok kan være farlig lite for andre.

Ses på Reddit, da!

Anonymkode: 2e205...a8b

Ses! 🙌😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Man slanker seg ikke når man er 55- 65 kg og er kvinne! 

Anonymkode: 302fe...08f

Tull. Det kommer an på høyden. Er du 1.50 høy, vil du se ganske overvektig ut. Mens ei på 1.75 med samme vekt vil se syltynn ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Jo lavere du er jo lavere forbrenning har du. Jeg er veldig lav og ca 56kg, derfor kan ikke jeg skrive ned her hvor mye jeg spiser når jeg går ned i vekt fordi kvinneguiden bestemmer at det som er helt akseptabelt for meg og min høyde/ vekt er unormalt. På en normal rolig dag forbrenner jeg 1500-1600 kcal, skal jeg ned i vekt må jeg under det. 

Da kan du jo bare øke aktivitetsnivået og gå ned i vekt!

Anonymkode: af505...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

"Bare". En liten kropp forbrenner naturlig nok også færre kalorier ved trening. Selv bikker jeg så vidt 500 kcal når jeg løper 12 km på litt under en time. Og da blir jeg gjerne sulten også.

En kombinasjon av økt aktivitet, moderat underskudd fra vedlikeholdskaloriene og litt tålmodighet - det vil som regel ta lengre tid for en mindre person enn en større å gå ned i vekt - er nok det beste for de fleste av oss som er på den litt lavere siden :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har økt aktivitetsnivået så mye jeg kan pga kronisk sykdom. Jeg er mellom 1500 og 1700 i forbrenning hver dag og kanskje på 2000 en gang i måneden (da går jeg 1-2 mil). BMRen er jo på 1212 kcal pga den dumme høyden. Forbrenner veldig lite på trening pga høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at mange spiser lite her, jeg er av samme ulla og har vært veldig inaktiv. Har endret seg litt etter at jeg begynte trene mer styrke. Men skal jeg over "kaloribudsjettet" drikker jeg proteinshake for å få i meg mer protein. Nytter altså ikke spise pizza som ekstra måltid, da går jeg opp i fettvekt. Om de ekstra kaloriene er proteiner, så bygger jeg bare mer muskler og legger ikke på meg fett. 

Så hva man spiser er viktig til en viss grad. 

Det er ikke rart at mange nordmenn er overvektige når de trener lite og tenker at de kan spise 2500 kcal hver dag. 

Anonymkode: 8c965...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Er jo normalt å tenke at en som veier 90 kg kan spise mer og likevel gå ned i vekt som en på 60 kg. Og samme med en på 65 enn en på 55 kg. 

Mitt utgangspunkt var 80kg og startet da på 1600kcal uten trening. Gikk raskt ned de første ukene. På 75 kg gikk jeg ned til 1500 eller 1700 kcal og trene / forbrenne 200 kcal.

Men man kan vel ikke ta bort 100 hver gang, da blir det for lite mat og næring til kroppen. 

Derfor lurer jeg svært på, hvor mange kcal om dagen ligger dere på og likevel går ned i vekt? (Tenker helst på dere som veier 55-65kg).

Et tankekors er forrrsten dette med høyde. En på 60 kg som er 1.60 høy har vel kanskje høyere forbrenning enn en som er 1.68?

Jeg er 1.71 cm høy og veier 55 kg. Alltid vært veldig tynn, hatt BMI som tilsvarer undervektig og sykelig undervektig. 

Teller ikke kalorier lengre, siden jeg har hatt ett forvridd syn på kroppen min siden barneskolealder. Alltid gått fort ned i vekt, spiser det jeg vil og går veldig mye ute (over 10.000 skritt hver dag) så har egt ingen tips og råd. Alt handler om hvor mye du forbrenner ifh hva du inntar, inntar du 2000 kalorier og forbrenner bare 500 av dem - så har det svært lite å si hvor sunn eller usunn du er. Siden du ikke får brukt opp kaloriinntaket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Bare". En liten kropp forbrenner naturlig nok også færre kalorier ved trening. Selv bikker jeg så vidt 500 kcal når jeg løper 12 km på litt under en time. Og da blir jeg gjerne sulten også.

En kombinasjon av økt aktivitet, moderat underskudd fra vedlikeholdskaloriene og litt tålmodighet - det vil som regel ta lengre tid for en mindre person enn en større å gå ned i vekt - er nok det beste for de fleste av oss som er på den litt lavere siden :)

Du må trene styrketrening. Jogging og gåing er relativt unødvendig ved vektnedgang, siden du bare forbrenner akkurat der og da i aktivitet.

Ved styrketrening forbrenner du under trening, og flere timer etter treningen pga aktivering av muskelmasse etc. Så det er garantert det som lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rosatoast said:

Du må trene styrketrening. Jogging og gåing er relativt unødvendig ved vektnedgang, siden du bare forbrenner akkurat der og da i aktivitet.

Ved styrketrening forbrenner du under trening, og flere timer etter treningen pga aktivering av muskelmasse etc. Så det er garantert det som lønner seg i lengden.

Styrketrening er fint og viktig for kvinner (og menn) av mange grunner. Men ideen om at man forbrenner veldig mye mer etter en styrketreningsøkt enn en løpeøkt er opphauset. Man fortsetter også å forbrenne etter en løpeøkt. Noe forskning tyder til og med på at man forbrenner mer etter å ha løpt enn ved styrketrening. Det er for øvrig ganske krevende for mange å legge på seg f.eks. 10 kg i ren muskelmasse og hvorvidt man faktisk forbrenner så himla mye mer på det er heller ikke entydig: https://www.latimes.com/health/la-xpm-2011-may-16-la-he-fitness-muscle-myth-20110516-story.html.

Det som er helt sikkert er at kosthold og livsstil generelt heldigvis handler om mer enn å spise færrest eller flest mulig kalorier og forbrenne dem raskest og "best" mulig. Den beste aktiviteten er den du liker, som gjør deg glad og som du faktisk klarer å gjennomføre. Personlig er jeg ikke spesielt glad i styrketrening, men skviser det nå inn innimellom allikevel. Mest for å forhåpentligvis kunne løpe skadefritt. Jeg løper ikke for å forbrenne kalorier, jeg løper fordi jeg liker å løpe, for andre er det motsatt, eller kanskje de foretrekker turgåing (sterkt undervurdert treningsform av altfor mange) :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...