Gå til innhold

Dere som veier 55- 65 kg, hvor mye spiser dere for å gå ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo normalt å tenke at en som veier 90 kg kan spise mer og likevel gå ned i vekt som en på 60 kg. Og samme med en på 65 enn en på 55 kg. 

Mitt utgangspunkt var 80kg og startet da på 1600kcal uten trening. Gikk raskt ned de første ukene. På 75 kg gikk jeg ned til 1500 eller 1700 kcal og trene / forbrenne 200 kcal.

Men man kan vel ikke ta bort 100 hver gang, da blir det for lite mat og næring til kroppen. 

Derfor lurer jeg svært på, hvor mange kcal om dagen ligger dere på og likevel går ned i vekt? (Tenker helst på dere som veier 55-65kg).

Et tankekors er forrrsten dette med høyde. En på 60 kg som er 1.60 høy har vel kanskje høyere forbrenning enn en som er 1.68?

Anonymkode: 9b28e...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å skrive her på KG. Kalorimengde altså. Jeg skal ikke ned i vekt, men holde vekten. Veier 55 og er 164 høy.

Anonymkode: 53987...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg heldigvis om fysikk, kalorier inn og ut påvirkes av mye, og en som er lav og relativt lett vil trene færre kalorier for å opprettholde vekten enn en som er høy og tung. Det finnes en haug av kalkulatorer på nett som du kan bruke for å gjøre beregninger etterhvert som vekten og målet endrer seg.

https://tdeecalculator.net/

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Jeg er for øvrig under 160 cm. Når jeg er inaktiv er dagsbehovet på ~1500 kcal for å opprettholde vekten.

Anonymkode: 55a78...3d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 155 cm, veier akkurat nå 61,5 kg (ned fra 75 kg i vår). Går ned rundt 0,5 kg i uka ved å spise rundt 1700 kcal i snitt og gå tur 1-2 timer om dagen. Føler jeg har en "diett" jeg fint kan leve med i mange år. Har heller ikke merket at forbrenningen har gått ned eller noe sånt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye, men de gangene jeg vil bli mer definert eller gå ned et par kilo så kutter jeg ut alt av sukker, korn og frukt. Da klarer jeg ikke å spise meg tjukkere. 

Frokost kan da være pannekaker av 5 egg, to bananer og et par ss mandelmel, med ovnsstekt bacon og blåbær på. Kanskje 5 lengder med bacon.

Middag kjøtt/fisk med grønnsaker.

Og kveldsmat f.eks. smoothies av en avokado og en pose frosne bringebær.

Anonymkode: 6bd9e...782

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er for øvrig under 160 cm. Når jeg er inaktiv er dagsbehovet på ~1500 kcal for å opprettholde vekten.

Så for å presisere - for å gå ned i vekt må jeg nødvendigvis bryte Kvinneguidens «kaloriregler» og/eller øke aktivitetsnivået. Å forbrenne 500 kcal kun på trening blir også vanskeligere når man nærmer seg 50 kg. Så, ja.

Det handler jo ikke om at forbrenningen går ned, sånn som folk ofte tenker på forbrenning ihvertfall (det er veldig sjelden sånn at to mennesker med samme vekt, høyde og samme aktivitetsnivå forbrenner radikalt forskjellig mende kcal i løpet av et døgn). En liten kropp trenger mindre energi enn en større kropp. Mer aktivitet gjør at kroppen bruker mer energi, relativt til vekt og muskelmasse. Enkelt og greit (i teorien, kan være vanskeligere å gjennomføre i praksis selvfølgelig).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette dreier seg heldigvis om fysikk, kalorier inn og ut påvirkes av mye, og en som er lav og relativt lett vil trene færre kalorier for å opprettholde vekten enn en som er høy og tung. Det finnes en haug av kalkulatorer på nett som du kan bruke for å gjøre beregninger etterhvert som vekten og målet endrer seg.

https://tdeecalculator.net/

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Tusen takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for linkene!

Bare hyggelig!

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Men man kan vel ikke ta bort 100 hver gang, da blir det for lite mat og næring til kroppen. 

Og bare for å svare på dette – for vektnedgang er det kun regnestykket som betyr noe. Altså kan du fint gå ned ved å bare spise på McDonalds, men du vil sannsynligvis være veldig sulten og hvis du allikevel klarer å gjøre det over tid vil det neppe være spesielt gunstig for langtidshelsen din. Hvis du legger opp til et løp som er kortvarig, så vil du fint kunne gå ned i vekt, men du vil dessverre mest sannsynlig «sprekke» og gå opp igjen.

Dess færre kalorier du får i deg, dess viktigere blir det å sørge for at de du spiser er balanserte og «sunne» – at du dekker kroppens behov for vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater. Med andre ord – spis massevis av mager fisk, frukt, bær, bønner og grønnsaker, noe magert kjøtt og litt mindre, men nok, av næringsrike og -tette ting som avokado, nøtter, feit fisk og rødt kjøtt. En liten kropp har mindre rom for utskeielser i «kaloribudsjettet», det kan føles litt urettferdig, hvis man er vant til å spise altfor mye (jeg følte ihvertfall på det selv), men det er det bare å komme over i så fall. Det er ikke urettferdig, det bare er sånn. Og med unntak av å være mer aktiv, for å lage rom for flere kcal, så er det ikke så mye annet å gjøre med den saken. 

Lykke til, forresten! Dette fikser du :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg trener utholdenhet eller tung styrke hver dag så blir det nok akkurat mindre enn hva som er lov til å oppgi her inne på kvinneguiden 

Anonymkode: c6168...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, forresten! Dette fikser du :)

Takk for det!😃 Var litt demotiverende å se i kalkulatoren at jeg daglig har behov for 1600kcal om dagen med mitt aktivitetsnivå. Er ikke rart det går sakte å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 kilo og 1700 er for å vedlikeholde vekt. Skulle jeg gått ned vil jo alt under 1700 i snitt per dag bidratt til det. Kan fint kutte 2-300 om jeg vil litt ned, men jo lavere jeg går jo vanskeligere er det å holde over tid.

Anonymkode: 92646...402

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

53 kilo og 1700 er for å vedlikeholde vekt. Skulle jeg gått ned vil jo alt under 1700 i snitt per dag bidratt til det. Kan fint kutte 2-300 om jeg vil litt ned, men jo lavere jeg går jo vanskeligere er det å holde over tid.

Anonymkode: 92646...402

Nettopp. Vedlikehold for meg er 1600, men jeg spiser jo mye mindre. Likevel går det utrolig sakte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for det!😃 Var litt demotiverende å se i kalkulatoren at jeg daglig har behov for 1600kcal om dagen med mitt aktivitetsnivå. Er ikke rart det går sakte å gå ned i vekt. 

Hehe, ja, jeg husker kalddusjen jeg fikk da jeg oppdaget at det generelle regnestykket man ofte oppgir for kvinner med "2000 kcal" overhodet ikke gjaldt meg... Det går saktere når man veier mindre, og det vil gå saktere dess mer man går ned, fordi det er vanskeligere å oppnå det nødvendige underskuddet. 500 kcal i minus hver dag tilsvarer ca. 0,5 kg i uka, men hvis du bare klarer å være 200-300 i minus hver dag så vil det ta omtrent to uker å gå ned en halvkilo. 1000 kcal i underskudd når man er lav og allerede rundt 60 kg, med mindre man trener ekstremt hardt og mye, er rett og slett umulig for de aller fleste. Og ihvertfall potensielt helseskadelig. Min beste anbefaling er å følge det kalorikalkulatorene anbefaler og i tillegg øke hverdagsaktiviteten - man kan fint forbrenne 200-300 kcal ekstra på å gå 10000-15000 skritt, hvis man tidligere har vært inaktiv (og skrittene kan fint fordeles utover hele dagen). Og trene noen dager i uka, selvfølgelig. 

For øvrig finnes det en del forum på Reddit for de av oss som er lave og ønsker å gå ned i vekt, de er litt bedre tilpasset våre behov enn Kvinneguiden. Anbefales! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man slanker seg ikke når man er 55- 65 kg og er kvinne! 

Anonymkode: 302fe...08f

Det kommer selvfølgelig an på hvor høy man er (det er også stor forskjell på 55 og 65 kg, spesielt når man er lav). Selv er jeg i kategorien overvektig, med en BMI på 27,4 hvis jeg veier 65 kg. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man slanker seg ikke når man er 55- 65 kg og er kvinne! 

Anonymkode: 302fe...08f

Hvorfor ikke? Jeg er stusselige 161 høy, og jeg trives best på 50-52 kilo. Kom opp i 55 i vår på grunn av mye baking og lite trening under nedstengningen og hjemmeskole, og da slanket jeg meg, som i kuttet hardt ned på raske karbohydrater, til jeg gikk ned igjen. 65 kilo hadde jeg følt meg BÆLfeit på, og faktisk vært direkte overvektig i følge BMI, mens bestevenninnen min på 175 ser helt smashing ut med sine 65 kilo.

Anonymkode: 6bd9e...782

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, jeg husker kalddusjen jeg fikk da jeg oppdaget at det generelle regnestykket man ofte oppgir for kvinner med "2000 kcal" overhodet ikke gjaldt meg... Det går saktere når man veier mindre, og det vil gå saktere dess mer man går ned, fordi det er vanskeligere å oppnå det nødvendige underskuddet. 500 kcal i minus hver dag tilsvarer ca. 0,5 kg i uka, men hvis du bare klarer å være 200-300 i minus hver dag så vil det ta omtrent to uker å gå ned en halvkilo. 1000 kcal i underskudd når man er lav og allerede rundt 60 kg, med mindre man trener ekstremt hardt og mye, er rett og slett umulig for de aller fleste. Og ihvertfall potensielt helseskadelig. Min beste anbefaling er å følge det kalorikalkulatorene anbefaler og i tillegg øke hverdagsaktiviteten - man kan fint forbrenne 200-300 kcal ekstra på å gå 10000-15000 skritt, hvis man tidligere har vært inaktiv (og skrittene kan fint fordeles utover hele dagen). Og trene noen dager i uka, selvfølgelig. 

For øvrig finnes det en del forum på Reddit for de av oss som er lave og ønsker å gå ned i vekt, de er litt bedre tilpasset våre behov enn Kvinneguiden. Anbefales! 

Tusen takk for mange flotte tips!!😃👏🏻 
Kan jeg bare spørre om en ting til? Har du konkret navn på en gruppe på Reddit du anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for mange flotte tips!!😃👏🏻 
Kan jeg bare spørre om en ting til? Har du konkret navn på en gruppe på Reddit du anbefaler?

Må nesten sende på melding, tror jeg, navnene på et par av dem bryter dessverre med reglene for dette underforumet 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Må nesten sende på melding, tror jeg, navnene på et par av dem bryter dessverre med reglene for dette underforumet 😬

Men den jeg tenker på tilsvarer r/1500isplenty! Bare med annet kaloribehov. Også har du r/petitefitness. r/loseit er litt for generell, synes jeg, mens i r/progresspics kan man sortere og finne andre på egen høyde og se på deres bilder og fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...