Gå til innhold

Han knuste mobilen min - hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og min samboer har veldig sterk ADHD. Han hadde drokket noen øl og var sliten etter en tung dag. Jeg gikk på telefonen min og fant ut at han hadde en slags sporing på mobilen min. Han har hatt full oversikt over alt jeg gjør på mobilen min og har hatt tilgang til min GPS, mine bilder og alt innenfor icloud. Passord til sosiale medier, hvilke apper jeg laster ned etc.. Dette gjor meg irritert så jeg startet å spørre om dette for dette gjor meg opprinnelig bekymret. Jeg ble også ganske såret siden jeg føler han ikke stoler på meg i det hele tatt siden han har det behovet for kontoll. Han har ingen grunn til å ikke stole på meg og jeg er veldig åpen og pålitelig ellers.

Når jeg sporte ble han veldig sint. Han begynte å slå hull i veggen og begynte å rassere hele soverommet. Jeg holdt han fast som resulterte i at han sparket fra seg, slo og kastet rundt det han fikk tak i. Jeg gråt og gråt fordi jeg var redd og forvirret. Når han hadde roet seg ned begynte jeg å lete etter mobilen min som lå på nattbordet han sparket. Når vi ringte etter den, fant jeg den på gulvet helt smadret. Både forside og bakside var knust. VELDIG knust. Jeg begynner å gråte mer når jeg så telefonen. Jeg vet ikke om han har kastet den eller om den bare har falt på gulvet fra nattbordet. Men den er hvertfall HELT ubrukelig. Var en Iphone 11 pro som jeg kjøpte selv i mai. Den kostet 12 000kr. Han ble selv veldig lei seg og begynte å gråte. Han mente det ikke i det hele tatt og jeg så dette gjor han ekstremt opprørt.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg elsker han veldig høyt og han elsker meg også. Vil at vi skal ha et fint forhold sammen, men hvordan fikser man opp i dette her? Overvåker meg og knuser mobilen min.. Hvordan kan jeg få han til å stole på meg uten å måtte overvåke meg, og hvordan håndterer man slike situasjoner?

Er det galt av meg å be han kjøpe meg en ny mobiltelefon og hva hadde dere gjort om dere var i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 000 for en mobil!?!

Anonymkode: 4f60d...9cf

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

12 000 for en mobil!?!

Ja, hehe. Mistet moren min i desember og fikk forsikringspenger på 300 000kr. Hadde vært uten mobiltelefon en stund og tenkte jeg skulle skjemme meg selv bort og investere i en splitter ny mobil siden dette var noe jeg ikke hadde fått følt luksuen av å ha.

Skrevet

Han skal selvfølgelig betale for ny telefon til deg, og så bør du gjøre det slutt

Anonymkode: 2b77d...c87

• Liker 28
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han stoler ikke på deg, overvåker deg og utfører materiell vold. 

Her hjelper det ikke med kjærlighet, dessverre. 

Anonymkode: f3387...efc

Men det må jo kunne rettes opp i på en eller annen måte. Jeg elsker han og er villig til å gjøre alt for å redde forholdet hvis det er mulig.

Skrevet

Ikke galt av deg å spør om han kan kjøpe ny!   Men han høres ikke ut som en å samle på .

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, seppola said:

Men det må jo kunne rettes opp i på en eller annen måte. Jeg elsker han og er villig til å gjøre alt for å redde forholdet hvis det er mulig.

Du kan ikke redde det der

Anonymkode: 2b77d...c87

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Han skal kjøpe ny telefon, ferdig snakka. Det er fordi han knuste Iphonen din, og det minste han kan gjøre når han overvåker deg på den måten.. ETTER han har kjøpt ny Iphone, så ville jeg ha slått opp .

ADHD er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en komplett IDIOT. Jeg har selv sterk ADHD, og jeg oppfører meg faen ikke på den måten. Herregud for en drittunge

Hoff, jeg føler jeg satt han i et så dårlig lys nå fordi på mange andre måter er han virkelig fantastisk! Dette var litt i drøyeste laget for meg, men han begynte å gråte og var veldig lei seg for det han gjorde. Han ligger å sover nå, men tenkte jeg skulle ta en prat med han i morgen når han våkner om at han må ordne meg en ny mobiltelefon. Men det er så tungt å bare gjøre det slutt når man virkelig er investert i forholdet og elsker noen..

Skrevet
2 minutter siden, seppola skrev:

Hoff, jeg føler jeg satt han i et så dårlig lys nå fordi på mange andre måter er han virkelig fantastisk! Dette var litt i drøyeste laget for meg, men han begynte å gråte og var veldig lei seg for det han gjorde. Han ligger å sover nå, men tenkte jeg skulle ta en prat med han i morgen når han våkner om at han må ordne meg en ny mobiltelefon. Men det er så tungt å bare gjøre det slutt når man virkelig er investert i forholdet og elsker noen..

Du gjør ikke det, du forteller om sitasjonen og dine opplevelser, det har du fult rett til å gjøre.
Jeg ligger i sengen med min samboer, og han sier også at han her høres helt syk ut, og at absolutt ingen som gjør sånt. Det er ganske drøyt, selv om han er glad i deg så er det ikke nok - til at han kommer til å forandre seg. Du kommer til å bli stuck i ett veldig destruktivt forhold, for han er jo sinnssykt paranoid som gjør sånt. Som sagt - ingen gjør det (overvåkingen). Oppførselen hans er jo en annen sak, han kan bli voldelig selv om du tenker at det aldri skjer. 

Og siden han er SÅ paranoid på hva du gjør, er det også en stor sjanse for at han selv er utro - eller kommer til å være utro. Den som er utro selv, er som regel den som er veldig paranoid og anklager den andre for utroskap pga sin egen samvittighet. 

Du får ta en rolig prat med han, si du skal ha ny telefon også be om en pause i forholdet eller at dere kan være kjærester, men ikke bo sammen lengre. Du virker som en rolig og lojal jente, hadde ikke unnet deg å havne i "nettet" til en så ustabil person.

Lykke til fra meg og sambo :) 

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, Rosatoast skrev:

Du gjør ikke det, du forteller om sitasjonen og dine opplevelser, det har du fult rett til å gjøre.
Jeg ligger i sengen med min samboer, og han sier også at han her høres helt syk ut, og at absolutt ingen som gjør sånt. Det er ganske drøyt, selv om han er glad i deg så er det ikke nok - til at han kommer til å forandre seg. Du kommer til å bli stuck i ett veldig destruktivt forhold, for han er jo sinnssykt paranoid som gjør sånt. Som sagt - ingen gjør det (overvåkingen). Oppførselen hans er jo en annen sak, han kan bli voldelig selv om du tenker at det aldri skjer. 

Og siden han er SÅ paranoid på hva du gjør, er det også en stor sjanse for at han selv er utro - eller kommer til å være utro. Den som er utro selv, er som regel den som er veldig paranoid og anklager den andre for utroskap pga sin egen samvittighet. 

Du får ta en rolig prat med han, si du skal ha ny telefon også be om en pause i forholdet eller at dere kan være kjærester, men ikke bo sammen lengre. Du virker som en rolig og lojal jente, hadde ikke unnet deg å havne i "nettet" til en så ustabil person.

Lykke til fra meg og sambo :) 

Dette er så sykt tungt.. Jeg vil jo prøve å finne ut roten til problemene vi har slik at vi kan fikse opp i rotet og bygge på det fine vi har sammen. Både jeg og han har hatt det ekstremt tungt gjennom oppvekst og i livet generelt så han er jo også min aller beste venn og støttespiller i tillegg til partner. Vi skjønner hverandre på en måte ingen andre gjør og det båndet vi har til hverandre er helt unikt. Jeg er bekymret for hva han blir å gjøre hvis jeg skulle ha forlatt han og jeg vet ikke selv om jeg hadde klart å få det bra alene. Har ingen andre enn han som er der for meg. Han har gjort sykt mye godt for meg og behandler meg som regel fantastiskt bra. Hadde ikke klart å få meg jobb eller orden på livet generelt om det ikke var for han.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 000 for en mobil!?!

Min kostet 17.000,- men jeg har iPhone 11 pro max og 512Gb. Det er mye mer enn en mobil. 🙄 

Ts. Du har sikkert en eller annen forsikring som dekker telefonen din. Det er bare en dings. Lite verdifullt. Og skal du virkelig tilgi han typen din? Det hadde ikke jeg gjort. Aldri! 

• Liker 3
Skrevet

Dette handler vel mer om hva HAN gjorde enn hvor mye mobilen kostet?
Er det så nøye om den kostet 1.000 eller 50.000? Uakseptabel oppførsel er det uansett. 

• Liker 31
Skrevet

Du må kreve at han kjøper ny lik mobil til deg, for å erstatte den han ødela.

Så sier du at han har INGEN rett til å overvåke deg på den måten, det har ikke engang politiet. Det han driver med er ulovlig. Hvis dere skal kunne være sammen, så må han innfinne seg med at han må stole på deg uten å kontrollere deg. Du er ditt eget frie menneske, som han ikke eier. Du velger å være sammen med ham, det må være godt nok.

Så tar du det derfra.

Om han ofte går løs på inventaret, så bør du kreve han søker hjelp for sinnemestring.

Anonymkode: 86b15...885

• Liker 13
Skrevet

Hvis det er sånn at dere begge har sterk ADHD og begge har hatt tung oppvekst,  kan det da tenkes at dere er avhengige av hverandre på en usunn måte? Medavhengige av hverandre. Ikke ulik den to rusmisbrukere har? (Kan være greit å stille seg selv om det er ekte kjærlighet eller bare en slags rus) Å elske noen med ADHD kan være intenst. Og her har begge to dette. Å miste kontrollen kan derfor oppleves som katastrofalt. Selv om ikke din samboer har en grunn (eller har lov) å overvåke deg, så gjør han det ene og alene pga sin egen usikkerhet. Aldri gi slik oppførsel lov til å slå rot! Da blir det vanskeligere å komme bort senere. Sett deg ned sammen med han og si at det han gjorde var uakseptabelt. Be han gå til Alternativ til Vold eller lignende sted, hvis ikke så forlater du forholdet. Han MÅ gå gjennom et behandlingsprogram for at du skal kunne være med han. Dette er ikke noe du kan eller skal gå gjennom med alene. 

Forsøk å ta to steg tilbake og tenk gjennom hva slags råd du ville gitt ei venninne i samme situasjon. 

• Liker 13
Skrevet
3 timer siden, seppola skrev:

Både jeg og min samboer har veldig sterk ADHD. Han hadde drokket noen øl og var sliten etter en tung dag. Jeg gikk på telefonen min og fant ut at han hadde en slags sporing på mobilen min. Han har hatt full oversikt over alt jeg gjør på mobilen min og har hatt tilgang til min GPS, mine bilder og alt innenfor icloud. Passord til sosiale medier, hvilke apper jeg laster ned etc.. Dette gjor meg irritert så jeg startet å spørre om dette for dette gjor meg opprinnelig bekymret. Jeg ble også ganske såret siden jeg føler han ikke stoler på meg i det hele tatt siden han har det behovet for kontoll. Han har ingen grunn til å ikke stole på meg og jeg er veldig åpen og pålitelig ellers.

Når jeg sporte ble han veldig sint. Han begynte å slå hull i veggen og begynte å rassere hele soverommet. Jeg holdt han fast som resulterte i at han sparket fra seg, slo og kastet rundt det han fikk tak i. Jeg gråt og gråt fordi jeg var redd og forvirret. Når han hadde roet seg ned begynte jeg å lete etter mobilen min som lå på nattbordet han sparket. Når vi ringte etter den, fant jeg den på gulvet helt smadret. Både forside og bakside var knust. VELDIG knust. Jeg begynner å gråte mer når jeg så telefonen. Jeg vet ikke om han har kastet den eller om den bare har falt på gulvet fra nattbordet. Men den er hvertfall HELT ubrukelig. Var en Iphone 11 pro som jeg kjøpte selv i mai. Den kostet 12 000kr. Han ble selv veldig lei seg og begynte å gråte. Han mente det ikke i det hele tatt og jeg så dette gjor han ekstremt opprørt.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg elsker han veldig høyt og han elsker meg også. Vil at vi skal ha et fint forhold sammen, men hvordan fikser man opp i dette her? Overvåker meg og knuser mobilen min.. Hvordan kan jeg få han til å stole på meg uten å måtte overvåke meg, og hvordan håndterer man slike situasjoner?

Er det galt av meg å be han kjøpe meg en ny mobiltelefon og hva hadde dere gjort om dere var i samme situasjon?

Dette er kompliserte diagnoser, og kompliserte handlinger som skjer mellom to sårbare mennesker. Hva med å starte parterapi sammen?

• Liker 3
Skrevet

AHDH er ingen grunn til å slippe unna psykisk terror og overvåking.

Jeg ville krevd penger for mobil og avsluttet forholdet så fort som mulig. 

Anonymkode: 3b709...857

• Liker 10
Skrevet

Kjære seppola, du har mye større problemer enn en ødelagt telefon, kjæresten din er jo en voldsmann! Han er både psykisk, materielt og fysisk voldelig! ADHD er ingen unnskyldning for en slik oppførsel. Jeg kjenner flere med ADHD og ingen av dem er voldelige.

Det mest alarmerende er at han ble sint og klikket da du fant ut at han hadde overvåket deg. Overvåkning slik han har holdt på med regnes som sykelig kontrollerende oppførsel og psykisk vold, likevel blir han rasende på DEG når du oppdager det. Det er ikke du som har gjort noe galt her. Ser du ikke selv hvor ille dette er? 

Kjæresten din bør kjøpe ny telefon til deg og du bør ta kontakt med krisesenter eller Alternativ til Vold for å få hjelp. Det er ikke sånn et forhold skal være 💔.

• Liker 20
Skrevet

En voldelig psykopat som overvåker deg konstant, som raserte soverummet i ruset tilstand, og med fortsett ødela en dyr gjenstand... what's not to like!?  

Hvem tror du det går ut over neste gang? (Hint: deg). 

Håper dine 300 000kr står et sted han ikke kan ta dem.

Anonymkode: a9194...72e

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...