Dankert Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Den kjente jihadisten, Mohyeldeen Mohammad, har blitt flyttet fra fengsel til fengsel grunnet bråk, vold og trusler. Mohammad slippes fri våren 2021. For litt over en måned siden mente fengselsledelsen at permisjon ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig. De frykter nye straffbare handlinger. Minst to ganger har han søkt om permisjon, men fått avslag. Kriminalomsorgen mener det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig. Også søknad om overføring til fengsel med lavere sikkerhet har blitt avslått. Mohammad mener derfor det ikke er blitt lagt tilstrekkelig til rette for en rehabilitering i fengselet. https://www.nrk.no/norge/troblete-fengselsopphold-for-syria-farer_-_-brak_-vold-og-trusler-1.15187533
Drizzt Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Skulle han rehabiliteres? Er han villig til å rehabiliteres? Jeg sitter ikke med det inntrykket iallefall. 3
Catliner Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Regner med at han følges godt med på av pst i tilfelle han skulle få tilbakefall. 1
Callisto83 Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, Catliner skrev: Regner med at han følges godt med på av pst i tilfelle han skulle få tilbakefall. Det har jo vært så mange terrorangrep utført rundt omkring i Europa, utført av individer som tidligere har vært i søkelyset nettopp pga radikalisering, at det tviler jeg på.
NordicViking Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 På 14.10.2020 den 0.54, Dankert skrev: Den kjente jihadisten, Mohyeldeen Mohammad, har blitt flyttet fra fengsel til fengsel grunnet bråk, vold og trusler. Mohammad slippes fri våren 2021. For litt over en måned siden mente fengselsledelsen at permisjon ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig. De frykter nye straffbare handlinger. Minst to ganger har han søkt om permisjon, men fått avslag. Kriminalomsorgen mener det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig. Også søknad om overføring til fengsel med lavere sikkerhet har blitt avslått. Mohammad mener derfor det ikke er blitt lagt tilstrekkelig til rette for en rehabilitering i fengselet. https://www.nrk.no/norge/troblete-fengselsopphold-for-syria-farer_-_-brak_-vold-og-trusler-1.15187533 Rehabilitering? Drit i det! Tyrkia rekrutterer tidligere jihadister og syriske flyktninger som er villige til å kjempe for Aserbajdsjan i den pågående krigen mot Armenia i Nagorno-Karabakh. Hvorfor ikke sende ham dit? For de fleste som drar dit blir det siste stopp på reisen. (NRK) (Dagbladet) 1
Apis Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Han er vel ikke Syria kriger, men en feig dritt som klarer å verve sosiale kasus til å gå i krigen 1
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 På 14.10.2020 den 22.22, Drizzt skrev: Skulle han rehabiliteres? Er han villig til å rehabiliteres? Jeg sitter ikke med det inntrykket iallefall. Jeg mistenker at vi ikke har effektivt rehabiliteringspersonell, men tror rehabilitering er mulig. Mulig men stor jobb. Han bør omprogrammeres. God atferd og god tankeatferd bør etableres slik at dårlig atferd erstattes.
RoH Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Hvordan rehabiliter et menneske. Vold er genetisk og lært adferd. Moral, etikken, skam og redsel er demningen som forhindrer oss å gå kanakas. Denne gubben er garantert på andre siden. Det er ingen som har blitt bedre mennesker av å sitte i fengsel. Hva slags nettverk kommer denne mannen ut til? Tipper vi alle vet svaret,
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 10 minutter siden, RoH skrev: Hvordan rehabiliter et menneske. Vold er genetisk og lært adferd. Moral, etikken, skam og redsel er demningen som forhindrer oss å gå kanakas. Denne gubben er garantert på andre siden. Det er ingen som har blitt bedre mennesker av å sitte i fengsel. Hva slags nettverk kommer denne mannen ut til? Tipper vi alle vet svaret, Gode spørsmål. Det har blitt sagt at mange kommer inn i fengselet som apekatter og går ut som gorillaer, hvilket tyder på feil og mangler i det pedagogiske opplegget. At folk skal forbedres i fengsel er ingen ambisjon samfunnet tar på tilstrekkelig på alvor. Men det er kanskje på tide. Fengsel har blitt et sted blant annet for folk som sliter med psykiatri og rus, men er denne funksjonen skikkelig planlagt? Vold kan nok avlæres i mange sammenhenger. Man kan f.eks. lære å bruke bedre kommunikasjonsmetoder som f.eks. ord i stedet. En psykisk utviklingshemmet hadde det med å slå folk som sto i veien. Han lærte å si "flytt deg", og problemet ble i stor grad løst. 1
Drizzt Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 5 timer siden, I Grosny skrev: Jeg mistenker at vi ikke har effektivt rehabiliteringspersonell, men tror rehabilitering er mulig. Mulig men stor jobb. Han bør omprogrammeres. God atferd og god tankeatferd bør etableres slik at dårlig atferd erstattes. For de aller, aller fleste av de alvorlige tilfellene er rehabilitering bare ønsketenkning, mens i praksis umulig å endre atferden og tankesettet. Jeg har sett det i Storbritannia en del ganger de siste årene. Slipper ut av fengsel etter alvorlig forbrytelse og så begår ny alvorlig forbrytelse. Et av terrorangrepene i nyere tid ble utført av en godt kjent ''Syria kriger'' som lå bak lås nettopp for terrorplanlegging, men ble sluppet ut. Endret 26. oktober 2020 av Drizzt 1
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 8 minutter siden, Drizzt skrev: For de aller, aller fleste av de alvorlige tilfellene er rehabilitering bare ønsketenkning, mens i praksis umulig å endre atferden og tankesettet. Jeg har sett det i Storbritannia en del ganger de siste årene. Slipper ut av fengsel etter alvorlig forbrytelse og så begår ny alvorlig forbrytelse. Et av terrorangrepene i nyere tid ble utført av en godt kjent ''Syria kriger'' som lå bak lås nettopp for terrorplanlegging, men ble sluppet ut. Det er fullt mulig at du har rett. Dette er neppe forsket nok på i vesten, men jeg lurer litt på om de kanskje kan drive med sånt i Kina? Jeg tror Kina ligger langt foran oss i en del psykologiske og pedagogiske metoder. Jeg lurer på hva slags opplegg de får de forbryterne som har tvungent psykisk helsevern, og frykter at opplegget ikke holder. Det er tydelig at Syriakrigeren du prater om har sluppet ut uten å ha lært folkeskikk og god atferd. Endret 26. oktober 2020 av I Grosny
Dankert Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2020 6 hours ago, Elefantenistua said: Han er ikke farlig. Er han en god venn av deg?
Elefantenistua Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 40 minutter siden, Dankert skrev: Er han en god venn av deg? Nei. Samme miljø.
Klappe Skrevet 27. oktober 2020 #15 Skrevet 27. oktober 2020 Var det han som ikke kunne dra til Syria pga en tidligere kneskade , men heller sendte psyke norske gutter nedover ?
Dankert Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, Klappe said: Var det han som ikke kunne dra til Syria pga en tidligere kneskade , men heller sendte psyke norske gutter nedover ? Nei, han har vært i Syria og posert med våpen og svart IS-flagg. Men han er sikkert snill og helt harmløs. 1
Gjest In absentia Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 På 18.10.2020 den 16.46, Catliner skrev: Regner med at han følges godt med på av pst i tilfelle han skulle få tilbakefall. Stakkars PST. De har mer enn nok å gjøre som det er.
Gjest In absentia Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 På 26.10.2020 den 8.10, I Grosny skrev: Jeg mistenker at vi ikke har effektivt rehabiliteringspersonell, men tror rehabilitering er mulig. Mulig men stor jobb. Han bør omprogrammeres. God atferd og god tankeatferd bør etableres slik at dårlig atferd erstattes. Man kan ikke rehabilitere folk som er hjernevasket fra barnsben av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå