Gå til innhold

Er det ingen barn som lærer seg å programmere lenger, går det bare i spilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte med spilling, men ble fort lei, begynte å lage egne spill, og solgte mitt første spill når jeg var 14.

Anonymkode: 692d9...512

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn flest programmerer ikke , noensinne. 

Anonymkode: 22413...203

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn flest programmerer ikke , noensinne. 

På 80-tallet hadde jeg inntrykk av at alle programmerte.

• Liker 1
Skrevet

Vi som vokste opp på 80 tallet hadde datamaskiner det gikk an å programmere på, nå vokser barn opp med ipad og playstation. Ikke rart de ikke lærer noen ting lenger.

Anonymkode: c2c2e...187

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Neh..

• Liker 8
Skrevet

Programmering er for spesielt interesserte, men sikkert gøy nok om man først klarer å pugge seg gjennom det grunnleggende. Spilling er bare en ordinær form for underholdning. Det har da ingenting med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 5e132...9a4

• Liker 8
Skrevet

De har om det i skolen. I 2 klasse.

Anonymkode: 36c9d...e34

• Liker 3
Skrevet

Sønnen min i 8 klasse har programmering som valgfag 😉

Anonymkode: 1eba4...961

• Liker 3
Skrevet

Det har kommet koding/ programmering inn i skolen de siste årene. 

Selv drev jeg med html på starten av 2000-tallet da jeg var ungdom, men vi hadde ingenting på skolen. 

Anonymkode: 2aae7...203

• Liker 3
Skrevet

Det finnes flere Apper for koding/programmering rettet mot barn. Min 6 åring prøver seg litt i grasshopper fra Google (app), men det er fordi jeg er spesielt interessert i det selv.

Anonymkode: 62d83...125

Skrevet

Da tror jeg du bør lese om "lær kidsa å kode". Det er da masse, masse workshoper med koding for barn, og flere har det i skolen allerede på barneskolen - og flere har vært borti det allerede i barnehagen. 

Jeg jobber i it-bransjen, og har flere kolleger og bekjente som er engasjert i "lær kidsa å kode", og har vært rundt på barneskoler og barnehager. 

Anonymkode: 73de3...697

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du ha vært i et veldig spesielt miljø. Kjente ingen som hadde datamaskin i det hele tatt på 80-tallet, og da de kom mer på 90-tallet gikk det mest i snake, kabal, tetris og napster.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi som vokste opp på 80 tallet hadde datamaskiner det gikk an å programmere på, nå vokser barn opp med ipad og playstation. Ikke rart de ikke lærer noen ting lenger.

Anonymkode: c2c2e...187

Men de aller aller fleste gjorde det aldri likevel. De få som drev med sånt sverget til Linux husker jeg. 

Anonymkode: 8e5de...8fd

• Liker 1
Skrevet

Kodeklubber har eksistert i flere år rundt om i Norge, så det er mange barn som lærer programmering (bl.a. våre to eldste), men det er nok ikke blant de mest populære fritidsaktivitetene.

Forøvrig er jeg også vokst opp på 80-tallet og med unntak av mannen min (og han kjente selv ingen andre som drev med det) kjenner jeg ikke en eneste som lærte programmering da, så at det var noe alle drev med stemmer absolutt ikke. Har man vært i et miljø hvor det var vanlig er det lett å få feil inntrykk av hva "alle andre" driver med.

Skrevet

Jeg vokste opp i Oslo  på 90-tallet og kjente aldri til noen som programmerte. Tror dette er noe man gjør i kun noen små miljøer.

Anonymkode: 8bf48...e0a

• Liker 2
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Barna mine har lært programmering på skolen. Jeg har aldri gjort det, jeg spilte kun Paperboy på Commodore 64 🧐

Skrevet

Jeg begynte såvidt å programmere på begynnelsen av ungdomsskolen på 90-tallet. Dette var ikke vanlig, var kun en annen i klassen (bestekompis) som gjorde det. Det var heller ikke på høyt nivå - ikke før man begynte på universitet, men da var det flere andre som begynte.

Ikke mitt inntrykk at det var vanlig - kunne tenke meg å lære ungene mine litt, men ser ikke vinklingen jeg skal få til for å få opp interessen.

Skrevet

Barnet vårt har vært/er innom koding i 3.klasse-matte.

Skrevet
On 10/14/2020 at 11:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp i Oslo  på 90-tallet og kjente aldri til noen som programmerte. Tror dette er noe man gjør i kun noen små miljøer.

Anonymkode: 8bf48...e0a

På 80-tallet lagde vi våre egne spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...