KG deltager Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Leste at ved en dansk klinikk dyrker dem alltid frem til bladtocyt før innsett. Hvorfor gjør ikke man det ved alle klinikker? Endret 13. oktober 2020 av KG deltager
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Blastocyst, ikke blastocytt Det er ikke alle egg som utvikler seg til blastocyst-stadiet (dag 5). Mange egg utvikler seg for seint, slutter å dele seg eller deler seg abnormalt på f.eks. dag 2, 3 eller 4. Hvis klinikken ser at eggene man har fått ut i en IVF-syklus er av dårlig kvalitet og faller fra èn etter èn (deler seg abnormalt, slutter å utvikle seg, utvikler seg for sent) så velger de ofte å sette inn et 2- dagers eller 3-dagers embryo som ser ut til å ha god kvalitet, dvs. at det har delt seg korrekt og har lite fragmentering. Dette fordi klinikken tenker at det er lite realistisk at noen av eggene skal utvikle seg til blastocyst. Har man derimot flere egg som fortsetter å dele seg normalt, kan man som regel avvente og regne med at minst ett når blastocyst-stadiet. En blastocyst av god eller svært god kvalitet har jo statistisk sett større sjans for å resultere i implantasjon og baby enn et 2 eller 3-dagers embryo av god/svært god kvalitet (normal deling og lite fragmentering). Men det krever jo mer ressurser av klinikken å dyrke frem til blastocyst-stadiet. Private klinikker prioriterer i større grad å dyrke til blastocyst enn hva det offentlige gjør. Anonymkode: d6991...312
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Hvorfor gjøre det når andre egg også fungerer utmerket 😛 Anonymkode: a6f81...041
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Dette er et veldig godt spørsmål. I utlandet er det så og si standard at man setter inn blastocyst fordi dette statistisk har en større sannsynlig for å bli en baby. På Rikshospitalet er regelen at dersom du har har flere enn ti embryo så dyrker de til blastocyst. Jeg har hatt tre uttak i det offentlige og de første to forsøkene ble ingen embryo dyrket mer enn to dager før de ble satt inn. Hverken de to ferskforsøkene, eller de påfølgende 8 fryseforsøkene resulterte i en graviditet. På siste forsøk krevde jeg at de hvertfall forsøkte å dyrke noen til blastocyster og jeg endte opp med at alle ble dyrket blasto (8stk). De siste to var riktignok trege og trengte 6 dager før de nådde blasto-stadiet, men de ble fryst. Jeg har venninner som har blitt gravide med tre-dagers embryo så jeg sier ikke at blasto er eneste mulighet. Men når statistikken sier at det øker sannsynligheten så skjønner jeg ikke hvorfor dette ikke tilstrebes i større grad. Anonymkode: c4f96...362 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg krevde på Riks at de skulle dyrke til blasto selvom jeg kun hadde 6 befruktede embryo. Mistet tre ganger tidligere, men ved innsett av blasto ble det baby❤️ Anonymkode: 3f01a...11a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 2 ganger gravid og babyer med 2 dagers 👍 Anonymkode: a6f81...041 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 På 13.10.2020 den 22.51, AnonymBruker skrev: På 13.10.2020 den 22.33, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b8665...6e5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Kan et nedfryst 3 dagers embryo dyrkes til blastocyst før det settes inn? Eller er det slik at det må settes inn rett etter det er tint? Legen sa de kunne forsette å dyrke egget før de frøs det- me. Embryologen mente at egget var så bra at det kunne fryses.. fikk litt følelsen av at det var fordi det var rett før helgen... Anonymkode: b8665...6e5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan et nedfryst 3 dagers embryo dyrkes til blastocyst før det settes inn? Eller er det slik at det må settes inn rett etter det er tint? Legen sa de kunne forsette å dyrke egget før de frøs det- me. Embryologen mente at egget var så bra at det kunne fryses.. fikk litt følelsen av at det var fordi det var rett før helgen... Anonymkode: b8665...6e5 Har forstått på sykehuset at de kan dyrkes videre etter opptining ja Anonymkode: 64ff8...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg har forstått det som at det kan være at enkelte embryoer som ikke ville klart seg i laboratoriet likevel klarer seg i livmoren. Detter virker ikke som det er noe man vet sikkert, eller noe fagfolk er enige om, men flere mener at det kan være slik i noen tilfeller. Ved dyrking til blastocyst, vil flere av de embryoene som ser bra ut på dag to, men ikke kan bli til noe falle fra, og det er større sjanse for at de som fortsatt ser bra ut på det stadiet faktisk kan bli barn. Vi satte alltid inn på dag to, men hadde bare 1-2 embryoer igjen da uansett. Da var det ikke noe poeng å dyrke videre for å se hvem som var best, den/de som fortsatt delte seg bra, ble bare satt inn. Antagelig hadde det ikke blitt noe innsett med påfølgende negativ test på de negative forsøkene. Men det er også en mulig bitteliten sjanse for at datteren, som startet som et litt for fragmentert embryo, ikke hadde blitt til hvis embryoet hadde blitt på lab'en tre dager til. Anonymkode: d2e33...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå