AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Gikk dere mye ned i vekt i ammeperioden? Hvor mye gikk du ned på hvor mange måneder? Gikk du mye opp i svangerskapet? Noen som vet hvor mye man forbrenner av å amme? Eventuelt noen som ikke gikk ned i vekt? Gikk dere ned etter endt amming eller satt graviditetskiloene bom fast? Anonymkode: 7e581...2eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 La på meg 0 kg i graviditeten, holdt vekten gjennom snart 2 år med amming. Ca halvveis i svangerskap nr 2 nå og har ikke lagt på meg. Ikke ha store forventninger til å «rase ned i vekt» når du ammer, for sammen med produksjonen av melk kommer ulvehunger for deg. Anonymkode: 4a048...d42 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: La på meg 0 kg i graviditeten, holdt vekten gjennom snart 2 år med amming. Ca halvveis i svangerskap nr 2 nå og har ikke lagt på meg. Ikke ha store forventninger til å «rase ned i vekt» når du ammer, for sammen med produksjonen av melk kommer ulvehunger for deg. Anonymkode: 4a048...d42 Takk for svar, så flink du har vært som ikke legger masse på deg. Denne ulvehungeren har jeg ikke merket noe til, glemmer heller å spise. Men er helt ekstremt tørst!🙈 Anonymkode: 7e581...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Please ikke fokuser på kilo som nybakt mor Anonymkode: 657ba...540 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Også er det hun som la på seg 0 kg som svarer... Det virker som du har litt feil syn på det når du syns hun som la på seg 0 kg var flink.. Vil tippe denne personen i tilfelle er overvektig. 62 kg her før graviditet (167 cm så normalvektig) la på meg 14 kg. De 10 første kg forsvant vel de første to ukene mener jeg å huske, og ved 3 mnd var jeg litt under startvekt og ligger der fortsatt. Gjord ikke noe spesielt med det og var heller ikke et fokus, selv om jeg er glad det gikk så greit Anonymkode: bd040...d45 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Vil først si at jeg ikke hadde noe fokus på vekt, hverken i svangerskapet eller etter fødsel. Hvis du klarer så ikke stress med det, nyt heller tiden som man aldri får igjen❤️ Veide 60 før graviditet, gikk opp til 80 til fødsel. Veier nå 53, 8 måneder etter. Kiloene forsvant av seg selv med amming og trilleturer. Spist som en hest hele veien. Man forbrenner opptil 500 kalorier i døgnet av amming sies det, men vet ikke om det stemmer😊 Anonymkode: 3e63f...5d6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Med første var jeg tilbake til startvekg etter 2 uker, med nr. 2 har det nå gått 6 mnd, og de siste 7 kiloene sitter som spikret. La på meg 15 kg. Begge gangene. Anonymkode: b0c8d...12b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med første var jeg tilbake til startvekg etter 2 uker, med nr. 2 har det nå gått 6 mnd, og de siste 7 kiloene sitter som spikret. La på meg 15 kg. Begge gangene. Anonymkode: b0c8d...12b Så å si likt her. Med første var jeg tilbake på startvekt etter under to uker og fortsatte å rase ned. Ble radmager (la på meg igjen da jeg sluttet å amme). Med andre tok det laaaaaang tid. Gikk opp 12 kg med begge og hadde samme startvekt. Anonymkode: 22bbb...f06 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Jeg gikk nesten ikke opp før fødsel og gikk ned masse i de første ukene etter, men gjorde veldig lite for det. Konstant sulten og trøtt og tydde til mye sukker og karbohydrater så har overhodet ikke vært flink. Tipper jeg får svi for det når jeg slutter å amme. Kjenner flere som har gått opp i vekt av ammingen og andre som ikke har gått helt ned til startvekt igjen, så det er ingen fasit her og vanlige regler gjelder ikke for hormonene styrer så mye. Anonymkode: bb093...f48
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 La på meg nesten 20 kg under første svangerskap. Gikk ned 15 det første året mens jeg ammet. Ikke bevisst slanking, det bare ble sånn. Anonymkode: 5e8da...c95
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 La på meg obligatoriske 12 (var lav på normalvekt før graviditeten), vekten var borte på ca 1 år. Amming gav et søtsug uten sidestykke. Jeg tror ikke jeg spiste mye mat, bare vingummi. Samme skjedde andre gang. La på meg flere kg når jeg skadet meg og ble innaktiv i et år, og det tok lengre tid å gå ned selv med kaloritelling. Så amming hjelper 😊 Anonymkode: a3ddb...843
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 Gikk ned alt jeg la på meg i løpet av noen uker etter fødsel. Vart kjempeglad for dette! MEN! Som nevnt over, ulvehunger! Da jeg var gravid klarte jeg nesten ikke spise for jeg var så kvalm, og da det var over var det ikke plass til mat i magesekken. Men da jeg ammet var jeg så sulten at jeg tok igjen all den spisingen og la på meg under ammingen. Brukte ca 6 mnd. til å gå ned igjen til normal vekt da jeg var ferdig å amme, siden jeg hadde blitt vandt med å spise mye. 😅 Tok det ikke alt for alvorlig, mer fokusert på at mini fikk seg nok Men alle er forskjellige, og ikke fokuser sa mye på vekt. Anonymkode: d0be9...731
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Her var jeg tilbake til startvekt to uker etter fødsel, meeen, jeg går opp i vekt av ammingen 🤷♀️ går mye tur (8-10 km per dag), så jeg har et indre ønske om at "det er ekstra kilo i muskler" 😂 Mengden mat er mindre nå en før (måtte spise på natten første måneden), så kanskje det hender at jeg går ned igjen til startvekt med tiden Totalt gikk jeg opp 11 kg under svangerskapet. Er 172 høy og var 68 kg før start Anonymkode: 65a16...adb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker som du har litt feil syn på det når du syns hun som la på seg 0 kg var flink.. Anonymkode: bd040...d45 Helt enig i dette. Jeg gikk også opp ingenting (gikk ned litt) pga. hyperemesis og en del andre (fysiske) komplikasjoner som gjorde at jeg ikke klarte å spise. Jeg var ikke flink, og det førte til masse ekstra stress, som flere ekstra vektkontroller av barnet mitt, stagnert symfysemål og til slutt keisersnitt 37+1. Og en bitteliten unge, viser seg at det ikke alltid er sant det de sier om at fosteret tar det hen trenger. Jeg var normalvektig før svangerskapet, har gått opp to kg i løpet av det halve året som er gått siden fødsel, er fremdeles normalvektig og er fremdeles i minus etter startvekt før svangerskapet. Så det er jo lett for meg å si at det er trist at mødre har sånn fokus på vekt, men jeg mener likevel at det er trist. Og jeg merker en forverring der på de ti årene siden jeg fikk mitt første barn. Mødre var opptatt av det da også, men på en helt annen måte enn da. Anonymkode: 99dc2...e8b
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 Er man normalvektig, skal man legge på seg 11-15 kg. Man er IKKE "flink" om man var normalvektig i utgangspunktet, og ikke har lagt på seg i det hele tatt ved fødselen. Noen legger ikke på seg fordi de har hyperemesis og slikt, og de kan ikke noe det. Men om man med viten og vilje direkte slanker seg (for det er det man i realiteten gjør om man ikke legger på seg - da mister man faktisk 10-11 kg fett), er det helt idiotisk. Bare babyen, morkaken, livmoren, fostervann, ekstra blod, ekstra vann i kroppen, større pupper, gjør at en legger på seg 10-11 kg. Jeg la på meg 9 kg med førstemann. Det var litt for lite, siden jeg var slank fra før. Jeg hadde mistet 7 av dem innen jeg kom hjem fra sykehuset etter fem dager, og resten og mer til rant av i løpet av et par måneder, uten at jeg gikk inn for å slanke meg. Fullamming forbrenner ca 500 kcal i døgnet. Anonymkode: f0077...3c6 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #16 Skrevet 14. oktober 2020 La på meg 8 kg med første. Ammet ikke, og raste ned i vekt, var under startvekt ganske fort etter fødsel og endte som undervektig. Hadde vært syk hele svangerskapet, så jeg var ikke "flink". Med nr 2 gikk jeg opp 9,5 kg, da trente jeg en del og fokuserte på å spise sunt i svangerskapet, var normalvektig før svangerskap, fullammet etter, og hadde noen kg igjen som det virket som kroppen ikke ville kvitte seg med før jeg var ferdig å amme. Akkurat som at den ville ha et lager siden jeg ikke hadde mye å gå på. Nå med nr 3 har jeg hittil gått opp 11 kg, er 34+6 i dag. Har ikke trent fordi jeg har vært for dårlig, ikke fokusert på mat osv. Tror ikke jeg kommer til å stresse så fælt denne gangen med å få kroppen tilbake siden det har gått av seg selv de andre gangene. Anonymkode: 8cb40...d19
Kassiopeia8 Skrevet 14. oktober 2020 #17 Skrevet 14. oktober 2020 Følg kroppen din under både svangerskap og amming! Alle er forskjellige, og vekt og kropp forandres uansett i løpet av denne store omstillingen. Jeg gikk opp mye i løpet av svangerskapet. Stoppet å sjekke vekta da jeg var gått opp 24 kg siden startvekt. Jeg var veldig sulten og hadde behov for mye mat i svangerskapet. Spiste nogen lunde sunt, men gikk likevel opp mye. Tre dager etter fødsel hadde jeg gått ned 10 kg. Etter det har det gått sakte men sikkert nedover. Nå er det 2,5 mnd siden fødsel og jeg er 9 kg over startvekt. Jeg spiser som jeg vil, og stresser IKKE! Det tok meg 9 mnd å gå opp alle de kiloene, og tar vel minst like lang tid før de går tilbake igjen. Det viktigste er at vi koser oss i denne nye tilværelsen ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #18 Skrevet 14. oktober 2020 La på meg 6 kg i graviditeten. Gikk ned 2 rett etter fødsel, og opp 10 kg i løpet av ammeperioden. Og de sitter der enda. Eeeeekstremt sulten av å amme! Anonymkode: 68201...3da
månki Skrevet 14. oktober 2020 #19 Skrevet 14. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i dette. Jeg gikk også opp ingenting (gikk ned litt) pga. hyperemesis og en del andre (fysiske) komplikasjoner som gjorde at jeg ikke klarte å spise. Jeg var ikke flink, og det førte til masse ekstra stress, som flere ekstra vektkontroller av barnet mitt, stagnert symfysemål og til slutt keisersnitt 37+1. Og en bitteliten unge, viser seg at det ikke alltid er sant det de sier om at fosteret tar det hen trenger. Jeg var normalvektig før svangerskapet, har gått opp to kg i løpet av det halve året som er gått siden fødsel, er fremdeles normalvektig og er fremdeles i minus etter startvekt før svangerskapet. Så det er jo lett for meg å si at det er trist at mødre har sånn fokus på vekt, men jeg mener likevel at det er trist. Og jeg merker en forverring der på de ti årene siden jeg fikk mitt første barn. Mødre var opptatt av det da også, men på en helt annen måte enn da. Anonymkode: 99dc2...e8b Skulle likt å ha snakket med deg😊 står midt oppi det du har vært gjennom nå.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 Med førstemann gikk jeg opp 6kg og hadde det likt som hun over her med stagnert symfysemål. Raste ned i vekt etter svangerskap og med amming, men det var også fordi jeg tok meg selv i skinnet da jeg ble gravid og bestemte meg for å spise veldig sunt for babyens skyld. Med nummer to gikk jeg opp 18 (!) kilo, og det tok lang tid å gå ned i vekt, selv om jeg fullammet og ammet lenge også. Tror ikke amming alene gjør at jeg går ned i vekt, jeg må dessverre tenke over alt jeg spiser for å holde vekten. 🤷♀️ Anonymkode: e0419...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå