Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar et årsstudium og vurderer å slutte til jul. Har da tatt 30 stp. Jeg tenker å flytte hjem til foreldrene mine, jobbe og spare penger. Jeg vil søke nye studier til høsten. 

Spørsmålet mitt er hvordan dette vil slå ut ifht studielån? Det vil vel uansett lønne seg slutte nå - fremfor å ta et semester til og låne mer penger? Noen råd? 

Anonymkode: f930e...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil trolig lønne seg, med mindre du tenker å bruke potensielle emner fra andre halvår i din fremtidige grad. 

Konsekvensen nå blir vel bare at du har brukt 0.5 år av totalt 8 år du kan få støtte. Du får vel noe omgjøring til stipend for de 30 sp du tar nå før jul, opp mot 40%. Usikker på dette, da det skulle komme nye regler for stipend og årsstudier. 

Anonymkode: 1d274...145

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil trolig lønne seg, med mindre du tenker å bruke potensielle emner fra andre halvår i din fremtidige grad. 

Konsekvensen nå blir vel bare at du har brukt 0.5 år av totalt 8 år du kan få støtte. Du får vel noe omgjøring til stipend for de 30 sp du tar nå før jul, opp mot 40%. Usikker på dette, da det skulle komme nye regler for stipend og årsstudier. 

Anonymkode: 1d274...145

15 % omgjøring for årsstudier.

Anonymkode: 9ddd2...862

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar et årsstudium og vurderer å slutte til jul. Har da tatt 30 stp. Jeg tenker å flytte hjem til foreldrene mine, jobbe og spare penger. Jeg vil søke nye studier til høsten. 

Spørsmålet mitt er hvordan dette vil slå ut ifht studielån? Det vil vel uansett lønne seg slutte nå - fremfor å ta et semester til og låne mer penger? Noen råd? 

Anonymkode: f930e...3a9

Hva du velger har ingen ting å si om du tenker på hva du får i omgjøring om du består. Det som har noe å si er om du kan bruke årsstudiet til noe videre, som innpass i en grad, eller om det er "bortkastet" mtp å bruke opp antall år du kan få lån fra Lånekassen. 

Anonymkode: ce880...241

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva du velger har ingen ting å si om du tenker på hva du får i omgjøring om du består. Det som har noe å si er om du kan bruke årsstudiet til noe videre, som innpass i en grad, eller om det er "bortkastet" mtp å bruke opp antall år du kan få lån fra Lånekassen. 

Anonymkode: ce880...241

Enig. Omgjøring fra Lånekassen er i kroner og øre ingen ting i forhold til hva du kan tjene på et halvt år med jobbing i stedet for å opparbeide deg gjeld. Det er ingen grunn til å fortsette hvis du ikke tror du vil få bruk for et fullført årsstudium i framtiden. 

Anonymkode: 9b661...6a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...