Gå til innhold

Hadde du godtatt et slikt depositum?

Anbefalte innlegg

https://www.husleie.no/leietaker/easydepositum

Hva er EasyDepositum? 

EasyDepositum er et finansieringstilbud for depositumet som dekker utleiers behov for depositumskonto, og leietakers behov for å stille depositum. 

Med EasyDepositum stiller BRAbank med det avtalte depositumet (i henhold til husleiekontrakten) slik at det settes inn på depositumskontoen og tilgjengeliggjøres for utleier i tråd med reglene som følger av husleieloven. For deg som leietaker betyr dette at du ikke trenger å betale inn på depositumskontoen. 

Samme sikkerhet

Utleier har samme sikkerhet ved Easydepositum som ved ordinært depositum eller depositumsgaranti.

Hva er forskjellen på dette og andre alternativer?

Depositumsgaranti er en selvskyldnergaranti, som er et alternativ til sikkerhet i leieforholdet, og her får ikke utleier en depositumskonto som sådan, de får et garantidokumentet, og kan melde krav på garantien (iht garantiens vilkår.) 

EasyDepositum vil ha samme sikkerhet for utleier som depositumskonto, ved avslutning av leieforholdet, vil man bruke avslutningsprosessen for depositumskonto.

Anonymkode: eb1ef...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1416443-hadde-du-godtatt-et-slikt-depositum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som NAV garanti og depositumsgaranti fra forsikringsselskap regner jeg med at disse blir veldig vrange å ha med å gjøre.

Anonymkode: da114...3c4

Men her trenger utleier bare ha kontakt med leietaker om noe skulle skje, så er det fysisk penger på en depositums konto, som bare utleier og leietaker bestemmer over.

Ganske annerledes med finansierings bevis som på depositums garanti, der er det ingen fysiske penger på konto

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men her trenger utleier bare ha kontakt med leietaker om noe skulle skje, så er det fysisk penger på en depositums konto, som bare utleier og leietaker bestemmer over.

Ganske annerledes med finansierings bevis som på depositums garanti, der er det ingen fysiske penger på konto

Fysiske penger på konto? Hvordan funker det? Ligger de i en boks i banken som du kan gå å se oppi da eller?

Anonymkode: b24a0...2f2

• Liker 8
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske penger på konto? Hvordan funker det? Ligger de i en boks i banken som du kan gå å se oppi da eller?

Anonymkode: b24a0...2f2

Var dette forsøk på humor? 

For å svare på spørsmålet til TS: Nei, overhodet ikke. Ved en vanlig depositumskonto kan du som utleier nekte å la leietaker ta ut pengene. Leietakeren som har herpet leiligheten din kan altså ikke bare stikke av. Men det kan h*n jo hvis dere har denne løsningen. Ingen penger å holde igjen, ingen grunn for leietaker til å ordne opp etter seg. 

Anonymkode: d73c9...32e

• Liker 4
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var dette forsøk på humor? 

For å svare på spørsmålet til TS: Nei, overhodet ikke. Ved en vanlig depositumskonto kan du som utleier nekte å la leietaker ta ut pengene. Leietakeren som har herpet leiligheten din kan altså ikke bare stikke av. Men det kan h*n jo hvis dere har denne løsningen. Ingen penger å holde igjen, ingen grunn for leietaker til å ordne opp etter seg. 

Der tar du feil også 😅 ingen kan bare gå å ta noen penger.... da hadde jo ikke løsningen fungert. Leietaker betaler et månedlig beløp til banken for depo ordningen. Så leietaker kan ikke bare stikke av. 

hva som skjer hvis leietager lager ødeleggelser for 10 000 kr og stikker av med vanlig depositums konto: 

Saken blir tatt opp til mekling og huseier vinner. Huseier får både erstatning for skade og evt ubetalt husleie fra depositums konto. 

Hva som skjer hvis leietager lager ødeleggelser for 10 000 kr og stikker av med denne depositums kontoen beskrevet over: 

Saken blir tatt opp til mekling og huseier vinner. Huseier får både erstatning for skade og evt ubetalt husleie fra depositums konto. 

altså for huseier er det helt likt. Denne løsningen jeg skriver om er ikke en garanti løsning. Man har en depositums konto som det er penger på. Banken med denne ordningen setter inn depositums pengene. Dette gjør de pga leietager betaler et fast beløp til banken hver mnd. 

ts

• Liker 2

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil også 😅 ingen kan bare gå å ta noen penger.... da hadde jo ikke løsningen fungert. Leietaker betaler et månedlig beløp til banken for depo ordningen. Så leietaker kan ikke bare stikke av. 

hva som skjer hvis leietager lager ødeleggelser for 10 000 kr og stikker av med vanlig depositums konto: 

Hva som skjer hvis leietager lager ødeleggelser for 10 000 kr og stikker av med denne depositums kontoen beskrevet over: 

altså for huseier er det helt likt. Denne løsningen jeg skriver om er ikke en garanti løsning. Man har en depositums konto som det er penger på. Banken med denne ordningen setter inn depositums pengene. Dette gjør de pga leietager betaler et fast beløp til banken hver mnd. 

ts

Hæ? Det står jo svart på hvitt at man IKKE får penger på en depositumskonto, men et garantibevis i stedet. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det står jo svart på hvitt at man IKKE får penger på en depositumskonto, men et garantibevis i stedet. 

I teksten forklarer de hva depositums garanti er, for å så forklare hva Easy Depositum er: 

Hva er forskjellen på dette og andre alternativer?

Depositumsgaranti er en selvskyldnergaranti, som er et alternativ til sikkerhet i leieforholdet, og her får ikke utleier en depositumskonto som sådan, de får et garantidokumentet, og kan melde krav på garantien (iht garantiens vilkår.) 

EasyDepositum vil ha samme sikkerhet for utleier som depositumskonto, vedavslutning av leieforholdet, vil man brukeavslutningsprosessen for depositumskonto.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teksten forklarer de hva depositums garanti er, for å så forklare hva Easy Depositum er: 

Depositumsgaranti er en selvskyldnergaranti, som er et alternativ til sikkerhet i leieforholdet, og her får ikke utleier en depositumskonto som sådan, de får et garantidokumentet, og kan melde krav på garantien (iht garantiens vilkår.) 

EasyDepositum vil ha samme sikkerhet for utleier som depositumskonto, vedavslutning av leieforholdet, vil man brukeavslutningsprosessen for depositumskonto.

Åja okei, beklager. Jeg misforsto. 

Svaret er fortsatt nei, ville aldri leid ut til noen som ikke har råd til å betale depositumet sitt selv. 

• Liker 3
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja okei, beklager. Jeg misforsto. 

Svaret er fortsatt nei, ville aldri leid ut til noen som ikke har råd til å betale depositumet sitt selv. 

Okei, takk for ærlig svar! :)

ts

• Liker 2

Annonse

Nei. Kan godt henne dette tryggere enn nav garanti, men jeg hadde ikke giddet å sette meg inn i det. Vi får så mange som vil leie her at jeg bille ikke giddet noen som ikke har vanlig depositum. 

Anonymkode: a99fb...e9f

• Liker 1

Forsikringen hater å betale ut noe som helst.

Skadetakserer var så arrogant og virket som om de bare diktet opp ting i skaderapporten, de kom fra Recover som alle andre forsikringsfirma bruker.

Jeg skal aldri stole på noe forsikrings firma mer i hele mitt liv, her må du kjempe for å få penger. Det er bedre om du har penger på konto for da vet du at du vil få pengene. Har aldri hørt om EasyDepositum heller, hvilket firma er det som eier det her? Er det trygg eller storebrand så skal jeg aldri ha det.

Anonymkode: 7947e...213

• Liker 1
Annonse

Hvis leietaker trenger banklån for å betale depositumet er det noe hen får ordne på egen hånd. Jeg vil ha depositumet fra leietaker på konto i en bank jeg stoler på, ikke en låneløsning fra en bank jeg ikke har hørt om og som vil være part med kun  økonomiske interesser i en eventuell konflikt.

Anonymkode: b9834...6b0

• Liker 2
8 hours ago, AnonymBruker said:

Et garantidokumentet? Tror ikke det, nei.

Anonymkode: 6e954...74a

• Liker 2
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det jeg mener er hvilket forsikringsfirma bruker BRAbank? Har aldri hørt om banken, men min bank bruker Trygg og det er Eika bank.

Anonymkode: 7947e...213

Eneste gangen du trenger å ha noe med banken å gjøre, er i starten da vi lager en avtale. Om det blir skade, så fungerer det akkurat likt som vanlig depositums konto, for det er penger på kontoen. For å få ut penger fra depositums konto, trenger man bare godkjennelse fra oss to. 

Om noen leier hos deg og ikke godkjenner dette, så blir det jo like stor sak og mas om det hadde vært en vanlig depositums konto.... du hadde ikke kunne bare tatt penger ut av en vanlig depositums konto om du ikke har min godkjennelse, da trenger du bevis. Helt likt som med løsningen jeg foreslår 🤷🏼‍♀️

Men jeg forstår godt at en ukjent bank høres skummelt ut, jeg har vært hos dnb i hele mitt liv og kunne aldri tenkt meg å bytte selv om andre banker har bedre tilbud... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...