AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #21 Skrevet 14. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Edit jøder drikker alhokhol. Der har vi et forbud. Anonymkode: 7a903...89f Hvorfor kan dere røyke hasj, men ikke drikke alkohol a? Anonymkode: 090eb...65f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #22 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan dere røyke hasj, men ikke drikke alkohol a? Anonymkode: 090eb...65f Hasj smaker bedre. Anonymkode: 876ba...814
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #23 Skrevet 14. oktober 2020 Skjer ikke så mye bortsett fra psykiske reaksjoner. I den tiden koranen ble skrevet så den/de som skrev den de potensielle skadevirkningene av å drikke alkohol og spise svin på samfunnet og enkelt mennesker. Datidens form for helseopplysning. Finnes ikke noen bedre måte enn å internalisere budskapet på enn at det formidles gjennom religøse skrifter. Anonymkode: e7454...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #24 Skrevet 14. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Grisen er ansett som uren for muslimer og jøder. Det er forbudt å spise det fordi Gud skriver det i koranen. Om det startet som forbud opprinnelig pga. at dyret hadde sykdom spiller ingen rolle. Det kjennetegner en muslim og troende jøde at man ikke spiser svin og drikker alkohol. Det er på ud man følger fordi Gud har sagt det. Ingenting skjer fysisk hvis man spiser det, men det blir som å bygge dårlig «karma» her og i neste livet. Anonymkode: 7a903...89f Det står akkurat det samme i bibelen, i det gamle testamentet..... (det er en del andre ting som heller ikke skal spises, men jeg husker ikke helt hva de andre tingene var). Mer om svin og religion her: https://snl.no/svin_–_religion Anonymkode: 343f9...725
Gjest shash90 Skrevet 15. oktober 2020 #25 Skrevet 15. oktober 2020 Skjer ikke noe. Mamma har blitt lært opp til å tro at svinekjøtt er ekkelt. Derfor spiser hun det ikke. Resten av familien spiser svinekjøtt og drikker. Nesten bedre å spise svinekjøtt enn andre ting som er haram, syns jeg da.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #26 Skrevet 15. oktober 2020 På 13.10.2020 den 21.57, AnonymBruker skrev: Hva sier koranen om marsipangris? Anonymkode: 7db8b...153 Sikkert ingenting, men fordi den har utseende som en gris er det mange muslimer som ikke spiser marsipangriser! Anonymkode: 1453d...3e1
Gjest shash90 Skrevet 15. oktober 2020 #27 Skrevet 15. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ingenting, men fordi den har utseende som en gris er det mange muslimer som ikke spiser marsipangriser! Anonymkode: 1453d...3e1 Hahaha det har jeg ikke opplevd. Rundt juletider så kjøper vi marsipangris fordi han ene broren min elsker det.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #28 Skrevet 16. oktober 2020 På 14.10.2020 den 4.04, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan dere røyke hasj, men ikke drikke alkohol a? Anonymkode: 090eb...65f Har aldri røyket hasj. Anonymkode: 84275...c56
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #29 Skrevet 30. oktober 2020 På 13.10.2020 den 22.10, T-Rex skrev: Det står i Sataniske vers. Les boka, og bli vis! Er det ikke risikabelt å handle den? Kunne godt lest den, for jeg har alltid lurt på hva det er med den, som gjør muslinger så sinte. Anonymkode: a09f7...84c
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #30 Skrevet 30. oktober 2020 På 15.10.2020 den 21.55, shash90 skrev: Hahaha det har jeg ikke opplevd. Rundt juletider så kjøper vi marsipangris fordi han ene broren min elsker det. Det er bra. Er jo dritgodt. Drbirritert for at nærmeste butikk enda ikke har tatt inn. Vil lete i en annen i morgen Anonymkode: a09f7...84c
T-Rex Skrevet 31. oktober 2020 #31 Skrevet 31. oktober 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Er det ikke risikabelt å handle den? Kunne godt lest den, for jeg har alltid lurt på hva det er med den, som gjør muslinger så sinte. Anonymkode: a09f7...84c Hovedpoenget, slik jeg ser det, er at boka stiller spørsmål ved om Koranen virkelig kan tolkes bokstavelig som Guds utsagn/påbud, med tanke på at den er ført i pennen av mennesker. Dette rokker selvsagt ved maktbasen til religiøse ledere som har monopol på å tolke Koranen. Da blir de sure. Vi har hatt den samme diskusjonen om Bibelen, for et par hundre år siden.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #32 Skrevet 31. oktober 2020 Absolutt ingen ting skjer. Anonymkode: 6b2a5...af5
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #33 Skrevet 31. oktober 2020 På 13.10.2020 den 22.07, AnonymBruker skrev: Svin spiser ikke avføring! Anonymkode: 8ccac...587 Nei, men de ruller seg i den og ligger i sin egen avføring blandet med gjørme. Urene, med andre ord. Anonymkode: b6ebe...193
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #34 Skrevet 31. oktober 2020 Det er interessant at muslimer rundt om i verden praktiserer islam på forskjellige måter og i varierende grad. Men svinekjøtt er den eneste regelen alle muslimer holder seg til, uansett om de dypt religiøse eller bare muslimer på papiret. Om argumentet at svin spiser avføring. Det gjør også geiter uten at dette er forbudt. Svin spiser avføring kun dersom de må. Lever de i et miljø hvor de bare har tilgang til dritt, ja da spiser de dritt, akkurat det samme som geiter og kyllinger gjør. De ruller seg i gjørme og dritt dersom de lever i et miljø hvor de ikke har tilgang til å avkjøle seg på andre måter. f.eks i skyggen av et tre eller i vann. Jeg skulle ønske muslimer lot være å blande inn naturvitenskapen i sitt forsøk på å forklare forbudet mot sin. Det fører bare til fordommer mot griser og unødvendige konflikter i samfunnet. Forbudet mot svin er ren teologi, ikke vitenskap. Akkurat som bibelens fortelling om universets skapelse er teologi, ikke vitenskap. Hinduenes forbud mot biff er teologi, ikke vitenskap. Anonymkode: 22fd5...247 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #35 Skrevet 31. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men de ruller seg i den og ligger i sin egen avføring blandet med gjørme. Urene, med andre ord. Anonymkode: b6ebe...193 Griser er faktisk ganske så renslige. De lager seg til og med eget "toaletthjørne" i bingen. At de ruller seg i gjørme er noe helt annet. Flere dyr gjør dette for å beskytte seg mot sol, fjerne utøy o.l. ikke fordi de er urenslige altså. Når det gjelder muslimer, så er det nok veldig varierende hvor strenge de er. Jeg hadde en gutt i klassen som takket pent nei til marsipangrisen han skulle få fordi han fant mandelen i grøten på klassens juleavslutning.. Anonymkode: 7f8f4...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå