AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg trenger råd. Har en gutt på 14 og 1/2 som er så utrolig vanskelig å få til å dusje. Jeg trodde dette kanskje ville gå over,men nå er han altså over 14 år og om jeg ikke maser, er det svært sjeldent han bestemmer seg for å dusje på egenhånd. Jeg har brukt mye tid på å mase uten at det har hjulpet,jeg har også prøvd å overse det og se om han selv tar initiativ,men når det har gått 4-5 dager, han har trent fotball og hatt gym to dager, og fortsatt ikke viser tegn til å gå i dusjen,føler jeg at jeg bare MÅ mase han på badet. Vi har hatt utallige samtaler om hygiene og hvorfor han må dusje. Han sier at han forstår at han må dusje,men at han ikke gidder. Jeg er drittlei all diskusjonen om dette, hans dumme argumenter for hvorfor det er unødvendig å dusje og alle gangene han prøver å lyve om at han dusjet i går. Jeg har lyst å be mannen ta over jobben med å få han til å dusje (mannen er mer fryktet her i huset enn meg...). Men jeg vil gjerne høre hva andre tenker. Bør vi fortsette å mase/tvinge han (verbalt) til å dusje eller bør vi heller la han oppdage «interessen» av god hygiene selv,og la han styre det selv? Eventuelt andre tips? Kan nevne at vi også har en gutt på 13, og har aldri hatt problemer med å få han i dusjen. Han har dusjet på egenhånd hver morgen ca fra han startet på skolen. Anonymkode: 047b7...181 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Kjenner du igjen sønnen i følgende: Det er en grunn til hvorfor personer med ****** viser stahet, trass, og ikke vil gjøre det du ber dem om. Det er grunn til at hygiene kan bli vanskelig, at de ikke vil dusje, og ikke vil pusse tennene hver dag. At leksene kan ta 5 timer når det hele kunne vært unnagjort på et kvarter. Det er en grunn til at de blir avhengige av dataspill og vil bruke hele tiden sin på dette. Anonymkode: 174af...266 2
burgut Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du igjen sønnen i følgende: Det er en grunn til hvorfor personer med ****** viser stahet, trass, og ikke vil gjøre det du ber dem om. Det er grunn til at hygiene kan bli vanskelig, at de ikke vil dusje, og ikke vil pusse tennene hver dag. At leksene kan ta 5 timer når det hele kunne vært unnagjort på et kvarter. Det er en grunn til at de blir avhengige av dataspill og vil bruke hele tiden sin på dette. Anonymkode: 174af...266 Ja,dette høres velkjent ut.
Missk89 Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner du igjen sønnen i følgende: Det er en grunn til hvorfor personer med ****** viser stahet, trass, og ikke vil gjøre det du ber dem om. Det er grunn til at hygiene kan bli vanskelig, at de ikke vil dusje, og ikke vil pusse tennene hver dag. At leksene kan ta 5 timer når det hele kunne vært unnagjort på et kvarter. Det er en grunn til at de blir avhengige av dataspill og vil bruke hele tiden sin på dette. Anonymkode: 174af...266 Her og.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Å gjøre seg mindre appellerende er et gammelt triks for å holde rovdyr unna. Ikke vaske seg, spise seg overvektig osv er typiske trekk. Anonymkode: ad178...2cd
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner du igjen sønnen i følgende: Det er en grunn til hvorfor personer med ****** viser stahet, trass, og ikke vil gjøre det du ber dem om. Det er grunn til at hygiene kan bli vanskelig, at de ikke vil dusje, og ikke vil pusse tennene hver dag. At leksene kan ta 5 timer når det hele kunne vært unnagjort på et kvarter. Det er en grunn til at de blir avhengige av dataspill og vil bruke hele tiden sin på dette. Anonymkode: 174af...266 Hva betyr dette? Anonymkode: 50d0e...a48 3
Missk89 Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Asperger. Svar til AnonymBruker 174af...266 Endret 13. oktober 2020 av Missk89 Quote kom ikke med 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, burgut skrev: Ja,dette høres velkjent ut. Dette beskriver folk med asperger syndrom, noe man ofte oppdager når man er i tenårene. Jeg er ikke helsepersonell, men har jobbet med det. Jeg sier ikke sønnen at din har det, men dere kan selv sjekke om adferden hans passer med syntomene for diagnosen. Dersom det er tilfelle, kan dere ta han til lege slik at de får gjort en vurdering av det. Anonymkode: 174af...266 1
Rynnsi Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Var slik jeg og når jeg var på den alderen. Skjønte etter hvert at det er nødvendig å dusje. Gjør det hver dag nå. Broren min dusjer heller ikke så ofte og man må si det til han for at han skal gjøre det, venter på at han også skal skjønne det.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 6 minutter siden, Missk89 skrev: Asperger. Må du slutte Anonymkode: 003e2...b22 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 Det er ganske så normalt , hent uten at man har diagnoser Anonymkode: 003e2...b22 14
Missk89 Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker said: Må du slutte Anonymkode: 003e2...b22 Quoten min kom ikke med, det var til spm lengere oppe om man igjenkjente noe av det som sto i teksten, og det er i forbindelse til asperger, my bad. Endret 13. oktober 2020 av Missk89
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 Ja, la mannen ta over, hvis du tror gutten hører mer på ham. Det er sinnsykt ekkelt å ikke dusje etter flere dager med trening, jeg ville ikke hatt en sånn i sofaen min. Anonymkode: ca0a1...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 Min sønn er heller ikke den som løper i dusjen først. Men nå er han 18 år, og blitt mer bevisst på det. Han har på eget initiativ bestemt seg for 2 dager i uken hvor han dusjer. Og så klarer jeg som oftest å få til en 3 dag, f eks i forbindelse med skift på sengen, at vi skal i besøk o.l. Årsaken til å ikke dusje, var ikke det at han ikke forsto behovet, men, som din sønn sier, han gadd ikke. Så kanskje dere kan bli enige om 2 dager i uken han skal dusje? Hvis han holder sin del av avtalen, skal dere ikke mase mer om dette. Det er tross alt neppe gøy å stadig høre at man lukter. Anonymkode: 36488...7fc
Ulrikke Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 Mas på ham! Ellers blir han den ingen vil sitte ved siden av på skolen, som jevnaldrende snakker om at lukter osv.... Man kan kanskje tenke at det er "til pass for ham", men et sånt stempel tar tid å bli kvitt eventuelt, så jeg ville i det lengste prøvd å skåne ham for det. Jeg hadde glatt kuttet internett feks på hans duppedingser hvis han kranglet om dusjing. Så hadde han fått det tilbake når dusj var utført. Evt. fjernet kabler hvis han driver med ting uten internett... Hadde snakket med ham i ro og fred først og sagt at jeg var lei av å bruke hele kvelden min på å mase ham i dusjen. Heretter ville jeg minne ham på det maks to ganger, med en halvtimes mellomrom, og hvis det ikke skjer noe kobles internett ut (evt bytt passord). Hvis han ikke "gidder" å dusje høres det jo ut som om han driver med noe annet istedenfor, er derfor jeg sier dette.... Gjenta også til det kjedsommelige at du skjønner at det er slitsomt å bli mast på, og at han slipper mas dersom han bare gjør det. Regner med du har sagt det, men gjenta i det uendelige... Men ikke la ham gå og lukte! Etter gym og trening er det ikke diskusjon, da dusjer man! Og en gutt i tenårene bør vel egentlig dusje minst annenhver dag uansett.... Så det ville jeg satt som minimum! Har ei på 14 selv, hun har dusjet uten diskusjon etter trening i alle år, men utenom det har det av og til vært mas, ja.... Ikke lekkert når tenåringshåret blir fett.... Det siste halvåret har hun uoppfordret gått i dusjen ellers også! Mulig gutter kan være litt tregere med å finne ut at det går an 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 Gi meg en A...S..P....... Anonymkode: ce5b7...faf
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg har flere kompiser som ikke dusjet da de gikk inn i puberteten. Kvisete og fæle var de. Nå er de renslige folk med kone og barn. Men vi dusjet alltid etter gym da. Og det har man vel sluttet med. La han finne ut av dette selv. Vi dusjer jo for mye de fleste av oss uansett! Anonymkode: 55e3b...5de 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 La ham stinke og bli sosialt utestengt. Hvem orker å være sammen med ei skitten stinkbombe? Husker to av mine brødre for all del aldri ville dusje, og mi mor bokstavelig talt dro de inn i dusjen og spylte dem med klærne på. Ikke så pedagogisk, men hjelpes... De var så j.æ.v.l.a ekle. Anonymkode: cdb72...505 3
Gjest theTitanic Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, Missk89 skrev: Asperger. Svar til AnonymBruker 174af...266 For noe tullball. Det er svært vanlig at barn fra 9-14 har en fase der hygiene og andre fornuftige ting utgår fordi de føler alt er så slitsomt. Alt er et ork og hjernen er midlertidig stengt for oppgradering.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 Har ei på 13 som jeg må krangle med for at hun skal dusje. Hun synes 2 dager i uken er mer enn nok, jeg synes hun bør dusje annenhver dag pga håret blir strimlete og fett, og svetten hennes har begynt å få rimelig sterk odør.. Fatter ikke at det skal være en sånn kamp, jeg får som regel tvunget gjennom 3 dager i uken da, men ikke uten argumentering og surmuling, noen ganger kjefting og tårer også. Puberteten ass, for noe herk!!! Anonymkode: 81fa9...d09 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå