AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er sammen med en mann som ble pappa som 18 åring, og alene med omsorgen. Økonomien var trang, og han gikk på skole og jobbet store deler av oppveksten til datteren hans. Nå er hun 18 år, og han har hatt god Økonomi de siste 5 årene. Han har vært veldig opptatt av at hun skal lære å spare, og å sette pris på tingene hun får. Noe som er veldig bra. Og jeg er helt enig i dette, men syns han sparer seg til fant med henne... Jeg har derfor tatt henne med på shopping og brukt en del penger på henne. Rett og slett fordi hun har blitt slik at hun ikke forventer noe som helst.. Og jeg har prøvd å vise henne at hun fortjener å bli skjemt bort. Samboer og jeg har nettopp fått en gutt. Han er nå 1 år. Far er helt i himmelen og kan ikke få kjøpt nok leker, og tatt han med på diverse samt planlegging av alt han skal bli med på når han blir gammel nok. Han koser og klemmer og kan ikke få sagt nok at han elsker den lille gutten vår. Dette syns jeg er helt fantastisk. Men.. Det er et stort men... Nå er som sagt stedatteren min 18 år, og tjener egne penger. Og nå som vi er to voksne med god økonomi har jeg lyst til å kompensere for oppveksten hennes hvor hun arvet alt av møbler og klær. Noe som er forståelig siden faren hadde det tøft økonomisk. Men nå ser jo hun at lillebroren er omringet av alt hun ikke fikk.. Hun forguder lillebroren sin og kan ikke få nok av han. Rundt meg sier folk "nå er hun 18 år, egen jobb og bør klare seg selv" Jeg syns ikke det, altså jeg syns hun skal få være en voksen selvstendig person. Det unner jeg henne. Men jeg syns ikke det er okei at hun skal måtte se på et søsken få den oppveksten hun aldri fikk.... Blir ganske følelsesmessig engasjert i dette. Jeg er jo veldig glad i jenta jeg har kjent i 4 år. Har dere noen råd? Anonymkode: 44d6e...fb3 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Fortsett og være raus med henne .. du virker som en god person 😊 Anonymkode: d9bab...428 33
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Ååå, så fin du virker! Jeg er faktisk helt enig. Kan du ikke bare sette deg ned med faren og ta en samtale om dette, om at datteren hans fortjener flotte ting på lik linje med sønnen? Dette er jo også penger som kommer til å bli fornuftig brukt ettersom det blir på møbler osv, feks Jenta virker jo herlig, men må jo uansett være sårt å se broren vokse opp med flott økonomi fra dag en, som du sier. Anonymkode: 30ac3...774 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Hun trenger å vite at hun er verdt og skjemmes bort litt 😊.. Anonymkode: d9bab...428 12
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg skjønner ikke hva du mener? At sønnen deres skal få en like sparsommelig oppvekst sånn at søsteren skal slippe å se at hans oppvekst er annerledes enn hennes egen? Hun er voksen, som du sier, så du kan ikke gi henne en ny barndom. Ville ikke gjort barndommen til sønnen deres "dårligere" for å matche søsterens oppvekst bedre. Tenker at det beste du kan gjøre er å fortsette å være støttende for henne, hjelpe henne med penger hvis hun skal kjøpe bolig om noen år, f.eks., tilby å kjøpe møbler hvis hun skal studere o.l. Anonymkode: 5c93f...98c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er enig med deg da jeg har vært den datteren, så er muligens ikke helt habil her. 😅 Har en mye yngre bror som har vokst opp med merkeklær, fine ferier hvert år og faren min sparer mye penger til at lillebror skal kjøpe leilighet når han blir voksen. Jeg har aldri vært på ferie med min far og vokste opp under ganske trange kår. Som voksen har jeg spart og vært veldig fornuftig med penger, så eier leilighet og har god økonomi. Men det svir fremdeles at far ikke hjalp med da jeg var student og hadde dårlig råd f.eks. Anonymkode: a3fd1...f5c 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva du mener? At sønnen deres skal få en like sparsommelig oppvekst sånn at søsteren skal slippe å se at hans oppvekst er annerledes enn hennes egen? Hun er voksen, som du sier, så du kan ikke gi henne en ny barndom. Ville ikke gjort barndommen til sønnen deres "dårligere" for å matche søsterens oppvekst bedre. Tenker at det beste du kan gjøre er å fortsette å være støttende for henne, hjelpe henne med penger hvis hun skal kjøpe bolig om noen år, f.eks., tilby å kjøpe møbler hvis hun skal studere o.l. Anonymkode: 5c93f...98c Er jo det motsatte av det TS sier! Hun vil spre rikdommen, ikke at begge to skal ja det kjipt! Anonymkode: 30ac3...774 18
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 For en snill og omtenksom dame du er, stå på ❤️ Anonymkode: 16cf6...3ec 10
emlia Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Vi er et par med to barn og jeg er just ferdig studert. Vi jobber begge to, men har mye utgifter i lån og alt. Vi har hatt endel prosjekter hjemme som det går endel penger til. Vi klarer oss også greit økonomisk, men han har foreldre som likevel ønsker å sponse oss innimellom. Og jeg kan ikke få sagt hvor mye det betyr. Man forventer ingenting, men det hjelper så innmari mye. Hun er heldig som har deg. Det hjelper mer enn du tror. 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 Oi, for en enorm respons så fort 😍 Og takk for mange fine ord ❤ Hun er en virkelig god stedatter. Da jeg var gravid, og lå helt slått ut kom hun hjem å lagde middag til meg, og spurte om det var noe hun skulle hente osv. Vi har mange gode samtaler hvor faren bare må gå fordi "ørene hans svir" 😅😅 Og når det er krangler og uenigheter kan vi klemme hverandre å si vi er glade i hverandre, for så å le av at vi var fulle av pms eller noe sånn 😅 Ts Anonymkode: 44d6e...fb3 9
Oslodamen Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Du er jo stemoren fra himmelen. Hun er utrolig heldig som har deg. En 18-åring er fremdeles et barn på mange måter og trenger fremdeles foreldrenes omsorg (også selv om de tjener penger selv), så jeg er helt enig med deg. ❤️ Endret 13. oktober 2020 av Oslodamen 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo det motsatte av det TS sier! Hun vil spre rikdommen, ikke at begge to skal ja det kjipt! Anonymkode: 30ac3...774 Sitat fra TS: Men jeg syns ikke det er okei at hun skal måtte se på et søsken få den oppveksten hun aldri fikk.... Sitat slutt. Det var dette jeg refererte til. Anonymkode: 5c93f...98c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg tenker dere absolutt både kan og bør stikke til henne litt her og der, ikke nødvendigvis som kompensasjon, men for å bidra til å understreke at hun ikke er et 'avglemt førstekullsbarn' bare fordi faren har fått aldeles dilla av minsten 😅 Dere kan f.eks legge prisen på gaver litt høyt, vippse over litt cash når hun skal noe ('god tur, litt ekstra å kose seg for'), eller insistere på å betale om dere er på shopping sammen 😉 Når det er sagt, jeg har aldri følt meg så elsket som den gangen pappa kom reisende to timer én vei ens ærend for å vatre vaskemaskinen min 😅 Anonymkode: d8e0d...4be 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 Vær raus, men hun skjønner nok selv og unner nok lillebror å få mer enn hun fikk nå når det er mulig og pappa har bedre økonomi ☺️ Vet flere i samme situasjon og de er ikke bitter fordi småsøsknene få mer Anonymkode: 7b1b1...602 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær raus, men hun skjønner nok selv og unner nok lillebror å få mer enn hun fikk nå når det er mulig og pappa har bedre økonomi ☺️ Vet flere i samme situasjon og de er ikke bitter fordi småsøsknene få mer Anonymkode: 7b1b1...602 Ja når man leser tråden her så virker hun som en supersympatisk ung dame som har forståelse for at faren har bedre økonomi nå enn når hun var baby Men å skjemme henne bort tror jeg bare er flott er jo ikke så vanlig for 18-åringer å bo for seg selv nå til dags så at hun får litt økonomisk hjelp er jo bare flott Anonymkode: 6d7df...5b0 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg vokste opp under trange kår, mens foreldrene mine har fått god økonomi i senere alder. Nå er jeg i begynnelsen av 20 årene og foreldrene mine har fått en attpåklatt for noen år siden. Jeg ser jo at lillebror får en helt annen barndom enn jeg, men foreldrene mine er flinke til å hjelpe meg hvis jeg trenger det, tar meg med ut å spiser og betaler en del for meg (som f. eks telefonregning, flybillett ol). Det synes jeg er helt yppelig, kunne ikke spurt om bedre foreldre. Har lært å aldri forvente noe av dem, så nå når jeg i "voksen" alder blir skjemt litt bort så føles det faktisk helt fantastisk ut. Lillebror får mye mer enn jeg, men det har aldri vært et problem siden de ikke har glemt meg av og trår til når de kan. Jeg ville fortsatt å bidra økonomisk, kanskje få far mer på banen slik at hun ikke føler på forskjellsbehandling selv om hun nok unner lillebroren sin det. Anonymkode: 5dd9a...5a1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå