AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 1) Vitenskap handler om idéer og påstander vi kan bevise. 2) Idéer og påstander vi ikke kan bevise blir stadig diskutert. Religion hører til her. De fleste i bla. Norge godtar nesten alle av 1, og nesten ingen av 2. Unntaket er religion. Hva kan årsaken til det være? Det er masse idéer og påstander som blir latterliggjort, healing, flat jord, vaksinemotstand, skepsis for 5g for å nevne noen. Disse er ikke mindre absurde enn mange religiøse praksiser, hvorfor er religion annerledes? Oppmuntrer til en saklig diskusjon. Anonymkode: 04435...54f 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Fordi folk er litt dumme + blitt litt manipulert av familiemedlemmer/kultur når de har vokst opp. Ikke noe mer usannsynlig med flyvende enhjørninger, nisser og trollmenn enn andre religioner. SÅklart skal man få tro på julenissen om man gjør det, men å prate om det mye utenfor hemmet eller at det skal ha noen påvirkning på lover/samfunn etc er jo på bærtur. Anonymkode: 3064d...e54 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Vitenskap handler om idéer og påstander vi kan bevise. 2) Idéer og påstander vi ikke kan bevise blir stadig diskutert. Religion hører til her. De fleste i bla. Norge godtar nesten alle av 1, og nesten ingen av 2. Unntaket er religion. Hva kan årsaken til det være? Det er masse idéer og påstander som blir latterliggjort, healing, flat jord, vaksinemotstand, skepsis for 5g for å nevne noen. Disse er ikke mindre absurde enn mange religiøse praksiser, hvorfor er religion annerledes? Oppmuntrer til en saklig diskusjon. Anonymkode: 04435...54f Som følge av et demokratisk prinsipp, ytringsfrihet! Anonymkode: 5c2aa...529
Rogadame Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Har inntrykk av at folk som tror på alternative ting som nevnt i HI er litt enkle mennesker. Dette er gjerne mennesker som ikke har sosiale antenner og spammer Facebook med masse fjas de tror på , forbinder det også med damer som har sånne grelle bilder av indianerjenter og ulver i måneskinnet . Litt sånn stereotyp med lav utdanning , livets harde skole på cven and so on. Det få antallet i Norge som er strengt religiøse har jeg ingen positive erfaringer med , gjerne pga de som regel har et forvrengt syn på kvinners rettigheter og homofili. Har også lite til overs for ateister som spammer sin Facebook- side med latterliggjøring av de religiøse. ( memes/ quotes) Mitt inntrykk er at folk flest idag er ikke religiøse/ kun går i gudsshus for tradisjonens skyld.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Religion handler ikke dypest sett om vitenskapelige sannheter, selv om man finner nok av påstander i "hellige tekster" som er vitenskapelig motbevist. Religion handler om å finne en mening i livet, være del av noe som er større enn en selv, og det er nettopp dette religion gir så mange mennesker. Vitenskap, som du nevner, gir ikke det, men har ikke som mål eller oppgave å gi det. Personlig er jeg ateist, og synes religion er tåplig, men skal man skjønne hvorfor folk er religiøse er det ikke vitenskap og fakta man må se på. Folk er ikke kristne fordi de er så opptatt av at jorden ble skapt på seks dager, men pga tro, håp og kjærlighet – for å si det litt enkelt. Anonymkode: c0106...40b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er kristen og troende, og kommer ikke fra en troende familie. Å forklare hvorfor man er religiøs er ofte veldig vanskelig, og handler ofte om personlige opplevelser. Jeg fant min tro ene og alene. Jeg har opplevd mye forskjellig i mitt liv, som har vært for godt til å være kun en tilfeldighet. Jeg tviler ikke på vitenskapen, og det er jo mye i de religiøse bøkene som er preget av at man ikke hadde så veldig mye kunnskap om verden. Men, det vil for evig og alltid være omtrent umulig å forklare noe man ikke kan se og ta på med egne hender. Anonymkode: 42082...92f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå