Gå til innhold

hvor lenge varer trassalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utslitt. har konstant dårlig samvittighet for barnet som er 3,5 år. Pappaen er sliten og jeg er sliten og grensesetting er et slit. Jeg skjønner ikke hvordan vi kan være mer konsekvente uten å leve bare hjemme og gjøre nøyaktig det samme hver eneste dag. Er så ufattelig sliten og lei. Hvor lenge varer dette?

Anonymkode: a7136...343

Skrevet

For mange varer den i mange år😁😁 Barnet her er 6 og føler innimellom at det fortsatt er trassalder. Det er dog ikke hver dag det er totalt meltdown,heldigvis... men kanskje ett par ganger i mnd. Velg dine kamper. Ikke ta kampene ute blant folk, det er jo bare skrekken.... Det blir somregel folk av disse barna også😊

Anonymkode: 08651...d40

• Liker 1
Skrevet

Det går som regel over ett par dager før de blir flyvedyktig og flytter hjemmefra. Trøsten er at innimellom slagene er det krydret med massevis av latter, glede og og kos. Det rare er at de verste kampene glemmes lettest, og tilbake står minnene fra da ungene dine var små. Senk skuldrene, ta ting mer som de kommer. Barndommen går så alt for fort. List deg inn og ta en titt på gullungen som sover, beviset på at dere har gjort en god jobb og har en fantastisk unge. 

🥰

• Liker 1
Skrevet

9åringen her har aldri vært i trassalderen, før nå, som 9åring 🙈

Anonymkode: 78606...b57

Skrevet

Vil si mellom 3 og 4 er værst. Ja de kan trasse etter det også, men de blir liksom mindre «urimelige» Sånn type legge seg ned å hyle for at mamma ikke kan ordne sol i dag type trass blir det mindre av når de skjønner mer hva voksne kan og ikke kan kontrollere.

Anonymkode: 1c7a9...413

Skrevet

Hvis du er uheldig - til du dør. Noen er i trassalderen hele livet.

Anonymkode: 7fd44...c04

• Liker 1
Skrevet

Til den er over 

Anonymkode: 65b9e...66b

• Liker 1
Skrevet

Ingen kaller det trassalder lenger... Det er ekstremt utdatert. 

Det heter selvstendighetsalderen. 

Søk etter gruppa foreldremestring og forstå ditt unike barn på Facebook. 

Evt les noen bøker om barns utvikling. 

Vi får tilbake det vi gir. Vi er de voksne og skal ikke oppføre oss som barna ( bli sint, kjefte, slå, skrike, true osv,  da vil ikke barnet lære å regulere sine egne følelser, alt må læres og barn får med seg hver minste lille detalj, du er nødt til å se på deg selv og hvordan du klarer å håndtere dine egne følelser. Du kan ikke forandre et barn uten å forandre deg selv

Anonymkode: c52f9...fc9

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Til de er rundt 25 år... 

Skrevet

Det som hjalp meg mye å takle det var å lese meg opp på det. Lese om barn som er i den alderen. 

Har et barn på 2 år som får meltdowns hver eneste dag. Begynner kl 06.00 med at han ligger på gulvet og hylskriker og kaster på alt som ligger rundt seg veggimellom fordi han ikke får banan, dette gjør han mens han holder bananen i hånden🙄 

Så er det sånne utbrudd jevnt og trutt hele dagen. 

Når jeg leste om dette og så videoer om hvorfor barn er slik, så klarte jeg å forstå situasjonen bedre og roet meg helt ned når dette skjedde. Selvfølgelig er det veldig stressende når dette skjer utendørs, men kun fordi jeg blir så svett av å måtte bære han med meg når han ligger langflat på bakken fordi han ikke får løpe i veien forran bilene. 

Men det går mye bedre nå hvertfall selv om utbruddene ikke blir bedre 😊

Anonymkode: dde02...e68

Skrevet

Den varer vel i 18 år :)

Anonymkode: 79d40...4c9

Skrevet

Hos eldste varte den fra 1,5 år til omtrent 7 år.

Minsten på 7 har ennå ikke hatt det.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får tilbake det vi gir. Vi er de voksne og skal ikke oppføre oss som barna ( bli sint, kjefte, slå, skrike, true osv,  da vil ikke barnet lære å regulere sine egne følelser, alt må læres og barn får med seg hver minste lille detalj, du er nødt til å se på deg selv og hvordan du klarer å håndtere dine egne følelser. Du kan ikke forandre et barn uten å forandre deg selv

Trassalder er fortsatt et vanlig begrep i dagligtale, det betyr ikke at man ikke forstår at det er en del av barnets naturlige utvikling eller aldri har lest en bok om temaet. Hører begrepet trassalder stadig vekk, i alle slags miljøer. 

Anonymkode: 80920...28f

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde trassalder fra ca halvannet år til 4 årsalder. Femårsalderen var fantastisk, så kom seksårsalderen... Makan til oppførsel. Så kom syvårsalderen... For en DRITTUNGE! Kan ikke oppføre seg her hjemme i perioder. Erter og plager lillesøster og er direkte ufyselig! Hører IKKE etter uansett hva, og vi har til og med måtte sjekke ørene hennes! Hun blir helt "fjern i bolla". Hun er som en ufordragelig og uoppdragen tenåring iblant! Men så kommer det dager hvor hun er bare snill og grei, og sier selv at de gangene hun er ufyselig, at hun "liker det" og "føler for det". Hun er som en tenåring i de episodene. Hun er som da jeg var 14. Et monster! Heldigvis er det bare i perioder, og når hun ligger i senga før hun skal sove, så får vi alltid "den gode samtalen", selv i disse periodene. 

Trassalder er bra, sies det. De finner sin egen stemme og vilje. Det er slitsomt for oss når det står på, men de bygger seg selv opp og ruster dem bedre til liv hvor man møter utfordringer av ulike slag. 

Anonymkode: 82562...be2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DU høres temmelig utdatert ut selv så dømmende som du fremstår..

Anonymkode: 3fc12...178

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for lite relevant innlegg. Jeg følger gruppene du nevner, og er lite kjeftete. Problemet her er at vi har "over-validert" barnets følelser altfor mye. Vi er ikke helt i mål på å være autoritative. Så ungen har vent seg til å hyle og skrike om nesten aly for å få vilja si. Ikke fordi vi har modellert kjefting og smelling.

Anonymkode: a7136...343

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...