Gå til innhold

Smerter i underlivet etter fødsel, er det noe som hjelper?

tussi84

Anbefalte innlegg

Fødte for første gang for 6 dager siden, og underlivet føles fortsatt ødelagt ut. På sykehuset sa de at det gradvis ville bli bedre, og det var verst de to første dagene, men jeg syns ikke det har blitt noe bedre. Det svir og det brenner, og det er av og til så vondt at jeg begynner å gråte omtrent av smertene. Is bind funket rundt 1 times tid når jeg lå på barsel men før vi dro hjem så ble jeg sjekket nedentil og det jeg reagerte på da i undersøkelsen var visst en tråd etter sying som gjorde at jeg hadde vondt. Alle andre steder de tok der nede reagerte jeg ikke på, til tross for at jeg hadde fått et sår der nede.  Stingene ble fjernet og jeg trodde det skulle bli bedre. Jeg fikk beskjed om at isbind ville ikke ha noe effekt, og at sårene ville nok gro. 

Men.. det gjør fortsatt veldig vondt. Så lenge jeg ligger eller sitter lenge i en posisjon går det fint, men med engang jeg reiser meg opp, eller beveger meg litt så brenner det/svir i hele underlivet. Klapper forsiktig med papir etter dobesøk og spyler der nede med dusjen daglig+ skifter bind ofte.  Jeg klarer ikke å være med på trilletur engang med sønnen min, siden da brenner det bare enda mer. (Har forsøkt et par ganger)

Er det noe jeg kan smøre meg med der nede som hjelper? Per nå har det gått i paracett omtrent daglig siden fødsel uten særlig effekt. 

Noen som har noen tips eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg husker jeg hadde en del ubehag men ikke så store smerter som du beskriver. Ring barsel, de har fortsatt ansvaret for deg og spør om du kan få en sjekk da du fortsatt har sterke smerter og det ikke blir bedre. 

Anonymkode: bfc44...657

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: gratulerer med barn! 

Grønnsåpebad er fint. En balje vann og grønnsåpe (helst den medisinske de har på apoteket, men jeg har god erfaring med den helt vanlige på butikken også). Sitt med underlivet oppi der i noen minutter og lufttørk etterpå. Greit å gå med skjørt uten truse hvis du ikke blør altfor mye. Gjør dette noen ganger om dagen. 

Hvis det ikke gir seg så tar du en tur til legen/barselpoliklinikk. Men det kan fort ta noen uker før det er noenlunde bra. Om du mistenker infeksjon så bør du uansett sjekkes. 

Anonymkode: eb305...0e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det godt igjen🥴 Noen sting hadde gått opp, og det var ingenting å gjøre med. Tok ca 2,5 mnd før jeg var helt bra, dvs kunne begynne å sitte/gå uten begrensninger. 

Anonymkode: da911...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv ved mye blødning så bør du lufte der noen ganger i løpet av dagen. Legg/sett deg ned med spredte ben og et håndkle eller tisselaken under. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for 15 dager siden, og først nå begynner det å bli bedre. Klarte ikke en gang å dusje på 4 dager (men jeg hadde en del komplikasjoner utenom rifter, måtte også ha kateter som gjorde veldig vondt..). Men har vært på trilletur i går og i dag og merker jeg ikke trenger paracet lenger. :) 

Anonymkode: b5d25...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye 🧡

Jeg hadde litt samme opplevelse for 4 måneder siden, og det tok omtrent 5 uker før jeg kunne gå på trilletur og bevege meg uten smerte. Jeg hadde problem med et sting som var sydd for stramt. Viss jeg var deg ville jeg ikke gått på trilleturer eller lignende. Ta det så rolig du kan og slapp godt av, og bruk masse isbind 🙈 Jeg fikk selv svært streng beskjed om at jeg ikke skulle gå noen turer å bevege meg lite. Spør om du kan ta Naproxen i kombinasjon med Paracet, det fikk jeg anbefalt (selv om små doser kan gå over i melken). Jeg dusjet også morgen og kveld hver dag i det fem ukene og lot det lufttørke. Vet ikke om det hjalp, men føltes litt freshere :)

Det tar litt tid, men det går over! 

Anonymkode: 99ea3...c90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg revnet en hel del + klipp og hadde ganske masse smerter de første ukene. Det ble gradvis bedre, men jeg trillet ikke tur før etter en mnd. Måtte for det meste ligge (både sitte og stå var vondt) de første ukene. Er du bekymret, så kontakt barselavdelingen for en ny vurdering - det skader jo ikke med en sjekk! Men her var ting helt normalt, men fortsatt ganske vondt ganske lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde samme type brenning i underlivet etter fødsel. Ble nesten værre og ikke bedre. Viste seg at stingene hadde gått opp inni der og at jeg hadde både soppinfeksjon og urinveisinfeksjon noe som gjorde at det grodde dårlig. Det ble bedre med antibiotika, og brenninga gikk over gradvis i løpet av noen mnd. 5 mnd etter fødsel nå og kjenner fortsatt at det brenner, men ikke i nærheten av den smerten jeg følte i ukene etter fødsel. Vær tålmodig. Det blir bedre. Men ville tatt en tur til legen!

Anonymkode: 5d9fd...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps! Jeg fikk bedøvelseskrem fra legen min. Ei hel eske med krem som fungerte kjempebra. Klarte endelig å leve igjen da

Jeg hadde heller ikke sjangs til å gå på trilletur så kort tid etter fødsel. Tok vel 4 uker før jeg klarte å gå litt, men ikke mye før brenninga kom. 

Anonymkode: 5d9fd...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Først og fremst: gratulerer med barn! 

Grønnsåpebad er fint. En balje vann og grønnsåpe (helst den medisinske de har på apoteket, men jeg har god erfaring med den helt vanlige på butikken også). Sitt med underlivet oppi der i noen minutter og lufttørk etterpå. Greit å gå med skjørt uten truse hvis du ikke blør altfor mye. Gjør dette noen ganger om dagen. 

Hvis det ikke gir seg så tar du en tur til legen/barselpoliklinikk. Men det kan fort ta noen uker før det er noenlunde bra. Om du mistenker infeksjon så bør du uansett sjekkes. 

Vil også anbefale dette. Jeg sprakk helt gjennom på den ene fødselen min og dette var det eneste som hjalp meg. Det rensker godt og gjør også huden der nede mer elastisk.

God bedring🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...