Gå til innhold

Bedt venner i bursdag, alle må liksom ha barnevakt selvom de har menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bedt fem nære venninner på vinkveld/bursdag hos meg til helgen. Alle sier de gjerne vil komme, men de må se om de får barnevakt først. Alle disse jentene bor sammen med far til barna sine, og derfor blir jeg oppgitt og tenker 'kan ikke de passe sine barn da' ? Det har alltid vært sånn, hvis jeg har invitert på en kaffe bare så må de se om de får barnevakt først. Seriøst, har det blitt sånn at menn ikke kan ta vare på egne barn alene noen timer lengre? Er det andre her som har det sånn? 

Anonymkode: 94345...265

• Liker 44
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spør dem rett ut da. "Altså ungene har jo fedre?"

Eller får ikke mennene lov til å oppdra egne unger der? Eller forsvinner mennene med en gang kvinnen skal ut?

Anonymkode: a7b83...2f1

• Liker 27
Skrevet

Jeg pleier å sjekke med mannen før jeg legger sånne planer, slik at en av oss kan være hjemme med barna. Men det hadde ikke falt meg inn å spørre etter barnevakt om mannen uansett er hjemme. Han storkoser seg med litt alenetid på kvelden etter ungene har sovnet når jeg er ute :)

• Liker 10
Skrevet

Spesielt. Skjønner jo om de må avklare med far at han kan ta barna alene, jeg ville iallfall forventet det om far til mine barn ville ut en kveld, men at de må ha barnevakt er jo veldig rart. Kan du ikke svare dem og spørre om mannen er bortreist? Og om de sier nei han er ikke det så spør som om du er overrasket sånn åja men han kan vel være hjemme med barna når du skal hit? 

Jeg ville jo trodd om en venn svarte det at hun trodde de ble invitert som par og ville kanskje svart noe om at jeg tenkte det bare skulle være jentene så ungen kan være hjemme med faren.

Med mine venner føler jeg det er åpenhet om at de sier de må høre med den adnre forelder om den kan ta ungen den dagen (både for kompiser og venninner) men ikke opplevd det du forteller med mindre det er noe som begge i paret vil delta på. 

Anonymkode: e5e9c...f50

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke den andre foreldren de skal høre med om det er greit, for man må jo spørre om det passer for den andre, det hadde jeg ikke reagert på. Forrige gang jeg ba en venninne på kaffe, så måtte hun fikse barnevakt og plasserte barnet hos sin mor noen timer. Far til barnet var hjemme og ringte hun og spurte om når de skulle spise middag og når hun var hjemme. Jeg tenkte at det var veldig rart.  

De tror heller ikke at de er invitert som par til meg i helgen, de vet veldig godt at det er en venninnekveld. 

Jeg har barn selv og aldri verden må jeg spørre noen andre enn mannen min om å være med barna hvis jeg skal noe. Det samme må ikke han. Eneste gangen jeg får noen andre til å passe er hvis han også har planer. Jeg tviler på at mennene til alle fem har planer til helgen. 

Jeg har lyst til å si noe, men ordene stopper liksom på tungen. 

Ts. 

Anonymkode: 94345...265

• Liker 7
Skrevet

Tror jeg ville spurt jeg altså, høres jo bare merkelig ut at bestemor må passe barnet hvis faren til barnet er hjemme...

• Liker 14
Skrevet

Og denne middagen han ringte å spurte om, den satt han og ventet på at hun skulle komme hjem og lage? Veldig rare kjønnsroller de har. Tror du bare må spørre, kanskje de ikke vet hvordan andre folk har det og at det ikke er vanlig at det skal være sånn? De kommer jo til å slite seg ut.

• Liker 14
Skrevet

Det har jeg faktisk aldri opplevd. Og det i en stor omgangskrets av jenter som har småbarn. 

Alle sier selvfølgelig "må bare sjekke på hjemmebane". 

Men absolutt ingen bruker andre som barnevakt om far er tilgjengelig. 

Husker ei venninne, en gang, da barnefar ringte henne mens vi var i en middag. Og jeg hører henne skrike " du vet hvor kjøleskapet er, og er det tomt så vet du hvor butikken er, og hvis ikke Hanne er mett, badet og sover godt når jeg kommer hjem så blir det parterapi på mandag". 

Det er vel eneste gangen jeg har opplevd at menn i 20** ikke evner å være fullverdig omsorgsperson for eget barn. (spørsmålet han ringte om var hva det var til middag). 

Anonymkode: 42036...586

• Liker 33
Skrevet

Hvorfor ikke bare spørre? "Har ikke barna en far, som kan være hjemme med dem? Hvorfor fikse barnevakt da?". 

Det høres ikke frekt ut, og heller spørrende ut og det er helt greit å spørre om.. Det som er det virkelige spørsmålet her, er jo om de faktisk må finne barnevakt - eller om dem faktisk ikke vil komme til deg? 

• Liker 6
Skrevet

Dølle venner du har, ts.

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som at de ikke vil svare med en gang. De vet ikke om de gidder også vil de tenke seg om før de svarer om de har lyst, evt ha en utvei ut hvis de ombestemmer seg. Kjenner flere sånne personer. 

Anonymkode: 58a65...a00

• Liker 7
Skrevet

Høres absolutt rart ut om det gjelder alle fem ja. Har et par venninner som ikke helt stoler på mennene sine pga gaming og det har visst skjedd et par ganger at de ikke hadde kontroll på barnet pga det. Kanskje det kan være noe ala det, eller at mennene har planer også så de trenger barnevakt.

Men ja, jeg ville bare spurt rett ut hvis jeg var deg. Høres litt ut som de bare avventer for å se om de gidder...

Anonymkode: 08552...1fc

• Liker 2
Skrevet

Rart alle fem har samme svar, men bare spør rett ut. Kansje i en litt tullete tone, da høres det ikke så frekkt ut hvis det er det du er bekymra for. 

Hadde det vært én eller to av dem hadde jeg tenkt det var ei unskyldning for de ikke egentlig vil på vinkveld hos deg. Men alle fem? Nei du får spørre å holde oss oppdatert ts :) 

• Liker 3
Skrevet

Det er sånn man sier for å være høflig. Ro deg ned og ikke mas så mye, de vil sikkert bare heller være hjemme med de nærmeste, kontra deg/dere

Anonymkode: 6c99b...718

• Liker 1
Skrevet

Om mennene deres allerede har planer, må de jo ha barnevakt? Men litt usannsynlig at ALLE mennene har planer, da, men de sier det kanskje generelt, som i må sjekke at noen kan passe ungene, enten det nå er mannen eller de må finne barnevakt. 

Vi legger aldri planer uten å høre med den andre først. Har mannen lagt planer før meg, så er det jeg som har ansvar for at ungene blir passet på, og da må finne barnevakt om jeg vil være med på noe jeg også. 

Anonymkode: 97dcd...892

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som at de ikke vil svare med en gang. De vet ikke om de gidder også vil de tenke seg om før de svarer om de har lyst, evt ha en utvei ut hvis de ombestemmer seg. Kjenner flere sånne personer. 

Anonymkode: 58a65...a00

Hvorfor sier de ikke "må høre om mannen har planer elle rom han kan passe først" da?

Anonymkode: 7ab00...38a

Skrevet

Her tenker jeg de kjører en «vet ikke helt om jeg gidder å dra» taktikk. Da har de helt fram til bursdagen å tenke seg om, og om de ikke gidder kan de dra «uff, så kjedelig, vi fikk ingen barnevakt.. sååå synd» kortet og holde seg hjemme med «god samvittighet».

Anonymkode: df3e5...6f1

• Liker 10
Skrevet

Helt ærlig så synes jeg dette høres litt ut som om noen vil ha en potensiell "get out of jail free card" til å bli hjemme og så skylde det på manglende barnevakt. Det er ikke en uhørt strategi og bruke barn som unnskyldning til å holde seg hjemme, så når man sier at man må sjekke barnevakt har man døra på gløtt for å droppe ting veldig enkelt.

Anonymkode: 9d411...2e9

• Liker 2
Skrevet

En del kvinner tror at menn ikke klarer en del enkle oppgaver som eksempelvis å være sammen med barna sine alene. Og noen menn lar de få lov til å få tro det.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

En del kvinner tror at menn ikke klarer en del enkle oppgaver som eksempelvis å være sammen med barna sine alene. Og noen menn lar de få lov til å få tro det.

Så med andre ord så tror endel kvinner det fordi mennene har bevist at det stemmer.

Anonymkode: b3b7e...79b

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...