AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg har en grunnutdanning og er nå i en lederjobb med mye ansvar og stress. For et år siden hadde jeg helsemessige utfordringer, og jeg var helt og gradert sykemeldt i rundt 9 måneder imens jeg ble utredet. Jeg fikk innvilget AAP, men rakk bare å ha det i halvannen måned fordi vi tilslutt fant en medisin med god effekt. Jeg startet derfor i 100% jobb i en ny stilling. Dette gikk bra i 4 måneder før jeg merket at jeg igjen begynte å bli dårlig, ikke på grunn av den tidligere sykdommen, men min kroniske sykdom jeg har hatt hele livet ble plutselig forverret. Jeg er nå fullt sykemeldt og under utredning for dette. Som en følge av dette er også de samme symptomene som for et år siden kommet tilbake. Det er åpenbart at jobben jeg har nå er for tung for meg med tanke på tilstedeværelse, ansvar og stress, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke kan jobbe der mer. Jeg ønsker ikke å «holde på jobben» fordi det gagner meg i forhold til sykepenger, og ønsker å si opp denne stillingen for min del, men også fordi mine ansatte trenger stabilitet i en leder. Jeg har bare 14 dagers oppsigelse da prøvetiden min er forlenget i sykemeldingstiden. Men har et par uker til gode i timebank og minst en uke ferie til gode. Mitt nettverk mener at det er dumt av meg å si opp når jeg er sykemeldt, men for meg er det håpløst å avholde flere oppfølgingsmøter og dialogmøter med en arbeidsgiver jeg vet at jeg ikke skal ha videre. Jeg er som sagt under utredning, og vet at det kan ta 1-2 måneder til. Jeg har i grunn lite erfaring med NAV på tross av at jeg var i kontakt med de tidligere, og vet ikke om det er mulig å få forlenget sykepenger dersom jeg sier opp sjøl? Kan man søke AAP nå eller må man være sykemeldt i et år? Jeg vet ikke hva som kommer fram i utredninga hos spesialist, men uansett så ser jeg for meg at jeg vil finne en deltidsstilling når dette er avklart. Tror jeg eventuelt kan få AAP i en del og jobbe resten. Kan man ta kontakt med NAV for å spørre om alt man lurer på eller må jeg vente på dialogmøte 2? Ble et langt innlegg, men hadde vært fint å få noen innspill. Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Er helsetilstanden din slik at du sannsynligvis vil ende opp med uføretrygd, eller vil du kunne jobbe 100% i ny jobb? Er du forsikret hos nåværende arbeidsgiver, slik at du ved evt uføretrygd vil få noe fra forsikringa? Om du er det, og det sannsynligvis ender med uføretrygd må du for all del ikke si opp. Anonymkode: 9ec8d...eed 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Du bør egentlig ikke si opp, og iallefall ikke uten å ha avklart det 110% med nav. Du risikerer å stå uten penger. Anonymkode: 72e5e...3a8 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er helsetilstanden din slik at du sannsynligvis vil ende opp med uføretrygd, eller vil du kunne jobbe 100% i ny jobb? Er du forsikret hos nåværende arbeidsgiver, slik at du ved evt uføretrygd vil få noe fra forsikringa? Om du er det, og det sannsynligvis ender med uføretrygd må du for all del ikke si opp. Anonymkode: 9ec8d...eed Jeg er forsikret via jobb men kun ved arbeidsskader på jobb, men har uføreforsikring privat. Men jeg vil mest sannsynlig i begynnelsen klare å jobbe delvis (i en annen stilling hos annen arbeidsgiver) i første omgang og etterhvert forhåpentligvis fullt, dersom jobben er riktig for meg. Jeg har hatt AAP av mindre årsaker, så nå når dette kom så vil jeg tro at jeg kan få innvilget det igjen dersom nødvendig. Er egentlig 4-5 måneder til jeg ikke lenger har krav på sykepenger. Jeg har ingen arbeidsevne akkurat nå, men er sikker på at jeg er arbeidsdyktig når jeg bare får avklart videre med tanke på medisin og behandling. TS Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør egentlig ikke si opp, og iallefall ikke uten å ha avklart det 110% med nav. Du risikerer å stå uten penger. Anonymkode: 72e5e...3a8 Nei, jeg forstår at jeg må få det avklart med NAV. Men kan jeg be om samtale med min kontaktperson der utenom dialogmøtene. For det er om 6 uker og jeg vil ikke ha min arbeidsgiver der ettersom jeg uansett ønsker å si opp. TS Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg ville prøvd å komme i dialog med NAV om at de støtter deg under eventuell omskolering, det er jo mer lønnsomt for alle at du kan fortsette å være en del av arbeidslivet, fremfor å bli f.eks uføretrygdet. Anonymkode: e66d0...137 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville prøvd å komme i dialog med NAV om at de støtter deg under eventuell omskolering, det er jo mer lønnsomt for alle at du kan fortsette å være en del av arbeidslivet, fremfor å bli f.eks uføretrygdet. Anonymkode: e66d0...137 Ja. Omskolering er uaktuelt for NAV da jeg har to forskjellige bachelor med videreutdanning, som gjør at jeg kan prøve meg ut i flere jobber innenfor to ulike fag. Det gjorde de klart for et år siden. Og det forventer jeg egentlig ikke heller. Jeg er normalt ressurssterk og føler at jeg bare trenger å få avklart sykdomssituasjonen min nå (skal utredes på sykehus denne uka), og deretter få et pusterom i noen måneder. Men skal ringe NAV i morgen å be om en samtale med min saksbehandler. Så får jeg svar på en del ting før neste dialogmøte som da blir med NAV og lege. Vet at det skal gå greit. Er bare stress med tanke på jobben jeg har. Min leder er dessverre ikke en god leder, og dette gjør også at sykdommen min forverres, da jeg heller ikke har tid til å ta vare på meg selv på jobb. TS Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Omskolering er uaktuelt for NAV da jeg har to forskjellige bachelor med videreutdanning, som gjør at jeg kan prøve meg ut i flere jobber innenfor to ulike fag. Det gjorde de klart for et år siden. Og det forventer jeg egentlig ikke heller. Jeg er normalt ressurssterk og føler at jeg bare trenger å få avklart sykdomssituasjonen min nå (skal utredes på sykehus denne uka), og deretter få et pusterom i noen måneder. Men skal ringe NAV i morgen å be om en samtale med min saksbehandler. Så får jeg svar på en del ting før neste dialogmøte som da blir med NAV og lege. Vet at det skal gå greit. Er bare stress med tanke på jobben jeg har. Min leder er dessverre ikke en god leder, og dette gjør også at sykdommen min forverres, da jeg heller ikke har tid til å ta vare på meg selv på jobb. TS Anonymkode: fcb83...cc4 Er du ansatt i kommunen eller i privat bedrift? Anonymkode: 72e5e...3a8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg vil fraråde deg å si opp. Slik det er nå taper ikke bedriften penger på at du er sykemeldt, og du er stabilt sykemeldt, slik at de kan/bør sette inn vikar. Du behøver dette innteksgrunnlaget i en såpass uavklart situasjon som du er i nå. Anbefaler deg å være kynisk og tenke på deg selv, søke deltidsjobb du tror du kan mestre når du tror du kan greie det, og da søke ulønnet permisjon heller enn å si opp. Bestemmer du deg likevel for å si opp, så snakk ordentlig med nav først. Anonymkode: e947f...fae 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ansatt i kommunen eller i privat bedrift? Anonymkode: 72e5e...3a8 Offentlig etat Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil fraråde deg å si opp. Slik det er nå taper ikke bedriften penger på at du er sykemeldt, og du er stabilt sykemeldt, slik at de kan/bør sette inn vikar. Du behøver dette innteksgrunnlaget i en såpass uavklart situasjon som du er i nå. Anbefaler deg å være kynisk og tenke på deg selv, søke deltidsjobb du tror du kan mestre når du tror du kan greie det, og da søke ulønnet permisjon heller enn å si opp. Bestemmer du deg likevel for å si opp, så snakk ordentlig med nav først. Anonymkode: e947f...fae Så da anbefaler du at jeg lyver til min arbeidsgiver for å sikre min egen inntekt? Det føles liksom ikke helt riktig for meg. TS Anonymkode: fcb83...cc4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da anbefaler du at jeg lyver til min arbeidsgiver for å sikre min egen inntekt? Det føles liksom ikke helt riktig for meg. TS Anonymkode: fcb83...cc4 Du trenger ikke lyve. Du kan forklare situasjonen til arbeidsgiver - uten å si opp. Det kan potensielt koste deg veldig mye penger å si opp jobben din nå. Anonymkode: b8d3b...70f 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 Så lenge du oppfyller kravene for å å få sykepenger, får du sykepenger også etter at du du har sluttet i jobben. Maks er 52 uker uavhengig om du slutter/blir oppsagt underveis. Anonymkode: b076f...5e5 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du oppfyller kravene for å å få sykepenger, får du sykepenger også etter at du du har sluttet i jobben. Maks er 52 uker uavhengig om du slutter/blir oppsagt underveis. Anonymkode: b076f...5e5 Du vet at NAV vil gi meg sykepenger selv om jeg sier opp selv av helsemessige årsaker? Er det noe som står skriftlig noe sted eller er det et skjønn de viser i hver sak? TS Anonymkode: fcb83...cc4
Jif Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 Friskmelding til arbeidsformidling? Da beholder en 12 uker med sykepenger mens en søker nye jobber. Vet ikke om du har 12 uker med sykepengerett siden du har vært syk før. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 45 minutter siden, Jif skrev: Friskmelding til arbeidsformidling? Da beholder en 12 uker med sykepenger mens en søker nye jobber. Vet ikke om du har 12 uker med sykepengerett siden du har vært syk før. Ja jeg gikk fra AAP og jobbet full tid i 26 uker (6mnd) før jeg ble sykemeldt. Så har opparbeidet meg sykepengerett. Friskmelding til arbeidsformidling... det er noe som heter det? Dersom dette går, kan jeg da eventuelt få det i 12 uker for så å gå over i delvis AAP og delvis jobb dersom jeg ikke klarer full jobb? Mange spørsmål her, så setter pris på svar 🙂 TS Anonymkode: fcb83...cc4
PM75 Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Hva med å ha en åpen dialog med arbeidsgiver om det kan være alternative stillinger for deg der? Med mindre ansvar, men hvor du fremdeles får brukt kompetansen din. Endret 13. oktober 2020 av PM75 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg sa opp en jobb på slutten av sykepengeperioden fordi jeg ikke ville tilbake. Det var en forferdelig plass, og nav godtok at jeg sluttet selv og dermed slapp jeg karenstid. Sier man opp frivillig kan man ende opp med ingen inntekt en periode. Jeg vet hvor godt føles å kunne slippe å forholde seg til en jobb som kun føles som en byrde, men jeg er glad jeg holdt ut hele sykepengeperioden. Jeg var også innstilt på å gå tilbake til jobb raskt, men utredningen tok 1,5 år, og etter jeg ble operert ble jeg verre. Jeg er glad jeg fikk de månedene med full inntekt, og sparte som en helt. Anonymkode: 164ef...25b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 Ps, jeg hadde ikke et eneste oppfølgingsmøte med arbeidsgiver, jeg fortalte nav-veilederen hvordan det sto til, og de var heller ikke interessert i å kaste bort tid på møter med en arbeidsgiver jeg ikke skulle tilbake til. Så det kan du slippe. Anonymkode: 164ef...25b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 Aldri si opp pga. sykdom. Tenk på deg selv og ikke vær snill med arbeidsgiver. La heller arbeidsgiver si deg opp når det kommer så langt. Kontakt fagforeningen hvis du er medlem der. Arbeidsgiver vil ønske at du selv sier opp, men du må aldri gjøre det. Det er enklere for arbeidsgiver at du sier opp enn at de må igjennom prosessen for å si deg opp. Anonymkode: f05e0...098 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå