AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg satte meg ned for å føre regnskapet til det familiemedlemmet jeg er verge for, og oppdaget at mannen min har brukt dette familiemedlemmets bankkort (han er disponent) til en privat utskeielse. (Restaurantbesøk) Jeg bestemte meg for å sjekke kassalappene etter at han hadde handlet for den eldre, og så at han systematisk har brukt den eldres kort til å handle til vår familie. Det er ikke mange kroner det er snakk om, jeg har summert det opp til ca 1000 kr, og jeg tilbakeførte alt med en gang jeg oppdaget det, men det er prinsippet, at han i det hele tatt følte seg berettiget til å gjøre det, som plager meg. Dette er så langt i fra mitt verdisyn som det er mulig å komme. Nå må jeg bare roe meg ned før han kommer hjem fra jobb, for akkurat nå og jeg er rasende, skuffet, og desillusjonert på en gang. Anonymkode: eab63...4a0 27
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Ja, ro ned. Det kan hende han bare har tatt feil der og da. Men om det var bevisst, er det jo litt rart at han ikke har nevnt det til deg. Anonymkode: 3c184...7bc 3
Reveenka Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Dette burde mannen din ha en god forklaring på altså, for dette er ikke bare overtramp, det han har gjort er ulovlig. Den dere er verge for skal da ikke betale for deres mat..?! Jeg kjenner jeg hadde vært fly forbanna om dette hadde skjedd med en av mine, men lurt av deg TS å roe ned litt før du tar konfrontasjonen. Du burde også sjekke kontoene lengre tilbake i tid for å få alt på bordet og du må stille mannen din til veggs. 35
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Restaurantregningen kan være en feil, at han brukte feil kort. Men at han systematisk har handlet småting til oss på den eldres regning er ikke en feil. Det har han garantert gjort av bekvemmelighet for å slippe å gjøre to transaksjoner. Og så har han "glemt" å fortelle meg det i ettertid. Nå må jeg gå igjennom alle kasselappene for å se hvor lenge han har gjort det, og evt hvor stort beløp jeg må tilbakebetale i tillegg til de rundt 1000 jeg tilbakeførte for september. Jeg har stolt på ham, men den tilliten har fått en knekk nå. Anonymkode: eab63...4a0 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ro ned. Det kan hende han bare har tatt feil der og da. Men om det var bevisst, er det jo litt rart at han ikke har nevnt det til deg. Anonymkode: 3c184...7bc Dersom han "tok feil der og da" så ville han jo ha nevnt det for ts og tilbakeført beløpet. Så skulle ts og mannen ha laget et referat over hendelsen til senere, sånn at dette er skriftliggjort. Dersom han har gjort det bevisst er det IKKE rart at han ikke har sagt fra - hva skulle han si "hei, kjære, jeg begår underslag fra en eldre syk slektning jeg. Vil du på kino?" Anonymkode: 092e3...2a4 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, Reveenka skrev: Dette burde mannen din ha en god forklaring på altså, for dette er ikke bare overtramp, det han har gjort er ulovlig. Den dere er verge for skal da ikke betale for deres mat..?! Jeg kjenner jeg hadde vært fly forbanna om dette hadde skjedd med en av mine, men lurt av deg TS å roe ned litt før du tar konfrontasjonen. Du burde også sjekke kontoene lengre tilbake i tid for å få alt på bordet og du må stille mannen din til veggs. Jeg er rasende! Spm du sier bør han ha en veldig god forklaring. Jeg holder på å sjekke alle bilag nå, og han blir også fjernet som disponenent til kontoen. Jeg står heldigvis alene som verge, og kan gjøre det uten hans samtykke. Anonymkode: eab63...4a0 22
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Restaurantregningen kan være en feil, at han brukte feil kort. Men at han systematisk har handlet småting til oss på den eldres regning er ikke en feil. Det har han garantert gjort av bekvemmelighet for å slippe å gjøre to transaksjoner. Og så har han "glemt" å fortelle meg det i ettertid. Nå må jeg gå igjennom alle kasselappene for å se hvor lenge han har gjort det, og evt hvor stort beløp jeg må tilbakebetale i tillegg til de rundt 1000 jeg tilbakeførte for september. Jeg har stolt på ham, men den tilliten har fått en knekk nå. Anonymkode: eab63...4a0 Dere bør endre rutiner. Kortet bør klippes i to - det er steg 1. Mannen bør så føre alle utgifter på sitt kort, og dersom han absolutt MÅ være den som handler så får han ved fremlegging og nøye gjennomgang av kvittering refusjon en gang i måneden, og kun en gang i måneden. Men dersom det på noe vis er mulig må oppdraget overlates noen andre. Anonymkode: 092e3...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 Hvordan vet du hva han har handlet til dere og at ikke også det er handlet til den dere er verge for? Når det er snakk om matvarer ol. liksom. Anonymkode: 6cee3...c6c 3
SoWhat? Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Du skriver at det ikke er mange kronene det er snakk om, men 1000 kr for en måned syns jeg er mye jeg da. Han har jo stjålet de pengene. Det er tyveri som du har oppdaget. Skjønner veldig godt at du er sint. Jeg hadde blitt både sjokkert og sint. 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du hva han har handlet til dere og at ikke også det er handlet til den dere er verge for? Når det er snakk om matvarer ol. liksom. Anonymkode: 6cee3...c6c Fordi jeg er den som skriver handlelisten, og det er snakk om matvarer den eldre ikke spiser/drikker. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere bør endre rutiner. Kortet bør klippes i to - det er steg 1. Mannen bør så føre alle utgifter på sitt kort, og dersom han absolutt MÅ være den som handler så får han ved fremlegging og nøye gjennomgang av kvittering refusjon en gang i måneden, og kun en gang i måneden. Men dersom det på noe vis er mulig må oppdraget overlates noen andre. Anonymkode: 092e3...2a4 Jeg overtar alt fra dags dato, enkelt og greit. Anonymkode: eab63...4a0 17
Sessan_ Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 Er det noen som helst mulighet for at han har blandet kortene ved et uhell? Jeg har to kort til to forskjellige kontoer, og disse er helt like. Må sjekke numrene for å se forskjell på dem. De ligger på hver sin plass i lommeboka, men det har likevel hendt jeg har forvekslet dem. 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Du skriver at det ikke er mange kronene det er snakk om, men 1000 kr for en måned syns jeg er mye jeg da. Han har jo stjålet de pengene. Det er tyveri som du har oppdaget. Skjønner veldig godt at du er sint. Jeg hadde blitt både sjokkert og sint. Jeg mente at det ikke var så mye at det ble vanskelig å tilbakebetale det han hadde brukt. 1 minutt siden, Sessan_ skrev: Er det noen som helst mulighet for at han har blandet kortene ved et uhell? Jeg har to kort til to forskjellige kontoer, og disse er helt like. Må sjekke numrene for å se forskjell på dem. De ligger på hver sin plass i lommeboka, men det har likevel hendt jeg har forvekslet dem. Som jeg skrev kunne han ha forvekslet kortene på restauranten, men ikke npr han handlet. Anonymkode: eab63...4a0 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 Ville iallfall hørt med ham hva han mener før jeg kjeftet. Kan det være en feil feks, hva har han tenkt osv. Det er jo såklart IKKE greit men om du går rett i kjeft så går han kanskje i forsvar og vil ikke fortelle hva som er grunnen, hvor lenge han har gjort det, om det er noe annet der du bør vite osv. Kan du se at han ikke har ført noe av det tilbake? Det hender om jeg handler felles og kjøper noe jeg skal ha til meg selv i samme transaksjon (feks handler mat men skal ha undertøy/krem eller liknende til meg selv som vi ikke pleier ta på felles kort) at jeg bare bruker sms-bank eller app for å føre tilbake beløpet etterpå - om det var med vilje eller fordi jeg surret ved betaling. Anonymkode: 4aa61...707 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville iallfall hørt med ham hva han mener før jeg kjeftet. Kan det være en feil feks, hva har han tenkt osv. Det er jo såklart IKKE greit men om du går rett i kjeft så går han kanskje i forsvar og vil ikke fortelle hva som er grunnen, hvor lenge han har gjort det, om det er noe annet der du bør vite osv. Kan du se at han ikke har ført noe av det tilbake? Det hender om jeg handler felles og kjøper noe jeg skal ha til meg selv i samme transaksjon (feks handler mat men skal ha undertøy/krem eller liknende til meg selv som vi ikke pleier ta på felles kort) at jeg bare bruker sms-bank eller app for å føre tilbake beløpet etterpå - om det var med vilje eller fordi jeg surret ved betaling. Anonymkode: 4aa61...707 Det er derfor jeg vil roe ned før han kommer hjem, jeg vil ha en samtale, ikke kjefte. Han har ikke tilbakeført noe, det er jeg 100 % sikker på, for da ville jeg reagert på overføringer fra ham når jeg førte regnskapet. Anonymkode: eab63...4a0 3
Sessan_ Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev kunne han ha forvekslet kortene på restauranten, men ikke npr han handlet. Anonymkode: eab63...4a0 Skjønner. For på restauranten var det bare en transaksjon, mens på butikken skulle det åpenbart vært to transaksjoner, på to kort. Forstår godt at du er irritert. Tror jeg ville gjort det samme som deg, forsøkt å «blåse av meg» det verste sinnet i forkant. Med å skrive her og/eller å kanskje gå deg en tur/gjøre noe annet som får ut litt steam. Så ville jeg satt meg ned med han, og forsøkt å være så rolig som mulig. Si at du har gått igjennom regnskapet og det har dukket opp noen spørsmål. Begynn med restaurantbesøket: - Dato XX var du på restaurant X. Dette besøket ble betalt med kortet til X. Vet du hvorfor det? (Still spørsmålet åpent og ikke anklagende. Hør hva han sier) Når dere har snakket ut om dette, kan du gå inn på handlingen, da denne sannsynligvis er «mer alvorlig», og vanskeligere å unnskylde seg for. - Jeg har gått igjennom regninger for handling på følgende datoer: x x x. På disse kvitteringene er det kjøp både for person x, og for vår familie samlet. De er betalt med kort x. Hvorfor det? Så tenker jeg du tar det videre derfra, basert på hva han svarer. 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 Ok, da har jeg gått igjennom alle kassalappene der han har brukt kortet. Siden jeg har nulltoleranse for slikt er det ille nok, men heldigvis ikke så ille som det kunne vært. Alt han har kjøpt til oss beløp det seg til ca 350 kr, i tillegg til de nesten 1000 jeg oppdaget først. Det er helt tydelig at han har gjort ting på enklest mulig måte for å slippe en ekstra transaksjon, slik jeg mistenkte, for det er bare en eller to småting hver gang han har handlet for den eldre. Det er i det minste en lettelse at det handler om tankeløshet og ikke bevisst svindel. Nå har jeg tilbakebetalt alt, og kortet er sperret. Anonymkode: eab63...4a0 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 Du er gift med en tyv. Anonymkode: f7e74...0d3 6
Million Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, ro ned. Det kan hende han bare har tatt feil der og da. Men om det var bevisst, er det jo litt rart at han ikke har nevnt det til deg. Anonymkode: 3c184...7bc Man tar jo ikke "feil" kort. Det er ulike pin koder på ens eget kort (innarbeidet over år) og en annen persons kort, selvfølgelig. Det er dermed ikke mulig å ta "feil", du taster bevisst koden til den andre personen når du bruker kortet. Hadde du oppriktig tatt feil kort, ville du tastet din egen kode og fått feil og avvist kort.(jeg tenker på restaurantbesøket som ble betalt med den eldres kort) Endret 13. oktober 2020 av Million 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 3 minutter siden, Million skrev: Man tar jo ikke "feil" kort. Det er ulike pin koder på ens eget kort (innarbeidet over år) og en annen persons kort, selvfølgelig. Det er dermed ikke mulig å ta "feil", du taster bevisst koden til den andre personen når du bruker kortet. Hadde du oppriktig tatt feil kort, ville du tastet din egen kode og fått feil og avvist kort. Ikke alltid. Siden han står som disponent av kontoen har han sitt eget kort til den eldres konto, med samme pinkode som han har på kortet til sin egen konto. Anonymkode: eab63...4a0 1
Million Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid. Siden han står som disponent av kontoen har han sitt eget kort til den eldres konto, med samme pinkode som han har på kortet til sin egen konto. Anonymkode: eab63...4a0 I hovedinnlegget skriver du "brukt dette familiemedlemmets bankkort", og da er det selvfølgelig naturlig å anta at det ikke var "sitt eget" han brukte. Uansett ser man vel forskjell. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå