Gå til innhold

Pellets til kattedoen- en hyllest!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bare lyst å dele med andre katteeiere at jeg etter tjue år med katter har gått over fra kattesand til pellets, og det er så fantastisk bra!

En svær pose med 16kg pellets koster 50 kroner på Felleskjøpet (eller jula), og varer i ca 2 måneder (litt mindre for en katt).

Det lukter absolutt ingenting av kattedoen lenger, bare tre/sagflis, som i skogen etter trefelling. Null støv! Null sand på gulvet rundt doen.

Jeg er virkelig totalt frelst! Det beste er at det ikke bare er bra for lommeboka, men også miljøet! 

Tidligere har jeg brukt alle kattesandmerker som finnes, men har alltid gått tilbake til EverClean fordi det er den eneste som er luktfri. Men den koster 250 per pakke, så det er stor forskjell i prisen.

Den ene katten godtok pellets med en gang, til den andre måtte jeg blande sand og pellets en periode, men nå går det fint.

Hadde bare lyst å dele, er så fornøyd 🤩

Anonymkode: 2183f...f63

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her: snakker om vanlige pellets som man bruker til oppvarming, ikke de som er spesielt tilpasset katter (peewee), de er en god del dyrere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes!! Godt tips🤗 Jeg misliker alt med kattesand også. Fra å bære det, til mengde avfall det skaper, og hvordan det sprer seg over alt. 

Vår løsning hjemme er litterkwitter med ett hint av worlds best littersand (også plantebasert). Takknemlig hver dag for å være uten kattesand. Både økonomisk, renholdsmessig og praktisk🙏🏻🙏🏻 

Anonymkode: ec1a7...179

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk over til pellets for 5 år siden, og er superfornøyd :) 
Jeg bruker 6-7 poser i året, til tre katter :) Sommermånedene når gjengen er mer ute så holder en sekk 3 måneder😄 Prisen er selvfølgelig magisk, men det aller beste med pelletsen er å slippe føle man har en hel sandstrand i boligen, slippe det konstante støvet, og at det ikke lukter like mye som sand! 
Jeg prøvde flere ulike typer sand, og de eneste som kamuflerte avføringslukten var EverClean sine med lukt, som i stedet luktet kvalmende parfymert... 
Hadde heller ingen problem med å introdusere pellets til mine, alle tre godtok det på strak pote :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvordan er det å rense doen? 

Jeg heller bare alt ut en gang hver uke og legger i nytt sagflis.

Har fått med meg at noen bruker sil for å skille sagflis (brukt) fra pellets (ubrukt), men det er for mye jobb for meg. Etter en til halvannen uke er all pellets blitt til sagflis og da kaster jeg alt. Kan kastes i mat eller hageavfall.

Bæsj må fjernes hver dag. Mine graver veldig lite i pelletsen, så bæsj blir ikke gravd ned og ligger bare på toppen. Lukter fælt akkurat i det de har bæsja, men tørker veldig fort, så huset stinker ikke hvis bæsjen har ligget hele dagen når jeg kommer hjem fra jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heller bare alt ut en gang hver uke og legger i nytt sagflis.

Har fått med meg at noen bruker sil for å skille sagflis (brukt) fra pellets (ubrukt), men det er for mye jobb for meg. Etter en til halvannen uke er all pellets blitt til sagflis og da kaster jeg alt. Kan kastes i mat eller hageavfall.

Bæsj må fjernes hver dag. Mine graver veldig lite i pelletsen, så bæsj blir ikke gravd ned og ligger bare på toppen. Lukter fælt akkurat i det de har bæsja, men tørker veldig fort, så huset stinker ikke hvis bæsjen har ligget hele dagen når jeg kommer hjem fra jobb.

Blir det ikke ekkelt i bunn ila uka? Jeg liker everclean per nå, siden man bare kan plukke ut klumpene. Men med flere katter koster det litt. 

Må prøve det her🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Blir det ikke ekkelt i bunn ila uka? Jeg liker everclean per nå, siden man bare kan plukke ut klumpene. Men med flere katter koster det litt. 

Må prøve det her🙂

Nei, det blir ikke ekkelt. Det blir bare sagflis. Ikke noen klumper, ikke vått. Når alle pellets er blitt til sagflis vet du at du må skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir ikke ekkelt. Det blir bare sagflis. Ikke noen klumper, ikke vått. Når alle pellets er blitt til sagflis vet du at du må skifte. 

Skal kjøpe det neste gang jeg er forbi felleskjøpet eller jula, takk for tips🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Skal kjøpe det neste gang jeg er forbi felleskjøpet eller jula, takk for tips🙂

Gjør det 😀 men husk at det kan hende du må tilsette litt og litt pellets til den vanlige sanden. De er veldig grove, og mange katter godtar ikke et brått skifte. Min andre katt måtte først ha sand med to never full pellets, så 1/4 pellets, så 50/50 osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Er det denne typen https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/huset/oppvarming/opptenning/pellets-6mm-16kg-sekk-50253050/?gclid=Cj0KCQjwoJX8BRCZARIsAEWBFMJAV92Y6GJA6E8lVgo02WjbN96TIIaFKxvVcr9SQh6AtqBcFCH00UgaAtduEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vi har prøvd mange typer, men kommer tilbake til EverClean og den er dyr. Har nå en halvstor kattunge som kun er inne og det blir mye i boksen. Lukter fort sterk urinlukt av nesten alle andre merker enn EverClean etter noen dager. 

Anonymkode: 265e0...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til som er gull verdt når man bruker pellets: kjøp en kattedo med to 'etasjer'. Da har man to kasser som står oppi hverandre: én bunn og kassen som står oppi den nederste kassen har hull i bunnen. Når tisser løser opp pelletsen så det blir til sagflis, så går sagflisen ned til den nederste kassen. 

Man kan da bare løfte opp øverste kasse og tømme ut sagmugget som har samlet seg i nederste kasse. Da sparer man masse penger, for da slipper man å hive vekk hele pellets. 

Anonymkode: 49419...2d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Er det denne typen https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/huset/oppvarming/opptenning/pellets-6mm-16kg-sekk-50253050/?gclid=Cj0KCQjwoJX8BRCZARIsAEWBFMJAV92Y6GJA6E8lVgo02WjbN96TIIaFKxvVcr9SQh6AtqBcFCH00UgaAtduEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vi har prøvd mange typer, men kommer tilbake til EverClean og den er dyr. Har nå en halvstor kattunge som kun er inne og det blir mye i boksen. Lukter fort sterk urinlukt av nesten alle andre merker enn EverClean etter noen dager. 

Ja, den typen der.

Mine katter er forresten innekatter, så de bruker alltid doene inne, og likevel lukter det ingenting.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taakk for tips!! Vi har også prøvd alle mulige typer av kattesand og kjelleren til tider oppleves som en sandkasse. 
Pellets skal kjøpes i morgen den dag! Og for en pris!😭💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg har brukt trepelletsdo i nærmere 20 år, siden før man fant dem i dyrebutikker. Fy søren så mye bedre trepellets er enn kattesand! Ekstremt mye billigere, lukter mye mindre, ikke sand over hele gulvet, støver ikke, mye enklere å rengjøre, mindre å bære fra butikk/posten, mer miljøvennlig og så kan man kaste det i matavfallet. Jeg hadde foretrukket trepellets hvis de var dyrere enn kattesand til og med.

Jeg har kattedoer som er todelte og ment for trepellets. Jeg kan anbefale denne (evt denne i XL). Man bør også ha trepelletsspade. Jeg kjøper trepellets på felleskjøpet, men jeg ser at jula også har, og så har jo store dyrebutikker også.

Jeg er fosterhjem for Dyrebeskyttelsen og har hatt mange egne katter og mange fosterkatter innom. 50+. Jeg har aldri opplevd at katter ikke godtar pelletsdo. Faktisk har jeg opplevd det motsatte flere ganger, særlig fra voksne katter som har vært ville hele sitt liv. Jeg har hatt flere villkatter som nektet å bruke kattesanddo, men med en gang jeg satte inn pelletsdoen så gikk de rett i den uten flere "uhell". Type kattemamma med kattunger, derfor satte jeg inn kattesanddo. Små kattunger kan finne på å spise trepellets og skal ikke ha trepelletsdo når de er små. Så jeg har en do for kattesand (som jeg vanligvis ikke bruker) i tilfelle jeg er fosterhjem for små kattunger.

Jeg plukker ut bæsjen hver dag, og det er nok til at den er luktfri. Kattetisset i pelletsdo lukter absolutt ingenting, selv ikke når den står på varmt gulv på badet. Med mindre det er en veldig stresset hannkatt da, men den lukten er ikke mulig å absorbere.  😅 Kattesand klarer heller ikke den jobben.

Ca en gang i uka (av og til to hvis det har vært mye aktivitet) bærer jeg rett og slett med meg doen og spaden ut til matavfallet (men det gjør jeg fordi det er kort vei ut for meg). Jeg plukker ut bæsjen først. Så setter jeg bort det øverste laget litt og skuffer de områdene som er helt spon i bunnen rett i matavfallet. Så plasserer jeg det øverste laget over matavfallsdunken og så heller jeg resten av spon og pellets fra bunnen over i det øverste laget. Rister litt, tilter på kattedoen noen ganger slik at pelletsene rører på seg og sponet drysser ned i matavfallet, og bruker spaden til å flytte rundt på pelletsene for å få ut nesten alt sponet. Når det nesten ikke kommer mer spon ut, så tar jeg det øverste laget oppå det underste laget og rister godt slik at sponet drysser ned i bunnen. Nå er det øverste laget ca helt tom for spon. Og så heller jeg ut sponet fra det underste laget og skuffer 2-3 spader med trepellets fra øverste laget over i bunnen og passer på at de er ca jevnt fordelt. Hvis jeg ser noen pellets som er litt skitne, så prøver jeg å ta dem ned i bunnen. Så fyller jeg på mer pellets på toppen hvis det trengs.

Det ble litt langt og ser komplisert ut bare fordi jeg beskrev det så i detalj. 😅 Men det er veldig enkelt altså! Til og med mine pensjonistforeldre klarer dette når jeg er bortreist.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Popc0rn skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt trepelletsdo i nærmere 20 år, siden før man fant dem i dyrebutikker. Fy søren så mye bedre trepellets er enn kattesand! Ekstremt mye billigere, lukter mye mindre, ikke sand over hele gulvet, støver ikke, mye enklere å rengjøre, mindre å bære fra butikk/posten, mer miljøvennlig og så kan man kaste det i matavfallet. Jeg hadde foretrukket trepellets hvis de var dyrere enn kattesand til og med.

Jeg har kattedoer som er todelte og ment for trepellets. Jeg kan anbefale denne (evt denne i XL). Man bør også ha trepelletsspade. Jeg kjøper trepellets på felleskjøpet, men jeg ser at jula også har, og så har jo store dyrebutikker også.

Jeg er fosterhjem for Dyrebeskyttelsen og har hatt mange egne katter og mange fosterkatter innom. 50+. Jeg har aldri opplevd at katter ikke godtar pelletsdo. Faktisk har jeg opplevd det motsatte flere ganger, særlig fra voksne katter som har vært ville hele sitt liv. Jeg har hatt flere villkatter som nektet å bruke kattesanddo, men med en gang jeg satte inn pelletsdoen så gikk de rett i den uten flere "uhell". Type kattemamma med kattunger, derfor satte jeg inn kattesanddo. Små kattunger kan finne på å spise trepellets og skal ikke ha trepelletsdo når de er små. Så jeg har en do for kattesand (som jeg vanligvis ikke bruker) i tilfelle jeg er fosterhjem for små kattunger.

Jeg plukker ut bæsjen hver dag, og det er nok til at den er luktfri. Kattetisset i pelletsdo lukter absolutt ingenting, selv ikke når den står på varmt gulv på badet. Med mindre det er en veldig stresset hannkatt da, men den lukten er ikke mulig å absorbere.  😅 Kattesand klarer heller ikke den jobben.

Ca en gang i uka (av og til to hvis det har vært mye aktivitet) bærer jeg rett og slett med meg doen og spaden ut til matavfallet (men det gjør jeg fordi det er kort vei ut for meg). Jeg plukker ut bæsjen først. Så setter jeg bort det øverste laget litt og skuffer de områdene som er helt spon i bunnen rett i matavfallet. Så plasserer jeg det øverste laget over matavfallsdunken og så heller jeg resten av spon og pellets fra bunnen over i det øverste laget. Rister litt, tilter på kattedoen noen ganger slik at pelletsene rører på seg og sponet drysser ned i matavfallet, og bruker spaden til å flytte rundt på pelletsene for å få ut nesten alt sponet. Når det nesten ikke kommer mer spon ut, så tar jeg det øverste laget oppå det underste laget og rister godt slik at sponet drysser ned i bunnen. Nå er det øverste laget ca helt tom for spon. Og så heller jeg ut sponet fra det underste laget og skuffer 2-3 spader med trepellets fra øverste laget over i bunnen og passer på at de er ca jevnt fordelt. Hvis jeg ser noen pellets som er litt skitne, så prøver jeg å ta dem ned i bunnen. Så fyller jeg på mer pellets på toppen hvis det trengs.

Det ble litt langt og ser komplisert ut bare fordi jeg beskrev det så i detalj. 😅 Men det er veldig enkelt altså! Til og med mine pensjonistforeldre klarer dette når jeg er bortreist.

Takk for et grundig innlegg! Hvis noen i min omgangskrets skaffer seg katt skal jeg sende dem svaret ditt ☺️

Anonymkode: bc154...17f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune kommuniseres det veldig tydelig at ekskrementer fra dyr ikke skal kastes i matavfallet. 

Anonymkode: 9f79a...f8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2020 den 16.58):

Tar du ikke bort tisset hver dag?

Anonymkode: 463b9...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 16.53):

I min kommune kommuniseres det veldig tydelig at ekskrementer fra dyr ikke skal kastes i matavfallet. 

Anonymkode: 9f79a...f8f

I min også, men jeg regner med at det er fordi nesten alle bruker kattesand og det skal ikke i matavfall. Bein og rekeskall for eksempel kan jo i matavfall. Det blir god kompost av tiss og bæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...