Gå til innhold

Drøftelsesmøter om 2+ uker. For sent å bli medlem av Handel & Kontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos min nåværende arbeidsplass er det slik at kontrakten de har går ut i år 2020, og siden de ikke fikk fortsette leiekontrakten vil konkurrenten ta over arealet, med egne merkevarer og konsept. Mao vil min nåværende arbeidsgiver måtte si oss opp ila desember. 

Denne saken fikk vi vite om siden mars, og vi ble lovet drøftelsesmøter i august. Men de ble tydeligvis forsinket og plutselig nå i oktober får vi "endelig" høre at drøftelsesmøtene vil skje fom 20 oktober. De vil ta starte med de som har lengst ansiennitet. 

Mitt spørsmål blir derfor om jeg burde melde meg inn i Handel & Kontor? De sier man må være medlem i minst 3 mnd før man kan få juridisk bistand.. men om jeg melder meg inn noen uker før drøftelsesmøtene vil de kunne gi meg rådgivning.. hva salgs rådgivning kan man forvente å få da, om de ikke kan stevne arbeidsgiveren? 

Er det noen her som har meldt seg inn i Handel & Kontor kun få uker før noe alvorlig skjedde på arbeidsplassen..? Vil jeg få noe ut av dette, eller kan jeg like godt bare møte opp uten å være organisert..? 

Anonymkode: 0f8e1...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De færreste arbeidstakerorganisasjoner gir bistand i konflikter / saker som har oppstått før innmeldingstidspunktet, uavhengig av om "karantenetiden" er utløpt eller ikke. Så du vil nok ikke få bistand fra dem, beklager. 

I oppsigelsessaker - særlig dersom arbeidsgiver har gjort noe feil - er det veldig ofte at man klarer å komme frem til en sluttavtale med arbeidsgiver hvor arbeidsgiver går med på å dekke hele/deler av advokatkostnadene til den ansatte. Om man er heldig får man kanskje også arbeidsfri i oppsigelsestiden, dekning av karriereveiledning og kanskje sluttvederlag (altså økonomisk kompensasjon utover lønn i oppsigelsestiden). Jeg hadde derfor sterkt rådet deg til å ta kontakt med en arbeidsrettsadvokat som kan hjelpe deg. De aller fleste advokatkontorer tar gjerne en kort gratis samtale med deg for å få litt mer informasjon om saken og en kort vurdering av om de tror det kan være lurt å få juridisk bistand. Det er veldig ofte at man kommer mye bedre ut av det økonomisk ved å betale for advokatbistand enn det man først tror, det gjøres veldig mange feil i oppsigelsessaker fra arbeidsgivers side som kan gi gode grunner for gode sluttavtaler / forliksavtaler. 

Ikke gå i drøftelsesmøte alene hvert fall, ha med deg en tillitsvalgt / venn /verneombud dersom vedkommende ønsker det (egentlig ikke verneombudets rolle å trekkes inn i konkrete tvister) som kan være et vitne for hva som blir sagt under møtet. Pass på fristene som gjelder dersom du blir gitt oppsigelse.

På denne siden kan du finne en advokat innen arbeidsrett og søke ut i fra hvilket område du bor i:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/

Siden er drevet av Advokatforeningen. 

Søk også på "nedbemanning" / "omorganisering" og hva slags rettigheter du har på Google for å lære deg litt om alle kravene til prosessen. Mange advokatfirmaer har gode artikler som hjelper deg til å forstå prosessen og kravene. For meg høres det ut som om arbeidsgiver kanskje ikke har hatt en helt god nedbemanningsprosess og ikke har helt oversikt over gangen i slike saker og hva slags vurderinger og forberedelser de er pliktige til å gjøre som arbeidsgiver. 

Uansett hva du velger å gjøre: Søk andre jobber slik at du har en plan B. Og ikke fortell det til arbeidsgiver da det kan slå uheldig ut i eventuelle forhandlinger med arbeidsgiver. 

Lykke til!

Mvh arbeidsrettsadvokat 

Anonymkode: 9a787...d2e

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste arbeidstakerorganisasjoner gir bistand i konflikter / saker som har oppstått før innmeldingstidspunktet, uavhengig av om "karantenetiden" er utløpt eller ikke. Så du vil nok ikke få bistand fra dem, beklager. 

I oppsigelsessaker - særlig dersom arbeidsgiver har gjort noe feil - er det veldig ofte at man klarer å komme frem til en sluttavtale med arbeidsgiver hvor arbeidsgiver går med på å dekke hele/deler av advokatkostnadene til den ansatte. Om man er heldig får man kanskje også arbeidsfri i oppsigelsestiden, dekning av karriereveiledning og kanskje sluttvederlag (altså økonomisk kompensasjon utover lønn i oppsigelsestiden). Jeg hadde derfor sterkt rådet deg til å ta kontakt med en arbeidsrettsadvokat som kan hjelpe deg. De aller fleste advokatkontorer tar gjerne en kort gratis samtale med deg for å få litt mer informasjon om saken og en kort vurdering av om de tror det kan være lurt å få juridisk bistand. Det er veldig ofte at man kommer mye bedre ut av det økonomisk ved å betale for advokatbistand enn det man først tror, det gjøres veldig mange feil i oppsigelsessaker fra arbeidsgivers side som kan gi gode grunner for gode sluttavtaler / forliksavtaler. 

Ikke gå i drøftelsesmøte alene hvert fall, ha med deg en tillitsvalgt / venn /verneombud dersom vedkommende ønsker det (egentlig ikke verneombudets rolle å trekkes inn i konkrete tvister) som kan være et vitne for hva som blir sagt under møtet. Pass på fristene som gjelder dersom du blir gitt oppsigelse.

På denne siden kan du finne en advokat innen arbeidsrett og søke ut i fra hvilket område du bor i:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/

Siden er drevet av Advokatforeningen. 

Søk også på "nedbemanning" / "omorganisering" og hva slags rettigheter du har på Google for å lære deg litt om alle kravene til prosessen. Mange advokatfirmaer har gode artikler som hjelper deg til å forstå prosessen og kravene. For meg høres det ut som om arbeidsgiver kanskje ikke har hatt en helt god nedbemanningsprosess og ikke har helt oversikt over gangen i slike saker og hva slags vurderinger og forberedelser de er pliktige til å gjøre som arbeidsgiver. 

Uansett hva du velger å gjøre: Søk andre jobber slik at du har en plan B. Og ikke fortell det til arbeidsgiver da det kan slå uheldig ut i eventuelle forhandlinger med arbeidsgiver. 

Lykke til!

Mvh arbeidsrettsadvokat 

Men det at man er medlem av en slik organisasjon, gir det ingen effekt for arbeidsgiver at de vil være litt "forsikige" mot arbeidstaker.. ? Det har kanskje ikke så mye å si uansett iom at arbeidstaker de kan se at man ikke har vært organisert så lenge....

Skrevet

Sier som den over, arbeidsrettsadvokat er nok veien å gå. Tror neppe de blir mer forsikte med tanke på "synlighet" hvis du melder deg inn nå. 

Uansett, så er jo ikke dette noen konfliktfylt oppsigelse vil jeg si. Det er en generell nedbemanning som følge av ting som ikke skyldes deg selv, og det er felles for alle, og med tanke på at dere først fikk vite om det i mars, syntes jeg vel arbeidsgiver også har gitt dere info i rimelig tid. Faktisk veldig god tid, så det er ikke sikkert dere kommer så langt med mange krav til sluttvederlag, fri i oppsigelsestiden osv. 

Anonymkode: 571d0...646

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring er du vil ikke få hjelp fra Handel og Kontor. Jeg er hovedtilitsvalgt på vår arbeidsplass, YS/Parat hvor de fleste er organisert, noen er også i H & K , flere hundre ansatte. Ingen får hjelp av organisasjonen om de ikke har vært medlem lenger enn 3 måneder og innmeldt før en eventuell konflikt, det sier seg jo selv. Du kan ikke dra nytte av hjelp og kunnskap når du ikke har vært medlem og betalt inn forløpende i medlemstiden. Og ved nedbemanning er det ikke konflikt, er det ikke mere arbeid så får jo ikke akkurat arbeidsgiver gjort stort annet enn å nedbemme . Det er for sent å kjøpe forsikring når huset er brent ned for å sammenligne

Anonymkode: c5ef4...182

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det at man er medlem av en slik organisasjon, gir det ingen effekt for arbeidsgiver at de vil være litt "forsikige" mot arbeidstaker.. ? Det har kanskje ikke så mye å si uansett iom at arbeidstaker de kan se at man ikke har vært organisert så lenge....

Hjelper sjelden mye med synlighet av at man er organsiert. Ofte mer virkningsfullt med advokat. Da føler en del arbeidsgivere seg også tvunget til å skaffe egen advokat, hvilket plutselig medfører at de selv blir påført advokatkostnader. Når de innser hvor dyrt det kan bli for dem er det mange som da heller ønsker å betale seg ut av problemet ved å tilby den ansatte sluttavtale. I sluttavtaler fraskriver den ansatte seg også retten til å gå til sak, så da har de kjøpt seg ut av et potensielt stort problem. 

Fordelen med fagofreningsmedlemskap kan dog være at arbeidsgiver vet/tror at den ansatte kan få gratis hjelp til å ta saken videre. Men om man går til advokat signaliserer man også at man som ansatt faktisk er villig til å bruke penger på saken og da potensielt også ta saken videre (om det er gode nok holdepunkter for det selvsagt). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har inntrykk av at advokater er altfor passive. De skal ha betalt 15.000kr for å stille forberedt en dag før drøftelsesmøtet, komme til møtestedet og være tilstedet. og ikke si noenting under møtet. om advokat hører arbeidsgiverens rimelige grunner til oppsigelse/nedbemanning vil ikke advokaten kunne stevne arbeidsgiver om noe annet. så advokat er bortkasta penger. 

Skrevet

de fleste fagforeninger har karantene i 2-3 måneder etter innmelding så det hjelper neppe å melde seg inn rett før et drøftelsemøte

Anonymkode: 18ae0...478

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...