Gå til innhold

Hva tenker utleiere om depositums garanti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså ikke fra nav, men gjennom DnB og husleie.no

For de som ikke vet hva det er, så er det en salgs forsikring utleier kjøper til huseier. Det er et engangsbeløp utleier betaler (til dnb/husleie.no) og hvis det oppstår en skade på utleiebolig, så får huseier dette utbetalt med en gang fra dnb/husleie.no.

Må selvfølgelig legge ved bevis og godkjenning av både huseier og leietaker, men slik er det jo i alle depositums saker. Ved vanlig depositum må også begge parter godkjenne fordeling ved skade. Evt en tvistesak / mekling, er det jo også helt likt, men med husleie garanti er huseier garantert beløpet for skade med en gang. 

Dette er ikke en forsikring for utleier, dnb/husleie sender en egen regning til utleier for evt skade, så dette er ikke huseier innblandet i. 

Forstår de fleste foretrekker den vanlige måten med depositums konto, men hvis utleier ikke har pengene tilgjengelig, kunne dere huseiere gått for en depositums garanti? Må vell være bedre og enklere enn å styre med nav?

Anonymkode: 9f2ef...fdd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når leietaker søker om depositums garanti, blir det også foretatt en kredittsjekk, så huseier er sikker på at utleier ikke har noen betalings anmerkninger 

• Liker 3
Skrevet

Her omtaler du ofte huseier og utleier. Vanligvis er dette samme person, men i profesjonelle utleieboliger så kan det noen gang være slik at huseier ansetter utleier for å bistå i det daglige. Er dette riktig, eller hva skal du frem til her?

Anonymkode: de224...172

• Liker 1
Skrevet

Mener du leietaker der du skriver utleier?

Jeg har vært utleier men er da også huseier. I tilfeller der huseier og utleier er to ulike personer så er det enten snakk om fremleie eller en profesjonell utleier. Da løper jo uansett ikke utleier samme risiko som huseier, som tross alt eier boligen det blir gjort evt. skade på.

Anonymkode: 115ff...f80

• Liker 1
Skrevet

Oj, veldig teit eurokorrekt av mobilen min her! Jeg mener LEIETAKER og UTLEIER! 

Altså, jeg jeg skal leie en kjeller leilighet 😅

• Liker 1
Skrevet

Uff føler at hele innlegget mitt ble bare rot... 

Jeg lurer bare på hva utleiere til private leiligheter syntes som husleie garanti

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte garanti igjennom utleiemegler, utleier var ikke fornøyd med utvask av leilighet (var et støvkorn i den ene kjøkkenakuffen) og utleier og megler ble enige om at det tok et par timer å vaske, og at vanlig pris på rengjøring er 200kr/t. Så da fikk jeg regning på 1000kr. 
Spurte om hvorfor når jeg hadde garanti og da fikk jeg beskjed om at utleier krever firmaet for summen og at jeg da må betale tilbake til firmaet. Synes opplegget var litt vanskelig å forstå, men orket ikke krangle på det. Skjønte at utleier egentlig ønsket mer penger. 

Anonymkode: e8494...c57

Skrevet

Ok, forstår hva du mener hvis utleier byttes om med leietaker.

Som utleier selv vil jeg si at jeg alltid foretrekker depositum (satt inn på depositumskonto) fremfor utleiegaranti. Dersom noe skulle skje med leiligheten eller leien uteblir det alltid en lengre og tidkrevende prosess å få det refundert gjennom en slik forskningsavtale.

Og desto viktigere, du løper to risikoer som utleier: skade på boligen og leie som ikke blir betalt. En slik depositumsgaranti må i så fall dekke begge deler (manglende leie OG skader) og det gjør de ofte ikke.

Tre måneders depositum (som er standard) høres ofte mye ut, men er som regel ikke det. Dersom man er uheldig med leietaker og får en som ikke betaler og i tillegg forårsaker skade (de to overlapper ofte med enkelte leietakere), så går de pengene unna fort. Å få noen kastet ut for ikke å betale leie tar evigheter. Innen den tid kan det ha blitt et tapsprosjekt.

Det andre er at depositum i seg selv fungerer som en slags barriere for å sjekke at leietaker har god økonomi. Du sier depositumsgarantisten foretar en kredittsjekk; dette sjekker jo om vedkommende har misligholdt gjeld og regelrett dårlig økonomi. Men det sier ikke så mye om hvor god råd eller hvor romslig leietaker har det, skulle de ha uforutsette utgifter eller det skje noe med jobben. Å kreve at leietaker har tre måneders depositum på konto fungerer som en slags filtrering. 

Jeg har godtatt depositumsgaranti for leietaker når det har vært en utenlandsk leietaker som er i Oslo for å jobbe for et norsk firma (Hydro). Da betalte selskapet leien og stilte garanti for depositum. Det er ganske standard for slike avtaler, samt at du i utgangspunktet har veldig god sikkerhet når et større firma betaler leien.

Men dette varierer veldig utifra bolig og leiemarked. Mange utleiere vil nok si at depositumsgaranti er helt greit. Jeg har en far som også har utleieboliger og har fått mange av disse reglene inn "med blodet". Derfor er jeg kanskje litt mer dreven - og kresen - enn mange andre utleiere.

Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt. Har man ikke penger til depositum må man skaffe dem, om så via et forbrukslån. Hadde aldri gått med på noen form for garanti i stedet.

Anonymkode: 7da90...06e

• Liker 1
Skrevet

*depositumsgaranti og *forsikringsavtale skal det selvsagt stå i første avsnitt. ^

Skrevet

Har du ikke råd til 3 mnd depositum får du bo hos foreldre og spare til du har det.

Anonymkode: f7d38...16f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte garanti igjennom utleiemegler, utleier var ikke fornøyd med utvask av leilighet (var et støvkorn i den ene kjøkkenakuffen) og utleier og megler ble enige om at det tok et par timer å vaske, og at vanlig pris på rengjøring er 200kr/t. Så da fikk jeg regning på 1000kr. 
Spurte om hvorfor når jeg hadde garanti og da fikk jeg beskjed om at utleier krever firmaet for summen og at jeg da må betale tilbake til firmaet. Synes opplegget var litt vanskelig å forstå, men orket ikke krangle på det. Skjønte at utleier egentlig ønsket mer penger. 

Anonymkode: e8494...c57

Det er jo standard vilkår. Garantien gjelder overfor utleier, ikke leietaker. Det utleier krever og får utbetalt, faktureres videre til leietaker. 

Det er lurt å sette seg inn i avtaler man inngår. 

• Liker 1
Skrevet

Tipper forsikringsselskapet slår seg vrang på enhvert krav akkurat som NAV så dette utgår på lik linje med nav garanti.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til 3 mnd depositum får du bo hos foreldre og spare til du har det.

Jeg har dessverre ikke foreldre jeg kan bo hos

ts

Skrevet

"Må være enklere enn å styre med Nav", skriver Ts. 
Da må jeg si som fhv utleier så var ikke Nav-garanti vurdert engang, og vi hadde neppe sett på din løsning som et alternativ heller. 
Vi leide ut til de som hadde fast jobb, fast inntekt, ingen barn eller dyr, - og som ikke hadde problem med depositumskonto. 

Anonymkode: 0aab1...ed0

• Liker 1
Skrevet

Hvis denne garantien kunne gjelder husleie så er jeg negativ. Blir det skader på boligen,så er det da ingenting som dekker det eventuelt.

• Liker 2
Skrevet

Synes dette høres unødvendig vanskelig ut.  Vi er utleiere av to eksterne leiligheter. Depositum er lik 1 mnd leie.  Etterspørselen er så stor at vi ikke har problemer med å få nye leietakere raskt.  

I løpet av 15 år har vi hatt fire leietakere i hver av leilighetene.  Det hendte vi måtte purre på husleien, men den er alltid blitt betalt.  Nå har vi to aleneforeldre som leieboere.  Begge er på NAV.  De betaler husleien punktlig.  

Vi har aldri opplevd at leieboerne har ødelagt noe.  Men der oppstår problemer med en bolig over tid, og vi har hatt saker som forsikringen vår har dekket (f.eks. vannlekkasje).  Vanlig slitasje er selvfølgelig vårt ansvar, og ikke leieboers.  

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært helt uaktuelt. Har man ikke penger til depositum må man skaffe dem, om så via et forbrukslån. Hadde aldri gått med på noen form for garanti i stedet.

Anonymkode: 7da90...06e

Hjelper lite med et depositum dersom leietaker ikke betaler husleien. Feks etter tre mnd uten innbetalt husleie, sitter man med ingenting, og er huset rasert i samme slengen kommer man ikke langt. Nav stiller med depostitumsgaranti for både husleie og skader.. ja, det kan ta tid å få de pengene, men de kommer.

Anonymkode: 1288b...f3a

Skrevet
På 13.10.2020 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Hjelper lite med et depositum dersom leietaker ikke betaler husleien. Feks etter tre mnd uten innbetalt husleie, sitter man med ingenting, og er huset rasert i samme slengen kommer man ikke langt. Nav stiller med depostitumsgaranti for både husleie og skader.. ja, det kan ta tid å få de pengene, men de kommer.

Anonymkode: 1288b...f3a

Nav er staten, stoler lite på at de er interessert i å betale for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...