Gå til innhold

Svigerinne nektet å ta imot bruktklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns søster har tre unger og svært dårlig råd. Hun skal låne, les: få,  penger av oss hele tiden. Denne gangen skulle hun «låne« 2000kr for å kjøpe vintertøy til barna sine, de hadde vokst ut av vinterdressene sine. Greit nok at eldste trenger ny dress, men skjønner ikke hvorfor de to yngre barna ikke kan arve hverandre. Uansett, så snakket jeg med min søster som også har unger. Hun kunne gi bort to helt fine vinterdresser og endel votter og luer som ville passet perfekt til barna hennes. Dette er tøy av kvalitetsmerker (reima og Didrikson) de var kun brukt av ett barn en sesong. Dressene så helt nye ut, ingen bruksmerker, barnet hennes hadde brukt det i barnehagen han er 2 år. De minste i hans barnehage er lite ute på vinterhalvåret. 

Jeg kjørte like godt bort til min svigerinne med tøyet, tenkte hun ville bli glad nå. Men hun ville ikke ha noe brukttøy. Det var ikke noe hun vurderte en gang! Hun sa at det vil være stigmatiserende for barna hennes de yngste er (16 måneder gamle ) å gå med brukttøy! Ærlig talt, barna skjønner jo ikke hva de går i, så lenge de er varme så spiller det ingen rolle. Hun sa at vi var egoistiske og sleipe som gjorde narr av hennes situasjon ved å gi henne brukttøy. Argumenterte for at vi kjøper alt nytt til vår unge. 

I dag ringte hun mannen igjen og sa at hun virkelig trengte de pengene, for nå har barnehagen begynt å mase om vintertøy. Og mannen min vippset over 2000kr uten å snakke med meg først. Vi har foresten felles økonomi :( 

Jeg synes det er å gå langt over streken, mest irritert på mannen her, men synes også holdningene til svigerinne er helt på bærtur. 

Anonymkode: ea274...fee

• Liker 47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig personer med dårlig råd har en slags «stolthet» når det kommer til nytt vs brukt som vi med god råd ikke har? Det er på sett og vis forståelig.

Vi med god råd kan kose oss med bruktkuppene våre, vel vitende om at vi også hadde hatt penger til å kjøpe nytt.

Anonymkode: 14e9d...18e

• Liker 17
Skrevet

Dere får si at det var julegave på forskudd :)

Anonymkode: a3136...01b

• Liker 24
Skrevet

Hvis dette er noe som skjer ofte, holder hun på sånn fordi dere/mannen din LAR henne gjør det. Hvis hun vet hun tilslutt vil få penger, er det deres egen feil som har latt henne få viljen sin. 

Dere må bare si nei. Sette ned foten. Ellers vil det aldri stoppe. 

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig personer med dårlig råd har en slags «stolthet» når det kommer til nytt vs brukt som vi med god råd ikke har? Det er på sett og vis forståelig.

Vi med god råd kan kose oss med bruktkuppene våre, vel vitende om at vi også hadde hatt penger til å kjøpe nytt.

Mange med god råd også som nekter å kjøpe brukte ting. Har fått høre «Æsj, brukte klær? Så ekkelt» flere ganger siden vi har arvet 90% av alle klær og utstyr til baby i hus... 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det gjelder andre, men jeg hadde vært kjempeglad for å få brukte klær til mine barn da de var små. 

Jeg fikk noe brukttøy til jenta mi da hun var liten. Det var noe merkeklær jeg aldri i verden hadde hatt råd til, men jeg brukte det mye og det var sikkert teit, men jeg følte litt at vi plutselig var en familie med så god råd at vi hadde skikkelig merkeklær - det var jo ingen som visste at vi hadde fått det.

Jeg syns du har all rett til både å være irritert på svigerinnen din som ikke ser verdien av ombruk, og mannen din som bare vippser fordi han mases på. Han burde nevnt det for deg. 

Anonymkode: d49b5...24c

• Liker 13
Skrevet

Kansje hun ikke egentlig trengte klær, bare penger til noe annet? 

Anonymkode: 43842...eb8

• Liker 42
Skrevet

Har dere dårlig råd, ts? Hvis ikke tenker jeg at mannen må få lov å velge selv om han vil støtte sin søster økonomisk. Anbefaler at dere heller har separat økonomi om det er et problem. Dette er ikke din sak. 

Anonymkode: 2c993...a8e

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Der tror jeg du har et veldig godt poeng. Vi har god råd, og både voksne og barn her går omtrent utelukkende rundt i brukte klær. Huset er også fullt av bruktkupp, men da selvfølgelig «dresset opp» ved at det er kuratert spesifikt for vår smak og våre behov, og ispedd unike, håndlagede pyntegjenstander, mye stein, tre, ruskinn osv. 

På 90-tallet vokste jeg opp i bruktklær av typen «disse fikk vi i en pose av [venner med eldre barn]», og DET var noe ganske annet enn når vi nå kan skumme fløten på Finn og ‘Tise, og kjøpe akkurat det vi vil ha bare billigere enn i butikken. Vi arver også en del av venners barn, og gir ditto tilbake, men da er det snakk om ting som passer vår/deres barns stil og smak osv. 

Når det er sagt, så synes jeg denne damen må være litt koko som sier nei til yttertøy fra Reima og Didrikson. Det er bare dumt; dette er jo blant de desidert beste merkene for yttertøy til barn. 

Anonymkode: 1d36b...f04

• Liker 11
Skrevet

Slikt irriterer meg veldig, og jeg ville ikke klart å la være å gjøre et stort nummer utav situasjonen. :)

Folk som er så bortskjemte fordi andre alltid trør til og hjelper dem. Hun må lære at hvis hun har så dårlig råd, så KAN hun faktisk ikke kjøpe utstyr nytt. Bare det å spørre en annen person om penger til nye klær, når hun har blitt tilbudt gratis arveklær, synes jeg vitner om lav selvinnsikt, minimal forståelse for hva som må prioriteres i en familieøkonomi, og utrolig stor frekkhet. Som om hun lever med skylapper og kun ser rett frem...

Jeg ville i allefall gjort det klart for mannen min at jeg ikke hadde lyst til å være med på å betale for å opprettholde hans søsters fasade. Jo før jo heller må hun komme seg ned på jorda og innrette livet sitt etter den finansielle situasjonen hun er i. Hvis han vil gi henne gaver, må han gjøre det av egen lomme.

Anonymkode: 52788...4cf

• Liker 14
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Min manns søster har tre unger og svært dårlig råd. Hun skal låne, les: få,  penger av oss hele tiden. Denne gangen skulle hun «låne« 2000kr for å kjøpe vintertøy til barna sine, de hadde vokst ut av vinterdressene sine. Greit nok at eldste trenger ny dress, men skjønner ikke hvorfor de to yngre barna ikke kan arve hverandre. Uansett, så snakket jeg med min søster som også har unger. Hun kunne gi bort to helt fine vinterdresser og endel votter og luer som ville passet perfekt til barna hennes. Dette er tøy av kvalitetsmerker (reima og Didrikson) de var kun brukt av ett barn en sesong. Dressene så helt nye ut, ingen bruksmerker, barnet hennes hadde brukt det i barnehagen han er 2 år. De minste i hans barnehage er lite ute på vinterhalvåret. 

Jeg kjørte like godt bort til min svigerinne med tøyet, tenkte hun ville bli glad nå. Men hun ville ikke ha noe brukttøy. Det var ikke noe hun vurderte en gang! Hun sa at det vil være stigmatiserende for barna hennes de yngste er (16 måneder gamle ) å gå med brukttøy! Ærlig talt, barna skjønner jo ikke hva de går i, så lenge de er varme så spiller det ingen rolle. Hun sa at vi var egoistiske og sleipe som gjorde narr av hennes situasjon ved å gi henne brukttøy. Argumenterte for at vi kjøper alt nytt til vår unge. 

I dag ringte hun mannen igjen og sa at hun virkelig trengte de pengene, for nå har barnehagen begynt å mase om vintertøy. Og mannen min vippset over 2000kr uten å snakke med meg først. Vi har foresten felles økonomi :( 

Jeg synes det er å gå langt over streken, mest irritert på mannen her, men synes også holdningene til svigerinne er helt på bærtur. 

Anonymkode: ea274...fee

Er hun rusmisbruker? 

Anonymkode: d06b8...c6c

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig pissed på mannen om han ga vekk 2000 av våre felles penger til det råflotte luksusdyret av en søster han har. Svigerinnen din er skikkelig frekk, og mannen din er en stusselig tøffel.

Anonymkode: ebcb2...892

• Liker 37
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettop , tror det er vanlig 

Anonymkode: 11f34...25d

• Liker 1
Skrevet

Svigerinnen din høres ut som en Luksusfellen-deltaker. En sånn som i utgangspunktet har dårligere råd enn folk flest, men allikevel kjøper nye ting hele tiden, selv om folk flest ikke ville gjort det. Jeg skjønner meg ikke på slike folk. Jeg har god økonomi nå som ung voksen, men vi hadde svært dårlig råd i min oppvekst, og følgelig levde jeg også på et svært stramt budsjett da jeg flyttet for meg selv, selv om jeg ikke gikk i minus. Jeg hadde nok blitt fornærmet om noen ville gi meg sine veldig umoderne og helt uvaskede gamle klær, men de få gangene jeg fikk arve hele og fine klær av venninner, ble jeg superglad. Det trengte heller ikke være dyre ting, en jeans fra Cubus som ikke var synlig slitt og som passet min kropp, var helt gull å få arve. At noen blir fornærmet for å arve pent brukte Reima-dresser og fortsetter å tigge om penger, er for meg en gåte. Det er veldig vanlig at små barn arver klær, så det bør overhodet ikke være stigmatiserende for noen, og barna bryr seg såklart ikke!

Anonymkode: 3f650...30e

• Liker 12
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun rusmisbruker? 

Ja, selvfølgelig må man være rusmisbruker hvis man har dårlig råd 🙄

Anonymkode: 9054d...5e8

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun rusmisbruker? 

Hva er det for et spørsmål 

Anonymkode: 11f34...25d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe uvanlig å arve klær. I enkelte miljøer er det ansett som tacky å kjøpe nye klær.

Anonymkode: 7808f...efb

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig må man være rusmisbruker hvis man har dårlig råd 🙄

Anonymkode: 9054d...5e8

Eller fordi hun ikke ville ta i mot Reima og Didikson vinterklær, men bastant skulle ha 2000 cash money? Ta å les den jævla tråden, da. 

Anonymkode: e4509...b3b

• Liker 30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...