Gå til innhold

Hvor tidlig begynte ungene deres å lukte svette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som er under oppfølging pga tidlig pubertet. Hun fikk hår nedentil da hun var 5 år. Nå er hun 7 år og skal inn på sykehuset igjen i neste uke for blodprøver, røntgen og samtale. De sa forrige gang at hvis det da ikke har dukket opp noe mer, anser de alt som normalt, kun "hudpubertet" og videre oppfølging utgår.

Nå lurer jeg på om det har begynt å lukte litt svette av henne, og lurer på om dette også er langt utenfor normalen?

Anonymkode: f7a4c...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så normalt, hvis det lukter sånn svette lukt som hos voksene. Du kan jo ta det opp. Ville kjøpt jenta en deodorant (finnes mange milde varianter) så hun slipper å gå å lukte svette, det er ikke så gøy hvis noen andre begynner å kommentere det.

Anonymkode: 6e8f3...d23

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg er uvanlig tidlig.

Min jente på 11 har nylig begynt å få antydninger til svettelukt og jeg har bedt henne bruke deo. Lillesøster på åtte er ikke der. 

Anonymkode: dbeb3...783

• Liker 1
Skrevet

Oi, det var tidlig. Har dere vurdert at det kan være kostholdet som gjør det? Spiser hun mye soya-produkter?

Anonymkode: c7129...90c

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var tidlig. Har dere vurdert at det kan være kostholdet som gjør det? Spiser hun mye soya-produkter?

Anonymkode: c7129...90c

Nei, hun gjør vel ikke det. Broren hennes har også vært forholdsvis tidlig ute da, men ikke like tidlig som henne. Han begynte vel å lukte svette som første tegn da han var rundt 9. Han er nå 14 og ferdig med pubertet for lengst.  

Skrevet

Har aldri kjent at det har luktet svette av barna mine noen gang.

Anonymkode: 4cf59...faa

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri kjent at det har luktet svette av barna mine noen gang.

Anonymkode: 4cf59...faa

Da er de enten for unge eller unormale. Alle begynner jo å lukte svette når de når puberteten. Og dersom de er for unge, så var jo tydeligvis ikke dette spørsmålet rettet mot deg. 

• Liker 8
Skrevet

Min på 7 har begynt å lukte litt. Har kjent antydning to ganger nå. Så vi har begynt å vaske under armene og ta på deo på kvelden som en del av kveldsstellet, og har ikke kjent mer etter det. Ingen andre tegn, men føler nøye med, synes det er skikkelig skummelt 🙁 Jeg fikk mensen da jeg var 11, som første tegn på pubertet, og det var veldig traumatisk for meg. Håper i hvert fall ikke min får noe tidligere enn det...

Anonymkode: 9e15c...7ce

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min på 7 har begynt å lukte litt. Har kjent antydning to ganger nå. Så vi har begynt å vaske under armene og ta på deo på kvelden som en del av kveldsstellet, og har ikke kjent mer etter det. Ingen andre tegn, men føler nøye med, synes det er skikkelig skummelt 🙁 Jeg fikk mensen da jeg var 11, som første tegn på pubertet, og det var veldig traumatisk for meg. Håper i hvert fall ikke min får noe tidligere enn det...

Anonymkode: 9e15c...7ce

Jeg fikk selv mensen da jeg var 11, så jeg var jo også forholdsvis tidlig ute. Men syntes jo det var tidlig av mi å starte da hun var 5. Hun syns jo det av og til er plagsomt med de hårene nedentil og har spurt om jeg kan klippe de, men jeg har ikke villet klippe de enda. Syns det er vanskelig...

Spent på resultatet av blodprøvene og røntgen i neste uke. Håper jo de finner ut at alt er som det skal. 

HI

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv mensen da jeg var 11, så jeg var jo også forholdsvis tidlig ute. Men syntes jo det var tidlig av mi å starte da hun var 5. Hun syns jo det av og til er plagsomt med de hårene nedentil og har spurt om jeg kan klippe de, men jeg har ikke villet klippe de enda. Syns det er vanskelig...

Spent på resultatet av blodprøvene og røntgen i neste uke. Håper jo de finner ut at alt er som det skal. 

HI

Kjære deg om den lille jenta de ønsker å klippe hårene nedentil så gjør du det! 

• Liker 9
Skrevet

Mi på 9 lukter ikke svette enda. Håret har begynt å bli litt svett etter trening, men hverken klær eller ungen lukter etterpå. 

De begynte akkurat å dusje etter gymtimene, og det har lærerne sagt at de gjør nå i fjerde klasse fordi de skal bli vant med det før de brått en dag begynner å lukte. 

Så vil anta at de færreste lukter svette før fjerde. 

Anonymkode: cc9dc...447

• Liker 1
Skrevet

Min eldste (gutt) begynte å lukte litt svette allerede som 4-åring. Men hadde ingen andre pubertetstegn, så legene mente han bare var en av dem med mye kroppslukt. Han har også mye fotsvette, så det har kanskje en sammenheng. Han var ellers "normal" i årene som fulgte.

Han begynte å lukte merkbart mer svette da han var 10-11 år. Nå er han 12 og i full gang med puberteten. Synes det er litt tidlig. Broren hans som er et år yngre har ingen pubertetstegn, så de er forskjellige.

Anonymkode: 3abea...efc

Skrevet

Tja 8 - 10 år da begynte det med dusj hver dag pga. odør. Aktivt liv og mye trening etter hvert så ble det slik. 

Skrevet

Eldste trener masse og begynte vel å lukte litt svette i 9 års alder, nå er hun 12 og dusjer og bruker deo hver dag fordi det er absolutt nødvendig. 

Yngste på 6, nei. Men hun har ei venninne på samme alder som lukter skikkelig svette. 🤷‍♀️

Anonymkode: 0877e...a58

Skrevet

Nr 1 - 5. eller 6. Klasse 

Nr 2 - i 3. Klasse

Nr 3 - i 5. eller 6. Klasse

Nr 4 - er 7 år og har ikke begynt enda

Anonymkode: 891c9...f0a

Skrevet

Gutten lukter ikke enda, selv om han er passert 11. Jenta begynte å svette med lukt allerede som fem-seks åring. Det ble det full oppfølging med røntgen og blodprøver, men alt var normalt og de kalte det tidlig hudpubertet. Hun vasker seg under armene morgen og kveld og bruker mild deo. Har ikke sett noen andre tegn til utvikling, selv om hun nå nærmer seg en alder, der det vil være mer normalt.

Anonymkode: 004ca...721

• Liker 1
Skrevet

Datteren min begynte rundt 7-8 års alderen å lukte svette. Hun fikk tidlig hår under armene og nedentil. Er nå 10 og brystene har vokst endel, men heldigvis ikke mensen enda. Hun synes det er super flaut med hår nedentil, så det barberer hun bort. Sønnen på 12 har nylig begynt å lukte svette. Han leter hver dag etter hår nedentil, men det lar visst vente på seg. 

Anonymkode: 0cb7c...cf5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

HI

Jeg fikk selv hår nedentil ganske tidlig, riktig nok ikke så tidlig som din, men i 5. eller 6. klasse. Ingen andre jenter hadde hår. Husker jeg synes det var helt forferdelig, og gruet meg til gymtimene hele uka!
Jeg stjal Pappas barberhøvel og barberte mot-hårs morgenen før gymtimen i et håp om at det ikke skulle synes. Så smurte jeg tykt med zinksalve i et forsøk på å unngå røde nupper, og jeg måtte da passe på å snike meg på do før gymtimen for å prøve å vaske vekk salven. 
Det endte jo med masse inngrodde hår, smerte, kløe, og masse styr, bekymring og skam. Jeg sa aldri noe til mine foreldre, men tenk så mye lettere dette kunne vært om jeg hadde en voksen som kunne veilede og betrygge meg! 

Så poenget mitt er, hvis jenta di ønsker å fjerne hårene tenker jeg det lureste du kan gjøre er å vise henne hvordan det skal gjøres og sørge for riktige og gode produkter, samtidig som du betrygger henne på at hun er perfekt som hun er! Det er jo allerede så forferdelig vanskelig og sårt å være jente i puberteten...

Anonymkode: af273...08f

• Liker 6
Skrevet

Med begge jentene mine kjente jeg svettelukt da de var 8 år. Eldste er nå 14 år og har hatt en helt normal pubertet. Fikk mens når hun var 12. Yngste er nå 9 år og ser ikke noe pubertetstegn. Hun lukter heller ikke svette hver dag, Men har kjent det ved noen anledninger.

Anonymkode: 02562...682

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk selv hår nedentil ganske tidlig, riktig nok ikke så tidlig som din, men i 5. eller 6. klasse. Ingen andre jenter hadde hår. Husker jeg synes det var helt forferdelig, og gruet meg til gymtimene hele uka!
Jeg stjal Pappas barberhøvel og barberte mot-hårs morgenen før gymtimen i et håp om at det ikke skulle synes. Så smurte jeg tykt med zinksalve i et forsøk på å unngå røde nupper, og jeg måtte da passe på å snike meg på do før gymtimen for å prøve å vaske vekk salven. 
Det endte jo med masse inngrodde hår, smerte, kløe, og masse styr, bekymring og skam. Jeg sa aldri noe til mine foreldre, men tenk så mye lettere dette kunne vært om jeg hadde en voksen som kunne veilede og betrygge meg! 

Så poenget mitt er, hvis jenta di ønsker å fjerne hårene tenker jeg det lureste du kan gjøre er å vise henne hvordan det skal gjøres og sørge for riktige og gode produkter, samtidig som du betrygger henne på at hun er perfekt som hun er! Det er jo allerede så forferdelig vanskelig og sårt å være jente i puberteten...

Anonymkode: af273...08f

Det er jo jelt normalt og ikke tidlig i det hele tatt. 

Anonymkode: aaa88...4f7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...