Gå til innhold

Gruer meg til innvendig ultralyd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får man et håndkle til å dekke seg? er det kleint med partner der? Gjør det vondt? Skal ta privat i morgen på ultralydjordmoren i Bergen. 

Anonymkode: 6abf2...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare la være? 

Noen steder får man et tøystykke, håndkle e.l

Gjør ikke vondt. Er bare kleint om man er uvanlig utrygg på seg selv og/eller partner. Proben som brukes er som en glatt, ekstra avrundet miniatyrdildo og det brukes glidemiddel. 

Ta på en tunika e.l om du ikke vil være (fullt så) blottet? 

Anonymkode: a315d...734

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Ingenting å grue seg for! Jeg synes det er litt ubehagelig til å begynne med, men klarer du å slappe av i underlivet merker man det mindre. Du får håndkle over deg nedentil vanligvis, men greit med en lang genser eller tunika. Partner står vanligvis ved overkroppen de gangene jeg har tatt innvendig ultralyd, så ikke kleint synes jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå fint om du ikke har angst. Jeg trodde jeg ikke hadde angst, så det ble hylgrining og jeg nesten kravlet bakover og oppover stolen som en demon. Trodde også at jeg klarte meg fint uten mannen, men han måtte komme å hjelpe meg.. Var ikke gravidrelatert, men noe annet som ikke lot seg gjøre med vanlig ultralyd. Du kan få resept på beroligende 😊

Anonymkode: 4bc66...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg kjole, tunika eller en lang genser så du slipper å føle deg så naken når du setter deg i stolen. Noen pleier å gi et håndkle du kan legge over deg, men noen glemmer det. Jeg synes ikke det er kleint, og hadde ikke blitt klein om samboeren min var med heller, men du er kanskje ung, usikker og uten erfaring med å være hos gynekolog?  

Tenk på at det kanskje føles rart helt med en gang, men så flyttes fokuset til skjermen hvor du får se fosteret, og da glemmer du mest sannsynlig at du sitter halvnaken med ultalydapparat inni deg!

Lykke til!

Anonymkode: 81b13...019

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kommer til å gå fint om du ikke har angst. Jeg trodde jeg ikke hadde angst, så det ble hylgrining og jeg nesten kravlet bakover og oppover stolen som en demon. Trodde også at jeg klarte meg fint uten mannen, men han måtte komme å hjelpe meg.. Var ikke gravidrelatert, men noe annet som ikke lot seg gjøre med vanlig ultralyd. Du kan få resept på beroligende 😊

Man skal vel helst være forsiktig med beroligende når man er gravid? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal vel helst være forsiktig med beroligende når man er gravid? 

Oj ja! Beklager det tenkte jeg ikke på!

Avslapningsmetoder som musikk eller holde i papirklump kan hjelpe 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta innvendig ultralyd i skjeden er jo piece of cake. Man kjenner det jo nesten ikke, det er jo bare en tynn  dildolignende stav de putter opp! 

Anonymkode: e6c41...2ba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man et håndkle til å dekke seg? er det kleint med partner der? Gjør det vondt? Skal ta privat i morgen på ultralydjordmoren i Bergen. 

Ja, du får håndkle å dekke deg til med. (Får du ikke er det uproft av den som utfører) 
Jeg synes ikke det var kleint med samboer der. Han har tross alt vært med på å skape babyen og han har sett meg naken før. 
Det gjør ca like vondt som å få en dildo med kondom ført sakte opp i skjeden. Altså ikke vondt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre ubehagelig enn et spekel og ikke vondt i det hele tatt, spør du meg. 😊

Kleint er det i alle fall ikke. Jordmor har sett 1000 underliv og partneren din trenger ikke å kikke ned i underlivet ditt.

Jeg pleier å ha løs kjole ved sånne type undersøkelser selv om jeg egentlig ikke syns det er flaut.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok innvendig UL kan jeg nesten ikke skjønne at hun som utførte den rakk å se underlivet mitt, for hun la et håndkle over før jeg engang hadde tatt av meg trusa. Så lettet hun sannsynligvis på håndkle i det som bokstavelig talt må ha vært to sekunder, så var apparatet inne i skjeden, og håndkledet dekket igjen underlivet. Ultralyden blir utført uten at de ser underlivet ditt, de ser alt de trenger på skjermen, så de fører den stangen rundt mens håndkledet dekker underlivet ditt. 

Det er ikke kleint og ikke vondt. Partneren står ikke ved underlivet ditt. Skjermen er ved hodet til mor, så partneren står ved mor sitt hode. Jeg gruet meg selv til innvendig UL pga nakenheten, men det var mye mindre skummelt enn f.eks celleprøve, for der får de en ordentlig god titt på underlivet ditt, det gjør de ikke på innvendig UL.

Anonymkode: 8502f...016

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare la være? 

Noen steder får man et tøystykke, håndkle e.l

Gjør ikke vondt. Er bare kleint om man er uvanlig utrygg på seg selv og/eller partner. Proben som brukes er som en glatt, ekstra avrundet miniatyrdildo og det brukes glidemiddel. 

Ta på en tunika e.l om du ikke vil være (fullt så) blottet? 

Anonymkode: a315d...734

Kleint er det da uansett.

Ta på deg skjørt som du kan løfte opp. Eller en litt lang genser eller skjorte. Da føler du deg mindre avkledd. 

Anonymkode: 1606f...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen deler ut håndkle, andre gjør ikke. Som de andre her sier, ta på deg noe langt på overkroppen så føler du deg mindre naken. Det er en adskillig mye tynnere dildo som blir brukt med masse glidemiddel, du vil omtrent ikke merke det. For meg var det kleint første gangen samboer ble med, men det har noe med at jeg er uerfaren med gynokologer i utgangspunktet.

Anonymkode: d41fa...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte plutselig inn, ifbm plutselige premature rier, og hadde ikke fått anledningen til å  kle meg for anledningen. 

Jeg måtte kle av meg, og så gå med rompa bar bort til stolen, og først der fikk jeg et lite håndkle som dekket litt. Det var veldig ubehagelig. Hadde jeg hatt time til innvendig ultralyd, ville jeg kledd på meg skjørt eller en lang genser som dekket meg til fra der jeg måtte kle av meg, til stolen. 

Var litt ubehagelig, men ikke vondt. Mye mindre vondt enn spekulum (seriøst, det skjærer jo inni skjeden??). Det er en tynn dildo med masse glidekrem. 

Anonymkode: fb1fb...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du skal ta innvendig? Jeg er etter menstermin 7+4 og var hos henne i går. Hun fikk klart og tydelig bilde ved utvendig ultralyd, selv om jeg foreløpig ble satt tilbake en uke - og altså da kun var 6+3. (Det var mulig fosteret gjemte seg litt bak plommesekken, så hun kunne ikke være helt sikker). Så hun prøver utvendig først, og tar evt innvendig ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde minst 10 ultralydundersøkelser sist svangerskap pga problemer, fikk alltid ett klede å ha over hoftene for å skjule. 1 privat og resten offentlig men med forskjellige jordmødre/ leger, så vil tro det er standard. Følte meg aldri naken, kledde av meg bak ett stativ og holdt klede som ett skjørt til jeg var i stolen.  

Anonymkode: 0af8c...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt ikke vondt. Man kjenner knapt ingenting. Og det er ikke kleint etter man har fått lagt seg ned. Det er liksom bare turen bort til benken som kan være klein (for deg. Jordmor bryr seg virkelig ikke. Og mannen din har vel sett deg naken nedentil før), og det løser du lett med å ha en lang genser/tunika. 

Jeg måtte ta tre dager etter fødsel en gang, det var vondt. Men det er en annen historie. 

Anonymkode: 5ee21...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tingen er mye mindre enn en dildo/penis, og det gjør ikke vondt. Det gjør mye vondere å ta f.eks celleprøve. Det er heller ikke kleint, gynekologen bryr seg ikke om hvordan fitta di ser ut. 

Anonymkode: 54276...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye mindre vondt enn spekulum (seriøst, det skjærer jo inni skjeden??).

Samme her, det spekulumet er adskillig mer ubehagelig enn innvendig ultralyd.

Og jeg syns ikke det var kleint. På den annen side hadde jeg vært gjennom det før av andre grunner, og har generelt fått litt den innstillingen at for helsepersonellet er underlivet mitt en vanlig del av en helt vanlig dag på jobb, altså ingen big deal. 

Anonymkode: 275a0...8bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær hos ultralydjordmor 7+4. Hun tok utvendig og fikk bra bilde 😊

Anonymkode: 5096e...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...