Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg skriver under riktig emne nå. 

Men, er det noen her som er ung ufør, jeg vet ikke hvilken alder det stopper på for ung ufør, så andre uføre kan også svare. 

Jeg har så mye sykefravær på jobb, pga koroniske smerter. Jeg har da skjønt via arbeidsleder at jeg kan begynne på "veien" mot og bli 50% ufør. Jeg er veldig skeptisk til dette, da jeg ønsker og jobbe, men helsen min tilsier noe annet. 

Hvordan er det og være 50% ufør og jobbe de resterende 50%? Hvordan er det mtp inntekt, kan man senere i livet jobbe 100%? Altså generelt nedgradere uføre "kapasiteten" sin, eller hvordan jeg skal forklare det. 

Anonymkode: 2f6f4...ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er minimum 50% sykemeldt og har vært det i ett år så kan du søke om AAP. Da vil du bli avklart om du kan jobbe eller må bli delvis ufør. AAP perioden er på maks tre år. Noen blir ferdig avklart på den perioden, andre ikke. Veien er med andre ord lang.

Anonymkode: 9b621...2f6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er minimum 50% sykemeldt og har vært det i ett år så kan du søke om AAP. Da vil du bli avklart om du kan jobbe eller må bli delvis ufør. AAP perioden er på maks tre år. Noen blir ferdig avklart på den perioden, andre ikke. Veien er med andre ord lang.

Ah okei. Det var nemlig arbeidsgiveren min som mente at jeg var på god vei til og bli 50% trygdet, og jeg sa bare at det har jeg ingen interesse av. 

Så man går med andre ord på aap, før man evt får innvilget uføre da? 

Er du ufør? Hvordan er det økonomisk? Jeg føler man tapet mye på og evt bli ufør. Og jeg prøvde og lese på nav sine sider, men står jo så utrolig mye der til og bli grønn av. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ah okei. Det var nemlig arbeidsgiveren min som mente at jeg var på god vei til og bli 50% trygdet, og jeg sa bare at det har jeg ingen interesse av. 

Så man går med andre ord på aap, før man evt får innvilget uføre da? 

Er du ufør? Hvordan er det økonomisk? Jeg føler man tapet mye på og evt bli ufør. Og jeg prøvde og lese på nav sine sider, men står jo så utrolig mye der til og bli grønn av. 

Ja, det er en lang prosess. Jeg er ikke ufør nei, jeg jobber som veileder på AAP. Så jeg vet at veien er svært lang. Et godt samarbeid med Nav veileder, leger og jobb gjør prosessen enklere. 

Går du regelmessig til lege? Eller får du til behandling/ ev behov for behandling? Sånne ting spiller en rolle når du søker om AAP.  Du trenger ikke å svare altså. 

Rent økonomisk så lønner det seg å jobbe, man vil merke det godt på økonomien om man blir ufør, også delvis ufør. Det er ca 66% av lønnen. Så om du klarer å stå i jobb så lønner det seg å jobbe. Men om man har nedsatt arbeidsevne så kan arbeidsgiver søke om lønnstilskudd i en periode for å holde deg i jobb, men da må du være i et AAP løp. Man kan også få varig lønnstilskudd om man blir ufør og ønsker å jobbe, men ikke yter 100%. Nav kan også betale sykepenger i arbeidsgiver perioden om du er kronisk syk og derfor mye borte. Så det er mange muligheter og Nav gjør mye for å holde folk i jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler skikkelig utredning hos lege. Jobber med pensjon selv og ser at det blir tap av inntekter over lengre tid. Har mye smerter selv men prøver å fikse kroppen. Anbefaler å ta livet helt med ro og kanskje bytte til en enklere jobb mens du prøver å bli frisk. 

Anonymkode: 9dbac...2d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...