AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Del Skrevet 13. oktober 2020 Sitat Det er store forskjeller på de videregående skolene i hovedstaden. Dagens modell med fritt skolevalg basert på karakterer skaper sterk segregering, viser en rapport fra januar. Med segregering menes det at elever med de laveste karakterene blir konsentrert på noen skoler på Oslos østkant, mens 16–17-åringene med det høyeste karaktersnittet blir konsentrert på noen sentrumsskoler eller på byens vestkant, ifølge rapporten. Progresjonsmodellen Elevene plasseres i 10 ulike mestringsklasser i 8. klasse. Inntaket til videregående baseres på hvilken innsats og progresjon eleven har innenfor sin mestringsklasse fram til 10. klasse. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9Rl9x/vil-endre-videregaaende-skoler-i-oslo Betyr ikke det at om du er skoleflink på østkanten havner du likevel på samme videregående skole som dine simplere medelever i din egen mestringsklasse? Anonymkode: 750c2...020 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Del Skrevet 13. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr ikke det at om du er skoleflink på østkanten havner du likevel på samme videregående skole som dine simplere medelever i din egen mestringsklasse? Betyr det ikke det stikk motsatte, at hvis du har høye karakterer kan du søke deg til hvilken skole du vil? Anonymkode: 1601f...ba3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Del Skrevet 17. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er "problemet" med dette opplegget, egentlig? Har man studert utrolig hardt og lenge, og fått veldig gode karakterer, så fortjener jo selvfølgelig studenten å få komme inn nøyaktig ved hvilken skole man ønsker. Forhåpentligvis sammen med en rekke andre studenter som er minst like flinke og motiverte. Gidder man ikke arbeide veldig hardt i løpet av utdannelsen, eller ikke klarer dette, så fortjener man selvfølgelig ikke denne muligheten... Anonymkode: 0c7ac...ed6 Student? Det er snakk om ELEVER. Anonymkode: 63f33...5d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #4 Del Skrevet 17. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er "problemet" med dette opplegget, egentlig? Har man studert utrolig hardt og lenge, og fått veldig gode karakterer, så fortjener jo selvfølgelig studenten å få komme inn nøyaktig ved hvilken skole man ønsker. Forhåpentligvis sammen med en rekke andre studenter som er minst like flinke og motiverte. Gidder man ikke arbeide veldig hardt i løpet av utdannelsen, eller ikke klarer dette, så fortjener man selvfølgelig ikke denne muligheten... Anonymkode: 0c7ac...ed6 Samfunnsøkonomisk må det være skivebom. Det er jo ikke håp for dem som ender opp i "slumområdene". Anonymkode: f1e4a...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #5 Del Skrevet 17. oktober 2020 "segrergering" er selvsagt politisk retorikk. Man bruker ikke ordet "segrergering" om universitetet i Oslo som tar inn de flinkeste elevene i informatikk, mens høgskolen i Vestfold får restene. Da er plutselig gode grunner for at det er slik. Anonymkode: 54c0d...061 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #6 Del Skrevet 17. oktober 2020 Sentralt ungdomsråd i Oslo (SUR) er redd modellen vil føre til at elever begynner å stresse for å komme inn på riktig videregående skole allerede i åttende klasse. Skjønner ikke hva de vil få til. Hvis det å blande elevene rundt skolene blir det bare kaos. De som gjør det bra i livet skal fortjene å ha fritt valg. Mange som skal inn på høyere utdanning, og der er det kamp om plassene. De kan like godt lære seg det tidligere, og begynne å tenke litt fra 8. klasse. Husker at MDG ønsket at alle skulle gå på den nærmeste skolen, som fører til mindre trafikk. Dette vil fortsatt føre til segregering med tanke på at vestkant-ungdommene gjør det bedre enn de på østkanten. Men jeg er enig, dagens system er litt fakka. Karakterer burde ikke være den eneste faktoren som gjør at man kommer inn på den linja og skolen man vil. Men da ender "taperne" opp med å ikke komme inn på noen skoler... Anonymkode: 1beb6...507 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #7 Del Skrevet 17. oktober 2020 På 13.10.2020 den 11.25, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9Rl9x/vil-endre-videregaaende-skoler-i-oslo Betyr ikke det at om du er skoleflink på østkanten havner du likevel på samme videregående skole som dine simplere medelever i din egen mestringsklasse? Anonymkode: 750c2...020 Hva mener du egentlig her, med "mestringsklasse"? Du kan søke deg til hvilken skole du ønsker, er du skoleflink på østkanten med gode karakterer kommer du inn på en god skole. Jeg vil også påstå at terskelen for å få gode karakterer er lavere på noen av disse skolene. Anonymkode: c3f34...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #8 Del Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du egentlig her, med "mestringsklasse"? Du kan søke deg til hvilken skole du ønsker, er du skoleflink på østkanten med gode karakterer kommer du inn på en god skole. Jeg vil også påstå at terskelen for å få gode karakterer er lavere på noen av disse skolene. Anonymkode: c3f34...1e0 Les artikkelen. Anonymkode: 1beb6...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Del Skrevet 17. oktober 2020 Da jeg søkte på videregående på 90 tallet var det karakterene som telte og ingen sutret over det. Jeg ville på skole som med god naturfaglinje så da jobbet jeg på ungdomsskolen for å få de karakterene som jeg trengte for å komme inn. På videregående la jeg ned den innsatsen som behøves for å komme inn på det studiet jeg ønsket. Hva var galt med det? Anonymkode: 4db89...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 18. oktober 2020 #10 Del Skrevet 18. oktober 2020 Jeg tenker det er bra at de flinke og ordentlige elevene kan komme seg til skoler medlikesinnede, og kanskje unna skoler dominert av det motsatte. I en del tilfeller vil det kanskje være eneste måten å "flykte" fra dårlig miljø i eget område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Del Skrevet 19. oktober 2020 Det er muligens også mer kultur og bevissthet rundt hva gode karakterer gir deg senere i livet på vestkanten. På østkanten holder mange bare ut, "for de blir jo aldri lege likevel". Anonymkode: 63c61...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Del Skrevet 19. oktober 2020 Skjønner ikke problemet en gang. Kjenner mange fra østkanten med kjempe gode karakterer og ble lege....de som vil jobbe hardt jobber uansett hvor de er...la folk gå på skolen der de vil. Like barn leker best...finnes vgs som krever alt fra 2-5 i snitt...nok av muligheter er det...om man ikke ser lyset før vg2 er det ikke for sent..har fortsatt mulighet til å få langt over 5 i snitt...MÅ vel ikke komme fra katta eller OHG. jeg kjedet livet av mg i timen fordi ting var for enkelt i noen fag...folk bør plasseres etter interesse og evner ned til enkeltfag spør du meg.... Bodde på østkanten selv et par år som barn. Null stress. Anonymkode: 4c1c2...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå