AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg har nettopp laget en surdeigskultur. Tenkte dermed å bruke den i bakverk. Fant oppskrift på et brød. Der står det man skal bruke 500g surdeig. Men jeg har jo ikke det...min starter er vel ca. 125g. Hvordan gjør man dette? Skal man mate den til den er litt over 500g, ta til siden litt starter som må mates igjen til senere bruk og bruke resten (500g) til bakingen? Skjønner lite jeg 🤷🏻♀️ Anonymkode: 971ba...0c1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 Du tar de 125 gram du har og mater opp så du har mer enn 500 gram. Da kan du spare ca 1-2 dl starter til neste gang du skal bake. Anonymkode: 8ed69...b45
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Har aldri sett en oppskrift med så mye starter før, så det er ikke rart du ikke har nok. Jeg pleier å ha ca 200 g starter i kjøleskapet. Anonymkode: 4d613...032
pulverheksa Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg oppfatter at det som ettersprø er det jeg kaller fordeig. Når jeg baker går det i 4 trinn. 1 mating av starter: Jeg sparer alltid minst 1-2 dl av min starter. Når jeg skal bake tar jeg den ut av kjøleskapet og mater den opp med 1 dl mel og 1 dl vann ( liker best en litt tynn starter), dette skal stå i minst 4 timer gjerne 8timer. Gjør ofte dette på ettermiddagen. 2 laging av fordeig: da tar jeg av 1-2 dl av den oppmatede starteren og blander med litt av melet som skal bli deigen. F.eks 1 dl starter, 3 dl vann og ca 200 g mel. Dette setter jeg lunt på kjøkkenet eller i stua i minst 12 timer. Resten av starteren går i kjøleskapet til neste bakerunde. 3 lage selve deigen: bruker hele fordeigen, blander med 5 dl vann og har i mel til passe deig. ( rundt800-900 g mel) Denne deigen lar jeg stå og heve kaldt i minst 12 timer, før jeg baker den ut og etterhever til steking. 4 steker på så høy temperatur som min ovn går, og setter i steketermometer etter ca 20 minutter, steker til kjernetempertur er 96 grader C Endret 13. oktober 2020 av pulverheksa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå