Gå til innhold

stabilisering under benkpress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter litt med stabilisering under benkpress. Det vingler litt når jeg går opp og ned. Det vingler nesten uansett hvor lav vekt jeg har, så derfor har jeg bare økt til ca 50kg, som jeg klarer å løfte forholdsvis greit. Det går nesten lettere å stabilisere på tyngre vekt. Lurer på om det er noen som har noen ide om hva det kan komme av. Jeg har lurt på om det kan ha med at jeg ikke har bena godt nok plantet i gulvet, eller om jeg er svak i deler av armene eller i deler av overkroppen som gjør det vanskelig å være stabil.

Anonymkode: 56b5b...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benkpress er en av det vanskeligste baseøvelsene. Mange benker er smale og glatte.

Du bør prøve å ligge så du skyver med beina heletiden.

http://fitnessbloggen.no/bli-sterk-i-benkpress/

Er mange videor på youtube som viser hvordan du kan spenne deg opp, bruk tid på dette før du øker mye i vekter. Svært få på gym gjør benk riktig, alltid feil løftebane og dårlig oppspenning.

Anonymkode: c2d4a...5d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svak støttemuskulatur. Tren alternativt for skuldre og armer. Benkpress er en enkel øvelse dersom du ikke trener utelukkende benk.

Anonymkode: af7cd...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å fokusere på stramhet i brystryggen. Trekke skulderbladene godt tilbake, tenke at jeg skal holde en blyant mellom skulderbladene. Om man skyver oppover på en sånn måte at man skyver skulderbladene fra hverandre, er det lett å bli vinglete. 

Jeg tenker også at jeg skal prøve å "knekke" stangen, altså som om stangen er festet midt på brystet mitt, og jeg skal skyve endene opp mot taket og "knekke" den. 

Godt buktrykk, godt spenn i kroppen helt fra fotsåler og opp, er også veldig viktig. Men det viktigste for meg, er altså det å ha fokus på å presse skulderbladene sammen under hele bevegelsen. 

Anonymkode: 67ffc...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...