Gå til innhold

Hysterisk barn, hjemmebesøk bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har aldri reagert slikt før under et hjemmebesøk før. Har hatt de her flere ganger før og det har gått greit. Barnet har smilt når de har kommet men ikke brydd seg så mye mer om dem. Barnet har ikke problemer med sinne, men er i trassalder og kan være svært bestemt.

Når bv kom hylte barnet i ca 15 minutter, prøvde å jage de hjem. Prøvde å gjemme seg på rommet sitt. Slo i lufta. Nektet å gå i stua. Hylte seg helt svett, skrek, kasta gjenstander på oss og i lufta.

Hva i alle dager kommer bv til å si til dette?

Bv dro fordi barnet ikke fikk roet seg. Jeg har aldri sett barnet så frustert/redd eller sint før.

Jeg vet ikke om det var redsel eller sinne evt noe annet barnet kjente mest på, hva tror dere det kan være? Barnet ble rolig med en gang de dro.

Anonymkode: 271e8...a1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har hatt hjemmebesøk av BV flere ganger? Hvorfor?

• Liker 13
Skrevet

Det er ikke relevant med tanke på det jeg spør om. Det har ikke noe med dette barnet å gjøre.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, MarianneE skrev:

Fordi det skal undersøkes om familien trenger hjelp og støtte i form av f. Eks. Veiledning. Kutt ut du da. 

Barnet viser en reaksjon fordi det er redd. Det kan hende det er redd for at det må flytte? Eller kanskje det ikke skjønner hvorfor en gang. Kan det ha overhørt at dere synes det er skummelt og slitsomt med hjemmebesøk? Bekymringen kan hende øker, men hvis dere får snakket med barnet og får en forklaring, så kan dere videreformidle denne til bvtj og bekymringen kan igjen dale. 

Barn reagerer, og det vet jo bvtj. Det er ikke nødvendigvis dere som har gjort noe for at barnet skal få en reaksjon som det. 

Anonymkode: bebd3...7a3

• Liker 22
Skrevet

Huff TS, dette hørest vondt ut. 

Kan det være at de voksne har vært stresset? Og at barnet plukket det opp og ville ha alle fremmede ut?

Anonymkode: f29b3...d00

• Liker 15
Skrevet
13 minutter siden, MarianneE skrev:

Det har da ikke noe å si!

Anonymkode: b9c81...3fd

• Liker 4
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det skal undersøkes om familien trenger hjelp og støtte i form av f. Eks. Veiledning. Kutt ut du da. 

Barnet viser en reaksjon fordi det er redd. Det kan hende det er redd for at det må flytte? Eller kanskje det ikke skjønner hvorfor en gang. Kan det ha overhørt at dere synes det er skummelt og slitsomt med hjemmebesøk? Bekymringen kan hende øker, men hvis dere får snakket med barnet og får en forklaring, så kan dere videreformidle denne til bvtj og bekymringen kan igjen dale. 

Barn reagerer, og det vet jo bvtj. Det er ikke nødvendigvis dere som har gjort noe for at barnet skal få en reaksjon som det. 

Anonymkode: bebd3...7a3

Da forstår jeg. Takk for et konstruktivt svar!

Jeg tenker at BV har sett "alt" av oppførsler og at dette egentlig ikke er så gæli for dem.

Endret av MarianneE
Skrevet

Kan barnet ha overhørt noe eller plukket opp noe fra dere voksne og dermed blitt redd? 
Snakk med barnet. 🤍 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff TS, dette hørest vondt ut. 

Kan det være at de voksne har vært stresset? Og at barnet plukket det opp og ville ha alle fremmede ut?

Jeg spurte barnet om det var redd og barnet gjentok " redd dama"

Spurte barnet om det var frustrert eller sint og det ble bare mer sint da.

Men hvorfor reagere nå, når det ikke har vært reaksjon tidligere? Barnet var litt mer sliten etter bhg denne dagen, og det var kort tid før legging så det kan jo kanskje ha noe betydning.

Vi er nok litt stresset når de kommer, men tror ikke vi var noe mer stresset den dagen så jeg vet ikke, men kan jo være det..

Skrevet

Hei, det må ha vært vanskelig for dere ❤️ hvor gammelt er barnet ca? 

Anonymkode: 3b374...d71

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte barnet om det var redd og barnet gjentok " redd dama"

Spurte barnet om det var frustrert eller sint og det ble bare mer sint da.

Men hvorfor reagere nå, når det ikke har vært reaksjon tidligere? Barnet var litt mer sliten etter bhg denne dagen, og det var kort tid før legging så det kan jo kanskje ha noe betydning.

Vi er nok litt stresset når de kommer, men tror ikke vi var noe mer stresset den dagen så jeg vet ikke, men kan jo være det..

Tenker at hen kansje plukker opp på stress fra voksne?

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn pleide å trasse når jeg var stresset ihvertfall ❤️

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig at barn trasser. Du skriver jo bvtj har vært hjemme hos dere flere ganger, så da har de sett hvordan barnet er til vanlig.

Anonymkode: b94ab...837

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste for barnevernet er neppe at barnet reagerte som det gjorde, men hvordan dere i tur reagerte på barnets oppførsel. Det er jo det som faktisk sier noe om hjemmesituasjonen, ikke at et barn oppfører seg slik barn noen ganger gjør. 

• Liker 26
Skrevet

Det som hjelper synes jeg er å sette seg inn i følelsene til barnet. Feks når barnet fikk reaksjonen, kunne du snakke med barnet, prøve å forstå det, trøste, samtidig vise barnet at du har kontakt med de andre voksne, at det er en trygg situasjon. :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye vet egentlig barnet om hvem det er som kommer på besøk? Kan det være at du har fortalt barnet ting hen ikke forstår, eller ikke burde vite? 

Anonymkode: 40fbd...9fa

• Liker 5
Skrevet
37 minutter siden, Kelsier skrev:

Det viktigste for barnevernet er neppe at barnet reagerte som det gjorde, men hvordan dere i tur reagerte på barnets oppførsel. Det er jo det som faktisk sier noe om hjemmesituasjonen, ikke at et barn oppfører seg slik barn noen ganger gjør. 

Enig, men håper også at barnevernstjenesten er profesjonelle og menneskelige nok til at de skjønner at barnets oppførsel stresset foreldrene, i den settingen som et hjemmebesøk er.

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye vet egentlig barnet om hvem det er som kommer på besøk? Kan det være at du har fortalt barnet ting hen ikke forstår, eller ikke burde vite? 

Anonymkode: 40fbd...9fa

Trenger ikke å ha fortalt barnet noe. Barn plukker opp det utroligste, også det som ikke blir sagt. 
Jeg har selv hatt et hjemmebesøk av BVT, og barnet mitt reagerte motsatt. Det var umiddelbart kompis med damene og søkte nærkontakt med de. 
Da ble de bekymret for at barnet var «ukritisk mot fremmede». Så det at barnet reagerer trenger ikke å være negativt, for BVT. 

Anonymkode: e6ed3...044

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har da ikke noe å si!

Anonymkode: b9c81...3fd

Selvfølgelig har det noe å si.. 

Barnet reagere jo på noe her, om du ikke forstår at det handler om mer enn bare det ene besøket er det ihvertfall bra at du får veiledning av bv

Anonymkode: 0de1f...b70

• Liker 3
Skrevet

Vårt barn reagerte med å bli rasende da jeg fortalte at det var personer som skulle besøke oss for å se hvordan vi hadde det og spurte hvorfor . Vi har en følsom gutt som trenger forkaring og jeg hadde tro på at BV selv ville informere han hva besøket gjaldt men det gjorde de ikke . Alt ble svært unaturlig og barnet reagerte med å bli sint . Jeg fikk roet ned barnet fort og forklarte BV i ettertid at deres besøk med manglende informasjon til barnet påvirket det. Det var de ikke interessert i å høre på og sa at vi som foreldre ikke greide å justere følelsene til barnet. Wtf. Det ble ikke noe mer med barnevernet men for en holdning at de ikke greier å se seg selv på hvilken påvirkning de har. 

Anonymkode: f4fe5...611

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...