Gå til innhold

Bruker de/dere oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver for tiden og ser MasterChef Norge. Utrolig dyktige folk altså! Men, så er spørsmålet mitt, bruker de ikke oppskrifter? Alle de avanserte måltidene de bruker, har de ikke noen veiledning i det hele tatt på mål og mengde?

Jeg er jo over snittet interessert i matlaging, og selvsagt er det noen oppskrifter jeg har i hodet eller lager på slump, men som regel så må jeg sjekke feks hvor mye og lite det er av ting, og hva skulle oppi først og sånn. 

Anonymkode: 146ab...44e

Skrevet

Jeg bruker oppskrifter om det er en spesifikk rett jeg skal lage. Men selv da justerer jeg, etter hva jeg har og liker, og hvordan kjøkkenet mitt er og hvordan jeg jobber. Og jeg sjekker gjerne noen oppskrifter for å få en forståelse for hva man ønsker å oppnå. Feks (tenkt eksempel) leser jeg Matprat og Menys instruksjoner for hvordan man tilbereder skinkestek, og så beregner jeg et slags gjennomsnitt av instruksene ,og tilpasser, igjen, etter hvordan jeg jobber, og hva som er viktig for meg - feks dropper jeg alt om honningglasering, hvis jeg bare skal ha en stek. Og jeg leser igjennom oppskrifter for å minne meg selv på alle ingrediensene jeg pleier å bruke, hvis det er mange (men det er ikke ofte jeg bruker mange), og rekkefølgen hvis den er komplisert og viktig (men det er heller ikke ofte).

Etterhvert får man en følelse av hva som fungerer og ikke, og hvorfor. 

Det er også mulig at det blir dårlig TV av å se folk studere oppskrifter.

Anonymkode: a71c1...04d

Skrevet

Jeg bruker aldri oppskrift på egne oppskrifter og det gjør ikke de heller,men når de skal lage noe i elimination challenge som f.eks en kake til anerkjent kokk får de jo oppskrift  

Anonymkode: 19a30...a00

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg tenker at hvis de har det "i fingrene" så trenger de ikke oppskrift. Da vet de at det og det fungerer, men jeg tipper også at de gjør ting utenom sending. På Masterchef Australia har de mye mer undervisning og kanskje har de det i Norge også, men ikke viser det på tv fordi de ikke har like mange dager å sende på tv. 

På noen retter bruker jeg alltid oppskrift. Når jeg baker gjør jeg alltid det fordi mengde er mye mer viktig for et bra resultat. På andre ting bruker jeg det hvis jeg skal prøve ut en ny rett eller hvis jeg vil ha noe å se etter, men etter å ha prøvd en oppskrift en gang så ser jeg kanskje at det fungerte ikke og gjør det litt annerledes neste gang. Følger stort sett ikke oppskrifter slavisk, men ser gjennom for å se hva jeg skal gjøre. 

Lager jeg noe ofte så trenger jeg ikke oppskrift. Da gjør jeg det på min måte og bytter ut ting hvis det passer. Sånne ting kan man gjøre om man lager mye mat, men har man talent og er kreativ så finner man kanskje på ting selv og tar inspirasjon fra ting man har laget tidligere osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...