Gå til innhold

Hva er forskjellen på pulverkaffe og traktekaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at folk har store formeninger om hva som er drikkbart og ikke, kan noen forklare forskjellen?

Anonymkode: 446b5...0da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pulverkaffe er nødproviant, ikke noe jeg kunne tenke meg å drikke daglig. Man må legge godviljen til for å mene at det smaker kaffe 😄

Anonymkode: 5ed7f...7d8

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pulverkaffe er nødproviant, ikke noe jeg kunne tenke meg å drikke daglig. Man må legge godviljen til for å mene at det smaker kaffe 😄

Anonymkode: 5ed7f...7d8

Har fått med meg det, men hva er forskjellen? I smak?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fått med meg det, men hva er forskjellen? I smak?

Litt vanskelig å beskrive forskjellen i smak. Du bør smake selv :) 

Som student i fem år levde jeg på pulverkaffe, og savner faktisk smaken noen ganger 😄 

Anonymkode: 91ef8...f3f

Skrevet

Det er jo umulig å beskrive forskjellen i smak... Det smaker ulikt. Noen liker smaken av pulverkaffe, andre gjør det ikke. Det er jo litt som å be deg forklare smaksforskjellen på norvegia og first-price-ost.. 

Generelt smaker nytraktet kaffe som regel bedre enn "gammel" kaffe. Pulverkaffe kan være beskere enn vanlig traktekaffe. 

Jeg synes pulverkaffe går helt ok, stort sett bare det jeg har drukket i småbarnstiden, da det er mye raskere både å lage, rydde opp etter, og avkjøle (bare blander det med 80% varmt vann og fyller opp koppen med kaldt, tadaa, pisslunken barnevennlig kaffe på to sekunder..). Men traktekaffe smaker mye bedre, synes jeg. 

Anonymkode: 178da...9c2

Skrevet

Jeg syns pulverkaffe blir mer bittert enn traktekaffe. Du må også bruke teskje for å løse det skikkelig opp.

Det er en nødløsning her i hus, foretrekker både traktekaffe i moccamaster og presskanne over det :) Jeg mener både pulverkaffe og kapselkaffe er de to kjipeste, for de er for bitre for meg. 

Anonymkode: e57d2...4b2

Skrevet

Man må ikke bruke teskje - det er en myte, det smaker heller ikke så ulikt om man lager den riktig :P men så er det slik at noen syns det er greit å bruke 30 000 på en kaffimaskin mens andre ikke ser vitsen.. 

Anonymkode: 6854d...ce1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener både pulverkaffe og kapselkaffe er de to kjipeste, for de er for bitre for meg. 

Virkelig?

Jeg drikker ikke kaffe selv, men gikk til innkjøp av en kapselmaskin fordi jeg var så lei av å måtte kaste filterkaffe og pulverkaffe som gikk ut på dato.

Da tenkte jeg at det var bedre å kjøpe noen kapsler når jeg vet jeg får besøk, og at jeg på den måten kunne servere gjestene mine et godt alternativ uten å måtte kaste bort penger på kaffe som ikke ble drukket opp.

Finnes det ikke gode kaffekapsler?  Har jeg gjort et dumt valg?

Anonymkode: fc099...334

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å beskrive forskjellen i smak. Du bør smake selv :) 

Som student i fem år levde jeg på pulverkaffe, og savner faktisk smaken noen ganger 😄 

Anonymkode: 91ef8...f3f

Jeg hat smakt og smaker ingen forskjell. Derfor lurer jeg. Skjønner at traktekaffe blir sett på som finere. Skal sies at jeg alltid har en skvett fløte og en sukket i da. 

Skrevet

Så kapsler og pulver smaker omtrent det sammne?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Virkelig?

Jeg drikker ikke kaffe selv, men gikk til innkjøp av en kapselmaskin fordi jeg var så lei av å måtte kaste filterkaffe og pulverkaffe som gikk ut på dato.

Da tenkte jeg at det var bedre å kjøpe noen kapsler når jeg vet jeg får besøk, og at jeg på den måten kunne servere gjestene mine et godt alternativ uten å måtte kaste bort penger på kaffe som ikke ble drukket opp.

Ja virkelig, for meg :) De fleste liker kapselkaffe da, jeg bare misliker det selv. Vet det er jeg som er rar ;)

Jeg er også imot det rent miljømessig. Kaffefilter fra trakt går i matsøppel og resirkuleres, mens kapslene skaper mye søppel som ikke kan resirkuleres (med mindre det er noe nytt jeg ikke har fått med meg).

Uansett er det viktigste å ha noe som passer seg selv og egen hverdag. Drikker du ikke kaffe men vil by gjester på det, så høres det ut som en god løsning. Hadde du bydd meg på kapselkaffe hadde jeg takket ja, men det er ikke noe jeg kjøper selv :) Hvis det gjør at du ikke kaster annen kaffe er det jo bra. Så syns ikke du har gjort et dårlig valg her med det tatt i betraktning. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?

Du har ikke gjort et dumt valg, de fleste liker kapselkaffe godt. Er det jeg foretrekker, og jeg drikker myye kaffe. Noen virkelig kaffekjennere synes det blir for mye smak/aroma i kapselkaffe, og foretrekker lettere/tynnere traktekaffe fra manuell trakter? Jeg liker ikke pulverkaffe så godt fordi jeg synes det har en flatere smak og smaken er tørrere - man kan smake at den er fra pulver. 

Anonymkode: 19220...e90

• Liker 1
Skrevet

Pulverkaffe smaker høgg. Her i huset har vi kapselmaskin som brukes i hverdagen (morgenkaffe), å så lager vi gjerne presskanne kaffe i helgen til frokosten. Trakteren brukes oftest bare når vi har gjester. Vanskelig å beskrive forskjellen, men pulverkaffe smaker bare ekkelt syns jeg, å jeg har forsøkt ulik mengde pulver så det har ikke noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 0547d...90d

Skrevet

Jeg synes kapselkaffe smaker jævlig. Da drikker jeg mye heller pulverkaffe. 

Anonymkode: 178da...9c2

• Liker 1
Skrevet

Dette blir omtrent som at vi skal fortelle ts og hverandre hva som er den eneste, fineste sangen i hele verden. Alle vet at det ikke går. Vi liker alle sammen forskjellige ting og det er nødvendig å prøve seg frem for å finne sin egen beste kaffesmak. Noen syns at den billigste pulverkaffe`n er helt grei og andre hadde ikke tatt med sine silkehansker i slikt. Det er helt ok. 

Alle kaffevariantene kan lages på mange måter, svak - middels - sterk og med smakstilbehør i. De som går enda nøyere til verks måler opp kaffe med fininnstilt gramvekt (merkelig nok har mange av disse mennene fullt utsprunget hipsterutseende), med temperaturmåler på vannet og det skal ikke brygges mere enn akkurat på sekundet lengre enn det skal og skummet skal fjernes i bryggeprosessen, filteret skal skylles før det has i kaffe i beholderen, kaffekoppen skal være forvarmet, vannmengde/kvalitet og alle disse tingene som får folk til å ligne på høyt konsentrerte professorer som skal plukke alt fra hverandre og forstå alt ihjel for så å integrere bestanddelene på nytt og skape "den perfekte kopp kaffe"...og alle oss andre klarer oss med helt vanlige varianter, for vi syns at det smaker godt nok for oss sånn som det er. 

Det hender at jeg bruker pulverkaffe, men jeg kjøper bra kvalitet. Veksler mellom kapsel, presskanne og filtermalt maskinkaffe hver eneste dag og liker den lille forskjellen det blir på alt sammen. Stort sett drikkes den svart - av og til en liten skvett kaffefløte i. Jeg kan følge de anbefalte målene eller justere litt så det blir en del sterkere kaffe av og til. Det er også godt. 

Hepp!   :kaffekopp: :) 

• Liker 1
Skrevet

Pulverkaffe har mindre eller flatere smak/aroma enn traktet, og også litt bitter. Så en del av den gode kaffesmaken er borte for min del, og erstattet med noe surere. Synes det smaker litt mer som gammel kaffe - sånn som er laget på gammel, tørr grut, eller en kanne som har stått på trakteren for lenge.

Jeg synes også konsistensen er noe tørrere eller hva man skal si, som å drikke en kopp med kritt. Man kjenner pulveret i halsen.

Jeg kan drikke det, men det er ikke akkurat førstevalget for og si det sånn.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Virkelig?

Kapselkaffe er helt ok, når jeg er på besøk hos venninna mi får jeg Tassimo kapselkaffe, type Evergood, og den er helt ok! Det smaker kaffe og den inneholder koffein.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Så kapsler og pulver smaker omtrent det sammne?

Jeg vil heller ha kapselkaffen som beskrevet over enn pulverkaffe, men pulverkaffe er også helt greit. :) Jeg syns ikke de smaker det samme, men det er vanskelig å forklare forskjellen. Pulverkaffe er forresten bedre med en liten skvett lettmelk, ellers bruker jeg ikke melk i kaffen.

Skrevet

"Før i riktig gamle dager".....da kokte man kaffe på skikkelig kjele på komfyren og den ble varmet opp igjen noen ganger og så ble det fylt på litt ekstra vann og noen ss ny påfyllkaffe og så var den god som ny og gledet mange som kom på besøk. :ninja: 

• Liker 1
Skrevet

De få gangene jeg drikker pulverkaffe, så rører jeg en teskje sukker og en teskje pulverkaffe sammen med bittelitt vann til løses opp. Så tar jeg på mer vann. Da smaker pulverkaffe helt OK.

Jeg liker best traktekaffe, men kommer litt an på hvilken type kaffe det er også. Kokekaffe, som Hoppetaujenta er inne på, smaker også helt OK. Kapselkaffe smaker også veldig ulikt ut fra hvilket merke kaffen er.

Anonymkode: 15f43...a42

• Liker 1
Skrevet

Pulverkaffe er rett og slett dehydrert kaffekonsentrat - det vil si at etter brenning av bønnene (prosessen hvor man varmebehandler den grønne råkaffen til den blir brun og har utviklet masse aroma) lages ett meget sterkt konsentrat som deretter frysetørres. Med andre ord, når du lager en lager pulverkaffe så rehydrerer du bare en kaffe som allerede har vært brygget. 

En traktekaffe derimot er lagd av kaffebønner som er blitt kvernet til finkornede partikler, og deretter blandet med glovarmt vann - smaksstoffene i kaffen løser seg opp i vannet og det er det som gir oss en kopp kaffe. Gruten som er igjen er de uoppløsbare delene av kaffen, hovedsaklig cellulose. 

Traktekaffe er oftere mer smaksrik og aromatisk enn pulverkaffe fordi det trekkes ut masse smaksstoffer fra kaffen, mens ned pulverkaffe så har alle disse smaksstoffene allerede blitt trukket ut fra kaffen, det eneste du gjør er å rehydrere. Siden kaffens smaksaromaer er meget flyktige så er det ikke mye av dem igjen i pulverkaffen... Man vil også merke forskjell i smaken på traktekaffe avhengig av hvor lenge siden kaffen ble brent. En gammel pose oppkvernet kaffe vil smake veldig flatt og kjedelig i forhold til ferskbrente nykvernet kaffe. Og en pulverkaffe som både har blitt brent, brygget, frysetørket og rehydrert vil rett og slett nesten ikke ha noe aroma igjen! 

Men! Hva som er best får være opp til alle og enhver. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...