Gå til innhold

Hva gjør du når 3 og 4 åringene bader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Hva gjør dere når 3 og 4 åringene bader? Sitter dere der med dem? Badet går inn til stua og jeg kan sitte i sofaen og følge med, men vet ikke om det er trygt? Hun sitter bare og leker og jeg hører henne fordi hun enten skravler med meg eller med seg selv.. 

Anonymkode: 2241a...cba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter på badet, bretter tøy og hører på musikk. Hun er 4.

Anonymkode: 6e341...dd7

• Liker 5
Skrevet

Hvis barna bader sammen, var det alltid en voksen til stede. Leste bok, spilte på tlf eller så serie på tlf/nettbrett med headset på ene øret. 

Eldste fikk bade alene uten voksen da hun var fem. Yngste da hun var 3-4. Da med forbehold om at vi alltid, til enhver tid, skulle høre dem. De fikk beskjed om å plaske, synge, snakke og rope i leken om det var så om å gjøre. Vi har også stue like ved badet.

Anonymkode: 31ad5...367

Skrevet

Bretter tøy, rydder litt på badet, tørker støv og gjør noe rydding i klær etc som er i rom i samme etasje. Er ikke lenge borte fra barna om gangen (2 og 5 år), men kan være på et annet rom en liten stund om jeg hører begge prater og det er god stemning 🙂 Så lenge jeg hører begge synes jeg det er trygt.

Anonymkode: bbf96...51e

• Liker 3
Skrevet

Sitter på badet. Rydder i skuffene, leker litt med han, bretter tøy, vasker doen etc. Bor i ett lite hus, og kan fint høre og se han fra stua, men vet at det fort kan gå galt, plutselig sklir han, eller kaster vann over hele badet. 

Anonymkode: 22efc...3bd

• Liker 3
Skrevet

Sitter på badet og bretter tøy eller vasker litt på badet. 

Anonymkode: 94246...49d

• Liker 1
Skrevet

Sitter på badet, og enten leker med dem, eller om de er helt opptatt av egenlek, ser på mobilen eller bok. Går aldri fra badende barn. 

Om du kan se dem i badekaret fra stuen, ser jeg ikke problemet med å sette seg ut der. Men ville sittet sånn at jeg faktisk så, og ikke bare hørte. 

Spesielt om det to. Min mor fikk en skrekkopplevelse, da hun hørte masse glad latter og prat, men til slutt registrerte at det bare var min søster som satt og lo og pratet, og at det hun sa var "<navnet mitt> drikker vannet på bunnen"... 

Anonymkode: cb587...73a

• Liker 9
Skrevet

Sitter på badet og leser en bok, eller går i rommet ved siden av med døra åpen og leser. Badetiden er nesten eneste tidspunkt jeg har til å slappe av med en bok :)

Anonymkode: 8957e...895

Skrevet (endret)

Da barna var så små så benyttet jeg sjansen til å vaske badet og legge sammen klær. Da hadde jeg rent bad og kontroll på klærne... 😉

(Gikk ikke ifra)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter på badet, og enten leker med dem, eller om de er helt opptatt av egenlek, ser på mobilen eller bok. Går aldri fra badende barn. 

Om du kan se dem i badekaret fra stuen, ser jeg ikke problemet med å sette seg ut der. Men ville sittet sånn at jeg faktisk så, og ikke bare hørte. 

Spesielt om det to. Min mor fikk en skrekkopplevelse, da hun hørte masse glad latter og prat, men til slutt registrerte at det bare var min søster som satt og lo og pratet, og at det hun sa var "<navnet mitt> drikker vannet på bunnen"... 

Anonymkode: cb587...73a

Det må ha vært skremmende! 

Jeg kan sitte og se rett inn til henne, og hører henne for hun er ikke akkurat stille 😊 

Er for det meste på badet, rydder litt etter sitter og leker med henne osv, men idag tenkte jeg kanskje sitte i sofaen 

Anonymkode: 2241a...cba

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri latt barn være alene i den alderen, i hvert fall ikke hvis det var to eller flere. Søsteren min holdt meg flere ganger under vann uten at foreldrene våre så det. Lar derfor ikke barna mine bade alene. 

Anonymkode: 84a47...0b6

• Liker 9
Skrevet

Vi har kun en liten balje, så liten at 3åringen akkurat kan sitte med utstrukne bein. Jeg er i nærheten hele tiden, men kan legge sammen klær på naborommet med dørene åpne - forutsatt at treåringen prater hele tida. 

Hadde aldri gått fra dem i et skikkelig badekar. (Eldstemann datt en gang under i svømmebasseng som 5åring, var helt ekkelt. Det kom ikke en lyd, ikke et plask, ingen bevegelse, han bare sank ned i vannet. To sek før hadde han lekt på land. Det gikk helt helt fint (da vi hoppet uti og fikk ham opp), men det satte støkken i meg over hvor stille man faktisk drukner)

Anonymkode: c379a...13f

• Liker 3
Skrevet

Sitter på stua med åpen dør mellom, gjort det siden hun var 1.5 år. Om hun spruter vann over halve badet gjør ikke noe, og det tar 2 sekunder lenger å løpe fra stua enn å krøke meg opp fra krakken på badet hvis hun skulle få hodet under vann.

Anonymkode: 900e3...f64

Skrevet

Sitter stort sett der inne, spesielt om de bader begge to (2 og 4 år). Fireåringen kan jeg la bade litt "aleine", med åpen dør, mens jeg går til og fra å rydder (men alltid i samme etasje). Om 2åringen bader aleine er jeg stort sett på badet. Jeg kan løpe ut for å hente noe, eller rydde kjapt i klærna i gangen som er rett utenfor badet - men ikke noe særlig mer. 

Skrevet

Vi har badekaret på badet innenfor soverom og garderobe. Så når jeg er ferdig med å vaske han, og resten er bare lek pleier jeg å brette klær, vaske på badet eller soverommet 🙂 aldri mer enn 3 meter unna. Han er 4 år 

Anonymkode: 3e8c0...cdd

Skrevet

Nå er barna våre så store at de dusjer/bader selv, men da de var mindre var jeg på badet. Ryddet, vasket, leste bok eller spilte på telefonen.

Som en annen over her sier, så har vi også opplevd hvor stille drukning foregår. Isfisket, hvor det ble en del dypt overvann rundt hullene. Fulgte med begge barna, som da var 3 og 6 hele tiden. I det vi skulle pakke sammen ble vi litt uoppmerksom et øyeblikk, og 3 åringen ramlet nedi det ene hullet. Det kom ikke en eneste lyd, heldigvis så onkelen det i det det skjedd og fikk han opp med det samme. Faktisk så raskt at det kun var det ytterste tøyet som rakk å bli vått. Har ikke isfisket når det er vann etter det.

Anonymkode: a9a55...bea

• Liker 2
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Sitter på dolokket og surfer på nett.

Skrevet

Vasker badet og sorterer skittentøy. 

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg er inne på badet og gir ham badeleker og hjelper litt. Noen ganger benytter jeg anledningen til å vaske badet samtidig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitter på stua med åpen dør mellom, gjort det siden hun var 1.5 år. Om hun spruter vann over halve badet gjør ikke noe, og det tar 2 sekunder lenger å løpe fra stua enn å krøke meg opp fra krakken på badet hvis hun skulle få hodet under vann.

Anonymkode: 900e3...f64

To sekunder kan også avgjøre om et barn dør av drukning eller ikke. 

Det er ikke mange år siden en norsk mor ble dømt pga yngste barnet døde av drukning da hen badet med storesøster. Mor satt på stua mens barna badet.

Anonymkode: 53b88...41a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...