Gå til innhold

Hvilket boretslag bør jeg melde barna inn i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er store (14 og 17 år). Jeg tenker å melde de inn i et boretslag, så de kan få litt ansiennitet ved fremtidig bolig kjøp.

Lønner det seg fortsatt? Hvilket bør jeg velge? De bor i Asker nå, men vet jo ikke hvor de tenker seg når de flytter ut.

Anonymkode: 776d4...2ff

Skrevet

Tenker du på boligbyggelag? Har ikke hørt om at man kan kjøpe seg plass i borettslag.

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er store (14 og 17 år). Jeg tenker å melde de inn i et boretslag, så de kan få litt ansiennitet ved fremtidig bolig kjøp.

Lønner det seg fortsatt? Hvilket bør jeg velge? De bor i Asker nå, men vet jo ikke hvor de tenker seg når de flytter ut.

Obos - de bygger i flere byer

Anonymkode: 46c53...f17

Skrevet

La ungene selv bestemme hvor de vil bo som voksne, det er nok det beste.

Anonymkode: 1f936...13d

• Liker 2
Skrevet

Obos, jeg har 25år der nå.

Anonymkode: b2134...7a4

• Liker 3
Skrevet

OBOS er den jeg tenkte på først og tenker det er smartest å velge et medlemskap som har boliger i flest byer, men det finnes jo flere boligbyggelag, så litt usikker. Har aldri hatt det selv og har aldri hatt bruk for et slikt medlemsskap ennå.

TS

Skrevet

Jeg meldte min sønn inn i OBOS når han var 4 år. :) Jeg har hatt bruk for mitt eget medlemskap. Bodd hele livet i Oslo og kjøpt bolig i OBOS-borettslag. ❤️ :) 

Anonymkode: e6122...ee3

Skrevet

Her valgte vi BORI. De har vært medlem begge to siden de var noen måneder gamle.

Anonymkode: a41f4...533

Skrevet

Jeg ble meldt inn i det da jeg var liten. Ble ikke boende i hjembyen og kommer aldri til å få bruk for det medlemskapet 

Skrevet

Hvis du har ventet til de er 14 og 17, og du heller ikke har noe eget medlemskap å arve videre, så vil jeg si at det like gjerne kan vente til de vet hvor de skal bo. 

Hvor bor dere nå? Hvor er det aktuelt for dem å bo i fremtiden? 

Vi bor i Oslo, og OBOS er det store, dominerende her. 
Men vi voksne har jo medlemskap, og vi har bevisst beholdt to, slik at vi kan arve disse videre til barna. 

For de virkelig attraktive OBOS boligene, som selges på ansenitet, så hjelper det lite med ett eller to år, når noen andre kommer med bestemors medlemskap fra 1950. 

Men andre steder er det jo gjerne andre boligbyggelag som er størst, eller har de mest attraktive boligene. Og da er det jo bedre å velge dem når man har tenkt å bo der.

Anonymkode: 3b3e9...94c

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har ventet til de er 14 og 17, og du heller ikke har noe eget medlemskap å arve videre, så vil jeg si at det like gjerne kan vente til de vet hvor de skal bo. 

Hvor bor dere nå? Hvor er det aktuelt for dem å bo i fremtiden? 

Vi bor i Oslo, og OBOS er det store, dominerende her. 
Men vi voksne har jo medlemskap, og vi har bevisst beholdt to, slik at vi kan arve disse videre til barna. 

For de virkelig attraktive OBOS boligene, som selges på ansenitet, så hjelper det lite med ett eller to år, når noen andre kommer med bestemors medlemskap fra 1950. 

Men andre steder er det jo gjerne andre boligbyggelag som er størst, eller har de mest attraktive boligene. Og da er det jo bedre å velge dem når man har tenkt å bo der.

Anonymkode: 3b3e9...94c

Du kan ikke lenger arve ansiennitet som er eldre enn deg selv. Heldigvis . Hvis du arver bestemor sitt OBOS- medlemskap vil ansiennitetstidspunktet flyttes til året du ble født. Nettopp fordi det ble så urimelig. 

til Ts: jeg ville gått for OBOS. De er størst og har leiligheter i svært mange byer.

Endret av altflyter
  • Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Tenker du på boligbyggelag? Har ikke hørt om at man kan kjøpe seg plass i borettslag.

Det er vel nettopp det man gjør når man kjøper en borettslagsleilighet? 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Traktor said:

Det er vel nettopp det man gjør når man kjøper en borettslagsleilighet? 

Men det er jo ikke det TS snakker om, hun snakker om medlemskap slik at hun får fortrinnsrett.

• Liker 2
Skrevet

Hvilket boligbyggelag (for alle skjønner at det er det ts egentlig mener) som lønner seg, avhenger litt av hvor i landet man bor. Samtidig vet man ikke hvor barna velger å bo i fremtiden.

Obos og Usbl,som er de to største, er mest sentrert på Østlandet. Andre steder i landet, er det mindre, lokale boligbyggelag. Usbl og noen av disse samarbeider slik at man har en viss fortrinnsrett hos hverandre. 

Nå er ikke medlemskap i boligbyggelagene veldig dyre, og det er ofte gratis (utenom innmeldingen) til barna fyller 18 år. Så man kan jo ev. melde de inn flere steder.

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Takker masse for innspill. Vi bor i Asker, men vil jo tro barna flytter andre steder feks i forbindelse med studier. Oslo ligger jo nærmest, men det kan jo like gjerne bli Tromsø eller utlander for den del.

Godt mulig det er vel sent å melde inn, men man kan jo like gjerne trenge ny leilighet om man er 40 som 20 år og da har man jo opparbeidet seg over 20 års ansiennitet om de blir meldt inn nå.

Tror det virker som Obos passer best kanskje?

• Liker 1
Annonse
Skrevet
På 13.10.2020 den 22.21, altflyter skrev:

Du kan ikke lenger arve ansiennitet som er eldre enn deg selv. Heldigvis . Hvis du arver bestemor sitt OBOS- medlemskap vil ansiennitetstidspunktet flyttes til året du ble født. Nettopp fordi det ble så urimelig. 

til Ts: jeg ville gått for OBOS. De er størst og har leiligheter i svært mange byer.

Jeg er bare 32år men har nettopp kjøpt leilighet med 40års ansiennitet🙈 (opprinnelig min eldste søsters medlemskap, og så er det BOB og ikke OBOS da)

Anonymkode: 82615...758

Skrevet

USBL

Anonymkode: 2c4a4...906

Skrevet

Siden dere kommer fra Asker tenker jeg sjansen er størst for at de vil kjøpe første leilighet i Oslo, etter studietiden. Obos-medlemskapet gir litt fordeler og koster bare 200 i året. Jeg har "tjent inn" kontigenten min flere år ved å få rabatt på biletter, kitchn osv. 

Hva sier de selv da? Den på 17 har vel kanskje en ide om fremtiden iallfall, hvor hen vil studere og om Oslo frister i det hele tatt?

Anonymkode: d93a5...52c

Skrevet

(Baserer min antagelse på at jeg kommer fra Bærum og at de aller fleste jeg kjenner fra Bærum på et tidspunkt kjøpte i Oslo, unntatt et par som kjøpte i Bærum, uavhengig av hvor de studerte.)

Anonymkode: d93a5...52c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare 32år men har nettopp kjøpt leilighet med 40års ansiennitet🙈 (opprinnelig min eldste søsters medlemskap, og så er det BOB og ikke OBOS da)

Anonymkode: 82615...758

Bob kan man fortsatt gjøre det i. Vet om en som hadde medlemskap med 60års ansiennitet eller noe slikt. Arvet. Man kunne gjøre det før i OBOS, men nå er det endret og jeg syntes egentlig det er fornuftig 😊

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...