Gå til innhold

Datteren min sover ikke. Hjelp, er over bristepunktet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg håper virkelig noen har noen tips til meg. For vi har gått over bristepunktet. Har en datter som er 15 mnd, og som fortsatt er våken 2-3 timer hver natt. 

Ved 9 mnd tenkte vi at det var lyder og snorking fra far som holder henne våken om nettene, og vi flyttet henne til eget rom. Det gikk noen dager, og vi trodde det hjalp. Men nei. 

På rommet hennes har vi en godstol som vi sitter i om nettene. Hun blir lagt i armkroken i denne stolen om kveldene, og så legger vi henne over i senga når hun har sovnet. Vi har aldri hatt problemer med legging, det tar ca 10 minutter bare. 

Problemet er at hun våkner hver eneste natt rundt 02/02.30. Hun gråter helt til vi tar henne opp og setter oss ned henne i stolen. Den første timen er hun bare våken og ligger der. Den andre timen begynner hun å protestere og gråte. Så prøver vi å roe henne i litt over en time. Noen ganger må vi ty til varm melk på flaske for å roe henne ned igjen. Så sovner hun mellom 04-05. Og så har vi jo alarm som ringer klokka ca 06 igjen. Så hun er minst våken 2 timer hver natt, og noen ganger 3. 

Vi er så fullstendig utslitt. Vi har prøvd alt. Legge henne tidligere, senere. Uten dyne, med dyne. Kaldt rom, varmt rom. Sokker og pysj, uten. Flyttet henne tilbake på vårt rom. Provd å sove på hennes rom. Forskjellig kveldsmat. Vi prøver å ta henne med inn i vår seng. Da skriker hun enten for full hals, eller blir mer våken og skal leke. Hadde jeg bare kunne tatt henne i vår seng, hadde det jo vært helt ok. Men det går ikke. 

Selv er jeg delvis sykemeldt. For jeg har ikke energi lenger. Er fullstendig utmattet. Dårlig humør. Fått en lettere depresjon, som jeg er veldig sikker i bunner i søvnmangel. Forholdet vårt skranter også. Etter jævlig idiotiske diskusjoner hver dag om hvem som har tatt natten og hvem som har sovet mest den siste uken osv. Fullstendig unødvendig, men det skjer mye allikevel. 

Er det noen som har gode tips? Eneste tipset jeg har fått av legen er at det er bare å akseptere at det er slik det er, og da vil det føles litt mer ok. Men jeg klarer ikke akseptere det. En ting var de første månedene når hun var baby. Men nå er det ingenting som tilsier at hun ikke skal klare å sove på natten uten oppvåkningen. Jeg er så sinnsykt avhengig av den søvnen. Hjelp meg

Anonymkode: 91044...3fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok ikke det du vil høre, men det går over og det blir bedre! 

Hva varm melk fungerer, kan du prøve å gi en flaske med det med en gang hun våkner? Kanskje hun sovner raskere igjen. 

Skrevet
1 minutt siden, Chroma skrev:

Dette er nok ikke det du vil høre, men det går over og det blir bedre! 

Hva varm melk fungerer, kan du prøve å gi en flaske med det med en gang hun våkner? Kanskje hun sovner raskere igjen. 

Jeg vet at det vil gå over til slutt. Men synes det er forferdelig vanskelig når man ikke vet om det vil være om 3 måneder eller 1.5 år til 😩 

Vi har også prøvd og og gi varm melk så fort hun våkner. Men det reduserer ikke våkentiden, desverre. Det eneste det gjør er at vi slipper gråten. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det vil gå over til slutt. Men synes det er forferdelig vanskelig når man ikke vet om det vil være om 3 måneder eller 1.5 år til 😩 

Vi har også prøvd og og gi varm melk så fort hun våkner. Men det reduserer ikke våkentiden, desverre. Det eneste det gjør er at vi slipper gråten. 

Føler med dere, det er forferdelig tungt! Har dere muligheter for avlastning innimellom? 
Evt dele opp helgene slik at dere får sovet ut litt da? Den ene tar natt til lørdag og den andre natt til søndag? 

Skrevet

Har dere prøvd å lære henne å sovne (på kvelden) i senga? 

Anonymkode: 17a2a...523

• Liker 15
Skrevet

Støtter forslaget over. Når dere bysser henne i søvn og hun sovner I armene deres så blir det på sett og vis traumatisk når hun våkner opp en annen plass, uten dere. Jeg tror det ville vært en god idé å vende henne til å sovne selv I sengen. 

Anonymkode: 76f2c...4a7

• Liker 27
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter forslaget over. Når dere bysser henne i søvn og hun sovner I armene deres så blir det på sett og vis traumatisk når hun våkner opp en annen plass, uten dere. Jeg tror det ville vært en god idé å vende henne til å sovne selv I sengen. 

Anonymkode: 76f2c...4a7

Enig i dette. Hun klarer ikkje «sovne selv» når dere bysser i søvn på kveldstid

Skrevet

Slutt med byssing og slutt med å ta opp når hun våkner. Legg henne bare rolig ned i sengen og si at nå må du sove. Gjenta. Ikke ta opp uansett. Ikke mat, ikke byssing, ikke ta opp. Bare rolig ned i seng. 

Anonymkode: dfdf1...d5a

• Liker 23
Skrevet

Ikke gi oppvåkningen mye oppmerksomhet. Dere diller og daller på natten. Det er ris til ega ræv.

Trøst henne når hun gråter og vær tilstede. Men ikke ta henne opp, bysse og styre. Og hold ut med det. Det vil ta tid før hun venner seg, men det blir bedre bare dere er samkjørte, konsekvente og hjelper henne ut av uvanene dere har skapt 

Anonymkode: 7ae5a...4b4

• Liker 19
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det er helt vanlig. Les om sleep regression. Er jævlig mens det pågår ❤️

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Men dere gynger  og holder jo henne frem til hun sover. Dette er ikke normalt for en 15måneder gammelt barn.  Så eneste hun vet for å finne søvn igjen er å faktisk komme opp i armkroken deres.  Slutt med dette.  Legg henne i sengen og sitte ved siden av henne hvis hun ikke finne roen uten dere er der.  Når hun våkner på nattid, slå på lys i gangen men aldri på rommet, og gå og sitte ved siden av henne, men IKKE ta henne ut av sengen.    

Ellers kan du kanskje flytte sengen hennes ved siden av din, når hun våkner kan du bare strøkke henne litt og si at dere er der og det er tid å sove.  Mulig hun sover rask når hun vet dere er der.  

Anonymkode: 3a2c7...652

• Liker 8
Skrevet

Dere må lære henne å sovne i sengen på kvelden først. Når det er i boks kan dere begynne å takle natten, men mest sannsynlig slutter nqttoppvåkning hvis dere lærer henne å sovne i sengen sin på kvelden.

Anonymkode: 74fed...928

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, WhisperingWind said:

Det er helt vanlig. Les om sleep regression. Er jævlig mens det pågår ❤️

Det er ikke helt vanlig å bysse en 15 måneder gammel baby is søvn hver gang den våkner neg. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt vanlig å bysse en 15 måneder gammel baby is søvn hver gang den våkner neg

Hva er det som skjer med språket vårt? Jeg både ser og hører yngre si "våkner meg" "når våknet de deg" osv. 

Det blør i øynene og ørene mine, og er så feil som du får det til! 

Anonymkode: 46be9...7b0

• Liker 18
Skrevet

Støtter de over meg i at hun må finne søvnen sin uten byssing. Men har dere sjekket ørene hennes? Min sønn hadde vann i mellomøret og våknet derfor ofte pga at det var dannet et trykk i ørene. Etter han fikk dren begynte han å sove igjen.

Anonymkode: 0aa48...3be

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som skjer med språket vårt? Jeg både ser og hører yngre si "våkner meg" "når våknet de deg" osv. 

Tror det skulle stå «nei» ikke neg.

Anonymkode: 0aa48...3be

• Liker 19
Skrevet

Tenk at dere er et team "mot" den dårlige søvnen, ikke mot hverandre. Ta annenhver natt hver og respekter den som skal få sove. Lettere takle søvnløse netter om du vet at det er din natt i natt, men du skal få sove i morgen. 

Anonymkode: aa084...b71

• Liker 8
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du ta deg sammen. Jeg er ikke norsk så slapp av.  Det var et skrivefeil - skulle stå NEI. Det finnes medisin for å hjelpe deg med lese bivirkningene dine. 

• Liker 8
Skrevet

Føler med dere! Er utrolig tungt å ta tak i det også når man er så sliten. Viktig at man får sove ut annenhver natt hver, tenker jeg. Kan den som skal ta barnet om natten sove på madrass inne på barnerommet eller i gangen utenfor rommet? Da slipper kanskje den andre å våkne eller være på vakt. Det har vi gjort i tøffe tider. Da har den som skal få sove ut hatt ørepropper og fått være helt i fred. Den som er på vakt fikser alt. Så tar den som sover om natta over på morgenen, slik at den andre kan få en time på øyet om mulig.

Tror dere må prøve å la barnet få øve på å sovne selv. Det kan bli lange kvelder, men som flere her påpeker, så blir de forvirra av å sovne oppå mamma eller pappa og våkne opp alene i mørket om natten.  Så ville funnet en måte dere er komfortable med å gjøre det på, vet foreldrerådet-podden har hatt en fin episode om det.  

Masse lykke til!

Anonymkode: 1f499...069

• Liker 3
Skrevet

Ser det er veldig mange forslag som går på å lære henne å sovne i sin egen seng på kveldstid. Må bare si at vi bysser ikke, hun bare ligger i armkroken. Vi gjorde det samme med storebror, han hadde aldri noe problem med oppvåkningen på natt 🙈 men ja, jeg er forsåvidt enig. Men det frister så utroooolig lite å skal miste kveldene med egentid, i tillegg til nettene nå som man er så tappet. I tillegg er det en så utrolig deilig måte og avslutte dagen på, både for oss og lille - med kos i fanget, hvor hun føler seg trygg og god. Men ja, jeg vet at jeg kanskje får igjen for det senere, og ta den kampen.

Vi avlaster hverandre så mye vi kan. Men med vi har en storebror i hus og, som står opp 06. Så den som evt ikke styrer på natt, må jo opp klokka 06 uansett. 

Så også det kom et forslag om å sjekke ørene, og det har vi faktisk tenkt på - så det er først og fremst neste steg, så fort forkjølelser gir seg og man får lov til å komme til legen. 

Takk til alle som har svart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...