Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi har prøvd i 2 år, og har derfor holdt ut i min nåværende jobb, og ser veldig mørkt på å jobbe der i minst 9 mnd til (og sikkert mer). Jeg har derfor søkt ny jobb, og lurer på hvilke rettigheter jeg har som ny ansatt? Skal i gang med nytt forsøk i november, så godt mulig jeg evt får svar på en eventuell graviditet før jeg svarer om jeg tar jobben eller ikke (om jeg får jobben). Min nåværende jobb har 3 mnd oppsigelse.

dette er selvfølgelig ikke det beste utgangspunktet, men vil derfor forhøre meg med dere ang evt sykefravær, permisjon? Tar de utgangspunkt i hva du har tjent de 6 siste mnd før permisjonen starter? 

Anonymkode: f57a3...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg bare si at det er veldig lurt av deg å søke ny jobb når du er lei av nåværende. Det er fælt i mistrives, og det blir neppe noe lettere som gravid og vite mens du er i permisjon at du skal tilbake dit. Så en ny jobb hadde nok vært veldig fint for deg!

Jeg er ikke noe ekspert på området, men når det gjelder foreldrepermisjon og utbetaling fra NAV så mener jeg at du må ha jobbet 6 måneder av de siste 10 for å ha krav på det. Hvor du jobber da har ingenting å si. Det er inntektsgrunnlaget de ser på.
Når det gjelder sykefravær så er det en grense på hvor kort du kan ha jobbet på et arbeidssted før du kan bli sykemeldt. I min jobb er det 14 dager, usikker på om dette er en fast grense eller varierende ut fra hvor man jobber. Så max uflax er hvis man starter i ny jobb, og i løpet av få dager blir så dårlig at man langtidsykemeldes... da får man ikke lønn. Men dette er en liten risiko, og kanskje en man bør ta for å få ny jobb.

Heier på deg! Håper du får jobben :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Du har fulle rettigheter i ny jobb. Det er overhodet ikke noe problem å bytte jobb i prøveperioden, mtp rettigheter. 

Er du misfornøyd der du er, så bytt jobb. Dere er bare prøvere ennå. Det kan ta lang tid før du blir gravid. Du kan ikke holde ut i en kjip jobb bare fordi at du kanskje skulle bli gravid. 

Det er også mye lettere å komme tilbake fra permisjon i en jobb du faktisk liker. 

Jeg byttet jobb sist jeg var prøver. Gikk helt fint. Har også skiftet jobb mens jeg var i permisjon, utrolig godt da jeg fikk tilbudet og kunne glede meg til å begynne i ny jobb fremfor å grue meg til å gå tilbake til et sted jeg hatet. 

Anonymkode: 6ad40...aee

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Amatariel skrev:

Først vil jeg bare si at det er veldig lurt av deg å søke ny jobb når du er lei av nåværende. Det er fælt i mistrives, og det blir neppe noe lettere som gravid og vite mens du er i permisjon at du skal tilbake dit. Så en ny jobb hadde nok vært veldig fint for deg!

Jeg er ikke noe ekspert på området, men når det gjelder foreldrepermisjon og utbetaling fra NAV så mener jeg at du må ha jobbet 6 måneder av de siste 10 for å ha krav på det. Hvor du jobber da har ingenting å si. Det er inntektsgrunnlaget de ser på.
Når det gjelder sykefravær så er det en grense på hvor kort du kan ha jobbet på et arbeidssted før du kan bli sykemeldt. I min jobb er det 14 dager, usikker på om dette er en fast grense eller varierende ut fra hvor man jobber. Så max uflax er hvis man starter i ny jobb, og i løpet av få dager blir så dårlig at man langtidsykemeldes... da får man ikke lønn. Men dette er en liten risiko, og kanskje en man bør ta for å få ny jobb.

Heier på deg! Håper du får jobben :heiajente:

For en hyggelig tilbakemelding🥰 jeg har også forstått det sånn at nav går ut ifra inntekten de 6 siste mnd :) jeg har aldri vært vekke fra jobb, så satser på at formen er fin om jeg skulle bli så heldig å bli gravid en dag ☺️☺️

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fulle rettigheter i ny jobb. Det er overhodet ikke noe problem å bytte jobb i prøveperioden, mtp rettigheter. 

Er du misfornøyd der du er, så bytt jobb. Dere er bare prøvere ennå. Det kan ta lang tid før du blir gravid. Du kan ikke holde ut i en kjip jobb bare fordi at du kanskje skulle bli gravid. 

Det er også mye lettere å komme tilbake fra permisjon i en jobb du faktisk liker. 

Jeg byttet jobb sist jeg var prøver. Gikk helt fint. Har også skiftet jobb mens jeg var i permisjon, utrolig godt da jeg fikk tilbudet og kunne glede meg til å begynne i ny jobb fremfor å grue meg til å gå tilbake til et sted jeg hatet. 

Anonymkode: 6ad40...aee

Takk for svar😃 helt enig i det du skriver! Håper det løser seg 😀

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

eg har også forstått det sånn at nav går ut ifra inntekten de 6 siste mnd :)

Det trenger ikke å være de 6 siste månedene heller. Det er nok at du har hatt inntekt 6 av de 10 siste månedene. Så i teorien kan du være i jobb, så miste/slutte i den og være arbeidsledig i 4 måneder men likevel ha krav på foreldrepenger.

Gjest adinterim
Skrevet

Jeg er i en ganske lignende situasjon, og har lest meg frem til at retten til sykepenger ved sykemelding oppstår først etter 4 uker fra oppstart i ny jobb. Rett til bruk av egenmelding først etter 2 mnd, men mener å ha lest at det er minimum og at arbeidsgiver kan godta det tidligere? 

Foreldrepenger har du jo fått svar på, men ja det er jobb generelt de ser på og bryr seg katta hvor man har jobbet og hvor lenge så lenge det til sammen tilsvarer minst 6 av de siste 10 mnd 🤭 

Og jeg må si meg enig med de andre, man kan ikke sette prøving/barn på vent for alltid pga jobb. Vi jobber for å leve, vi lever ikke for å jobbe! 

Skrevet

Ofte har man ikke rett på sykepenger før man har jobbet i 4-6 uker tror jeg? 

Anonymkode: 02289...fab

Gjest adinterim
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte har man ikke rett på sykepenger før man har jobbet i 4-6 uker tror jeg? 

Anonymkode: 02289...fab

4 uker.

Skrevet
På 14.10.2020 den 10.15, adinterim skrev:

Jeg er i en ganske lignende situasjon, og har lest meg frem til at retten til sykepenger ved sykemelding oppstår først etter 4 uker fra oppstart i ny jobb. Rett til bruk av egenmelding først etter 2 mnd, men mener å ha lest at det er minimum og at arbeidsgiver kan godta det tidligere? 

Foreldrepenger har du jo fått svar på, men ja det er jobb generelt de ser på og bryr seg katta hvor man har jobbet og hvor lenge så lenge det til sammen tilsvarer minst 6 av de siste 10 mnd 🤭 

Og jeg må si meg enig med de andre, man kan ikke sette prøving/barn på vent for alltid pga jobb. Vi jobber for å leve, vi lever ikke for å jobbe! 

Takk for svar! Lykke til med jobbsøking ☺️☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...