AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 har innsett at jeg bør bruke en dag hver 14.dag på å lage middager jeg kan fryse ned. er travel og tyr til vel mye raske og dårlige løsninger. hvilke middager holder seg godt i frysen? har prøvd fiskegrateng, men den smakte dårlig da jeg tinte den. helst litt enkle retter; er ikke avansert på kjøkkenet🙈😬🤭tips mottas med takknemmlighet Anonymkode: f68e9...843
Heihola Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Enkelt å fryse ned: pai pizza og pastasaus, med f.eks. kjøttdeig eller grønnsaker ferdig oppkutta grønnsaker til wok + oppkutta biter av laks eller kylling til å tilsette oppi lapskaus alle gryteretter egentlig supper 1
Zienna Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg har sånne matlagingsdager i blant. Det sparer meg for mye arbeid alle de andre dagene. Forleden stekte jeg opp karbonadekaker for fryseren. Hadde kjøpt karbonadedeig på tilbud. Samtidig stekte jeg løk som jeg la i plastbokser i fryseren. Det er alltid kjekt å ta av. I blant koker jeg også kjøttsuppe eller lapskaus. Da kjøper jeg 1 lettsaltet svine knoke og 1 røkt. Lager en stor gryte. Det vi ikke spiser samme dag, går i fryseren. Mannen min lager verdens beste fiskekaker. De fryses, og er veldig kjekke å ta av. Han er også en flink brødbaker, og baker 4 brød om gangen - 2 ganger i uken. Til fryseren først. Jeg fryser ellers alle rester. Plutselig har man nok til en ny middag
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Alle supper og gryter. De kan bare bikkes fra en boks og rett ned i en gryte, og varmes opp under lokk mens man evt lager tilbehør hvis det er snakk om en gryte som krever det. Frossen suppe som betasuppe eller minestrone er min favoritt, det er enklere enn posesuppe og selvsagt mye bedre. -------------- At det er en god idé å fryse grønnsaker til wok + fersk laks i terninger er jeg imidlertid ikke enig i. Grønnsaker som fryses kan bli vasne ved opptining og slett ikke egnet til wok, det kommer an på grønnsaken. Mange må forvelles først før frysing (jeg antar frosne såkalte wokgrønnsaker er det), og da blir det mye jobb. Fersk laks er dessuten bedre i smaks og konsistens enn frossen laks, det er derfor fersk er dyrere. Så å kjøpe fersk for å fryse ned i terninger til en travel dag virker veldig unødvendig. Den frosne laksen må jo dessuten tines eller halvtines før woking, ellers vil den bli frossen i midten etter rask tilberedning i woken. Så man sparer ikke tid engang på dette. På toppen av det hele er jo wok en rask middag å lage fra scratch. Anonymkode: 31f30...f28
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 suppe var en veldig god ide; jeg bruker kjempelang tid på favorittsuppen min. har laget slik at jeg spiser tred dager på rad, men skal heller prøve å fryse ned🤗 Anonymkode: f68e9...843
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: har innsett at jeg bør bruke en dag hver 14.dag på å lage middager jeg kan fryse ned. er travel og tyr til vel mye raske og dårlige løsninger. hvilke middager holder seg godt i frysen? har prøvd fiskegrateng, men den smakte dårlig da jeg tinte den. helst litt enkle retter; er ikke avansert på kjøkkenet🙈😬🤭tips mottas med takknemmlighet Anonymkode: f68e9...843 Fiskegrateng egner seg godt til å fryses ned, så hvis den smakte dårlig må det ha en annen årsak... Jeg lager alltid fiskegrateng i ovnens langpanne, spiser en porsjon og fryser ned resten porsjonsvis. Andre ting jeg alltid lager i store porsjoner for å fryse ned er: Pasta/ pizza-saus, ferdigstekt kabonadedeig/ kjøttdeig, grønn ertestuing og gul ertesuppe (av tørkede erter), lapskaus og andre gryteretter. Noen av disse rettene tar litt tid, men alt er enkelt å lage og du trenger ikke henge over grytene i hele prosessen 😊 I tillegg til det jeg lager så inneholder fryseren min alltid et utvalg av frosne grønnsaker, fiskefilèt, fiskekaker og oppdelt kylling. Anonymkode: 3722b...add
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 Retter med potet (som for eksempel lapskaus) egner seg, etter min mening, dårlig til frysing, da potetene får en vassen smak ved opptining. Ut over det fryser jeg det aller meste. Anonymkode: 56903...a62 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: har innsett at jeg bør bruke en dag hver 14.dag på å lage middager jeg kan fryse ned. er travel og tyr til vel mye raske og dårlige løsninger. hvilke middager holder seg godt i frysen? har prøvd fiskegrateng, men den smakte dårlig da jeg tinte den. helst litt enkle retter; er ikke avansert på kjøkkenet🙈😬🤭tips mottas med takknemmlighet Anonymkode: f68e9...843 Dersom du ikke er kapabel på kjøkkenet må du begynne med det du kan. Hjelper ikke å lage 30 porsjoner av noe som er mislykka. Folk tenker ofte for vrient når de fryser ned mat. Enkle, nybegynner-triks: 1. Å fryse hele retter er ofte bare tull, med mindre vi snakker om type lasagne. Frys måltidet i biter. 2. Ris fryser utmerket. Det tar 20 min å koke ris, men du kan lage 30 porsjoner og fryse. Har du frossen ris kan du spise ris+stekt fisk+frossengrønnsaker 10 min etter at du kom på at du er sulten. 3. Kjøtt fryser også utmerket. Liker du stekte koteletter eller kjyllinglår? Kjøp en "family pack" stek i ovnen med krydder og olje, frys ned i porsjoner og tin (passer til ris). 4. Mye halvfabrikata er god mat. Frosne, kappede grønnsaker er av bedre kvalitet enn ferske, så spar deg jobben med å kjøpe ferske og fryse ned - kjøp brokkoli, erter og spinat frossen og ferdig kappa. Anonymkode: dad63...638
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 Bolognes. Grøt. Ris. Pizza. Anonymkode: d9994...eb4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 Det aller meste Dette er gjengangere hos oss: Supper (tomatsuppe, potet og gulrotsuppe, grønnsakssuppe) Gryter (chili con carne f.eks) Stekt ris Lasagne Indiske retter Hjemmelagd pizza Merk hva du fryser ned og hvilken dato, og ha en liste du bruker aktivt på mobilen med oversikt over hva du har Vi lager nesten alltid doble porsjoner så vi kan spise dem neste dag eller fryse. Sparer tid på kjøkkenet, og sparer tid i hverdagen. Anbefales på det sterkeste! Vi reduserer også matsvinn på den måten kraftig ved å lage mat som snart blir dårlig og fryse ned. Når vi bestiller mat hjem gjør vi det samme, bestiller litt ekstra som fryses. Anonymkode: c1a06...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 takker for masse tips☺️prøver gryteretter og supper i første omgang! selv om jeg bare kan lage en type hjemmelaget suppe🤭prøvde tomatsuppe og en gulrotsuppe(ferdig) fra coop, men det smakte🤮så jeg skal google oppskrifter; for jeg liker tomatsuppe og pleide å spise mexikansk gryterett før. men vil jo prøve å unngå for mye halvfabrikata. et stort problem er så klart at jeg ikke er flink til å lage mat. må ha enkle retter🙈 Anonymkode: f68e9...843
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå