Gå til innhold

Leier med fukt og sopp, kontrakt på 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg leier en plass jeg føler jeg blir syk av å leie. Det virket fantastisk når jeg gikk inn i leiekontrakten, pent, ikke så alt for dyrt og ganske sentralt. Men, etter en stund oppdaget jeg at bygget (eldre bygård) ikke var i nærheten av teknisk stand når det kommer til fukt og ventilasjon. Jeg fant noe belegg som ligner på sopp i noen rom og det gikk å vaske dem bort, og jeg kjøpte meg en fuktmåler som målte veldig høye verdier av luktfuktighet i alle rom.

Jeg har kontaktet utleier, men de har ikke gjort noe. Kom bare en takstmann som målte fukt og registrerte fukt på ett rom. Jeg vil ikke bo her mer, men jeg har lang oppsigelse og utleier bryr seg ikke noe mer om saken. Hva kan jeg gjøre nå? Jeg føler meg hjelpeløs og så dom at jeg får lyst til å grine. Vil tro folk har hatt det verre enn meg på leiemarkedet, men jeg føler virkelig at jeg har blitt lurt når jeg blir syk av å bo. 

Har andre sykdommer som gjør at legen mener jeg burde flytte så tidlig som mulig herfra, men utleier sier jeg har 2-års kontrakt og må kontakte advokat om jeg har et problem med det.

Anonymkode: ea799...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det det heter der man kan få hjelp....leieboerforeningen? Ja her er de: https://www.leieboerforeningen.no/

Spør dem du, de vet nok hva du skal gjøre. Du må absolutt ut derfra, jeg har også underliggende tilstander og ble syk som f... av mugg, så kom deg ut!

Anonymkode: bc6c5...0e9

Skrevet

Finn frem kontrakten din. Står det at leiekontrakt er tidsbestemt i to år?

Anonymkode: a5d2b...af2

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det det heter der man kan få hjelp....leieboerforeningen? Ja her er de: https://www.leieboerforeningen.no/

Spør dem du, de vet nok hva du skal gjøre. Du må absolutt ut derfra, jeg har også underliggende tilstander og ble syk som f... av mugg, så kom deg ut!

Anonymkode: bc6c5...0e9

Takk, jeg skal forsøke det

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn frem kontrakten din. Står det at leiekontrakt er tidsbestemt i to år?

Anonymkode: a5d2b...af2

Står huket av for Tidsubestemt avtale på en sånn kontrakt fra Forbrukerrådet

Men står oppsigelsesfrist er satt fra "Tidligst" om to år i feltet for oppsigelsesfrist.

Skrevet

2 år gjelder ikke om boligen ikke er helsemsssig forsvarlig å bo i. Du kan google om dette

Anonymkode: 9b964...1cf

• Liker 2
Skrevet

Det kan være helsefarlig å bo der, og jeg ville absolutt undersøkt den saken nærmere.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kjøper du ikke en avfukter? Den koster et par tusen, og du har den i 10-20 år.

Anonymkode: e8e40...3b2

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøper du ikke en avfukter? Den koster et par tusen, og du har den i 10-20 år.

Anonymkode: e8e40...3b2

Den bråker noe fælt og tar mye strøm, ikke noe varig løsning på problemet mener nå jeg.

Skal det være mitt ansvar å kjøpe det inn? Er det ikke utleier som må få orden på lufting, og bytte gamle vinduer, rørsystemer som lekker, osv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...