Gå til innhold

Jenter 9-10 år og "drama"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere mye drama, konflikter og sjalusi blant jentene deres og venninner? Og når og hvor mye blander dere dere borti? Har ei jente i 4. klasse, og merker at det begynner å dukke opp mer og mer (har gutt som er eldst og dette har ikke eksistert der), og det er litt nytt for meg. Det er ingen store konflikter foreløpig, men mer tolkning av blikk, kommentarer som ikke er stygge, men som tydelig favoriserer en annen venn etc. Altså, det er oppførsel som fort fører til sjalusi. De er en gjeng på 4, og dattera mi forteller at to av de er veldig opphengt i hverandre. Det er vanskelig å leke med de på skolen fordi de kun er opptatt av hverandre, og da føler tredjemann seg ekskludert. De sier ikke at andre ikke får være med, men de inkluderer heller ikke. Også sitter min datter ved en av de på skolen. Og da hadde denne venninna sagt til en annen venninne at hun egentlig ville sitte ved en annen venninne. Dette følte min datter på å ble lei seg.

Hva sier man til barna ang dette? Og hvor går grensen for å nevne ting for foreldre? Syns dette er litt vanskelig. Og det kan jo fort være at min datter overholder også.

Anonymkode: 11a65...870

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever dere mye drama, konflikter og sjalusi blant jentene deres og venninner? Og når og hvor mye blander dere dere borti? Har ei jente i 4. klasse, og merker at det begynner å dukke opp mer og mer (har gutt som er eldst og dette har ikke eksistert der), og det er litt nytt for meg. Det er ingen store konflikter foreløpig, men mer tolkning av blikk, kommentarer som ikke er stygge, men som tydelig favoriserer en annen venn etc. Altså, det er oppførsel som fort fører til sjalusi. De er en gjeng på 4, og dattera mi forteller at to av de er veldig opphengt i hverandre. Det er vanskelig å leke med de på skolen fordi de kun er opptatt av hverandre, og da føler tredjemann seg ekskludert. De sier ikke at andre ikke får være med, men de inkluderer heller ikke. Også sitter min datter ved en av de på skolen. Og da hadde denne venninna sagt til en annen venninne at hun egentlig ville sitte ved en annen venninne. Dette følte min datter på å ble lei seg.

Hva sier man til barna ang dette? Og hvor går grensen for å nevne ting for foreldre? Syns dette er litt vanskelig. Og det kan jo fort være at min datter overholder også.

Vi hadde mye problemer med det da datteren min var samme alder, det ble ofte tatt opp på foreldremøter osv. Snakk med læreren om det. I teorien høres det veldig enkelt ut å fortelle 9 åringen at sånn og sånn gjør man/gjør man ikke, men de greiene der starter tidlig og varer lenge 😅 
Men jeg ville snakket med læreren først :) 

Anonymkode: 4f21b...022

Skrevet

Men er det slik at det ikke er lov å være nærere en venn enn en anna? Kan det være litt kontrollerende å ikke tillate at to stk er bestevenner? Klart skal man ikke fryse ut en jente, men kansje denne jenten kan snakke med noen andre? I stedet for å henge på med to stk som vil være alene? Så blir det vel drama når de voksne skal styre og bestemme at alle er venner. Så trasser vel ungene enda mer. Hva med å snakke med jenta som står alene?

Anonymkode: c9f33...018

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bare gutter da. Yngste er 12 år. Jeg spurte om han hadde kjæreste. Nei, det orker jeg ikke, er bare drama med jenter sa han 🙈

Anonymkode: cc2f3...404

• Liker 5
Skrevet

Har opplevd akkurat det samme som du beskriver. Her var vi foreldre i dialog med hverandre for å følge med og fiske litt hos jentene våre om hvordan ståa har vært, og for å passe på at det ikke alltid er den samme som blir holdt utenfor/ikke blir prioritert. 
Har også gitt beskjed til læreren et par ganger slik at hun også kan være litt obs, men prøver mest å la de ordne opp selv.

Anonymkode: 35156...e9b

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare gutter da. Yngste er 12 år. Jeg spurte om han hadde kjæreste. Nei, det orker jeg ikke, er bare drama med jenter sa han 🙈

Haha, spurte gutten min som er 9 år om han var forelsket i noen, og sa svarte han heeeelt likt! 

Anonymkode: ea018...5d2

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, spurte gutten min som er 9 år om han var forelsket i noen, og sa svarte han heeeelt likt! 

Haha, samme her. 😄 

Hører fra venninner at jeg går glipp av mye drama som bare har en gutt, og det begynner visst tidlig og... Det har vært mye styr på skolen blant jentene, og det har det vært siden første klasse, og nå i 4 har jo alle de "kule" jentene  tiktok så det blir ikke bedre med  det første... Blir nok mye jobb dette året og, siste året jeg klassekontakt, uffameg..

Når det kommer til drama på skolen så er jeg veldig på at det tar man med læreren først, så for han melde det videre til foreldrene. Hvis dere ikke har et godt forhold til foreldrene fra før, kan fort blir styr da og, så jeg tenker lærer er et godt bindeledd.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samme sier 15 åringen her 😂

Anonymkode: a17c0...a88

Skrevet

Husker godt hvordan det var på barneskolen, spesielt 6-7. klasse var grufullt for jentene. Mye utestengning og blikk. Lærerne våre måtte innføre jente- og gutte-samlinger for at jentene skulle få snakke ut uten guttenes innblanding. Tror vi brukte klassens time til dette jevnlig. Aner ikke hva guttene gjorde.

Dette var mellom 2005-2007

Anonymkode: 8c70e...a43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.klikk.no/foreldre/mobbing-gutter-er-verstingene-6875261

« Vi så gjen­nom våre sko­le­be­søk at man­ge gut­ter syns det var ar­tig å set­te i gang for så å ob­ser­ve­re in­tri­ger mel­lom jen­te­ne, leg­ger fors­ke­ren til.»

Anonymkode: ced38...f1d

• Liker 1
Skrevet

Min 9åring er fremdeles et barn, så hun er ikke med på slike ting enda. Men jeg ser det har skjedd med de kulere jentene i klassen. Der kom det vel egentlig i fjor, i tredje klasse. 

Men siden mi, og hennes nære venninner leker med Barbie og klatrer i trær, så har vi foreløpig gått klar. (Jeg nyter hver dag hun fremdeles vil henge i klatrestativet i friminuttene, og synes de kule er kjedelige -for de leker jo ikke). 

Anonymkode: ce0b8...374

Skrevet

Min erfaring er at det er helt klart mest drama med gutter, så jeg er veldig glad for at jeg har to jenter. Guttene mobber, blotter seg, kommer med nedlatende seksuelle kommentarer (til både andre gutter og jenter) og det mest interessante: Foreldrene deres aner ikke hva de driver med. På foreldremøter sitter de og snakker om dramajentene, til tross for at sønnen deres kaller andre gutter homo, filmer i garderoben og deler på snap, spør to av jentene om hva de veier hver dag og tegnet pikker på tavla i friminuttet.

Og det er ikke bare en gutt som holder på sånn, det er helt vanlig! Men det blir bare unnskyldt og avfeid, fordi «gutter er gutter».

Uansett, ts. En av grunnene til at du får vite om dette, er at jentene er mer åpne. Det er lurt å oppfordre jenta di til å prøve å løse det selv og til å velge hva hun vil bry seg om (for eksempel blikk). Det er også lurt å øve seg på grenser (om noen ikke vil henge med deg, skal du da henge med de?). 

Noen mennesker vil bare være med en annen om gangen, og det virker som det er spesielt for jenter. Det er dumt, men ikke så mye å gjøre med, tror jeg.

Anonymkode: 6e7e8...128

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det er helt klart mest drama med gutter, så jeg er veldig glad for at jeg har to jenter. Guttene mobber, blotter seg, kommer med nedlatende seksuelle kommentarer (til både andre gutter og jenter) og det mest interessante: Foreldrene deres aner ikke hva de driver med. På foreldremøter sitter de og snakker om dramajentene, til tross for at sønnen deres kaller andre gutter homo, filmer i garderoben og deler på snap, spør to av jentene om hva de veier hver dag og tegnet pikker på tavla i friminuttet.

Og det er ikke bare en gutt som holder på sånn, det er helt vanlig! Men det blir bare unnskyldt og avfeid, fordi «gutter er gutter».

Uansett, ts. En av grunnene til at du får vite om dette, er at jentene er mer åpne. Det er lurt å oppfordre jenta di til å prøve å løse det selv og til å velge hva hun vil bry seg om (for eksempel blikk). Det er også lurt å øve seg på grenser (om noen ikke vil henge med deg, skal du da henge med de?). 

Noen mennesker vil bare være med en annen om gangen, og det virker som det er spesielt for jenter. Det er dumt, men ikke så mye å gjøre med, tror jeg.

Enig med deg, det er mye guttedrama også, men det blir enten ignorert eller bortforklart med "gutter er gutter" eller "han liker deg, så derfor er han så ekkel med deg" når guttene mobber jentene. Synes det er mye mer fokus og kontroll av jenters vennskap og sosial omgang. Jenter blir i mye større grad påtvunget vennskap med alle, de har ikke lov å ha bestevenner og de må like alle ellers er de mobbere. Jenter skal være snille og greie de, alltid, med alle. Og de lærer at alle må like dem, for det er veldig viktig.....  Og vips har man oppdratt enda en generasjon med kvinner som ofrer alt for å gjøre andre fornøyde. 

Anonymkode: b5ef7...3cc

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 jenter så blir det ofte to mot en. Hun burde finne seg andre venner å la de vøre i fred. Min erfaring fra samme venneopplegg gjennom barneskole og helt frem til videregående  

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er mye mer fokus og kontroll av jenters vennskap og sosial

Ja! Enig i alt du skriver. 

Skrevet

Min på 11 forteller stadig om jentedramaet i klassen, han gir helt opp. Intriger og drama daglig, tom læreren hans har har sagt til guttene at jenter i den alderen bare er sånn. Glad jeg slipper det her, gutter er enklere sånn sett 

/)

Anonymkode: 330a8...9c7

Skrevet

Hos eldste har det vært lite drama blant jentene, men mye drama i en gjeng der jenter er mindretall. Det er noe med dynamikken der, og i det tilfellet skal i hvertfall ikke jenter som sådan ha skylden, mens gutter er HELT fri for slikt. Det er veldig mye mer "blikking", sårende kommentarer og utestenging hos guttene. Men min eldstes venninner er litt mer overfølsomme for slikt, livredde for å såre noen, være "slem", bli mislikt. Bra det altså, men "dramaet" blir litt mer "kjøpe presanger til alle", invitere alle, være hyggelig mot alle i så stor grad at det blir umulig og slitsomt, et manglende kompliment kan tolkes som kritikk.Jeg lar dem holde på, og avdramatiserer det meste.

I yngstes klasse (4.) er det en del drama og krangling, men de skal ha seg frabedt innblanding! De blir venner igjen innen neste dag, og liker det sånn.(Hvis lærer eller andre foreldre hadde sagt noe, vil jeg selvfølgelig ta det alvorlig, men vi har ikke hørt noe)

Jeg lurer på om du ikke overreagerer litt, jeg ville ikke involvert andre foreldre ennå utfra det du beskriver, én sårende kommentar er ikke til å unngå ("vil heller sitte sammen med noen andre").  Som noen andre sier her, de to bestevennene, kan de ikke få være bestevenner? Det må da være flere i klassen og på skolen enn akkurat disse tre/fire? Oppfordre jenta de til å leke med andre rett og slett. Det beste er å ha mange å spille på. 

Husk at det er dater som opplever dette, datter som eventuelt har mye drama, datter som må omgås dem, ikke du. Du kan ikke styre alt, men bare styrke henne. (Og det er helt dagligdagse ting de må oppleve). 

Anonymkode: b1048...ac8

Skrevet

Jeg har jente på 9 år i 4 klasse. det begynner å bli mer og mer drama nå merker jeg. Men ikke noe som har vært behov for å ta opp med de andre foreldrene enda. jeg tenker man må være forsiktig med å ta opp alt også.. men ja, det er vanskelig å se sin datter være lei seg og trist når de andre utestenger eller sier noe slemt. det å ha flere venner å spille på er smart for da blir man ikke så sårbar. Men som hun over meg sier så må vi prøve å styrke de til å takle kjipe situasjoner og ikke finne seg i dritt.

En ting jeg har registrert er at min datter bli veldig sur og lei seg når noen er dumme mot henne og det er hun tydeligvis lenge... ikke bra! og da vil ikke hun leke med den som var dum mot henne de neste dagene, og hvis det barnet prøver å leke blir hun avvist av min fordi hun fortsatt er lei seg, og da blir jo også denne jenta sur og lei seg - og slik går tralten. hvem sin feil er det egentlig da?😵

Har en gutt på 11 år også og det er mye enklere. ja, de slenger kommentarer men stort sett er de mange som henger sammen og ingen som rotter seg mot noen.

Anonymkode: 6bbf3...b28

Skrevet

Husker godt hvordan det var på barneskolen, spesielt 6-7. klasse var grufullt for jentene. Mye utestengning og blikk. Lærerne våre måtte innføre jente- og gutte-samlinger for at jentene skulle få snakke ut uten guttenes innblanding. Tror vi brukte klassens time til dette jevnlig. Aner ikke hva guttene gjorde.

Dette var mellom 2005-2007

Anonymkode: 8c70e...a43

Det husker jeg at vi hadde også, jentenes time hvor vi måtte snakke om intrigene .. Gutta var ute eller i gymsalen å spilte fotball 😅 

Eldste er tenåring nå, og litt mer sikker i seg selv så det er ikke liiiike mye drama, men det er helt klart noe i form av blikking, baksnakking etc. Det virker ikke helt som om at jenter blir ferdig med sånt før, ja når blir de egentlig det? Jeg blikker ikke folk, men sladrer jo innimellom med venninner når vi tar en kaffe 😅 

Anonymkode: 4f21b...022

Skrevet

Det har vært fokus på dette på skolen til vår tiårige datter også. MEN min erfaring er at det ikke hjelper så mye. For eksempel er det slik at lærerne lager lapper med barnas navn, og elevene trekker lapper der det står hvem de skal leke med, innimellom. For å hjelpe klassemiljøet litt, lage vennskap på tvers av klikkene. Men min datter sier at når de har fått lappene og læreren snur ryggen til, så bytter jentene med hverandre slik at de får leke med "sine" foretrukne bestevenner.... Synes dette hørtes veldig kjipt ut - tenk på den som blir byttet bort hele tiden? Underlig at lærerne ikke følger opp tiltakene sine nøyere.

Anonymkode: 5ab62...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...