AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Hei. du som gir brukte/selvlagde julegaver, hva skal du gi til dine forskjellige familiemedlemmer og venner i år? Jeg trenger inspirasjon til hva jeg kan lage eller gi av gjenbruks ting. Vil gjerne tenke på miljøet, og unngå å kjøpe alt nytt. Anonymkode: 94723...e42
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 Har fått bøker og leker til barna. Synes det er helt supert å få! Anonymkode: 0aafd...715
visp Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Det jeg liker aller best er å droppe gaver totalt og heller gjøre noe sammen kanskje? Gå ut og spise, gå på teater, kino, konsert etc. Det er jo ikke alle det passer å gjøre det med så i de tilfellene er gaver som allikevel ville blitt kjøpt en fin ting. Vin, bok, noe spiselig etc. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 Til barn; kjøp pent brukte strikkeklær. Alle barn trenger ullklær, og hjemmestrikk er som regel behandlet pent og har god kvalitet. Anonymkode: 6eb35...781
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg lager mye av julegavene selv. Lager mye syltetøy og lignende på glass, søtsaker, strikker, hekler og slikt. Luer, votter, sokker er noe alle trenger og spesielt i familier der det ikke strikkes selv virker det som det settes stor pris på. Et familiemedlem er elendig på kjøkkenet men elsker hjemmebakst, da kan jeg lage enkle bakemikser med nøye instrukser. I tillegg lager jeg kanskje ferdig cookiedeig som bare er å oppbevare i fryser og steke opp når vedkommende har lyst på, samt andre søtsaker som kan oppbevares ei lita stund uten at det må spises opp i jula (man har gjerne nok godsaker å bryne seg på da) Gjenbruksgaver gir jeg om jeg finner noe jeg vet passer personen. Feks i år fant jeg et nydelig bilde som jeg vet et familiemedlem vil like på en gjenbruksbutikk. Kanskje noen samler på et spesielt og gammelt service du finner deler av på finn? Det viktigste med slike gaver er vel at man må være sikker på at mottakeren liker det og har behov for det. Ikke lag et sukkersøtt og gruelig stygt pynteskrin til de som er minimalister liksom. Anonymkode: ead15...67f 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Til barn: Bøker, ull/strikkeklær og leker er lett å finne brukt. Hvis man kan strikke eller hekle så er jo ting som lue, votter, ullsokker (!) og andre ullklær genialt å få. Hvis man kan snekre: Dukkehus/-møbler og andre treleker, dørskilt til barnerommet, Harry Potter-inspirert tryllestav til større barn. Til voksne: Bøker, dvder/lp-plater som ikke produseres lenger, klær, pynt/dekor, samleobjekter. Litt verre å kjøpe brukt til voksne (og mange har en uforklarlig aversjon mot brukte ting, ugh), så lurt å være sikker på at du kjenner vedkommendes smak og hva de ønsker seg/samler på. Jeg har hatt spesielt hell med å gi bort bøker som ikke lenger selges i bokhandlene og som jeg visste mottaker ønsket seg. Av hjemmelagde ting: Granola, knekkebrød, syltetøy/chutney, likør, hjemmestrikkede/heklede kjøkkenkluter eller grytekluter, ullsokker, votter... Helst ikke pynteting og nips, med mindre du er veldig flink 🙈 På finn.no kan man finne nye eller så godt som nye ting, hvis man bare leter litt. Som sagt er det aller viktigste at du kjenner mottaker godt og vet hva de liker, ønsker seg eller trenger. Da kan man overbevise selv den heftigste gjenbruksmotstander Anonymkode: 3621e...62a 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Til barn; kjøp pent brukte strikkeklær. Alle barn trenger ullklær, og hjemmestrikk er som regel behandlet pent og har god kvalitet. Anonymkode: 6eb35...781 Nei alle barn trenger ikke det Anonymkode: c18e5...470 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei alle barn trenger ikke det Anonymkode: c18e5...470 Okei, rettelse: De fleste barn som bor i Norge, og særlig de som går i barnehage, trenger ullklær. Jeez. Anonymkode: 3621e...62a 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, rettelse: De fleste barn som bor i Norge, og særlig de som går i barnehage, trenger ullklær. Jeez. Anonymkode: 3621e...62a Ikke engang alle de. Anonymkode: bd771...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, rettelse: De fleste barn som bor i Norge, og særlig de som går i barnehage, trenger ullklær. Jeez. Anonymkode: 3621e...62a Vi har nok klær, og behøver ikke flere ullklær til ungene 😅🙈 Anonymkode: d07e9...336 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har nok klær, og behøver ikke flere ullklær til ungene 😅🙈 Anonymkode: d07e9...336 Ikke i større størrelse en gang? Anonymkode: 6eb35...781 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, rettelse: De fleste barn som bor i Norge, og særlig de som går i barnehage, trenger ullklær. Jeez. Anonymkode: 3621e...62a Vel, nei.. Det kan hende de har plenty fra før. Vi arvet masse fra min søster, og nå arver lillebroren storebroren. Og: ikke alle barn tåler eller liker ull. Det er ikke kjempeuvanlig å få eksem av ull. Anonymkode: fdfc2...2e2 1
Luckiness Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, nei.. Det kan hende de har plenty fra før. Vi arvet masse fra min søster, og nå arver lillebroren storebroren. Og: ikke alle barn tåler eller liker ull. Det er ikke kjempeuvanlig å få eksem av ull. Anonymkode: fdfc2...2e2 Men herlighet da. Gir man gave til nærmeste familie så vet sikkert giveren det dersom et eller flere barn ikke tåler ull eller hvilken størrelse/om det trengs. Heldigvis snakker de fleste sammen. Ull er helt normalt å bruke for barn så fremt man ikke har allergi mot det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 På 12.10.2020 den 22.28, AnonymBruker skrev: Til barn; kjøp pent brukte strikkeklær. Alle barn trenger ullklær, og hjemmestrikk er som regel behandlet pent og har god kvalitet. Anonymkode: 6eb35...781 Nope, hjemmestrikka er oppskrytt og ull kjøper jeg det som trengs av på starten av høsten. En annen ting er at strikkagensere og undertøy et drit kjedelig å få som barn. De som gir det gir kun fordi de må og da er det vistnok null poeng at barnet faktisk blir glad. Anonymkode: f8279...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, hjemmestrikka er oppskrytt og ull kjøper jeg det som trengs av på starten av høsten. En annen ting er at strikkagensere og undertøy et drit kjedelig å få som barn. De som gir det gir kun fordi de må og da er det vistnok null poeng at barnet faktisk blir glad. Anonymkode: f8279...5d2 Kan bare snakke for meg selv, min sønn og barna i min nærmeste omgangskrets, men her blir de glade for alt de får. I fjor gikk det i kaptein sabeltann strikkegenser og ullbukse, og paw patrol undertøy. Stor suksess. Så det kommer vel litt an på hvor bortskjemte de er. Etter å ha lest svarene her inne begynner det å demre hvorfor så mange kvier seg for å kjøpe gjenbruksjulegaver eller gi hjemmelagde ting - gud så mye surt og vrangt! Ikke rart mange gruer seg til jul. Har man dårlig økonomi eller et minimum av tanke for miljøet så kan man visst ikke gjøre noe rett. Håper dere greier å vise litt takknemlighet under julegaveåpningen i det minste, så får dere heller hive gavene i en Fretexcontainer etterpå og trøste de stakkars englebarna som fikk så kjedelige gaver. Anonymkode: 3621e...62a 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 Bøker! Enten bøker kjøpt på bruktbutikk eller som eldre søsken/familie har «vokst» fra og kan gi bort. Kan gis både barn og voksne. Da trenger man heller ikke ha dårlig samvittighet for at den blir lest én gang og så gitt videre igjen (gjelder særlig voksne). Det syns jeg er helt topp! Hadde aldri tenke over at jeg fikk en brukt bok. Jeg syns det viktig at barn lærer gode holdninger i forhold til bærekraftig utvikling. De trenger ikke nye leker hver jul.... eller til bursdag, eller fordi det er påske eller fordi vi skal på ferie. puslespill er fin gjenbruk så lenge alle brikker er på plass, funker også til barn og voksne i ulik vanskegrad, og andre type brettspill (Ludo, stigespill, fantasi, kinasjakk, etc etc) noen ganger får jeg ting i gave som ikke helt er min stil eller jeg ikke har bruk for. Det sparer jeg gjerne på, og plutselig er det en som har bursdag eller julen kommer og den passer perfekt (Alt fra tekopp, termokopper, kjøkkenhåndklær) - du som tenker at jeg bare gir dritt videre misforstår, for jeg mener ikke å gi bort noe jeg syns er stygt, men jeg har ikke bruk for det og det er allikevel pent, kanskje det bare passer bedre til noen andre. Ulempen er at det ikke kan byttes. jeg elsker å gi bort gaver, men har mange avtaler om at vi ikke skal gi bort. Om noen absolutt vil gi, så er alt spiselig eller bruksting det beste: stearinlys, vin, spekemat, ost, vin, mer vin, krydder, olivenolje, grillsauser, gjerne blomster også, kaffe, te, bøker og alt med opplevelser: gavekort på restaurant, kino, teater etc. Anonymkode: a64b3...eac 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå