Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fremdeles en stund til vår baby begynner å krabbe rundt, men vi har likevel begynt å tenke mer på babysikring av hjemmet vårt. I den forbindelse lurer jeg på hva andre gjør. På nettet står det at man bør sikre alt fra det åpenbare - som trapper, stikkontakter og komfyr - til å for eksempel unngå skarpe kanter på møbler. Hvor går grensa tenker du for hva som er nødvendig sikring, til hva som barnet bør "lære seg"? Jeg tenker jo for eksempel at dersom barnet snubler i dørstokken, så lærer den seg at man må trå over dørstokken neste gang. Hva bør vi gjøre med peisen? Er det viktig at barnet lærer seg at "au au - peis er varm", eller setter man opp en grind foran peisen? 

Det vi tenker å sikre er:
- Trappegrind
- Barnesikring på komfyr
- Barnesikring på vinduer
- Barnesikring i stikkontakt

Ting jeg er usikker på:
- Grind foran peisovn
- Barnesikring på lave skuffer
- Skånere på skarpe kanter/bordkanter

Tips tas imot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig viktig å sikre peisovnen. Et barn kan få alvorlige brannskader på kort tid.

Anonymkode: 1266f...d8f

• Liker 11
Skrevet

Med tre barn sikret jeg ingen ting. Trapper ovner stikkkontakter og dører vinduer. Hjørner. Ikke en skade på noen av de tre utenom det vanlige. 🌝🌝

• Liker 1
Skrevet

Vi har kun sikret trapp og stikkontakter. 

Anonymkode: f4a0c...9df

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo ikke nødvendig å gjøre det enda. Kan vente til babyen begynner å bevege seg (men det skjer plutselig, så litt før må man være). 

Det er jo avhengig av hvordan huset er. Det jeg gjorde:

Trappegrinder, grind rundt peis, skru bokhyller, kommoder og skap fast i veggen, skap- og skuffesikring (men ikke på alt, de må få utforske litt også; legg ufarlige ting i de skuffene),  stikkontakter, flytte vaskemidler, medisiner, skarpe ting og andre skumle saker slik at babyen ikke får tak i det, antiskli i dusjen, sørge for at persiennesnorer o.l ikke henger ned, passe på at man ikke har giftige planter. 

Har ikke polstret skarpe kanter. En og annen liten skade har det blitt, men det er slikt som blir overbeskyttende synes jeg. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Trappegrind og sikring av stikkontakter. Ideelt sett, burde jeg egentlig hatt komfyrsikring også, men det har blitt med tanken. Har sikret hjørner på ett møbel, med skarpe kanter i krabbehøyde, da barnet pleide å reise seg opp akkurat der og var litt ekstra utsatt. 

Hadde også grind rundt peisen. 

Jeg har tidligere sikret skap og skuffer, men barna lærte seg å åpne de på null komma niks likevel. 
( Det har de også gjort med kontaktsikringene etterhvert, men ettersom det tok litt tid å pille de opp, regnet jeg med at de førte til at det i det minste tok litt tid, før de fikk puttet noe inn der) 

Endret av absinthia
Skrevet

Sikrer det som er livsfarlig. Peis, komfyr, trappegrind, stikkontakter, kjemikalier og vaskemidler utenfor rekkevidde. 

Ting som "gjør vondt men går bra" - meh. Vi passer på så godt vi kan, men blir det en dunk så er det mye læring i det og.. 

Anonymkode: f8e7d...225

• Liker 7
Skrevet

Hadde grind rundt ovnen. Og hadde barnesikring på alle skuffer og skap i barnehøyde. Jeg husket nemlig at min lillesøster dro ut skuffene i kjøkkenbenken og brukte dem som trapp for å nå opp til de mer spennende overskapene. TV-benk med låsbare dører er gull. Og sånn «butikk-bjelle» eller alarm på ytterdør/terrassedør når barna blir så store at de klarer å låse opp selv. Da hører man i hvert fall at de går ut.

Anonymkode: 45841...cb0

Skrevet

Jeg har fyfy ikke sikret noe. Mitt barn er under konstant oppsyn og har ikke hatt interesse av å pirke i ting.

Men gjør det som passer for dere!

Skrevet

Jeg solgte peisen min, mye fordi den sjeldent ble brukt og tok mye plass, den sto i tillegg sånn plassert at å sikre den hadde vært vanskelig så kunne aldri brukt den med barn i nærheten.. 

Også skrudde jeg opp en hylle over tv som forskjellige duppedingser står på, har også sånn som gjemmer ledninger slik at de ikke er så lett å få tak i. Tv henger på veggen. Hyller er skrudd fast til veggen. Stekeovnen er et stykke over gulvet og blir ikke varm utenpå så det er ikke noe problem. Og foreløpig går det greit med stekeplata. Har satt en syltetøyboks i plast som er teipet fast til veggen over internettkablene da de fort kan knekke om de blir herja med.. Har snudd dørhåndtak til toalettet slik at det står oppover og dermed klarer ikke ungen å åpne døra (begynte å åpne dører når han var rundt 1 år og 3 mnd). Ellers er ikke skarpe kanter eller sånt gjort noe med. Jeg har en unge som er svært aktiv og var tidlig ute med å klatre på ting, men han lærte også fort å passe seg. 

Anonymkode: eaeb9...5b7

Skrevet
50 minutter siden, maddiie skrev:

Jeg har fyfy ikke sikret noe. Mitt barn er under konstant oppsyn og har ikke hatt interesse av å pirke i ting.

Men gjør det som passer for dere!

Mitt barn er også mer eller mindre under konstant oppsyn, men det hender jeg må spise mat eller gå på do, eller gi oppmerksomhet til andre barn, da er det greit at huset er trygt og ting som kan være direkte farlig er gjort noe med. 

Men nå er mitt barn snart 2 år, men likevel glad for at det er nokså sikret når neste kommer. 

Anonymkode: eaeb9...5b7

• Liker 2
Skrevet

Peisgrind, trappegrind, stikkontakter, komfyr og fjerna vaskemidler osv fra underskap. 

Kjenner til en guttunge som tok på peisen når han var 1 år... Han har vært igjennom ganske mange operasjoner i løpet av sine 3 år.

Anonymkode: c2def...041

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på ting som kan være livsfarlig/gi alvorlige varige skader, og ting som gjør aua og kanskje blør litt noen minutter. 

Vi har

- trappegrinder
-  stikkontaktsikrere (gammelt elektrisk anlegg, og en liten for som er forferdelig opptatt av stikkontaktene)
- "kant" rundt komfyren så han ikke får tak i panner som står oppå
- polstret en skarp og hard skiferkant rundt peisen (som aldri er i bruk, eller hadde vi hatt grind rundt den også)
- hyller og tunge møbler er festet i veggen
- skuffer på kjøkkenet har ikke-trekke-ut-sikring (de er gamle, og tunge, og får en såpass voldsom fart om man legger vekt på dem at små fingre lett kan knekke - har ikke sikret andre skuffer i huset)
- sikring på skap med kjemikalier - som vi har flyttet til et overskap på vaskerommet i tillegg

Ellers har vi sikring av en del skap, men det er for å unngå alt for mye rot. Han har tilgang til de fleste skap på kjøkkenet, og får dra ut og leke med det han vil der, men enkelte ting vil vi unngå at han ødelegger, rett og slett, og så orker vi ikke rydde opp mel og sånt som blir grist utover overalt. 

Vi orker ikke måtte passe på ham som en hauk, da er det greiere å bare sikre litt. Det er greit å kunne gå rett ned i kjelleren og hente et brød fra frysen der, og vite at man ikke kommer tilbake til mel grist utover absolutt alt. 

Anonymkode: 66039...087

Skrevet

Ingenting. Har ikke peis eller trapp, så ingen farer der. Knottene på komfyren trykker jeg inn, bare så hun ikke skrur på de, og stikkontakter får hun bare pent beskjed om å ikke røre.
Har dog sikret en stikkontakt, og det er den som er rett ved siden av senga hennes. Den kan hun nemlig nå når hun står i senga si, så det er det eneste vi har sikra. 

Min er riktig nok snart to år, men jeg har aldri sikret noe mer enn den ene tingen. Går jeg på do, lar jeg døra stå åpen og skrur på TV-en, da blir hun enten sittende foran den eller så går hun etter meg. 

Anonymkode: 14133...319

Skrevet

Nyere stikkontakter trenger vel ikke sikres? 

Vi har trappegrind, ellers ikke noe ekstra utstyr. Reoler er skrudd fast i veggen fra før (det er sikring generelt, ikke bare barnesikring), og giftige/farlige vaskemidler etc står i høyden. Skarpe kniver ligger ikke lenger i bestikkskuffa og slikt. 

Ellers kommer det jo an på både barn og hjem. Vårt hus er utformet slik at det ikke er naturlig å la barnet være på stua mens jeg går på do, siden do er i en annen etasje og hun får panikk hvis jeg går ned trappa uten henne. 

Lillesøster roter heller ikke i skuffer og skap, storebror derimot rotet MASSE. Sikret ikke mer av den grunn, men måtte akseptere mer rot. 

Skrevet

Dere som hadde peisgrind, når tok dere den bort? Vår nærmer seg 2 og har for lengst sluttet å reise seg opp langs møbler, men samtidig har hun er durabelig fart i svingene og kan jo finne på å falle og ta seg for.🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 13a97...e00

Skrevet

Kan være lurt å krabbe rundt på gulvet selv å se hva som er i baby høyde av ting og tang den kan dra ned å få i hodet 😊

ellers så lærer man fort hva man må ta vekk når baby kommer seg rundt

Anonymkode: 42357...ef8

Skrevet

Vi bestemte oss for å kun sikre så mye som er nødvendig, for å passe på at det som er av sikring blir respektert. Vi tok derfor en nøye risikovurdering av sannsynlighet og konsekvens, og sikret deretter. Vi har også hatt stort fokus på opplæring. Alle tiltak vurderes fortløpende.

Konsekvens død eller alvorlig skade er uakseptabelt, så vi startet der. 

- Kjemikalier ble satt i et overskap i kjelleren, dette skapet kan låses om det blir nødvendig senere. Oppvaskmiddel ble plassert i et overskap. Skapet under vasken ble knapt vurdert, for da kreves bare en liten menneskelig feil før barnet får i seg gift.

- Legemidler ble plassert i et høyt skap.

- Møbler festet vi til veggen ved innflytting, ellers ville vi gjort det.

- Trappa fikk grind, og disse brukte vi frem til han lærte seg å gå ned trapp. Kjellertrappa fikk krok på døra, 

- Peisovnen er ikke sikret. Den fikk et midlertidig hinder sist vinter, men vi må ta en ny vurdering før denne sesongen.

-  Det elektriske anlegget var tvilsomt på mange måter, så vi byttet hele skiten og satte opp sikre stikkontakter.

- Løse snorer og ledninger ble festet eller fjernet.

De fleste av disse tiltakene er passive, altså de er ikke avhengige av at vi gjør noe for å virke. Dermed unngår vi at et øyeblikks latskap eller ubetenksomhet får alvorlige konsekvenser. 

Neste kategori er ting med middels risiko, hvor skaden er lav. Her vurderer vi fortløpende, og har ikke gjort noen store tiltak. Litt flytting av møbler, men ellers har opplæring av enten barn eller voksne vært nok. 

Siste kategori er sikring av gjenstander for å unngå ødeleggelse eller irritasjon. 

- TV ble hengt opp på veggen og dekoder etc gjemt i en boks. 

- Knuselige ting er flyttet opp i høyden eller inn i låste skap.

- Skapet hvor vi oppbevarer male- og tegnesaker har fått en enkel barnesikring.

- På kjøkkenet har vi sikret skuffene med kosteskaft i håndtakene. Det er mulig å dra ut alle sammen og få hånda inn på siden, men det er ikke like lett å tømme hele innholdet på gulvet. Vi har ingenting farlig i de skuffene, men jeg vil helst ha alt av bestikk, bokser og redskaper i skuffene.

- På søppelskapet har vi også satt en barnesikring, fordi vi voksne vil bestemme hva som skal og ikke skal være i søppelbøtta. Papiravfallet er derimot fritt tilgjengelig, for der er innholdet så rent og ufarlig at det fint kan lekes med. Vi må bare ta en ekstra sortering før vi hiver det.

- Bøker er enten plassert høyt oppe eller på kontoret som vi holder stengt.

Resultatet er at vi gå ut med søpla eller la barnet gå ut på stua mens vi lager mat, uten å være redd for at noe skal skje. Det gjør livet mye enklere. Hele huset, bortsett fra loftet, kjelleren og kontoret er barnesikret, og de utrygge delene holdes stengt. De utrygge delene er heller ikke veldig farlige, bortsett fra selve Kjellertrappa og loftsluka, så dersom vi passer nøye på kan vi ta ned barnet hit.

Anonymkode: fd69a...506

• Liker 1
Skrevet

Er nå i gang med min niende småbarnstid og har aldri sikret noe. Jeg lærer dem heller helt fra starten av hva de skal passe seg for. Minsta er blitt 16 mnd nå og har lært seg å unngå eller takle det aller meste som er potensielt farlig.

Skrevet

Har aldri sikret noe med barna, tror ikke jeg gjør det med minsten som kommer heller. Vi bor i leilighet, så har hverken trapper eller peis - ellers ville det vært de tingene jeg sikret :) 

Komfyren skrur man på på toppen, skuffer og skap smeller ikke igjen, vaskemidler står høyt, skarpe kniver står på benken .. Kontaktene har vel alltid vært litt spennende for de to andre, men som med dem så får minsten som kommer lære seg at man lar de være. De andre lærte det, så da krysser jeg fingrene for at sistemann også lærer det :) 

Anonymkode: 025dd...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...