Gå til innhold

Mild stemme og babyspråk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette. Men til bebyer snakker man gjerne babyspråk og med en veldig mild stemme. Så bevarer man gjerne mildheten i stemmen, men hvor lenge snakker man til barn som at de er små? 

Jeg har to barn, en på tre og fire og det er en god stund siden jeg sluttet med det. Hører likevel noen venninner som snakker til barna sine på fem år som om de er bittesmå. Er det normalt å ha slutta med det eller å fortsette med det? Alt er normalt kanskje? Er det bra eller dårlig for utvikling å ha slutta eller å bevare det? 

Anonymkode: 9b5a6...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke folk snakka «baby-språk» til barn lenger. Det er ikke pedagogisk riktig, og kan forsinke språk utviklingen/forståelsen. 

Anonymkode: 427fb...6b3

Skrevet

Man tilpasser stemmen etter barnet, så babyspråk til babyer og "mildt enkelt" språk til treåringer, relativt vanlig språk til eldre barn. Sånn ca... det er ingen fasit, men man speiler den man snakker med.

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste jeg vet om snakker med litt annerledes stemme til barna. Du hører antakelig ikke selv at du gjør det samme.

Null problem å høre om kolleger snakker i telefon med egne barn, eller med andre. Og de har ikke småbarn med mobiltelefoner 😉

Anonymkode: 5311e...616

Skrevet

Det kommer jo an på situasjon/sammenheng.

Anonymkode: 25568...92c

Skrevet

Lenge siden jeg slutta å snakke med lys og mild stemme til min som er 2,5. Mp ha vært rundt 1 år kanskje. Eller tidligere. 

Anonymkode: fc6c1...fbc

Skrevet

Jeg gjorde det knapt nok da ungen var bitteliten, og slutta nok selv med milde varianter før ettårsalderen i hvert fall. Det har ikke falt seg naturlig for meg å snakke som man gjør til hunder.

Anonymkode: e0bea...c28

• Liker 1
Skrevet

Syns enkelte kvinner snakker sånn ellers til voksne også jeg 😂 

Det er ganske mange av de. Sukkersøte mammaer som snakker sånn til barna er i skolealder og langt over det.

Anonymkode: dafb9...6e5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke folk snakka «baby-språk» til barn lenger. Det er ikke pedagogisk riktig, og kan forsinke språk utviklingen/forståelsen. 

Anonymkode: 427fb...6b3

Til babyer er det helt riktig å snakke "babyspråk", dvs at man toner seg inn på babyens følelsestilstand. Den skjønner ikke ord, men den skjønner tonefallet i det du sier. Tonefallet kan hjelpe å regulere (trøste f.eks), vise begeistring osv. Dette er faktisk viktig for språkutviklingen, da det er vår første kommunikasjon - som handler om at det er en annen der - en som man har en førspråklig dialog med.

Nå har ikke jeg barn selv enda, men jobber i barnehage og har studert dette. Jeg tenker det er naturlig å gradvis gå over til å snakke normalt når barna utvikler verbalspråk. Men jeg vil ikke kalle det "babyspråk", men heller et litt overtydelig tonefall. Det kan jeg til og med bruke mot voksne av og til, f.eks. hvis noen er veldig lei seg og gråter. 

Anonymkode: 5c4b0...2f1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...