Gå til innhold

Sier du ifra til barna om de lager mye lyd når de spiser? 😅

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier du ifra om ungen slafser og smatter og stønner mye når den lager mat? 
Samboer bryr seg ikke om at 10 åringen lager mye lyd når han spiser? 

Anonymkode: 65c95...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster sier fra til sitt barn som har en tendens til å smatte mye, 9 år.  Det hjelper litt. 

Anonymkode: f5fa2...ec1

• Liker 3
Skrevet

Ja! Jeg klarer ikke høye spise- og slafselyder, så ene poden her i huset får pent beskjed om å lukke munnen når han spiser, samt å ta mindre munnfuller. En stund fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg sa ifra så ofte, selv om jeg sa det pent. Nå når han er passert 14 år har det begynt å gå seg til, heldigvis.

Sitter 10-åringen virkelig og stønner?😳 Tror jeg hadde fått noia av noe slikt.

Anonymkode: 56495...625

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig, det er da en helt normal det av oppdragelse og folkeskikk.

Anonymkode: 663a7...ef8

• Liker 10
Skrevet

Det er ansett som dårlig folkeskikk her i Norge å lage mye lyd når en spiser. Andre land, andre skikker.

Bedre at dere lærer ungen det enn at den blir korrigert av andre voksne senere.

Anonymkode: 425be...204

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg vært heldig og ikke hatt det problemet og selv om jeg har lyst til å korrigere andre små og store som slafser og smatter gjør jeg det ikke. Hen har veldig lyst til tider for det er ekkelt å høre på. 

Man bør da kunne lære barna å tygge uten å smatte. Men hvorfor er ikke dette blitt kommentert lenge før han ble 10?

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjorde jeg, og lærte dem å spise slik at det ikke er til sjenanse for andre (lukke munnen, tygge rolig uten å smatte, ikke snakke med mat i munn, én bit ad gangen...). Nå er de 17 og 20 år og sier de er veldig glade for at de lærte dette naturlig og tidlig. Enkelte av vennene deres spiser både høylytt og relativt grisete, noe som legges merke til og er flaut. 

Anonymkode: f068f...f77

• Liker 4
Skrevet

Min datter slafser, jeg prøver å gjøre ho oppmerksom på det, det hjelper litt men så er hun tilbake igjen med å slafse. Trur det er noen andre som må påpeke det fordi det hjelper ikke at jeg sier det. 

Anonymkode: 2a368...b6b

Skrevet

Ja, både 4 og 8 åringen. Hjelper i varierende gradm, men håper jo det synker inn til slutt 🙈 8åringen kan bli fryktelig fornærmet, må derfor trø litt varsomt 😅

Anonymkode: 76e68...de3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du ifra om ungen slafser og smatter og stønner mye når den lager mat? 
Samboer bryr seg ikke om at 10 åringen lager mye lyd når han spiser? 

Anonymkode: 65c95...f87

Naturligvis. Bedre at jeg sier det enn at de andre barna på skolen synes hen er «ekkel» og ikke vil spise med barnet (noe andre 10-åringer alt gjør dersom barnet oppfører seg sånn utenfor hjemmet). Adferd i offentligheten må tilpasses andre. En 10-åring er mer enn gammel nok til å både forstå hvorfor det er viktig å ta hensyn og å raskt få innsikt i hvordan denne justeringen foregår.

Anonymkode: 138a2...91a

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt!

Anonymkode: 63f47...b88

Skrevet

Nei

Anonymkode: 7456f...ccc

Skrevet

Vær så snill foreldre, å lære ungene til å ikke slafse!! Det er så motbydelig. 

Anonymkode: 7ac55...65f

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig!

En ting er at jeg hater å høre på det selv, men andre skal ihvertfall slippe!

Skrevet

Selvsagt, men på en fin måte. 

Anonymkode: 647aa...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...