Gå til innhold

Jeg er så svak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er normalt å ha det sånn ts, det er ikke noe galt med deg. Men du må jo likevel finne ut hvordan komme deg ut av mønsteret.

Steg 1 bør faktisk være å bli snillere med deg selv. Snakk pent til og om deg selv! Å ta gode valg for kroppen er ekstra vanskelig hvis du samtidig tenker negativt om det du gjør. Hver eneste gang du gjør gode valg skal du skryte av deg selv. "Jeg tok ikke en kjeks nå da jeg gikk forbi skåla" eller "godt gjort av meg å bare ta EN kjeks". Selv om du har en dårlig dag er det garantert NOE du har gjort bra. 

Steg 2 er å trene opp viljestyrken. Javel, så sprekker du av og til, men hver gang du greier å motstå fristelser er det med på å styrke viljestyrken. Du må heller ikke utfordre den for mye, vi blir slitne av å ta mange aktive valg, og etterhvert klarer vi ikke motstå lenger. Derfor er snopet plassert ved kassa i butikken, da er hjernen sliten av å ta gode valg og det er lettere å gi seg og ta den sjokoladen likevel. 

Tenk gjennom hva det er som gjør at du sprekker? Hva kan du endre på som gjør helgen mer overkommelig uten spisefest i fire dager? Må det for eksempel være å IKKE la kjæresten din ha ansvar for innkjøp av godteri? Er det å kutte ut snop helt? Spise masse en dag i uka? Litt hver dag? 

Det er en lang prosess og jobben med hodet er ikke gjort på en dag. Du kommer til å sprekke mange ganger, men jo sjeldnere du sprekker, jo bedre fremgang. 4 dårlige dager i uka er bedre enn 7. 2 dårlige dager er bedre enn 4. Se fremover, børst av deg støvet og tenk på hvordan du skal få til mange gode dager i kostholdet. 

Har du hørt podcasten mat og myter? De første episodene der er nyttige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pust. Spist er spist. Hva kan du lære av dette? Planlegge helga bedre kanskje, men også at uventede ting skjer. Det er ikke hva du spiste denne helga du går opp i vekt av, men hva du gjør de neste helgene.

Ikke gå på vekta denne uka, vent til neste heller :)

Anonymkode: 51071...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...