Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en pedagog i bhg som jeg har hatt en del situasjoner med når det gjelder kommunikasjon.

Idag ble det en ny situasjon. Er det meg som er hun-der-bitch-mammaen eller er hun som burde svart med anderledes?

Jeg kommer å henter å vedkommende forteller meg at barnet vårt på snart 3 år har sovet i halvannen time,at det er skjedd en glipp. (Barnet skal kun sove en halvtime).

Jeg sier "oi det er altfor lenge".

Hun blir irritert å sier "vi kan gjøre feil. Her prøver jeg fortelle deg at vi har gjort en glipp. Barnet våknet iallefall bedre etter halvannen time fremfor en halvtime. Vi slapp å dra å slite i barnet og barnet virket mer våkent. Etter en halvtime klarer ikke barnet stå oppreist før en stund etter oppvåkning engang".

Jeg svarer "ja,men selv om barnet sliter med å våkne ,så må ikke barnet sove mer enn en halvtime".

Hun fortsetter å si at hun synes jeg ikke svarer hun pent,at det handler om hvordan jeg som foreldre kommuniserer til pedagog.

Jeg svarer "men når du sier at hun våknet så fint etter halvannen time,da får jeg inntrykk av at du mener tjue min er for lite. Vi må nødt til å ha litt kveld hjemme,jeg er blandet annet nattevakt. Jeg kan ikke ha barna våkne til ni. Nå føler jo jeg at du synes jeg er vrang".

Hun svarer at barna hennes også legger seg syv,og at hun forstår det.

Buede ikke barnehagen kommunisert til oss foreldre i en annen setting enn dette at barnet sliter med å våkne? 

Jeg fortsetter å spør "mener du hun bør sove lenger i bhg?"

Pedagogen svarer "jeg synes dere skal se hvordan hun sovner ikveld,og la hun sove lenger i bhg om kvelden går fint".

Unnskyld meg,men har ikke bhg tid til barn som er trøtte fem min etter oppvåkning? 

Jeg er helt knekt etter denne samtalen. Var ikke koselig,og jeg føler meg som den dårlig dritt mammaen.

I tillegg løp barnet avgårde opp på et fjell når vi snakket,føler meg iallefall dårlig når alt dette skjedde.

Anonymkode: ca8a5...371

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verste er at hun ikke er barnet mitt barn,hun jobber på annen avdeling.

Skrevet

Jeg trenger å høre toneleiet til dere begge for å kunne svare på dette. Pedagogen burde kanskje hatt en mer pedagogisk talemåte, men kan hende hun var sliten etter en lang dag og opplevde deg som frekk. Kanskje hun også ble knekt etter å ha snakket med deg og synes det var like lite koselig som du syntes? 

Anonymkode: d2e75...977

• Liker 25
Skrevet

Skjønte ingenting av dette innlegget. Men tips; det skal under barn og familie

• Liker 7
Skrevet

Tipper det var toneleier og måten du snakket på som hun reagerte på. 

Anonymkode: 39b03...439

• Liker 17
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en pedagog i bhg som jeg har hatt en del situasjoner med når det gjelder kommunikasjon.

Idag ble det en ny situasjon. Er det meg som er hun-der-bitch-mammaen eller er hun som burde svart med anderledes?

Jeg kommer å henter å vedkommende forteller meg at barnet vårt på snart 3 år har sovet i halvannen time,at det er skjedd en glipp. (Barnet skal kun sove en halvtime).

Hun blir irritert å sier "vi kan gjøre feil. Her prøver jeg fortelle deg at vi har gjort en glipp. Barnet våknet iallefall bedre etter halvannen time fremfor en halvtime. Vi slapp å dra å slite i barnet og barnet virket mer våkent. Etter en halvtime klarer ikke barnet stå oppreist før en stund etter oppvåkning engang".

Jeg svarer "ja,men selv om barnet sliter med å våkne ,så må ikke barnet sove mer enn en halvtime".

Hun fortsetter å si at hun synes jeg ikke svarer hun pent,at det handler om hvordan jeg som foreldre kommuniserer til pedagog.

Jeg svarer "men når du sier at hun våknet så fint etter halvannen time,da får jeg inntrykk av at du mener tjue min er for lite. Vi må nødt til å ha litt kveld hjemme,jeg er blandet annet nattevakt. Jeg kan ikke ha barna våkne til ni. Nå føler jo jeg at du synes jeg er vrang".

Buede ikke barnehagen kommunisert til oss foreldre i en annen setting enn dette at barnet sliter med å våkne? 

Pedagogen svarer "jeg synes dere skal se hvordan hun sovner ikveld,og la hun sove lenger i bhg om kvelden går fint".

Unnskyld meg,men har ikke bhg tid til barn som er trøtte fem min etter oppvåkning? 

Jeg er helt knekt etter denne samtalen. Var ikke koselig,og jeg føler meg som den dårlig dritt mammaen.

I tillegg løp barnet avgårde opp på et fjell når vi snakket,føler meg iallefall dårlig når alt dette skjedde.

Her tenker jeg at du overreagerer, kanskje fordi du er sliten? Pedagogen kunne sikkert ha svart mer pedagogisk også, men jeg tolker ikke det hun så som kritikk. Hun sa hvordan barnet reagerer.. Og nei, de har ofte ikke tid til å "kosevekke" barn, det krever en voksenperson pr barn. Ille, men så dårlig bemanning er det.. Reagerte mer på at barnet ditt løp opp på et fjell under samtalen (er fra Vestlandet😅)

Anonymkode: 53b4b...ba2

• Liker 29
Skrevet

Syns du startet med å ikke unnskylde når hun sa at det hadde vært en glipp. Sånt kan jo skje, og da er det ikke nødvendig å svare som du gjorde. Uten at det var helt krise. Så svarte hun tydeligvis frustrert, før du igjen sier at barnet ikke skal sove mer enn en halvtime. Noe de jo vet. 

Unødvendig mye tull fra begge, hvor du startet da. 

Mulig dette ble verre fordi dette tydeligvis ikke var første gangen dere "diskuterte"

• Liker 8
Gjest tranedatter
Skrevet

Svar på spørsmål: Synes det virker som om begge to er like mye i clinch. Eventuelt, så er hun den eneste pedagogen som "våger" ta opp vanskelige saker, om du ofte er uenige med barnehagen. ;)  

-

Her kommer typisk KG-svar. Det vil si ikke svar på det du spør om.

Om barnet ikke kan sove på kvelden av 45-1t soving på dagen, så bør hele sovingen kuttes ut. 

Når de vekkes for tidlig vekkes de nemlig midt i REM-søvenen. Ellers er barn som sove mindre stressede, lærer mer, husker bedre, etc.

https://www.nrk.no/ytring/uvitende-foreldre-skader-barns-utvikling-1.14668875

At småbarn sover i mer enn en halvtime i barnehagen er altså helt uproblematisk. Snarere er det viktig! Om du sliter med å få barnet ditt til å sove om kvelden, bør du heller redusere belysningen, og skru av tv, mobiler og nettbrett minst én time før leggetid.

Ha faste kveldsrutiner når det gjelder vask og stell, pysjamas og tannpuss. Les gjerne en bok eller et eventyr for barnet en halvtimes tid før de går til sengs. En god natts søvn for barn handler om gode rutiner gjennom hele døgnet.

https://forskning.no/sovn-barn-og-ungdom-hjernen/har-godt-av-formiddagsluren/608412

https://www.forskerfabrikken.no/la-barna-sove-i-barnehagen/

https://www.barnehage.no/kronikk/la-barnet-sove-i-barnehagen/133732

Skrevet

Jeg syns du overreagerer noe voldsomt. Hun forteller at det ble gjort en glipp, gjør du aldri det i din jobb?

Anonymkode: 7c9f0...e55

• Liker 16
Skrevet

Stakkars barn som vekkes etter så kort lur til vanlig. 😕 Hvis det er fire voksne på avd, to av dem har pause mens barna sover, og en går ut og inn for å hente de som våkner, så er det en igjen til å skifte alle bleiene og passe alle som er våkne. Klart de ikke kan sitte en halvtime med barnet ditt i fanget. 

Anonymkode: 93f52...df2

• Liker 9
Skrevet

Her er jeg enig med pedagogen.

Anonymkode: 6c546...92a

• Liker 11
Skrevet

Her burde du lese litt om dag soving. Man bør faktisk ikke vekke barna før de har fått en full søvnsyklus, og den er på mer enn 30 minutter. Da vil barnet være våken og klar for lek og moro fra de våkner. Om 45 til 60 minutter virkelig ødelegger hele kvelden så burde dere vurdere å slutte med dagsoving, men dette kan bli belastende for barnet om hen ikke er klar for det. 

Anonymkode: a1e4b...d3c

• Liker 10
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og jeg syns denne pedagogen var i overkant bitchy og uprofesjonell. 

Anonymkode: a124d...2b7

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her burde du lese litt om dag soving. Man bør faktisk ikke vekke barna før de har fått en full søvnsyklus, og den er på mer enn 30 minutter. Da vil barnet være våken og klar for lek og moro fra de våkner. Om 45 til 60 minutter virkelig ødelegger hele kvelden så burde dere vurdere å slutte med dagsoving, men dette kan bli belastende for barnet om hen ikke er klar for det. 

Anonymkode: a1e4b...d3c

Tema her er kommunikasjonen. Ikke sovingen.

Anonymkode: a124d...2b7

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du svarte bra. hun var på defensiven fordi noen rota det til. de liker vel ikke innrømme feil.

Anonymkode: 415c9...3fb

• Liker 3
Skrevet
På 12.10.2020 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber selv i barnehage og tenker dette ikke var en grei måte å kommunisere på, ikke av noen av dere. 

noen ganger trenger barna kun 30min for å roe ned, de trenger ikke komme inn i spvnsyklus som noen skriver! Min gutt får 30min, og det er alt som trengs! 

hvor er denne barnehagen? Hørtes kjent ut!

Anonymkode: d1ad2...1a0

• Liker 5
Skrevet

Det jeg lurer på er..... Sovnet barnet greit til kvelden? 

Anonymkode: fe809...a25

• Liker 6
Skrevet

Hun høres litt vel i forsvar ut men jeg skjønner det og, det er slutten av dagen, man er litt sliten etter arbeidsdagen, man forteller noen om en (veldig lite farlig) feil som har skjedd og de svarer med å si "Oj det var jo feil". Da ville iallfall jeg blitt litt irritert, man vet jo det det er jo derfor man sier ifra, ikke for å bli fortalt det åpenlyse. Men hun burde jo da beholdt roen såklart. Men var litt vanskelig å forstå innlegget ditt og tonefallet her har jo mye å si. 

Anonymkode: dec3a...a5f

• Liker 6
Skrevet

Tenker som flere skriver at dere begge kunne justert litt på hvordan dere snakket til hverandre, og at det er noe man kan ta med seg til en senere situasjon. Skjønner at det ikke er noe særlig å komme til barnehagen etter jobb, og få beskjed om at all egentid har gått fløyten den kvelden. ;) 

Når det er sagt har vi også i vår barnehage hatt oppe dette med søvn på dagtid, og lært at det ikke er heldig å vekke barn etter 30 minutter. Lurere å la de sove 45-60 minutter eller ikke i det hele tatt. Barns søvn er annerledes enn voksnes søvn, og spesielt viktig for utviklingen. :)

Anonymkode: 317db...ed3

• Liker 5
Skrevet

Helt ærlig lille venn, for meg virker det som du oppfører deg som vaskeekte psykopat !!

Anonymkode: cb4fe...304

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...