Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en enkel måte å rense rips på???...Dette tar livet av meg. :grine:

:ler: (Pokker til møkkajobb)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kommer an på hvordan du renser den nå da... Jeg pleier å dra klasene gjennom tennene på en gaffel, nærmest raspe dem av.

Ellers så er det fint å lage vin og saft, for da behøver man ikke ta av stilkene...

Skrevet
Kommer an på hvordan du renser den nå da...
Jeg plukker bærene av klasene og plukker bort annet rusk....og det tar lang tid det.

Jeg pleier å dra klasene gjennom tennene på en gaffel, nærmest raspe dem av.
Det hørtes jo litt smart ut da, men hvordan får du vekk alt rusket?

Ellers så er det fint å lage vin og saft, for da behøver man ikke ta av stilkene...

Var det som slo meg også...mens jeg stod og renset. Skjønner at folk safter. :ler:
Gjest LoisLane
Skrevet

Hva slags bær renser du, da?

Jeg har en fin renser som passer til blåbær og tyttebær. Den er oval og har rilller i bunnen så rusket detter ut når du ruller litt på renseren. Fås kjøpt på jernvarehandler o.l.

Skrevet
Hva slags bær renser du, da?
Rips...og det er alltid noen bær som er så klissete sånn at alt rusket fester seg til bærene.

Solbær går helt greit å rense for hånd...for de er tørrere.....greiest går det imidlertid med blåbær og tyttebær...for det plukker jeg i frysedisken på butikken. :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet

Renseren min funker nok best på tørre bær. Da må du nok bare fortsette med klisset ditt... :sjenert:

Hva gjør du med bæra, da?

Skrevet
Hva gjør du med bæra, da?

Spiser den vel. :ler:(Kunne ikke dy meg da)

Jeg fryser den ned hel.

Når vi skal spise den, blandes den oftest med andre bær....solbær...bringebær eller blåbær....også spiser vi det rett fra koppen med sukker på. 5 om dagen you know. :ler:

Dytter fryseren sprekkfull med bær på denne tiden.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg fryser nesten alltid rips med stilker. Gjør meg ikke så mye å rense en porsjon de gangene jeg skal bruke bærene senere.

Ellers bruker jeg gaffel, skyller med vann og bruker fingrene på det som måtte være igjen. Ikke noe stort problem synes jeg.

Skal plukke rips i morgen eller på lørdag, så nå MÅ jeg få brukt opp den siste resten i fra ifjor :sjarmor:

• 4 år senere...
Gjest 1st timer
Skrevet

Jeg peller av stilken, og renser ut de styggeste bærene på vei ned i bøtta.

Når jeg kommer inn, fyller jeg bærene i en bolle, og slår kaldt vann over.

Alle blader, tørre bær og annet flyter opp, mens bærene synker pga vekten og vanninnholdet i de friske bærene.

Siler av bøsset, slår bærene over i et dørslag / sil, - og siste rest av bøss ligger i bunn av silen.

--- 1st timer ---

Skrevet
Jeg peller av stilken, og renser ut de styggeste bærene på vei ned i bøtta.

Når jeg kommer inn, fyller jeg bærene i en bolle, og slår kaldt vann over.

Alle blader, tørre bær og annet flyter opp, mens bærene synker pga vekten og vanninnholdet i de friske bærene.

Siler av bøsset, slår bærene over i et dørslag / sil, - og siste rest av bøss ligger i bunn av silen.

--- 1st timer ---

Jeg er ikke noe stor bærplukker, men trikset med å legge bærene i en bøtte vann, røre litt lett rundt og pelle bort rusket som flyter opp har jeg hvertfall lært av mine besteforeldre.

Gaffeltrikset for å få bærene av stilken har jeg også vært borti, men går også ganske greit å bare dra alle bærene av med fingrene (trenger jo ikke plukke av ett og ett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...