AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Ble invitert i et bryllup av en ikke så nær venninne. Deretter ble jeg spurt om jeg kunne ta bryllupsbildene deres, ettersom jeg har fotografert et par bryllup tidligere. Jeg vet at det er en meget tidkrevende jobb, og jeg kan derfor ikke komme pyntet til bryllupet og for meg blir det mer en "jobb". Jeg er overrasket over at de ikke har tilbudt seg at dette i det minste kan være min bryllupsgave til dem, og føler jeg blir uglesett dersom jeg kommer tomhendt i bryllupet, ettersom jeg ble invitert som gjest. Jeg skulle aller helst sluppet å være fotograf i bryllupet, og bare vært gjest, men jeg kunne ikke si nei.. Det er ikke en så nær venninne at jeg selv ville invitert henne i mitt bryllup, men jeg vil ikke lage noe dårlig stemning. Hva tenker dere? Anonymkode: a58d1...55f 2
Sirinna Skrevet 12. oktober 2020 #2 Skrevet 12. oktober 2020 De tenker vel å betale deg?? Ingen utnytter venner og bekjente på denne måten. Jeg tolker det mer dithen at venninnen din ønsker deg som fotograf, ikke at du skal gjøre det gratis. 22
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Skrevet 12. oktober 2020 Send dem pristilbud, så får du se Anonymkode: 9deab...23f 29
solmåneogstjerner Skrevet 12. oktober 2020 #4 Skrevet 12. oktober 2020 Skal du jobbe i flere timer gratis?? Det har ihvertfall en større verdi enn en gave jeg ville gitt til en perifer venninne... 18
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Brudeparet sparer jo utrolig mye penger på at du tar bildene for dem fremfor å booke en bryllupsfotograf, så ville absolutt sett på det som din gave til dem. Anonymkode: 0c3ae...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 Eh du skal være fotograf og tenker å gi gave og? Samtidig som dette ikke er en spesielt nær venninne en gang? Kjære deg, du er ikke gjest der, du kommer ikke til å bli behandlet som en gjest, de kommer til å forvente mirakler av deg som fotograf, og du kommer knapt til å rekke å sette deg ned mellom bildene. På vegne av alle som noen gang har blitt utnyttet for sine skills, IKKE GÅ! ELLER gå og send prisliste. Anonymkode: 9ce8f...b3e 21
Gjest Ezio Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? At du skulle sagt en pris for å ta bildene. Du skal jo på jobb.
solmåneogstjerner Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg betalte nesten 5000 for fotograf for nesten 20 år siden. Da var ikke bildene inkludert.... 3
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 Vi gifter oss neste år og var innstilt på å betale en venn (som er hobbyfotograf) 10 000 kr på å ta bilder hele dagen. Han ville riktig nok ikke blitt invitert i bryllupet ellers så det ville jo vært jobb for han. Endte med å betale en ordentlig fotograf i stedet, men likevel. Du burde egentlig bli betalt og du skal i hvert fall ikke gi gave i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 5 minutter siden, lillefrøkengrei said: Vi gifter oss neste år og var innstilt på å betale en venn (som er hobbyfotograf) 10 000 kr på å ta bilder hele dagen. Han ville riktig nok ikke blitt invitert i bryllupet ellers så det ville jo vært jobb for han. Endte med å betale en ordentlig fotograf i stedet, men likevel. Du burde egentlig bli betalt og du skal i hvert fall ikke gi gave i tillegg. Helt enig i dette. TS, du skal iallfalø ikke gi gave og det er hårreisende(!!!) om de forventer at du gjør jobben gratis!!! Anonymkode: ceb8a...c75 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 Du må selvfølgelig ta betalt for oppdraget, med mindre du har sagt ja allerede. Bruden blander kortene, er jo frekt hvis hun forventer å få det gratis. Anonymkode: 675f3...3de 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 Men er det bare "portrettene" eller hovedbildene du skal ta? Eller bilder av hele dagen? Anonymkode: 0fa1a...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #13 Skrevet 12. oktober 2020 Som fotograf på heltid får jeg dette spørsmål av og til, og jeg svarer ‘Tusen takk for invitasjonen! X og jeg gleder oss til bryllupet og å ha en dag fri fra jobben for å feire dagen sammen med dere! Da jeg vil være med som gjest sender jeg en oversikt av noe dyktige kollegaer som er veldig flink med bryllup’ ferdig. De utnytter deg..VELDIG. Anonymkode: bffbe...e87 27
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #14 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som fotograf på heltid får jeg dette spørsmål av og til, og jeg svarer ‘Tusen takk for invitasjonen! X og jeg gleder oss til bryllupet og å ha en dag fri fra jobben for å feire dagen sammen med dere! Da jeg vil være med som gjest sender jeg en oversikt av noe dyktige kollegaer som er veldig flink med bryllup’ ferdig. De utnytter deg..VELDIG. Anonymkode: bffbe...e87 Har noen reagert på det? Anonymkode: 0fa1a...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #15 Skrevet 12. oktober 2020 Send henne melding der du spør litt om hva hun ønsker når det kommer til bildene, så avslutter du med: tenkte 2500,- for jobben. (Eller den summen du tenker, da). Hadde glatt oversett invitasjonen, siden dette nå ble en jobb for deg. Anonymkode: 682d9...3c9 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #16 Skrevet 12. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har noen reagert på det? Anonymkode: 0fa1a...3c2 Sikkert, men ikke til ansiktet mitt. Folk er frekke for å spørre. Har andre nære venner som har spurt meg om å ta bilder men de vil betale fullpris fordi de vil ha meg som fotograf. Da har vi blitt enig at jeg kun tar bilder i kirken og portrett etterpå med en liten rabatt (men fortsatt godt betalt) men at jeg var da ferdig for dagen slik jeg kunne være med ordentlig for middag/kvelden. Anonymkode: bffbe...e87 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #17 Skrevet 12. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Send henne melding der du spør litt om hva hun ønsker når det kommer til bildene, så avslutter du med: tenkte 2500,- for jobben. (Eller den summen du tenker, da). Hadde glatt oversett invitasjonen, siden dette nå ble en jobb for deg. Anonymkode: 682d9...3c9 Ellers takke ja for invitasjonen men nei til å jobbe gratis? Skjønner ikke hvorfor folk er så konfliktsky. Anonymkode: bffbe...e87 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #18 Skrevet 12. oktober 2020 Snakk om frekke folk. Du får sende de prisliste. Anonymkode: 2d846...110
Ullvott Skrevet 12. oktober 2020 #19 Skrevet 12. oktober 2020 Send dem en mail/message/melding hvor du skriver omtrent som dette: "Hei. Nå som bryllupet nærmer seg tenkte jeg at det kunne være lurt å avklare litt rundt fotograferingen i bryllupet deres. For at dere skal bli mest mulig fornøyd håper jeg på innspill på hvordan dere vil ha det og hvilken type bilder dere forventer. Jeg ser for meg følgende alternativer: Pakke nr 1: (list opp hva denne "pakken" inneholder av bilder, f.eks om det er med kirke/seremoni, under middagen, tradisjonelle bilder av brudepar, forlovere og familie, bilder fra festen, bilder fra lokalene før og under pynting, bilder av bruden under pynting osv). Pris: xxxx,- Pakke nr 2: .... Pris: yyyy,- Pakke nr 3: .... Pris: zzzz,- Håper å høre fra dere innen .... Hilsen ..." Nevn også gjerne rettigheter, antall bilder osv hvis det er relevant. Da tenker jeg du får dem på banen Å ta bryllupsbilder er en stor jobb, og ikke noe man skal utnytte bekjente for uten å tilby betaling. 20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #20 Skrevet 12. oktober 2020 Egentlig skjønner jeg aldri folk som skal leke fotograf på et bryllup. Jeg som har 2 kamera verdt over 80.000kr hver, dobbelt opp med objektiver og har back up og back up av alt, blir nervøs for at ting skal skje utenom min kontroll. Tall for hvor mange som ringer meg helt fortvilt, gråtende, fordi det skjedde noe med bryllupsbilder (kamera sluttet å virke når bruden kom ned gulvet og fikk ikke ordne før vielsen var over, så måte ta bilder med smart telefon... lys var utrolig dårlig så auto-funksjonen fungert ikke, baklys fra sol i vinduet slik at bildene var mørk...mange som er heldig de ikke blir saksøkt faktisk). Er du en erfaren fotograf er bryllup allerede intens...men hobby fotograf eller noen som er bare glad i å knipse bilder, men skal ha ansvar for en dag absolutt alt må være bra og perfekt? Dere er litt gal faktisk. Anonymkode: bffbe...e87 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå